• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Alles over voedingen

ik begin hem te snappen, dus als ik het goed begrijp :D...
in serie kan ik dus maximaal 3 leds zetten met een weerstand van 68 ohm?
dit moet ik zeg maar 3 of 4 keer herhalen?
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, je zet er gewoon drie achter elkaar met de weerstand en sluit dit aan op de 12V op je molex, en dit doe je gewoon 3 keer in jouw geval, dan heb je 9 leds. Ik denk dat dit mag op dezelfde molex zonder verlies aan intensiteit, wacht even op Flythe om dit te bevestigen want misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik zou niet direct weten wat...
 
Als je de vervangingsweerstand gaat berekenen heb je bij serie R=R1+R2+R3... en in parallel 1/R=1/R1+1/R2..

Voor het vermogen geldt P=U²/R.

U is het voltage oftewel 12V dit is een vaste waarde bij een computervoeding, Als je de R (weerstand) groter gaat maken wordt het vermogen minder (12²/2=72W en 12²/10=14,4W), met minder vermogen zullen de ledjes minder hard branden ;). Al is het wel rigoureus om voor wat extra licht 3 verschillende rails te gebruiken :p.

oh btw, stravinski als je ledjes uitzoekt met een lager voltage dan kan je er meer per molex aansluiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ok!! ik snap het idee, maar ik heb leds besteld die 3,6 volt zijn en ik heb 5 68ohms weerstandjes gekocht, zo kan ik 5 rijen maken van 3 ledjes:)
ik ga gewoon beetje experimenteren:p en dan zie ik wel hoe ik dat het beste kan doen allemaal:)
ik heb 50 ledjes gekocht voor 8,75 inclusief verzendkosten...
dit moet wel lukken... btw zometeen volgt een update bij mijn casemod;)
 
Als je de vervangingsweerstand gaat berekenen heb je bij serie R=R1+R2+R3... en in parallel 1/R=1/R1+1/R2..

Voor het vermogen geld P=U²/R.

U is het voltage oftewel 12V dit is een vaste waarde bij een computervoeding, Als je de R (weerstand) groter gaat maken wordt het vermogen minder (12²/2=72W en 12²/10=14,4W), met minder vermogen zullen de ledjes minder hard branden ;). Al is het wel rigoureus om voor wat extra licht 3 verschillende rails te gebruiken :p.

oh btw, stravinski als je ledjes uitzoekt met een lager voltage dan kan je er meer per molex aansluiten.

Maar je maakt de weerstand toch helemaal niet groter? Als je de vervangingsweerstand gaat berekenen voor een parallelschakeling, ik geef nu maar een voorbeeld, stel dat de weerstand 60ohm is en je zet er 2 in parallel, dan is als je uitrekent de vervangingsweerstand 30ohm. Zet je er 3 in parallel dan is de vervangingsweerstand 20ohm, juist kleiner dus.

Als je dan die waarden gaat gebruiken voor het berekenen van het geleverde vermogen door de voeding dan is in het eerste geval P = 12²/30 = 4.8W en in het 2de geval P = 12²/20 = 7.2W
Met andere woorden, zet je er mee parallel over elkaar dan gaat de voeding toch gewoon meer vermogen leveren en de leds zullen toch nog steeds even hard branden?

Je bent me een beetje kwijt :)
Sorry dat ik erover zaag maar ik snap het nog steeds niet...
 
Ok ik ben blij om dat te horen lol, anders waren mn studies voor niks geweest :)
Dus stravinski je zit safe hoor, gebruik maar gerust die leds, op 1 of mee molexen, zoals je wil of je het beste uitkomt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Koningsdag 2017: 10% korting op alles! HighFlow Computer Cooling Shop 0
gerjanlubbers [VERKOCHT] Alles gaat weg, wegens beëindigen hobby! Verkocht 13
Freddy TFC Feser F1 Racing Fittings, nu alles op voorraad HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
J [CLOSED]Computer voor van alles. Gesloten 6
vincent Het grote SIM Racing Topic, setups, games, alles! Gaming 55
DutchMicro Alles netjes binnen. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
Cygnitr0n Alles over Dremel Tool / Gereedschap Cases en Modding 20
Wally1987 [IN-ACTIVE] Alles wat ik heb Verkocht 20
Dustyrick klopt alles? Hardware & Software 4
Marcel2102 heb ik zo een beetje alles ? Advies Waterkoeling Setup 8
ChrisdeW [CANCELED ]Van alles wat Verkocht 9
k.3nny [TKA]Alles van k.3nny wegens actieve stop. Verkocht 33
xTOX Alles over DJ-en! Algemene Discussies 6
M schroeilucht na aansluiten van pomp maar alles werkt perfect Waterkoeling 5
MonsterEnergy Alles over Airbrushing Handleidingen en Installatie Tips 6
M Heb ik alles? Advies Waterkoeling Setup 4
Thierry Alles weer prima. HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
M heb ik alles? Waterkoeling 5
T Nieuw WC systeem, net alles binnen en nou? :D Waterkoeling 11
ShaquilleMoreno Alles goudkleurig of met zwart Cases en Modding 13
A Corsair 24-pins sleeved ATX power cable voor RM type voedingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Joren [IN-ACTIVE] Kastopruiming: Fans, voedingen, diversen Verkocht 11
Freddy Cooler Master Silent Pro 80plus Gold voedingen op voorraad :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Blackruby Corsair AX Voedingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
ChrisdeW Diverse 850/1000 Watt voedingen getest! HighFlow Product Reviews 3
RRPhantom Ervaringen met SilverStone (voedingen)? Hardware & Software 6
stravinski Watergekoelde voedingen bij HF? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
L Kwaliteit voedingen Hardware & Software 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan