• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin

Geoffrey Moreel

New member
Hallo folks :)

Ik ben nieuw, op het forum, maar niet in het casemodden.
Echter heb ik nooit de stap gezet naar waterkoeling.

Even vertellen dat ik een tijdje weggegaan ben uit de laten we zeggen gamescene. Dus op vlak van casemodding is ook mijn kennis sterk achteruit gegaan.

Leuk dat er tenminste nog 1 duidelijk en actief casemoddingforum is alsook een webshop (Y).

Ik ben dus op zoek hoe en wat en vooral WAAROM waterkoeling nodig is. Ik ben zelf handig met google dus ik zal ondertussen al heel wat vragen zelf opgelost hebben.

Mijn huidige setup :

RAM 12 gig
videokaart : geforce gtx 560 ti nvidia
i7 CPU 2.9GHz ( overigens gekoeld door een zalman kooler , case kan wel niet meer sluiten, wat wil je met zo een schoendoos )

de rest speelt niet meteen een rol vermoed ik?

Is er een bestaande setup dat jullie mij aanraden? die "heavy" setup die kant en klaar besteld kan worden lijkt mij wel wat. Wat vinden jullie ervan?

Even erbij vertellen dat ik nog steeds een standaard HP case heb, ik denk wel dat ik een nieuwe case dien aan te schaffen?

dank u
Geoffrey

#edit : budget vergeten : Speelt eigenlijk geen rol dat budget, iets dat goed dient te zijn kan wat kosten
 
Welkom op dit forum, hier zal je veel leesvoer vinden over het onderwerp "waterkoeling", alvast veel plezier :D

Lees dit even door:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/

Daar zal je hoogstwaarschijnlijk al jouw antwoorden vinden op jouw vragen.

Vervolgens kan je dan jouw eigen setup samen stellen naar jouw eigen smaak.

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:
 
Hallo

dank u voor de reply.
Even vertellen dat ik morgen de documentatie doorneem, vandaag had ik namelijk een kartwedstrijd en ben beetje laat thuisgekomen.

Kan je mij vertellen wat zo ongeveer de laagste temperatuur is dat je kan bereiken met waterkoeling?

welke case zou u aanraden om dit gans in te instaleren?
Is het mogelijk dat door modding van de case, het reservoir uit de case zit en de rest binnenin?

dank u
greetz
Geoffrey
 
Temperatuur is afhankelijk van erg veel factoren.
Maar met een goede setup kan je vanuit gaan dat je +/- 10 graden lager zit dan met standaard luchtkoeling.

Behuizingen zijn er ook genoeg in keuze, voor ieder wat wils (smaak en budget).
Reservoir kan je zeker buiten de behuizing modden, je hebt enkel wat meer slang nodig en gaatjes in de behuizing voor de slang.
Je kan het beste even kijken hoe andere mensen het doen en dan bepalen wat bij jou in de smaak valt, zie hier:
Gallery & Build Logs
 
Hallo,

Ondertussen ben ik op zoek gegaan naar antwoorden, heb ik even jouw leesvoer doorgenomen en ben ik op zoek gegaan naar een case.
Mijn keuze is dus ook gevallen op een fractal design case met window in een witte kleur.
Ik probeer deze week een waterkoeling setup te maken en zal die dan even sharen met jullie.
Ik moet er natuurlijk nog eventjes voor sparen, want ik wil niet een goedkope setup kopen om er "één" te hebben , maar wacht dan liever tot ik voldoende geld heb om een iets duurdere, maar kwalitatievere setup aan te kopen.
 
Geduld is een schone zaak, als je het gelijk goed wilt aanpakken en niet te lang zonder PC wilt zitten, kan je idd beter doorsparen.
Heb je een 'backup PC' of laptop, dan zou je het eventueel wel alvast aan kunnen beginnen, gewoon in fases.
Dat doen ook vele mensen :) (zie buildlogs op dit forum).
 
Zoals gezegd heb ik mij even bezig gehouden met het samenstellen van een setup.
Best moeilijk indien dit je eerste setup is, gelukkig ben ik omringd met verstandige mensen. :pray

Hier een link naar mijn winkelwagen:

# link delete

Ik weet niet of de setup compleet is? (afgezien van allerhande accessoires die ik naderhand wel bijbestel)

Misschien even een klein woordje uitleg waarom mijn keuze gevallen is op de betreffende productne:

Radiator : mooi design, en past buiten de case met een stel voetjes erbij ( zitten daar 3 fans in?? zoja ik heb 3 aparte bijbesteld met kleur )

past deze cpu block ?

Het reservoir zal mooi passen buiten aangezien er een stand bijgeleverd is.
Enkel weet ik niet of ik de juiste pomp heb gekozen? dien ik hierbij een top bij te kiezen ?

Wel ik hoop op antwoord.

Mvg

Geoffrey
 
Laatst bewerkt:
Hi guys!

Heb nog even mijn winkelwagen ge-updated.

Winkelwagens :: Geoffrey Moreel 2 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Zou iemand mij zijn mening kunnen vertellen over deze setup ?
Kan iemand mij overigens vertellen wat ik nog tekort heb?
Ik versta niet zo goed welke juiste fittingen ik dien te nemen ... en vooral: hoeveel?

De pomp die ik gekozen heb, daar dien ik een andere top voor te nemen zeker ivm fittings ?
Ik kan zeker nog wat advies gebruiken :icon_confused: :icon_pidu:
 
Slangen gaan niet werken je MOET (jahaaa moet!) 3/8e slangen hebben omdat op je pompje standaard al 3/8e uitgangen zitten (oftewel 10mmID! slangen)

Je fittingen gaan ook allemaal 3/8e worden :)

Die fans op dat radje zou ik persoonlijk niet doen, die rads hebben sterke fans nodig, geef je niet om een graad meer of minder kan je deze fans houden, maar ik zou het niet doen!

Oh btw, ik zou standaard topje houden en gewoon 6 fittingen kopen, want met 6mm slangetjes ga je nergenst komen in dit soort setups :)
 
dank u voor de reply Kenny.

Ondertussen even de winkelwagen aangepast. Nieuwe link:

Winkelwagens :: Geoffrey Moreel 3 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Nog even wat vraagjes:

Kan ik van de pomp de top vervangen met deze LINK , geeft mooier uitzicht of verander ik hiermee fittings?

Bestaan er nog sterkere fans om nog beter de radiator te koelen?

Welke temperatuur sensor is ideaal om tussen deze setup te steken?

Wat is je persoonlijke mening over deze setup?

thanks ;)
 
Laatst bewerkt:
Je kan die top inderdaad gebruiken om de standaard top te vervangen.
Je hebt dan wel 2 extra fittingen nodig.

Overigens heb je de verkeerde fittingen (verkeerde schroefdraad), je hebt G1/4 schroefdraad nodig.
Deze fittingen kan je bij voorbeeld nemen:
10MM (3/8) Feser Schroeffitting v2 - G1/4

Je kan fans nemen met een hogere toerental, maar dat betekent ook meer lawaai (wel betere koelprestaties), bijvoorbeeld deze:
BGears B-Blaster 140mm fan 1800RPM

Of bijvoorbeeld deze, iets minder lawaai:
NOISEBLOCKER 140MM NB-BlackSilentPRO PK-3

Deze temperatuur sensor is handig:
Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 2x G1/4 ID
Je hebt ook weer 2 extra fittingen nodig.
Het 2-pin draadje/stekkertje steek je dan in een fan controller met temperatuur display, zodat die de temperatuur kan weergeven.

Of deze, inclusief display:
Thermosensor G1/4 met Display (blauw)
(schroef je in jouw reservoir of waterblok/radiator)

Of deze, inclusief display, maar wel 2 extra fittingen mee bestellen:
Thermosensor G1/4 2x ID In-Line met Display (blauw)

Voor de rest heb je een prima setup, de volgende handigheden kan je nog overwegen om mee te bestellen, krijg je zeker geen spijt van:

 
hmm dan denk ik dat ik al meteen op een probleem stuit , namelijk de bevestiging van de radiator in de case ...
Ik zal straks even mijn winkelwagentje bijwerken. De accessoires die je aangaf, Freddy, die bestel ik op het laatste, zodat het winkelwagentje overzicht heeft, ik ben ze niet vergeten.
Zou je eventueel als eens gekeken hebben voor de case die ik aangaf in een vorige reactie?

grtz

Added after 23 minutes:

zo, even de winkelwagen geupdated.

Winkelwagens :: Geoffrey Moreel 3 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Klopt deze nu volledig? genoeg fittingen ? ook de juiste fittingen voor de temperatuur sensor?
Btw, ik heb er fans aan toegevoegd die 2000RPM halen.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst ben ik eruit wat betreft de keuze van de case.
Deze zou ik graag aankopen:

Define R4 Arctic White - Window - Fractal Design
Voor meer fotos ( Define R4 Arctic White - Fractal Design ).

Freddy,
Kan jij deze bestellen?
Wat is je persoonlijke mening over deze case ten opzichte van WK installatie ?
Blijkbaar is deze leverbaar vanaf midden january.
Ik hou me nu even bezig met de waterkoeling setup.

hmm dan denk ik dat ik al meteen op een probleem stuit , namelijk de bevestiging van de radiator in de case ...
Ik zal straks even mijn winkelwagentje bijwerken. De accessoires die je aangaf, Freddy, die bestel ik op het laatste, zodat het winkelwagentje overzicht heeft, ik ben ze niet vergeten.
Zou je eventueel als eens gekeken hebben voor de case die ik aangaf in een vorige reactie?

Hoi Geoffrey

Voor de R4. Lees even hier http://forum.highflow.nl/f17/product-suggesties-lees-mij-eerst-19/ en dan een nieuwe topic maken in HighFlow Product Suggesties en Nieuws.

Ik vroeg me al af waar je een 495mm lange rad wilde zetten in een case wat maar 464mm diep is. Je kan hem buiten de case zetten maar dit zou ik echter afraden. Dat is lastig als je hem moet verplaatsen; rad valt makkelijk om ondanks die mooie voetjes; nadat je klaar ben ontdek je ineens dat de externe slangen te lang of te kort zijn; enz enz. Zo'n kast heef ruimte voor 2 of 3 wat kleinere rads, gebruik de mogelijkheden daarvan. Maar goed, dat is aan jou :)

Misschien is het beter om eerst de case aan te schaffen. Kijk hoe die staat. Maak wat metingen. Zoek vervolgens een paar rads uit die goed passen met de R4. Standaard heeft de R4 plaats voor 2x140 fans aan de voorkant en als je de drive bays weghaalt is er mooi plek voor een 280 rad. Daarnaast past misschien een 240 rad aan de bovenkant. Je hoeft niet alles in een keer te bestellen. Soms is het juist beter om te beginnen bij de spullen die je zeker nodig zal hebben: eerst case, pomp, waterblok, gpublock, res (en verlichting en slangknipper natuurlijk!). Dan plan maken voor de waar de rads gaan staan. Maak ze na met karton om zeker te zijn dat ze niet andere componenten in de weg staan! Bestel als laatst en maar als laatst slangen en fittingen. (Freddy weet intussen dat ik dit advies niet zelf volg :039:)

En over de slangen nog een tip. Het stond hier al ergens in de forum advies over de E1000 slagen: de 3/8"-1/2" (=10mm interne, 13mm buiten) heeft dus dunne wanden en gaat knikken. Als beginner denk ik makkelijker 3/8"-5/8" (10-16) te nemen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
E Advies en check gevraagd - waterkoeling setup Waterkoeling 7
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
V Waterkoeling: advies 1ste custom setup Advies Waterkoeling Setup 3
R [Advies] Waterkoeling, zou deze setup werken? Advies Waterkoeling Setup 24
R advies waterkoeling setup Waterkoeling 33
W advies waterkoeling setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 22
W advies waterkoeling setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 39
U Goede prijs/prestatie waterkoeling setup advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 13
F Advies Waterkoeling Setup(+-tussn 300a400 euro's) Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
A Waterkoeling Setup Advies Advies Waterkoeling Setup 14
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan