• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling.

Hoesa

New member
Ik wil een waterkoeling setup gaan kopen voor de CPU en later als de AMD 6xxx videokaart series uitkomt ook voor mij nieuwe GPU.
Ik heb het volgende uitgezocht :
Pomp : Laing D5/MCP655
Reservoir : XSPC Acrylic Dual 5.25 bay Reservoir for Laing D5/MCP655/PMP-450
Radiator : Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator
CPU Block : XSPC Rasa CPU Waterblock
Tube : DangerDen DD-TFC Tubing 3/8 ID - 5/8 OD - UV Red 2 meter
Fittings : 6x 10MM (3/8 ID - 5/8 OD) Feser Schroeffitting - G1/4
Fans :1x Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (Ik heb er nog 1)
Water :Feser Aqua - Ultra Pure Water

Wat vinden julie hier van gaat dit op elkaar passen en werken ?
En is een latere uitbreiding voor een GPU met een ander 120mm rad mogelijk ?
Mijn systeem specs zijn alsvolgend :
(Even een screenie van mijn setup op een ander forum anders moet ik het steeds weer opnieuw invullen ;) )
systeem.png


Ik heb mijn H70 terug ge rma'd omdat er door een fout in de fabriek veel lucht in zat en krijg hiervoor mijn geld terug (Dit was niet bij Highflow)

Mvg Perry en alvast bedankt voor de hulp !
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog niet super weg in water koeling dus kan niet echt van alles zeggen of het goed is.
Maar ik zie al wel 1 punt voor verbetering. Namelijk je water. Ultra Pure Water alleen is niet goed genoeg. Hier moet je iets indoen om algen en eventueel corrosie te voorkomen. Enkele opties zijn Pure zilver fittingen, een silver coil of een toevoeging aan het water (of kant en klaar gemengt kopen).
Daarnaast weet ik niet of het toevoegen van 1x 120MM rad voldoende is om de extra warmte van een later toegevoegde videokaart voldoende is. Maar hier zijn vast wel mensen die dat perfect weten.
 
Als je een dikke 120 rad bijsteekt als de graka komt zal het voldoende zijn om beide onderwerpen koel te houden.
Dit is natuurlijk een beetje schunnig om te beweren, aangezien er nog geen gegevens van de 6000 serie bekend zijn, maar ik ga dan een beetje uit van een hittedump die ongeveer gelijk zal zijn aan de 5000 serie.
Mochten deze onverwachts ontzettend warm worden (á la GTX480?) dan is het wellicht wijs om een 240 bij te steken ipv een 120.
Maar dat verwacht ik eigenlijk niet van AMD.

Verder ben ik het eens met Radak, je moet nog een toevoeging hebben voor het water.
Ik zou je een silver coil aanraden, deze zijn het makkelijkst te installeren, her te gebruiken als je je loop een keer veranderd, en het enige dat je nodig hebt eigenlijk.

Verder ziet je lijst er goed uit :)
 
Ik zou hem eerder in een slang doen.
Dit omdat je dan altijd fatsoenlijk contact hebt met het water, in een reservoir kan je net dat 'dood' stukje hebben. In de slang is er altijd een fatsoenlijke flow om contact mee te maken en ionen op te pikken.
En daarbovenop zit je coil dan ook gewoon vast, en gaat hij nergens naartoe, mocht hij door het reservoir in de pomp terecht komen heb je grotere problemen.

Hoe je dit dan doet: je buigt de coil zodat hij net kleiner is dan een slang, en dus naar binnen kan.
Als hij er helemaal inzit, buig je hem een stukje groter met een tangetje of een schroevendraaier.
Je kan de coil ook plaatsen in de slang de de raidiator ingaat, kan hij sowieso nergens naartoe :)
 
Oke, bedankt voor de tips ik denk dat ik het zo ga bestelen alleen een ding over de fans weet iemand een soort vergelijkbaar fan alleen dan met red leds ?
eentje die 60CFM+ is en het liefst ook nog stil want die stock fans van corsair op de H70 dat is bijna niet te doen ! :evil:
Ik zou red mooi vinden omdat ik nu op iedere fan uitgang red led heb en dit wel mooi vind.

Perry
 
Ja ik wou ook eerst voor de zalmans gaan alleen op een ander forum adviseerde ze mij toch the scythe gentle typhoons maar hoe presteren die zalmans ?
Zijn ze stil en leveren ze genoeg CFM?

Dan nog een ander probleem waar ik tegaan aan kwam moet ik de :
- Swiftech MCR220-QP Res 240 Radiator
of de
- Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator
Bestellen of raden jullie mij een ander rad aan ? Ik heb deze puur op gevoel gekozen :p (Ja ik ben een first timer) En ze leken ze me wel wat omdat ze lekker dun zijn wat de H70 niet is en waar ik veel problemen met ze in te bouwen had.

Perry
 
Het verschil zit hem in het design.
Kijk maar naar de plaatjes in de HF shop
Swiftech MCR220-QP Res 240 Radiator
Slim form factor 11.2 x 5 x 1.3" (284 x 128 x 34mm)

Swiftech MCR220-QP-K 240 Radiator
Afmetingen: 284 x 128 x 34mm


Ik heb gelijk de afmetingen erbij gezet, want je kan zien dat ze beiden even dik zijn.
Er zal dus geen verschil in koelprestaties tussen de 2 zitten.
De schroefdraden voor de fittingen zitten op andere plekken, kies dus wat je mooier vind of beter uitkomt in je case :)

De Zalman's zijn duidelijk hoorbaar op hun volledige 1850 toeren, ik heb ze zelf permanent op 1020 draaien en dan hoor je ze bijna niet.
De koelprestaties gaan daardoor niet merkbaar achteruit, ik zet ze meer voor het idee op 1850 als ik ga benchen.
De Gentle Typhoons zijn inderdaad betere fans, maar als je ledjes wilt, moet je gewoon wat opofferen :p
De Zalmans zijn totaal niet rampzalig hoor, daar niet van.
 
Oke ik las net ook iets over de radiator dat je met 1 design 2 op elkaar kan zetten maar dan kan je hem ook als gewoon 1 laten lopen ?
Denk jij dat de zalmans een i7 920 een overclock van 4,2 Mhz aan kunnen en dit goed koelen ? En is het beter om wat meer te spenderen en een push pull te doen of is dit niet nodig ?

Super bedankt voor alle hulp ! Perry
 
Owjah, 2 radiatros op elkaar, ik zie het :D had ik nog niet eens aan gedacht dat het daarvoor zou zijn.

Die Zalmans zijn prima ventilatoren, die je 920 goed koel moeten houden in combinatie met die Swifttech.
Maar ik moet je wel even erbij vermelden, dat een waterkoel set-up niet altijd alle temperaturen verlaagt.
Zeker als je van een goede luchtkoeler afkomt, zal het in idle vaak niks schelen aan temperatuur.
Het echte voordeel van een waterkoeling komt pas naar voren bij langdurig stressen, waar een waterkoeling veel meer capactieit heeft om de temperatuur voor een hele lange periode lager te houden dan een luchtkoeler.
Ik zeg dit even omdat ik toch veel feedback zie over dit fenomeen.

Een push-pull configuratie scheelt gemiddeld zo'n twee tot drie graden, maar het leuke is dat je dat niet nu hoeft te beslissen.
2 fans zijn er in een later stadium zo bijgezet, mocht je net dat beetje meer willen.
Daar zou ik me dus niet teveel zorgen om maken :)
Het is in ieder geval niet een must voor nu.
 
Oke dan ga ik toch voor die zalmans eens kijken of ik zo mijn i7 920 op een 4,5 Ghz krijg met niet al te veel geluid. Anders is 1 Gentle typhoon erzo bij gehaald en kan ik die zalmans voor andere dingen gebruiken. (Of mischien 1 push pull stuk zalmans en 1 push pull typhoons :p)
Betekent dit dat ik die ene radiator perse met z'n 2e bij elkaar moet zetten of niet?
Ik kom van een foute Corsair H70 af die mij afzette met een 85 graden op 4 Ghz omdat er een fout in de fabriek is gemaakt om de koeling voledig lucht vrij te maken dus die prestaties haal ik hiermee denk ik wel.

Perry
 
Dit is het dus geworden en vandaag besteld :
bestelling.png

Ik hoop dat dit gaat werken maar naar alle hulp op dit en andere forums moet het wel gaan lukken.

Bedankt voor alle hulp !
Perry
(En tuurlijk laat ik de resultaten zien als ik klaar ben)
 
Oke , mijn bestelling is vandaag verzonden.
Dat betekent dat ik morgen aan de slag kan !
Even een klein vraagje zou ik mijn fans in push of pull zetten ? (Onder of boven de radiator)
En hou spread ik het beste mijn thermal paste voor een waterkoeling ??
Is er ook een vaste tijd tijd om te bepalen wanneer een systeem lek vrij is ? (bv naar 20 uur kan je zowat zeggen dat je systeem lek vrij is)

Perry
 
Zonder shrouds kan je fans het beste plaatsen in push.
Het verschil met pull is miniem, maar het heeft net een beetje voordeel.
Als dit op een of andere manier totaal niet handig uitkomt in je case hoef je je geen zorgen te maken om ze in pull te zetten hoor :)

Voor het aanbrengen van koelpasta verwijs ik je door naar deze site:
Arctic Silver Incorporated - Route to Product Instructions for Arctic Silver 5

Verder vind je in dit topic ook nog (wellicht dezelfde) info:
http://forum.highflow.nl/f14/koelingspasta-koelpasta-handleiding-en-info-165/

Daarnaast kan je nog veel meer topics hier vinden met de search knop.
Meningen over de beste methode verschillen ook nogal.

Wat ik je in ieder geval zou adviseren is om zo weinig mogelijk te gebruiken, als ze het over een "lijntje" op de CPU hebben moet dit echt geen dikke zijn.
Mount het zaakje een keer, neem het koelblok er dan weer vanaf om te kijken of de pasta zich goed verdeelt.
Maak de CPU en koelblok dan weer schoon (nooit dezelfde pasta mounten).
Indien de pasta goed verdeelt was, monteer dan op dezelfde manier weer.
Zo niet, doe dan een klein beetje pasta meer in het gebied dat eerst niet goed gedekt was.

Ik zelf doe lektesten altijd voor een uurtje, dan sluit ik de stroom weer aan en hou de verschillende stukken papier wel op hun beschermende plek, en zo kan ik alvast gebruik maken van de pc terwijl ik hem toch in de gaten kan houden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan