• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling, i7 2600K

F.West98

New member
Hallo,

Ik kreeg ineens het idee om evt waterkoeling in mijn casemod te doen. Nu is mijn budget verre van groot en heb ik geen idee welke onderdelen ik moet gaan koelen. Ik heb al wat FAQ's doorgelezen, en heb bedacht dat de pomp in mijn tweede kast kan komen. Om dit te verduidelijken een link naar mijn casemod: http://forum.highflow.nl/f34/technischool-10320/
Aangezien in de kleine kast geen window komt en er daar loze ruimte is dacht ik daar de pomp te zetten. De radiator is dan nog een probleem. Deze heeft koude lucht nodig. De aanvoerplaatsen zijn in de kleine kast en de voorkant van de grote kast. Maar als die lucht al warm is kan die de rest van de computer niet koelen. Dat is geen probleem als ik de GPU ook ga koelen, maar dat denk ik niet. Anders komt dat later.

Het reservoir is waarschijnlijk geen probleem, daar is nog ruimte voor over, maar als de radiator onderaan komt, moet het water weer naar boven en of de pomp daar krachtig genoeg voor is... (ik denk dat de radiator dus bij het liftje onderaan komt)

OK, dan nu de info:
Ik heb een krap budget, dus misschien is zo'n kant en klare set beter? (corsair H60 oid?) Maar ik hoorde dat dat vaak slecht is, en ook zonder uitbreiding. (en niet lichtgevende kabels ed, er komt UV-licht in)

Waarom wil ik het?
Voor de look en voor overklokken.
Behuizing waarin het komt is antec one hundred, excl pomp, die in andere kast, slanggaten komen aan de onderkant, buiten zicht van window.

Ik hoop dat dit genoeg info is, vraag naar meer :)

PS: topic is vooral als idee OF ik het moet gaan gebruiken (teveel kosten is nee), en zo ja, welke onderdelen dan :)

Onderdelen:
i7 2600K
8GB Kingston (geen koeling)
HD6xxx
EVGA P67 FTW
Cooler Master V8
 
Looks en overklokken zijn wel gelijk de duurste doelen van waterkoelen, omdat je ten eerste mooie onderdelen wilt aanschaffen (=duur) en dan ook nog eens goed presterende onderdelen (=alweer duur).
Dan zit je dus niet naar een paar halve producten te kijken.

Een goede CPU only loop kan je al samenstellen voor 200 tot 300 euro, die daarna mooi uitbreidbaar is met de tijd en budget.
 
Looks en overklokken zijn wel gelijk de duurste doelen van waterkoelen, omdat je ten eerste mooie onderdelen wilt aanschaffen (=duur) en dan ook nog eens goed presterende onderdelen (=alweer duur).
Dan zit je dus niet naar een paar halve producten te kijken.

Een goede CPU only loop kan je al samenstellen voor 200 tot 300 euro, die daarna mooi uitbreidbaar is met de tijd en budget.
Aangezien de Sandy Bridge al goed oc't op lucht hoeft de prestatie niet al te goed, maar niet slechter dan lucht.
Looks, zolang het maar blauw oplicht is het goed ;)
(200-300 euro = lang sparen)
 
In dat geval zou je voor een goede 120 mm radiator kunnen gaan, om het geheel een beetje uitbreidbaar te houden zou ik dan wel direct een goede pomp + top nemen.
Zo is het later geen probleem om je moederbord of grafische kaart bij te steken in de loop.
Het CPU blok is nagenoeg volledig naar eigen wens, verschillen in prestaties van de modellen tussen de 50 en 70 euro zijn verwaarloosbaar voor normaal gebruik.
 
CPU block: EK-Supreme LTX - Acetal
Stel eens wat radiatoren en pompen voor? Ik heb echt geen idee.
Slang: Masterkleer - HighFlow - 1/2 ID - 17.4mm OD - Clear maar hoe lang?
Fitting: 13MM (1/2) EK Short fitting G1/4 6 toch?
Clip: TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2") kunststof Zwart evenveel als fittingen
Reservoir: http://www.highflow.nl/reservoirs/t...ater-tank-z-multi-150-pom-bp-wtzm150p-bk.html passen fittingen toch op?

Nog wat anders nodig?

Of kan je eventueel van bijv de H80 de slangen vervangen en er andere slangen en een reservoir tussen zetten?
 
Blokje is prima, niet de beste maar ook niet de duurste.
Een goede middenweg dus gewoon.

Slang zou ik minstens 2 meter nemen, maar zelfs 3 meter is aangeraden omdat je altijd wel wat verknipt en dus meer nodig hebt.

Persoonlijk zou ik short fittingen afraden, niet dat ze gegarandeerd gaan lekken, maar mijn maag kriebelt gewoon bij het "what if" effect.
Schroeffittingen zijn mijn favoriet, maar als je dan toch voor pilaar fittingen gaat doe je er goed aan lange varianten te nemen.

De herbie clips zijn prima dingen, maar slijten wel bij veelvoudig gebruik en klemmen dan niet altijd meer even stevig (nog een reden om voor schroeffittingen te gaan wellicht?)

Gezien je budget denk ik dat deze radiator de beste is in prijs kwaliteit verhouding:
XSPC RX120 Black

Als pompje zou ik je deze aanraden:
Laing / Swiftech DDC-1 MCP350 12V
Een heel krachtige pomp die een volledig watergekoelde PC aan kan.
En daarbij een top naar keuze nemen:
Tops for DDC Pumps (MCP350, MCP355, PMP-400)

Verder heb je natuurlijk nog je vloeistof nodig, en misschien wat gebogen fittingen.
Die laatste zijn nogal duur dus visualiseer je je loop van te voren en bedenk je goed waar je ze misschien nodig hebt, en waar je echt niet zonder ze kunt.
 
Je kiest nu net de fittingen die niet samengaan met je gekozen slang:
LET OP:
Niet geschikt voor de Masterkleer 1/2" slang. De buitendiameter van de Masterkleer is te klein.

Wellicht zijn deze iets voor je:
13MM (1/2 ID - 5/8 OD) Koolance Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) NZL-V13-16KG2
Deze worden verkocht per paar, dus ze kosten precies evenveel als de Feser per stuk.

Een pomp top schroef je vast aan de pomp, omdat de standaard top vaak niet efficient genoeg is en fabrikanten after market producten uit brengen met een betere stroming in het binnenhuis.
Daarnaast hebben ze vaak meer of betere plaatsing voor fittingen, en dan vooral de richting ervan.
Een waar je nooit mis mee kan gaan is de EK V2 top, deze komt in plexi (doorzichtig) of Acetal, dit verschil is puur uiterlijk.

Je hebt genoeg aan 4 paar fittingen.

Voor koelwater zit je altijd wel goed met 2 liter :)

En dan heb je het wel zo ongeveer allemaal.
Ik ben bang dat dit niet veel goedkoper kan zonder in te leveren in prestaties.

Waar je nog naar kan kijken is een goedkopere radiator, of een pomp reservoir combinatie zoals deze:
XSPC X2O 200 5.25 Single Bay Reservoir Pump

Maar beide opties zou ik je eerlijk gezegd afraden vanwege de prestaties.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Waterkoeling i7 2600k, advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 8
D Waterkoeling advies; 2600k + 2x6970 Advies Waterkoeling Setup 4
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan