• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Alternatieve 4870 waterkoeling

han_gover

Junior Member
Ik heb een alternatieve manier bedacht om een 4870 te koelen.
Hieronder staat een vergelijking met een X1900XT en de HD4870.
vidpcbbvv5.jpg


De gaatjes rond de GPU zijn hetzelfde, wat inhoudt dat mijn oude en bescheiden koelblokje van zalman (ZM-GWB2) er op zou moeten passen.
zmgwb23.jpg


Voor het GDDR3 geheugen van de X1900XT gaf zalman een ram waterblok.
Zalman_VGA_RAM_waterblock_water_koeler__ZM-RWB1__VGA_RAM_koeler-MAXI-zmrwb1.jpg

Dat geheugen loopt op 1.8v terwijl de nieuwe GDDR5 chips op 1.5v lopen.
Tevens is er minder hitte door het aantal banen van de geheugen bus te halveren.
Het waterblok van zalman zou er ook op moeten passen, maar ik zat te denken aan ramsinks erop te plakken (wellicht heeft iemand een beter alternatief?).
ramsinks.JPG


Voor de MOSFET kan ik het paarse reepje van de X1900XT hergebruiken op de HD4870. Eventueel kan ik daar ook andere blokjes op zetten (suggesties?).

Al met al heb ik zo een veel goedkopere, maar vooral ook flexibele oplossing.
Het enige minpunt is dat de TDP van de GPU van ~90Watt naar ~160Watt is gegaan, maar dat zou de waterkoeling aan moeten kunnen.
 
als ik jou was zou ik me eerder zorgen maken over de mofset koeling.. ;)
dat ram werkt wel met een ramsink erop...
maar ik denk dat dat paarse dingetje veel te klein is..
ik zou zoizo zeggen kijk eens in het alternatievekoeling en dan de 4870 thread ;)
 
Enigste tip die ik voor je heb is:

Koop of een Swiftech MCW60-R Universal en dat je alle chipjes voorziet van Enzotech sinkjes en ook een aantal op de mosfets.

Of je koopt het fullcover blok van EK of Swiftech.

Je kunt deze kaart echt niet gaan koelen met een oud Zalman blokje wat van Aluminium gemaakt is. Dat heeft gewoon te weinig koelvermogen, laat dan het originele koelblok erop zitten.

Kan je wel vertellen dat de GDDR3 strip van Zalman ook niet gaat passen aangezien de kaarten toch echt anders zijn (gaten).

Ik zal het risico niet nemen, dadelijk dekt iets niet goed af en dan brand de boel half door.
 
ik denk dat als je graag zou willen je alleen dat gpu blok (niet de ramblok) zou kunnen gebruiken.. en ja het is allu maar meeste mensen die zo een blok hebben hebben meestal een heele zalman set die zijn eigenlijk helemaal allu en hebben anti corrosie vloeistof...
ik denk trouwens dat de eventueele zalman set de 4870 (en wrs cpu) niet echt goed aankan ;)
 
Kom op zeg, dat blokje bestaat uit een aluminium plaatje :S dat ga je niet op een HD4870 schroeven.
Kijk dan hoe complex de MCW-60 en de D-Tek FuZion GPX zijn invergelijking met de GWB-2.

Het hoogste wat men ondersteund vanuit Zalman zelf is een Geforce 6800 Ultra Extreme, dat is antiek :O

Heb nog de temps opgezocht van mijn oude X1800 en het viel nog mee. De temperaturen waren meestal rond de 40, 50 graden ondanks dat ik de Zalman Reserator 1 Plus had.

Het maakte me ook weinig uit, want ik ging ook voor de stilte die het opleverde.

Iedereen zal je afraden om zo'n blokje op een hedendaagse kaart te installeren. Ik ga nu toch ook niet proberen om een Core i7 965 te koelen met een D-Tek WhiteWater ?
 
Kom op zeg, dat blokje bestaat uit een aluminium plaatje :S dat ga je niet op een HD4870 schroeven.
Kijk dan hoe complex de MCW-60 en de D-Tek FuZion GPX zijn invergelijking met de GWB-2.

Het hoogste wat men ondersteund vanuit Zalman zelf is een Geforce 6800 Ultra Extreme, dat is antiek :O

Heb nog de temps opgezocht van mijn oude X1800 en het viel nog mee. De temperaturen waren meestal rond de 40, 50 graden ondanks dat ik de Zalman Reserator 1 Plus had.

Het maakte me ook weinig uit, want ik ging ook voor de stilte die het opleverde.

Iedereen zal je afraden om zo'n blokje op een hedendaagse kaart te installeren. Ik ga nu toch ook niet proberen om een Core i7 965 te koelen met een D-Tek WhiteWater ?

ja snap ik ik bedoel meer te zeggen dat als je erg graag wilt ik denk dat het mogelijk is ;) (de vrms's zoizo niet... met die sink)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
L Corsair H80 luidruchtig...alternatieve fans? Waterkoeling 4
A Northbridge block past niet, alternatieve mount? Advies Waterkoeling Setup 10
X Alternatieve Koelvloeistoffen, de opties... Waterkoeling 89
H [VERKOCHT] 2x Sapphire 4870 Toxic 1GB Verkocht 11
D I7 920, 12gb 2 x 4870 .... wat is dit nog waard ? Gesloten 0
koendb [REFUSED] Saphire ATI HD 4870 Verkocht 3
coolfris [VERKOCHT] xfx hd 4870 1.0 gb (hd-48za-zhdc) + Swiftech MCW60-4870/4890 Verkocht 7
dopestuff [VERKOCHT] Sapphire radeon 4870 512mb Verkocht 18
L HD 4870 koeler modificeren Overige Koeling 23
J Na 2de 4870 in Crossfire op water code 26 (DFI) Waterkoeling 14
J 2de 4870 in loop, advies Waterkoeling 11
dopestuff radeon 4870 voltage verhogen Overclocking 4
Xtrafresh 4870 en 5870 koelers zijn compatible! Waterkoeling 4
Joren XFX HD 4870 512Mb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Demolisher Gainward 4870 GS 1Gb waterkoeling Waterkoeling 1
eric Sapphire 4870's op Maximus Formula Hardware & Software 5
S Waterkoeling 4870 x2 Advies Waterkoeling Setup 1
S arctic accelero 4870 x2 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
C welke 4870 waterblocks moet ik nemen? Waterkoeling 10
basjuh HD 4870 probleem Hardware & Software 10
TeQ99 Ek waterblock 4870 ALU replacement HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
maomanna aquagratiX voor HD 4870 Typ 2 (RV770 XT) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 9
Craven Sapphire 4870 aangepaste koeling Overige Koeling 19
Craven sapphire 4870 heatsinks? Overige Koeling 4
Craven Sapphire 4870 512mb passief gekoeld? Overige Koeling 2
R 4870 Doet raar, of is het XP? Hardware & Software 10
Robin Levering ATI 4850/4870 full cover blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan