• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Alternatieve Koelvloeistoffen, de opties...

Het begint bijna een waterkoelcliche te worden maar: voor de koelingsprestatie maakt het in ieder geval niets noemenswaardig uit.
Gister kwam skinnee met deze vloeistof roundup. Alles binnen 1c.

Kan de nanofluid @ "snake-oil" ook weer op de plank gezet worden van kort durende waterkoelmythes. :039:

Enige nadeel dat er kleeft aan gekleurde koelvloeistoffen is dat er een kleine kans is dat het CPU blok dicht slipt met een mix van opgehoopte kleurstof en ?? Een vraagteken omdat daar eigenlijk nog steeds geen duidelijkheid over is. Niet over hoe het onstaat en dus ook niet over hoe groot de kans is dat het gebeuren zal. Gezien de geringe hoeveelheid klachten die je erover tegenkomt op forums denk ik dat de kans erop heel erg klein is.

Het voordeel van gekleurde vloeistof is dat het er heel mooi uit kan zien. Een clear slang met gekleurde vloeistof erin geeft een heel ander effect dan een gekleurde slang. Niet dat de één de vervanger is voor de ander, want elk kan binnen een bepaalde stijl van de set-up zijn visuele voordeel hebben. (witte, zwarte en zilverkleurige slangen staan imo helemaal op zich)

Wat duurzaamheid betreft geef ik de voorkeur aan gedestilleerd + zilver met een zwarte slang om de kans op als helemaal tot nul te reduceren. Dan nog het liefst met vernikkelde koelblokjes om de kans op de zwarte impingement corrosie aanslag ook uit te sluiten.

Je kan met waterkoeling jezelf beter af vragen "wat past het beste bij mijn wensen". Als je clear slang met een kleurtje erin erg mooi vind, kan je daar gerust voor kiezen. Het overgrote (stille) deel van de gebruikers van gekleurde vloeistof is er tevreden mee. Als zou elke tevreden gebruiker van gekleurde vloeistof er een topic over openen knallen de wc forums denk ik uit hun voegen. :p

Als je het liefst een set minstens een jaar of twee zonder ernaar om te kijken wilt laten lopen; ga dan voor de vernikkelde blokjes, met gedestilleerd water en zilver en gekleurde slangen. (+ stoffilters voor de fans :D)

Added after 44 minutes:

In stijl antwoorden:
Ultra Pure met kill coil

En dan een dye naar wens ? heb ik ook nog PT nuke nodig dan ?

TNX

PT Nuke is dan niet meer nodig. Een Dye kan er wel bij. :)

En dan een dye naar wens ? heb ik ook nog PT nuke nodig dan ?

TNX

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar zo weinig mogelijk rotzooi in je water, en liever gekleurde slangen nemen.
Al moet ik natuurlijk wel zeggen dat je daar lang niet dezelfde looks mee haalt, en dan vooral in acrylic onderdelen, waar je gekleurd water heel goed tot zijn recht komt.
Er zijn verhalen bekend van gekleurde vloeistoffen die gaan klonteren en je blokjes langzaam verstoppen, erg lastige rotzooi om helemaal weg te krijgen.
Aan de andere kan van die medaille zijn er 98 van de 100 gevallen van gekeleurd-water-gebruikers waarbij zich geen enkele problemen voordoen.

Als het (bij wijze van ?) slechts in 2% van de gevallen fout gaat met de kleurstof....

Kan het dan ook zo zijn dat er een verontreiniging in het systeem heeft gezeten waar
de kleurstof een reactie mee aan gaat ?

Die 2% is slechts een voorbeeld getal, dat had je al door, maar even terverduidelijking :p

En ja, het is mogelijk dat er dan iets anders in de loop heeft gezeten dat hiermee een reactie aan is gegaan, wat ook kan is dat het om een verontreiniging vanuit de fabriek gaat.
Maar probeer daar maar eens achter te komen.
Zeker in het laatste geval missen mensen simpelweg de middelen om iets dergelijks chemisch aan te tonen.
Ik ben er zeker van dat er die gevallen gediscussieerd zal zijn over oorzaken, naast de vloeistof.
Coolfris is in alle waarschijnlijkheid ook getuige geweest van een aantal van die discussies dus hij zal daar waarschijnlijk een helderder licht op kunnen werpen dan ik :)

Desalniettemin, blijft het aan mijn gevoel knagen, en zeg ik persoonlijk dus: vloeistof zo clean/simpel mogelijk.
Ik draai zelf al een jaar lang prima op Feser Ultra Pure met enkel een kill coil in de loop.
Ik heb wat issues gehad met een reactief geheugenblokje, maar nadat dat opgelost was nooit meer ergens last van gehad.

