Zo, gaan we hier ook maar eens nieuw leven in blazen
Blijkt dat ik de update van de werken in maart/april zelfs gewoon volledig vergeten te posten ben :eusa_wall:
Er is dus veel verandert. Eerst en vooral hebben het toch zo ver kunnen krijgen dat ik nieuw spul heb gehad (2 keer zelfs) en toch op mijn kamertje mocht blijven, geen idee hoe het me gelukt is
De eerste update die jullie gemist hebben was het waterkoelen van mijn kaart en het toevoegen van een drainpunt (en het vullen met drainpunt open :eusa_wall: en het toevoegen van verlichting. Degene die op TP10 waren hebben hem zo gezien.
Ondertussen is er terug een hoop verandert. Om te beginnen heb ik hier nu al bijna 2 maanden een chiller van X-tripiot staan, welke ik 3 weken geleden terug eindelijk aangesloten heb. Zoals ik X-tripiot had belooft, bij deze een review
De chiller is ontwikkeld om rond de 800W aan warmte zonder problemen af te kunnen voeren. Zelf verbruik ik wat minder (zal maar rond 500W onder full load liggen), maar voor een volgende build wilde ik toch goed zitten
Hoewel het een heel avontuur was is alles eigenlijk perfect op zijn pootjes terecht gekomen, waarbij ik X-tripiot wil bedanken voor de vele antwoorden op mijn eindeloze vragen stroom :039:
Het was best even schrikken toen ik de chiller en behuizing voor de eerste keer zag. Vooral de behuizing dan, zijn leverancier had de verkeerde opgestuurd, groot genoeg om er 2 in kwijt te kunnen :S Vooral ze terug op te sturen heb ik echter beslist deze eerst eens te proberen, zoizo moest deze namelijk onder mijn bureau komen, en de kast die hij had leek me qua omvang beter dan een klein kastje dat veel te diep staat. De chiller zelf was zoals ik verwacht had, maar ook best groot. Let wel dat ik ook geen beperkingen gesteld had.
Zo staat ie nu in de kast. De unit zelf wordt aangestuurd door een controllertje waarop je instelt hoe koud je je koelwater wenst en welke offset je er op wilt. In mijn geval staat deze momenteel op 20°C met 1° offset. Hij begint dus te koelen vanaf 21°C en stopt aan 19°C. Daarna zakt hij nog wat door, wat normaal is gezien de koelspiralen zelf snel kouder zijn dan de
vloeistof. Al met al wil dit zeggen dat hij na 2 minuutjes koelen 11 en een halve minuut niets meer moet doen (dit bij normaal gebruik). Onder full load is het meer 3minuutjes koelen, 8 - 9 minuten niets doen. Dat is natuurlijk zeer intressant naar geluidsproductie toe. Niets is irritanter dan een
fans/rad die constant zo'n vervelende toon maakt. Dat heb je hier dus niet. Wat het geluid tijdens het koelen betreft, dat valt ook goed mee. Het kwam ongeveer overeen met mijn GTX360 met
fans op 1350RPM. Dus niet echt stil, maar ook zeker niet zo luid als een performance rad met
fans op vol vermogen. Het luidste wat je hoort van de chiller is eigenlijk de 230V fan. Dat is wel een beestje en kan helaas maar op 1 snelheid
Als ik morgen tijd vind maak ik misschien nog snel een geluidsopname van de chiller in actie.
Wat ook zeker opgemerkt moet worden is dat je hier veel beter af bent als je een glycol gebaseerde
koelvloeistof gebruikt. Deze bevriest namelijk niet rond de koelspiralen, waardoor je een veel betere warmte afgifte hebt. Dat heeft me dus wel een vermogen aan fesser heatcarrier gekost
Moesten er verder nog vragen zijn dan hoor ik het wel, maar als je het zeker wilt weten ben je beter af bij X-tripiot zelf
Op naar het volgende puntje: Een nieuw res/pomptop:
CPU block uit gekuist (GPU was nog oke):
Verder is ook heel de loop herdaan (en lekvrij
):
En heb ik het zijpaneel eindelijk onder handen genomen:
Verder zijn de loop/case en de chiller aan elkaar verbonden door middel van
koolance Quick Disconnects, zodat ik voor LAN's enzo de case los kan koppelen en aan een
Reservoir met QD's kan hangen
Zo, dat was het voor de update, Ik hoop morgen mijn broers foto toestel even te kunnen gebruiken om een paar mooie/all round pics te kunnen maken.