• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

AHCI mode bij SSD - image programma

Johnny

Moderator
Forumleiding
Hey,

Na wat resource gedaan te hebben op 't internet kwam ik erachter dat je de beste performance uit een SSD haalt d.m.v. de AHCI modes. Momenteel staat deze op IDE.

Nu wil ik dit gaan veranderen, maar aangezien ik al windows heb geinstalleerd is het niet slim om hem nu op AHCI te zetten in mijn BIOS, kans op BSOD's en instabiele OS is sterk aanwezig.

Opnieuw installeren van Windows heb ik niet zo'n trek in, dus ik wil van mijn volledige C:\ een image maken, welke ik terug zet als deze op AHCI staat.


Welk programma gebruiken jullie hiervoor?
En als ik em op AHCI zet, krijg ik geen dataverlies van mijn overige 7 hdd''s?

Gr. johnny
 
Ervoor :)
Ik heb voordat de betreffende SSD ook maar aangesloten was de modus al op AHCI gezet, computer weer uit, SSD eraan, aanzetten en installeren.
Maar tijdens al dit stond wel an de nodige data op de andere 2 schijven (muziek, films, instal.exe's), zelfs een paar games die geen installatie nodig hebben (MW2 om een of andere vage reden) en die deden het daarna ook nog prima. Na de installatie van Windhoos uiteraard :p
 
Gevonden op het Corsair Forum.
How to enable AHCI in Windows 7 after Instalation:

There is one way to fix this, although you need to have knowledge of registry editing. The detailed steps from Microsoft are as follows:

1.Exit all Windows-based programs.
2.Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3.If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4.Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesMsahci
5.In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
6.In the Value data box, type 0, and then click OK.
7.On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

After this you’ll have to restart your computer, go to BIOS and enable AHCI. When you log in to Windows again, you’ll notice the installation of drivers for AHCI. Another restart will be required to finish the driver installation.

These steps are provided at your own risk and not suggested unless you know and understand the risks. You will want to make sure the controller driver and MB BIOS support this option before you enable it
 
Ik heb al hulp gekregen via een andere weg.
Momenteel met Acronis True Image, een image/back-up aant maken.

De gene wie mij hielp wist niet zeker of je zelf kon aangeven op welke HDD je de backup wilt installeren, koppel ik maar al mn hdd's af behalve de SSD :)
 
Toen ik van IDE naar AHCI ging, gewoon veranderd en geboot op AHCI..(intel postvillle 80GB)

BSOD tijdens laden van Win7 x64. Gewoon system repair uitgevoerd met DVD na de herstart en alles was goed. Prestaties nagekeken en waren volgens spec.
 
Gevonden op het Corsair Forum.
How to enable AHCI in Windows 7 after Instalation:

There is one way to fix this, although you need to have knowledge of registry editing. The detailed steps from Microsoft are as follows:

1.Exit all Windows-based programs.
2.Click Start, type regedit in the Start Search box, and then press ENTER.
3.If you receive the User Account Control dialog box, click Continue.
4.Locate and then click the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesM sahci
5.In the right pane, right-click Start in the Name column, and then click Modify.
6.In the Value data box, type 0, and then click OK.
7.On the File menu, click Exit to close Registry Editor.

After this you’ll have to restart your computer, go to BIOS and enable AHCI. When you log in to Windows again, you’ll notice the installation of drivers for AHCI. Another restart will be required to finish the driver installation.

These steps are provided at your own risk and not suggested unless you know and understand the risks. You will want to make sure the controller driver and MB BIOS support this option before you enable it

Ik weet dat dit topic bijna 2 jaar oud is, maar dit sloot het meest aan op mijn probleem:

Ik heb dit gedaan, en dat werkte in principe perfect. Mijn pc startte op en installeerde de ahci drivers.
Ik loop echter tegen het probleem aan dat ik nu elke keer als ik mijn pc opstart/restart automatisch in de bios terecht kom.
Ik heb bios geflashed en sata cabels van mijn mijn nieuwe ( ssd) schijf + oude sata 2 schijf op andere sata ports gezet. Dit helaas zonder resultaat. Het is best ergerlijk dat ik nu een snellere pc heb, maar alsnog handmatig 'discard changes and exit' moet enteren voordat ie door boot. Helaas kan ik via Google niet zo 1,2,3 een oplossing vinden..
Hoop dat iemand kan helpen, en sorry voor het late 'kickje'. Sys specs hieronder:

Intel core i5-2320 @ 3.00Ghz
WIN7 64b sp1
8 gig ram
gtx 560
bios: MSI H61M-E33 (B3) bios v10.14
SSD OCZ-AGILITY3 120g
 
Hey Wicked,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb dit moederbord pas aangeschaft als onderdeel van een upgrade pakket bij Alternate.
Alles heeft een maand lang prima gewerkt. Eergisteren heb ik er een SSD schijf bijgekocht, en opnieuw Windows etc geinstalleerd. Omdat ik BSOD kreeg toen ik IDE in AHCI veranderde, kwam ik op dit forum terecht.

Alles in mijn pc is gloednieuw, behalve de 2e harde schijf en de voeding ( 600W , onbekend merk) . Het rare is dat ie heel soms wel goed door boot, maar veel vaker gewoon naar BIOS setup gaat.

Voor de rest krijg ik ook geen rare foutmeldingen, en is de SSD supersnel. Wil alleen niet dat ik telkens uit de bios moet booten , en daardoor nog 10 seconden langer erover doe.

grtr
 
In het BIOS je SATA-Controller op AHCI zetten, AHCI drivers vanaf je moederbord fabrikant op een usbstick zetten..Aangekomen in het setup gedeelte van waar je de schijven kunt formatteren kiezen voor "Stuurprogramma", drivers installeren en het set-up-procede verder afronden. Ik denk haast dat je dan kunt booten vanaf je ssd als je als boot sequens de ssd als first hebt staan..
 
hallo Peter,

Bedankt voor je antwoord.
Ik kan zo 1 2 3 niet de mci drivers voor win7 64b vinden, maar ga hier nog naar kijken. Misschien helpt et :)

Het zijn geen mci-drivers. Je moet de AHCI-drivers hebben wier te downloaden zijn vanaf je moederbord fabrikant. En dat je telkens in je BIOS (UEFI) komt is denk ik doordat je MasterBootRecord welke in het hele uiterste begin van je schijf staat en een "Handshake" geeft aan Windows, zo van, "He! Ik ben ssd" denk er wel even om he!! niet florisant kan zijn. (net als POST tijdens het booten van je pc te zien krijgt welke hardware het booten tegen komt)..Ik denk dat je in die richting moet kijken...
 
Ik gok dat de bootvolgorde niet helemaal goed staat, deze moet op de ssd staan.


Mijn boot volgorde is als volgt:

1st: ssd
2nd: cd/dvd
3rd: usb hard disk
4th: network
5th : usb floppy
6th : usb cd/dvd
7th: BEV
8th: UEFI

Volgens mij staat dit goed, maar kan 't fout hebben?

Ja dat bedoelde ik ook. Ik bedoelde MSI ( mijn moederbord fabrikant) niet MCI.
Kan deze niet op hun site vinden. Heb nu een intel driver geïnstalleerd en 2 x achter elkaar geboot zonder dat er iets mis ging.. Helaas kan ik nog niet zeggen of dit blijvend is, omdat ik al vaker een aantal keer goed achter elkaar heb kunnen booten.

Mocht 't toch niet goed zijn, dan ga ik kijken naar MasterBootRecord ( geen idee, maar dat google ik dan wel weer ;) )

bedankt
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Muis werkt niet fullscreen mode in BF3 Problemen & Oplossingen 7
H sommige games flikkeren in sli mode and ziet er vaag uit Problemen & Oplossingen 1
Bullus Geen qpi slow mode met een i7 980x Overclocking 7
Calimero E-note Egg-mode Gallery & Build Logs 90
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
T Fittingen te dicht bij elkaar ???? Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
D Juiste fitting bij slang Waterkoeling 2
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Gratis SC Acrylic Tube set bij bestellingen vanaf €150,- HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Nu ook Barrow waterkoeling verkrijgbaar bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy Akoestische schuim panelen bij HighFlow (voor geluidsdemping, geluidsabsorptie) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
F Welk kant boven/ bij dubbelzijdige pads & VGA RAM coolers Waterkoeling 3
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
Mandem Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Ledger Wallet (Bitcoin & Altcoin) te bestellen bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Singularity Computers bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Bas9466 asus radeon r 290 groene lijn bij film AMD / ATI 3
D Is de extender nodig bij een EKWB D5 combo? Waterkoeling 6
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
Sw333t Geen bevestiging bij uitschrijven voor het ontvangen van speciale aanbiedingen ed. HighFlow Webshop 0
Freddy MDPC-X is terug, en verkrijgbaar bij HighFlow :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 39
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
maomanna Extra verzekering bij huren auto?? Algemene Discussies 5
Freddy Feser One Green voor €3,- en €2,50 bij 5 flessen !!! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
Freddy Crimping Tool / Tang voor pinnen op kabels, nu op voorraad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D hulp bij kleur van de fluid Waterkoeling 8
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
Hightower Tp 13 polo shirt bijvoegen bij een bestelling. HighFlow Webshop 6
S Bij opstarten vaak niet langs POST, soms wel, random uitvallen Problemen & Oplossingen 7
Freddy DustEND Dust Sticker Filter bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan