• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Airflow in de Azza 804

Allubz

Junior Member
Hi all,

Voor een uitgebreide casemod ben ik schetsen en inschattingen aan het maken voor een optimale route in deze behuizing (de pyramide van Azza, model 804).

Standaard stelt Azza voor om een 360 AIO te verbouwen, met de fans in push opstelling naar beneden gericht, zodat de onderkant van de behuizing de exhaust is. Toch zit er een fan bovenin die als push naar boven staat gericht. Anyhow, Azza heeft een leuke behuizing gemaakt, maar er valt het e.e.a. op aan te merken en vooral te modden :D

Mijn idee is om twee 360 rads te verbouwing (symmetrisch t.o.v. elkaar). Eerst had ik het idee om XT45 X-flow te gebruiken, maar hierdoor zouden er alleen slim fans onder de behuizing kunnen worden gemonteerd. Zover als ik de summiere informatie hierover kan vinden, wordt het afgeraden om een slim fan te gebruiken voor een dergelijk dikke radiator. Iemand hier ideeën over? Het zou namelijk esthetisch de beste keuze zijn.

Mijn alternatief is twee XT30 X-flow rads met fans binnen de behuizing, wat zou moeten passen is de fans boven of onder de radiatoren (waarschijnlijk bovenop i.v.m. ruimte). Naast dat het nog even heel precies meten is wat er wel en niet past, vraag ik me af hoe men met airflow om zou gaan in een behuizing als deze. Zet je de ventilatoren onderin de behuizing inderdaad als exhaust op? Alle lucht vanuit de behuizing naar onder/buiten geduwd, of wil ik juist koude lucht aanzuigen en convectie de rest laten doen?

De behuizing heeft in de zijpanelen aan weerszijden elke keer een uitsparing van ca. 5mm, waardoor lucht niet alleen uit de top (na de enkele ventilator bovenin) kan verplaatsen, maar ook via de zijpanelen.

Uiteindelijk zou mijn voorkeur uitgaan naar het verwijderen van de top fan, maar als het voor air flow noodzakelijk is valt er een mouw aan te passen.


tl;dr:
1/ Kunnen slim fans onder een XT45, of wordt dat janken met de pet op?
2/ Zou je de bottom radiator(en) fans in exhaust of intake zetten?
 
Als je niet extreem gaat overclocken, zal je met twee radiatoren en twee slim fans alsnog voldoende koelvermogen hebben.
Je zou dus wel meer uit dikkere radiatoren kunnen halen met fans die harder blazen of een dunnere radiator met fans die zachter draaien.

Het moederbord heeft wel airflow nodig om koel te blijven (NB, SB, mosfets etc. en ook de geheugen modules), de fan aan de bovenkant is met de Azza 804 de enige fan die wat lucht kan blazen op het moederbord.
Die zou ik dus wel zo laten en naar beneden laten blazen, want alleen convectie is misschien niet voldoende.

De fans op de radiatoren zou ik daarom ook naar beneden laten blazen, zodat de airflow klopt in de kast.
 
Hi Freddy, bedankt voor je antwoord!

Qua systeemspecificaties had ik even kunnen vermelden dat het om ca. 600W max. gaat, met een 5900X + 6800XT. Hierom de reden om twee rads te nemen, maar de vraag of de slim fans 45mm dikte radiatoren naar behoren kunnen koelen is m'n hoofdzorg. Stel dat een zo stil mogelijke werking van het systeem voorop staat, dan is waarschijnlijk een 30mm + 25mm fan beter, niet?

Met betrekking tot de top-fan heb je een goed punt. Ik zal moeten testen hoe de thermals uitpakken, want het plan is ook om het geheugen op te jagen (4x8GB B-die). Hoe lekker de airflow in die kast is heb ik nog niet echt kunnen testen, eerlijk gezegd.

Ik begreep wel dat de XT45 redelijk lage FPI heeft waardoor er niet gek veel pressure nodig is. Het is lastig om conclusief antwoord te vinden hierop, ook al is een deel ervan een afweging tussen hoe het eruit ziet en geluidsproductie, waarschijnlijk.
 
Laatst bewerkt:
Super, bedankt! Noctua had ik hetzelfde gevraagd en ze kwamen eerst met een "de meeste mensen kopen", maar gaven na een tweede aanvraag ook het antwoord dat 30mm rad + 25mm fan waarschijnlijk qua performance en geluidsproductie beter zal bevallen. So it'll be!

Als het even meezit komt er deze of volgende maand een build log van deze machine op verschillende fora, waaronder denk ik ook Highflow :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
R Airflow in Cooler Master CM 690II Advanced met twee 240mm rads Advies Waterkoeling Setup 2
M Airflow Casefan. Overige Koeling 2
boefmans LD kast: airflow en fan vraagje Cases en Modding 0
T Koolance radiatoren vraag over high airflow Waterkoeling 0
Viepert [IN-ACTIVE] Corsair Dominator 6GB DDR3-1600 Tri-kit icl. Dominator Airflow Verkocht 1
Deathchant Optimale airflow in Lian-Li PC-P50WB Overige Koeling 7
D airflow radiatoren Waterkoeling 25
Sanders airflow en fanplaatsing in nieuw project. Waterkoeling 4
D Stof filter: Slecht voor airflow? Overige Koeling 12
l3p [VERKOCHT] Corsair Dominator GT CMXAF2 GTL Airflow cooling fan Verkocht 4
E Airflow advies Cases en Modding 6
Blackruby Corsair® AirFlow Pro HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R Beste airflow voor mijn cm haf 932 Overige Koeling 1
Roel1966 Temperaturen moederboard en airflow ! Overige Koeling 10
Celly Help met slechte airflow Overige Koeling 12
MrGiorgio Airflow bij 2 radiators Waterkoeling 40
A [CaseMod] Copper Pyramid - Azza 804 - Designed by Vogd Gallery & Build Logs 7
gunnie_nl AzzA genesis 9000 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan