Luchtafweergeschut
BlackWhizz; THANX:055:
Revisie 2.6
Luchtafweer geschut
Ik ben nog steeds niet toegekomen aan het omzetten van het Moederbord. Te bang, te eng en ik had nog wat ideeen.
Het moederbord is eigenlijk het warmste gedeelte nu de Ipple al zo'n maandje draait. De temps van de GPU en CPU tikken onder load niet eens de 50 graden aan. De vrm's en northbridge op het moederbord willen af en toe wat hoger uitkomen. Dat lijkt mij ook wel begrijpelijk omdat er bijna geen fatsoenlijke airflow is in zo'n open kast. Het ventileert voldoende maar lucht neemt de weg van de minste weerstand en danst gewoon door alle gaatjes weg. Daar ga ik eens even verandering in brengen.
Het moederbord heeft het ook wel zwaar omdat de voorste
radiator ook al warme lucht verspreidt in de kast. Nu ik toch bij de voorkant bezig ben kan ik kijken of ik een soort fanduct kan maken. De voorste
radiator zat ongeveer uitgelijnd in het midden van de voorkant. Maar om plaats te maken voor de nieuwe
pomp en het
reservoir moeten de
fans meer ( vanaf de voorkant gezien ) naar links. Oké we beginnen weer met wat fotoos.
Met, nogmaals dank aan BlackWhizz over de tip van "het bloemetje" op het fototoestel iets scherpere foto’s zijn er nu.
We beginnen eerst met wat loze ruimte opvullen met foam, scheelt geluid en ook "tocht of valse lucht"
De kast licht lekker op z'n zij en nu kan ik aan de bovenkant onder de dvd speler wat foam plakken.
Heerlijk dik foam van een millimeter of 15. (je neemt weleens wat mee van je werk als ze met een grote airco bezig zijn en het anders toch weggooien)
Zo, dat ziet er weer goed uit:
Apple had zo'n mooie fanmount aan de voorkant die ik al in de vorige sessie wat had aangepast, nu moet ik nog verder de zaag erin gaan zetten. Eerst de voorste
radiator maar een beetje grijs spuiten. Die is namelijk met invallend zonlicht door de gaatjes aan de voorkant te zien
Dit is overigens de binnenkant waar de
fans tegen aankomen;
Dit is de bestaande fanmount;
Dit is er nu van over, de
radiator heeft ook het grijs gezien;
Een soort fanduct is bewaard gebleven;
Nu zorgen dat ik de anti resonantierubbers van de
fans kan blijven gebruiken. Vlak boven de rubbers gaatjes geboord; ps. wat zijn de foto’s SCHERP!!!!
De binnenkant van de "fanduct" afgeplakt met foamtape;
Ik heb bijna alles in huis maar geen korte M4 schroefjes, die dan maar inkorten;
Nog even een tip voor "afkorters": Draai er moertjes op zodat de moertjes het beschadigde schroefdraad weer heel maken. ( vandaar de moertjes)
Zo zie zitten en zijn verzonken;
Zo, alles weer in elkaar en klaar straks voor montage, zijkant;
achterkant;
voorkant;
Even terug naar het foamproject. De bovenkant is nu gedaan. Ik wil de kabels ook wegwerken en meteen een plaats hebben om de
radiator op te bevestigen. Daar komt het aluminium weer aan te pas, daar moet het dus komen. Voordeel; draden weg en geen tochtplek meer;
Vastgemaakt met 2 inbusbouten op de bestaande aansluitingen;
Kabels zo goed als weg en een kleine puntje van de aluminiumplaat houdt ook de extra witte HD led vast;
Nu kan de
radiator een plekje vinden, hoog boven in de kast;
Het
reservoir kan er precies voor, dat heb ik weer mooi uitgemeten;
Nu gaan we een fanduct maken tussen de slag,
radiator en voorkant;
een stuk 3 mm piepschuim of iets van hardschuim, verkrijgbaar bij de modelbouwzaak, mag dienst gaan doen als fanduct. De grijze kabelgeleider van de Apple kan misschien nog dienst doen;
Na wat snij en knipwerk het volgende verzonnen;
Zo moet het dan komen, weer wat minder "tocht" in de kast.
Maar toch ben ik het er nog niet mee eens. Ik kan het wel grijs spuiten maar het is zo fragiel, misschien gaat hert wel klapperen en na 2 keer uithalen scheurt het alweer. Eerst maar goed over nadenken.
Oké dan. ik heb nog de plexiglas (verbouwde) zijkant van de Apple liggen. Is daar niet wat mee te doen?
De rondingen kan ik misschien prima gebruiken;
De grote ijzerzaag er maar in. Na veel passen en meten de zaag er in. Even een kleine blik op de "3"puntszaag. 3 punten in een keer zagen;
Het grove werk is gedaan..... &#^$@#*&^$@!&$# . Nu lagen er nog aluminiumsplinters op de theedoek, die hebben allemaal kleine krasjes gemaakt in het afgeronde plexiglas;
Na veel Dreft en een spons de boel een beetje weg gekregen, ik had al een lamme arm maar nu helemaal. Gemonteerd ziet de binnen voorkant er wel goed uit. De fanduct is klaar;
Ook met de nieuwe camera instelling is het nu voor iedereen te zien dat de Ipple wel de moeite van het bekijken waard wordt.
Tot de volgende keer maar weer;