Om een beter beeld van hoe vaak dat dichtslibprobleem procentueel voorkomt, zou bv Feser of Primochill een enquette onder zijn gebruikers kunnen houden. Of liever nog een onafhankelijke instantie, want Feser en Primochill zitten elkaar ook af en toe in de haren met nonsen argumenten. (bv met de primochill typhoon III waar Primochill beweerde dat er geen Feser vloeistof in mocht omdat het ding anders zou gaan scheuren. Onzin argument en buiten dat scheurde dat ding op en zonder bijna alles. :D)

Dat er binnen de waterkoelhobby te weinig chemische kennis en middelen aanwezig zijn om dit soort verschijnselen te verklaren is absoluut waar. Meestal laten sommige mensen hun basis kennis van een paar jaar twee uur in de week scheikunde er op los. Liever lees ik de input van iemand als rubidium op RRTech over bijvoorbeeld dat verschijnsel van de zwarte blokjes. Hij heeft de kennis en in beperkte mate de middelen om iets te verklaren.

Dat dichtslibben zal waarschijnlijk een combinatie van een aantal dingen zijn en dan waarschijnlijk ook nog in een bepaalde hoeveelheid of mate. Lijkt me een moeilijk te vangen verschijnsel. Als je het weet te reproduceren ben je denk ik al een heel eind op weg.

Wat ik zelf heel sterk gemerkt heb bij anderen (ik zit zelf pas een jaartje op waterkoelingsfora), is dat in het begin veel mensen toch neigen naar gekleurde vloeistof, omdat zo'n kleur in je loop toch erg leuk is. Maar na een tijdje watergekoeld te hebben en na voor de zoveelste maal de vloeistof vervangen te hebben, worden mensen het meestal zat omdat gekleurde vloeistof gewoon meer onderhoud vereist (de kleur vervaagd, de blokken moeten schoongemaakt worden). Dan stappen ze vaak over op gewoon gedistilleerd + killcoil/PT Nuke met gekleurde dan wel doorzichtige slangen.

Zelf ben ik een voorstander van gedistilleerd maar ik ben ook dol op een mooi kleurtje in de loop, dus wil ik zelf in ieder geval gekleurde slangen, hoewel ik me ook kan voorstellen dat dat idee over een tijdje alweer verandert is ;).

Ultra pure + kill coil + feser base corrosion blocker besteld !!

Heeft iemand ervaring met deze ?

Feser VSC - Heat Carrier

Hoewel hij niet in de test staat, durf ik met redelijke zekerheid te stellen dat hij hier ergens tussen zou staan:

SL-Coolant_chart-cpuavg.png

Zoals je ziet zijn de verschillen minimaal en ik betwijfel dus of die vloeistof het wel waard is, vooral omdat het helemaal niks extras toevoegd, zoals bijvoorbeeld de kleurstoffen van Feser doen :). Zelf zou ik dan gewoon voor gedistilleerd water gaan ;).

in principe kan je het wel gebruiken, alleen verlaagt het wel de hittetransport eigenschappen van de vloeistof, hoewel ik niet met zekerheid kan zeggen of je er iets van zal merken.

En Panoramix, de enige stof die ik ken die ook nog wel eens gebruikt word die een reservoir kan laten scheuren is alcohol. Ik denk zelf niet dat Primochill alcohol door hun premixes zou doen.

nog even een klein vraagje,

kan ik als koelmiddel ook iets van een autokoelvloestof nemen, of van een waterkoeling van een laskar of motorfiets...
ik neem aan dat als het koelmiddel een anticorrosie bevat dat het ok is, of denk ik weer te simpel...

gr dio.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan