• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Apple G5

Dit is m'n inspiratie btw :):

w7eu14.jpg
 
Nieuweafbeelding8.jpg


Ok, het heeft even geduurd maar ik heb weer een update. Reden van de vertraging is dat er een scheur in de plamuur was gekomen, waar ik dus een hele tijd aan had gewerkt. :icon_neutral:
Ik heb het even laten liggen omdat ik boos op mezelf was omdat ik overal metalen strookjes had gelijmt behalve op die ene plek waar door de trillingen van het schuren e.d. over de volle lengte een scheur was gekomen.

Toen het laatst weer een mooi weer was had ik wel even zin om wat te doen dus ik heb het sjabloon van de radgrill erbij gepakt, (even gekopieerd voor als ik een fout zou maken) op de kast geplakt en zagen maar :026:.

PICT1734.JPG


even gezaagd, gaatjes geboord en veel vijlen hield een paar millimeter over langs alle randen omdat ik alles langs de binnenkant van de lijntjes had gedaan 8)7 volgende keer dus niet meer doen.

Resultaat (foto is gemaakt na het verven met primer):

PICT1718.JPG


Je kijkt hier tegen de onderkant van de kast aan, dit gat is voor de 120mm radiator, ik had nergens plek over. Het gat zit overigens ook niet helemaal in het midden omdat anders de fan dicht op het moederbord zou komen te zitten.

Ik heb gisteren ook deze tekening gemaakt even om jullie een idee te geven hoe het eruit moet komen te zien, had het eerst geprobeerd met SketchUp maar het kwam er niet helemaal goed uit.

PICT1725.JPG


Nadat ik het gat gezaagd had voor de 120mm radiator waren er weer veel dagen met óf regen óf veelste veel wind om buiten te kunnen werken.
Afgelopen paar dagen was het eindelijk een beetje te doen, dus de primer erbij gepakt en beginnen met grondlaag te spuiten, er stond eigenlijk iets te veel wind om te verven met een spuitbus kwam ook telkens in m'n ogen :/.

PICT1712.JPG


anyway, na het spuiten zag alles er zo uit (foto's zijn soms ondersteboven genomen omdat de verf nog nat is, dus ik kan niet aan de kast komen):

voorkant:
PICT1716.JPG


achterkant binnen:
PICT1720.JPG


achterkant close-up:
PICT1721.JPG


achterkant:
PICT1722.JPG


Op deze laatste foto kan je ook goed zien dat ik alle gaatjes rondom de mobo tray weer schoon/leeg heb gemaakt. Dit is ook hoe het er uiteindelijk uit zal gaan zien.

Ik ben nog niet helemaal tevreden over hoe glad de tray is dus dit zal nog een keer overgedaan worden (je kan het niet zien op de foto's).
Binnenkort komt er een update met de oranje verf die erop gaat komen.

Dit was hem weer even :026:
 
Nieuweafbeelding8.jpg


Zo weer snel een update erachter aan :9.

Het was vandaag lekker weer om buiten te kunnen verven dus ik ben gelijk verder gegaan met de G5.

actiefoto:

PICT1736.JPG


gebruikte verf:

PICT1749.JPG


2 uurtjes later:

overzichtsshot:
PICT1748.JPG


voorkant:
PICT1743.JPG


onderkant:
PICT1744.JPG


achterkant:
PICT1747.JPG


artistieke fout genomen foto :p
PICT1745.JPG


de primer was na 2 uur al droog maar deze verf moet je 24 uur laten drogen voordat je eraan gaat werken. Morgen zal de kast geschuurd worden met P1500 schuurpapier om alles lekker spiegelglad te maken.

schuurpapier:
PICT1752.JPG


Dit was hem weer voor vandaag, morgen weer verder. :w

ohja, iedereen nog bedankt voor de reacties :).
 
Eindelijk weer een update, het was zulk lekker weer dat ik niet binnen kon blijven zitten :p, dus lekker buiten gemod.
De laatste tijd waren er weinig geen updates omdat ik bezig was met de mods voor de BeP compo, nu is het wachten op de kast die gemod moet worden voor de laatste ronde.

Mod 1, drive mod (1e plek mee behaald):

IMG_0059.JPG


Mod 2, voeding mod (2e plek mee behaald):

IMG_0293.JPG


Nieuweafbeelding8.jpg


En dan nu verder met de G5 :icon_super:

Weinig te vertellen deze keer dus vooral plaatjes. Verder met het schuren van de behuizing, ik was bij grid 280~ gebleven. Eerst alles met 320 geschuurd , daarna 400 en 600.

Resultaat na grid 600, overview:
IMG_0349.jpg


binnenkant:
IMG_0352.jpg


IMG_0353.jpg


IMG_0354.jpg


IMG_0355.jpg

Er zijn nog aardig wat krassen te zien (misschien niet duidelijk op de foto's door het zonlicht).

Munt erop om de reflectie te laten zien.
IMG_0345.jpg


Daarna schuren met grid 1000, 1500 en 2000, resultaat:
IMG_0366.jpg

De donkere en lichte plekken zijn de reflecties van de lucht.

Zijpaneel moest ook nog een keer geschuurd omdat er al wat oxidatie op zat.
IMG_0356.jpg


Ziet er al een stuk beter uit al zeg ik het zelf :p.
IMG_0358.jpg


En weer twee munt foto's om de reflectie te tonen:
IMG_0361.jpg

ja, ik ben rijker geworden ;)

IMG_0364.jpg


Vandaag bovenstaande foto gemaild naar een bedrijf in Rotterdam die verchroomd met de vraag of dit voldoende krasvrij is voor een spiegelfinish na het verchromen. Als dit niet zo is laat ik het daar slijpen want ik heb het wel een beetje gezien :z.

Ook dit schatje opgehaald voor iets meer dan 300,- (nieuw inclusief voet zon 1000,-):
IMG_0369.jpg


IMG_0370.jpg


IMG_0371.jpg


Hoeft het zagen ook niet meer met de hand, ik denk dat er nog wel een snelheidsregelaar op gemod gaat worden eerst even wat proefstukjes plexi ermee zagen en kijken of het smelt.

Als het verchroom bedrijf snel tijd voor me heeft dan zal er binnenkort weer een update zijn :), tot de volgende keer :039:.
 
Laatst bewerkt:
Chiller, ik vind het wel heel vet dat jij Croiman van iPhoneclub bent, want ik vind die mod met dat appeltje dat verlicht wordt echt supervet :040:, als ik het zelf zou kunnen had ik het sowieso zelf ook gedaan :D, Flythe, ik vind het een erg toffe mod, jammer dat je er al eeen window in gemaakt hebt, anders had je inderdaad een verlichte appel kunnen maken ;)
 
Nieuweafbeelding8.jpg


Ok, I'm back :). Dit project heeft een tijd stil gelegen omdat ik 6 maanden ben wezen backpacken in Australië, maar ik ben nu weer vol op bezig om de kast af te krijgen.

Omdat het verchromen me allemaal te lang ging duren (oppervlakte moest echt heel goed gepolijst worden om een mooie chroom laag te krijgen) ben ik nu van plan om de buitenkant wit te laten poedercoaten, de binnenkant wordt nog steeds oranje wat ik nog een keer over ga laten doen door een professionele spuiter.


Eerst maar n's een paar foto's van hoe het er nu bij staat:

IMG_2313.jpg


IMG_2315.jpg


Deze twee dingen ga ik dus wit laten poedercoaten, ik heb trouwens ook borders toegevoegd bij alle plaatjes bevalt dat een beetje? anders haal ik ze weer weg :p.

De binnenkant van de kast:

IMG_2317.jpg


Verf beschadigd enorm snel daarom ga ik dit nog laten overdoen door een spuiter:

IMG_2319.jpg


De achterkant:

IMG_2323.jpg


Ok, eerst wat nieuwe spulletjes:

Paar nieuwe voeding female plugs omdat de laatste die ik gemaakt had er niet goed uitzag, deze ga ik fatsoenlijk met kabelschoentjes bevestigen en niet losse draden erop solderen:

IMG_2370.jpg


2x een M3 tap van de fabory (bijna 10 euro per stuk 7(8)7):

IMG_2377.jpg


M3 moertjes:

IMG_2383.jpg


M3 boutjes:

IMG_2387.jpg


IMG_2386.jpg



En nu het echte modwerk:

Eerst ben ik begonnen met een gat te maken in de plaat waar de voeding en dvd drive op komen te liggen, dit gat gaat er voor zorgen dat een voeding met een 120mm fan genoeg frisse lucht kan aanzuigen. Dus van dit:

IMG_2325.jpg


Naar dit:

IMG_2435.jpg


Hier kom ik later nog op terug.


Het meeste werk wat er nu nog gedaan moet worden is het plexiglas aan de binnenkant van de kast. Daarom heb ik bij bouwplastics 3 platen zwart plexi gekocht:

IMG_2459.jpg


Ik heb geen foto's van de drie panelen toen ik er nog niks aan gedaan had dus met deze ene foto zullen jullie het moeten doen :p.


Er zijn 3 platen die in de kast komen, 1 op de bodem, 1 als plafond en 1 als verticaal stuk waar 2 fans + waterkoeling radiator op geschroefd kunnen worden. Dit laatste stuk wordt gelijk zo gebogen dat er van de draden, fans en andere meuk niks te zien is.

Als eerste het verticale stuk:

IMG_2455.jpg


Om het mezelf makkelijk te maken heb ik van een oude fan een template gemaakt om de gaten af te tekenen:

IMG_2393.jpg


IMG_2389.jpg


Hier is al afgetekend waar het gat voor de radiator en de gaten voor de bevestiging van de fans moeten komen, alles binnen de zwarte marker gaat eruit:

IMG_2456.jpg


Gaatjes boren:

IMG_2461.jpg


IMG_2457.jpg



Dan nu het 'plafond':

IMG_2432.jpg


IMG_2433.jpg


Plaatje plexi met een 140mm gat en een paar gaten voor de bevestiging aan dit paneel:

IMG_2435.jpg


Like this:

IMG_2439.jpg


M3 boutjes + moertjes:

IMG_2441.jpg


IMG_2442.jpg


Even bevestigen voor de foto :D:

IMG_2443.jpg


IMG_2445.jpg


IMG_2447.jpg


Beetje rottige plek voor moertjes maarja dat moet dan maar:

IMG_2449.jpg


IMG_2453.jpg


Nog niet alle boutjes zitten er in omdat ik een paar stukjes plexi tussen de metalen plaat en de plafond plaat moet plakken, dat is nodig om de ruimte op te vullen die ontstaat door de knik in het metalen paneel. Dat zal gedaan worden in de volgende update.


Dan de bodem plaat nog:

Plaat plexi op maat aangeleverd door bouwplastics, met in het midden een 120mm gat (ergens in een eerdere update kan je zien dat ik een gat heb gemaakt voor een 120mm fan + radgrill). Twee keer gebogen met een verfbrander en daarna nog twee keer gebogen met m'n plexi buigbank (zie onderaan deze update):

IMG_2419.jpg


paar sleuven gevijld omdat er een paar boutjes van de constructie van de kast in de weg zaten, en twee gaatjes M3 geboord en getapt:

IMG_2422.jpg


IMG_2412.jpg


IMG_2414.jpg


IMG_2415.jpg


Zit aan 1 kant vastgemaakt met 2x een M3 boutje (hiervoor was dus het draad getapt in het plexi):

IMG_2416.jpg


Beetje een rare foto maar dit is dus de onderkant aan de buitenkant van de kast, aan de andere kant zit nog een boutje.


IMG_2426.jpg


IMG_2427.jpg


Klemt aan de andere kant onder de backplate:

IMG_2423.jpg


IMG_2424.jpg


Nog wat overzicht foto's:

IMG_2428.jpg


IMG_2429.jpg


IMG_2430.jpg


Dit is al het werk wat ik gedaan heb aan de mod zelf, om het mezelf wat makkelijker te maken heb ik ook nog een plexi buigbank gemaakt van een paar platen hout en wat elektro spul. Dit is al gepost in het kleine mods topic (post 1, post 2) maar ik heb nog wat nieuwe (beter belichte) foto's gemaakt:

Elektro gedeelte:

IMG_2398.jpg


IMG_2406.jpg


De trafo, 60Watt op 2,5A (zorgt voor zo'n 35Watt in warmte):

IMG_2410.jpg


Voeding op de draad:

IMG_2409.jpg


De veer om de draad op spanning te houden:

IMG_2401.jpg


Lengte van 1 meter :):

IMG_2396.jpg


IMG_2404.jpg


Filmpje van het buigen van een stukje plexi

En nog een foto van het plexi na het buigen, 100% bubbelloos ;):

IMG_2368.jpg



Nu ik alle foto's onder elkaar zie zit ik eraan te denken om 2 of 3 cheap-ass light boxes te maken van wat halogeen lampjes een een stuk stof, zal dat in de volgende update posten.

Anyway, ik ben weer druk aan het werk etc. dus ik weet niet wanneer de volgende update komt maar die komt zo snel mogelijk ;).

Tot de volgende keer :039:
 
Dit is m'n inspiratie btw :)

Die vind ik wel mooi ja, ik moet toegeven dat ik jou mod nu nog even 'apart' noem , maar ik ben wel erg benieuwd wat het gaat worden :003:

Als die verf zo makkelijk los laat is het waarschijnlijk net op die plek niet goed ontvet geweest, onze spuiter roept altijd "niet ontvetten is 100x erger als niet schuren!"

trouwens, van jou inspiratie foto vind ik het ook wel grappig dat hij in een opnametent staat die niet uitgelicht is :icon_exclaim:

Dat plexibuig plankje heb je erg netjes gemaakt, het lijkt er op alsof je bij ons in de werkplaats bent geweest want daar hebben we bijna het zelfde staan, of zit jij toevallig ook op het licht en geluid forum?, want daar heb ik eens aan iemand uitgelegt hoe zo iets te maken....
 
Laatst bewerkt:
De hele kast is opgeschuurd en ontvet met thinner, maar ik heb wss die kleine stukjes gemist toen ik daarmee bezig was.

Als je trouwens nog wat betere foto's wilt zien van de apple core duo mod moet je even hier kijken ;).

Ik zit niet op het licht en geluid forum trouwens, heb wel even opgezocht op internet hoeveel Watt ik ongeveer moest omzetten en heb de berekeningen en uitvoering daarna zelf er bij bedacht. Ben tot nu toe wel erg blij dat ik een buigbank gemaakt heb, maakt het werk een stuk makkelijker :).


Ik ben vandaag trouwens weer wat verder gegaan, er liggen nu een paar stukjes plexi die aan elkaar geplakt zijn met epoxy te drogen. Ik hoop dat ik voor vanavond het plafond helemaal kan afmaken dan kan ik daarna verder aan de rad support, dat is zo'n beetje het laatste wat moet gebeuren daarna is het alleen nog montage punten voor bijv. de pomp etc. maken en dan afwerken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan