• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO

Xymox

New member
Hallo, mijn naam is Dave.

Ik oriënteer mij momenteel om mijn grafische kaart (MSI 2080TI Gaming X TRIO) van waterkoeling te voorzien.
Toevallig iemand hetzelfde gedaan hier op het forum waar een apart onderwerp te vinden is.

Echter na het doorlezen zakt de moed mij in de schoenen. Ik ben niet echt heel handig en een setup met het zelf aanleggen van buizen, reservoir etc is voor mijn doen erg veel gevraagd.

Ik zou het liefste voor een AIO oplossing gaan. Dat is nog te overzien en is (denk ik) een goedkopere oplossing.
Maar dan moet dat uiteraard wel kunnen.

Na lang zoeken heb ik dit gevonden op reddit. Iemand die met een NZXT Kraken G10 en een AIO oplossing zijn kaart van waterkoeling heeft voorzien.
Dit is de link:

trio_x_2080ti_g10_kraken_aio_watercoooled

Ook elders nog een paar meldingen dat iemand hetzelfde met de NZXT Kraken G12 dit gedaan heeft.

Laat ik eerst mijn huidige setup beschrijven:

Kast: Fractal Define R6
Moederbord: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon AC
CPU: Intel 9900K, @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X TRIO, 11GB

Bestaande koeling:
CPU waterkoeling: AIO NZXT Kaken X52, radiator aan bovenkant (exhaust)
Voorkant kast: 2x 140mm Noctua NF-A14 PWM (intake)
Achterkant kast: 1x 140mm Noctua NF-A14 PWM (exhaust)
Onderkant kast: 1x 140mm Fractal Dynamic X2 GP-14 (intake)

(zie fotos als bijlage)

Mijn doel is een koelere GPU tegen dezelfde of minder geluid.
Ik ben niet geïnteresseerd in uiterlijk. RGB en hoe het eruitziet in de kast heeft mijn laagste prio.
(de kast zit toch dicht).

Budget: tsja dat is lastig omdat ik niet weet wat ik kan gebruiken. Maar als het een AIO oplossing zou kunnen zijn dan denk ik dat ik nodig heb:

NZXT Kraken G12 (of oudere G10)
NZXT Kaken X52 (of betere tegen ongeveer rond die prijs)
Koelpasta + evt heatsinks voor de vrams.


Als eerste zou ik willen weten of een AIO oplossing echt wel mogelijk is, of iemand daar ervaring mee heeft.
Als dit niet mogelijk is, dan uiteraard een custom loop. Maar dan zit ik met het probleem dat ik dit niet zelf aandurf.
Ik heb echter wel een behoorlijk bedrag over om dit door iemand te laten doen die er verstand van heeft.

Al met al is dit voor mij onbekend terrein. Mijn huidige systeem heb ik laten assembleren door de winkel waar ik alle spullen gekocht heb.
Het enige wat ik zelf gedaan heb, onlangs, is het vervangen van de originele Design R6 fans door de Noctua's.
 

Bijlagen

  • 20200814_155346.jpg
    20200814_155346.jpg
    226,3 KB · Weergaven: 8
  • 20200814_155406.jpg
    20200814_155406.jpg
    192,6 KB · Weergaven: 8
Als dat werkt met de NZXT Kraken is dat een voordelige oplossing, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Maar ik ben zelf ook van mening dat een kostbare videokaart ook een goede waterkoeling set verdient.
Een goed waterblok erop met een goede radiator zal beter werken dan een AIO set.
 
Na wat verder zoeken heb ik online nog een exemplaar

Alphacool 11732 Eiswolf 240 M09

op de kop kunnen tikken. Deze is officieel niet meer leverbaar.

En ik heb besloten om het zelf te proberen. Zal het zien hoe dat gaat.

Wat ik nu nog wel nodig zal hebben is een goede termal paste en schoonmaak materiaal voor het verwijderen en schoonmaken van de chip.

Ik neem aan dat de beste oplossing voor mij is een niet inductieve paste.

Welke paste en schoonmaak middel/doekjes wordt aangeraden?
 
De almachtige ArctiClean :)

Microvezel doekje:

Koelpasta:

Of iets voordeliger:

Of de oude maar bewezen Arctic Silver 5:
 
Na wat verder zoeken heb ik online nog een exemplaar

Alphacool 11732 Eiswolf 240 M09

op de kop kunnen tikken. Deze is officieel niet meer leverbaar.

En ik heb besloten om het zelf te proberen. Zal het zien hoe dat gaat.

Wat ik nu nog wel nodig zal hebben is een goede termal paste en schoonmaak materiaal voor het verwijderen en schoonmaken van de chip.

Ik neem aan dat de beste oplossing voor mij is een niet inductieve paste.

Welke paste en schoonmaak middel/doekjes wordt aangeraden?
Mag ik vragen waar je deze set nog hebt weten te vinden, ik ben hier eigenlijk ook naar op zoek?

Net als jij heb ik ook gekeken naar een AIO set, maar ervaringen uit het verleden met een crossfire set R9 290's leerde mij dat de GPU wel koel blijft maar de VRM's behoorlijk warm kunnen worden. Geheugen schijnt tegenwoordig ook al lekker warm te worden.
Een custom CPU+GPU cooling set is een droom, maar nu nog even niet. Alleen GPU komt ook al op ~€500.
 
Ik heb gezocht op eBay en vond daar eentje. Ergens uit China. Maar was wel binnen een week hier.
(was bang dat het geen M09 versie zou zijn met art nr 11732, want alleen die past op de kaart).

Na even wat zeven kleuren uit mijn broek gehaald te hebben nadat ik alles gemonteerd had is het resultaat fantastisch.

Met de originele koeler, zonder OC en op full load zo rond de 80 graden en flink geluid van de fans.

Nu met de Alphacool, met OC en op full load en de fans op slechts 50% op de radiator zit ik op 50 graden.

Perfect dus.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Hightower Aio sleeve voor de ekwb 280mm elite Cases en Modding 7
Hightower EKWB EK-Nucleus AIO CR240 Lux D-RGB en CR360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 22
Hightower Asus aio 360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
Hightower Past de ek 240 aio op socket 1700. Waterkoeling 2
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
vincent asus aio cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Kraken X53/ X63/ X73 AIO Liquid Cooler With Aer RGB Fans (240mm/ 280mm/ 360mm) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eiswolf 2 AIO - 240mm Radeon RX 5700/5700XT Reference HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
F Double AIO of Full loop? Advies Waterkoeling Setup 9
HighFlow Nieuwe Alphacool AIO coolers: Alphacool Eisbaer Aurora - Digital RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Cablemod AIO Sleeving kits en Addressable LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
A plaats Corsair h115i aio cooler in kast Waterkoeling 5
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Eisbaer 240 AIO erweiterbare Wasserkühlung [GER] HighFlow Product Reviews 0
Freddy EK-Predator is setting a new standard for AIO liquid cooling! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
N AIO waterblock gezocht voor MoBo ASUS P5QD Turbo (of waterblocks voor MosFet, SB & NB Waterkoeling 3
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan