• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies Waterkoeling CoreI7 920+ GTX285 Budget max €500

Maximus_NL

Junior Member
Goedenavond!

Een jaar of 10 geleden al een keer begonnen met een WC setup. Nu ik een maandje geleden een Core I7 aangeschaft heb begint het toch weer te kriebelen, helemaal nu ik mijn temps zie op de stock cooler. :hmm en de mogelijkheid om met een goede wc opstelling de CPU op minimaal 4Ghz te tillen.

De Hardware:

CPU: Core i7 920
Graka: Asus GTX285
Mobo: Gigabyte X58 UD5
Kast: Coolermaster Cosmos Silver (geen S dus :( )

Waarom?
Met name overklokken, van eerst de CPU later de GPU. Stilte is ook (redelijk) belangrijk, met name in Idle (staat op slaapkamer soms 24/7 aan)

Het plan:
Een Swiftech H20-220 Apex Ultima setje uitbreiden met een EK-FC285 GTX SLI - Acetal, Tygon slangen en fittingen. (moet nog even uitzoeken welke)
Radiator kan mooi bovenin, pomp onderin, reservoir moet ik nog even over denken. Ook even kijken wat handig is qua bijvullen etc.

Ik wil alles intern houden en het liefst niet gaan zagen in de bovenkant (al ontkom ik daar waarschijnlijk niet aan als jullie mij adviseren dat ik toch echt aan een 360 rad moet.

Vragen;
-Is de bijgeleverde radiator voldoende om een cpu + GTX285 te koelen of kan ik beter zoeken naar losse onderdelen?
- Is het later eventueel mogelijk een 2e graka bij te plaatsen en dan dus ook nog een 120mm rad er bij te plaatsen. Dat het mogelijk is zal wel, maar vrees eigenlijk al dat het radoppervlak dan te weinig is voor 2x GTX en CPU.

Bedankt alvast!

Bas
 
Hoi Bas, welkom op het forum!

De Apex setje is een erg goed setje.
De beste producten van Swiftech zit erin :)

Zonder grote overclock, is dat setje prima te doen.
Met tweede kaart erbij zal het wel krap worden, maar temps zal denk ik niet hoger zijn dan met luchtkoeling.

Als je wel wilt overclocken en alles compact wilt houden, kan je idd nog een goede 120MM radiator erbij plaatsen.
Bijvoorbeeld de TFC Xchanger 120 Single of een Thermochill 120.1.
 
Hallo Freddy, dank voor je snelle reactie!

Als je het hebt over de temperaturen en "zonder grote overclock", heb je het dan over de temps met 1 GPU en 1 CPU of heb je het dan al over de SLI opstelling die ik over een half jaartje waarschijnlijk ga toepassen? Met andere woorden: zou ik nu al wel een redelijke overclock kunnen doen zonder sli en een 240 rad uit het swiftech setje, of kan ik pas lekker clocken met 240 + 120. Anders zal ik denk ik toch van het setje afzien en gelijk een 360 rad scoren, met bijbehorende blokken zodat ik als ik wil overclocken met SLI er eventueel nog een 120 rad kan bijzetten en wel goed kan oc'en. Of heb ik dan weer een overkill? Of moet ik dan wellicht aan een 2e loop gaan denken? In dat geval zou ik nu wellicht nu alleen voor het swiftech setje kunnen gaan en alleen de cpu kunnen doen en als ik naar SLI ga, de 2e loop er bij zetten. Moet ik alleen nog even bedenken waar ik die 2e 240 rad ga planten :107:
 
Heb het idd over de temps met 1 CPU en 1 GPU.
Met de 2e GPU erbij zal je die extra radiator zeker goed kunnen gebruiken.

2 loops is qua prestaties het beste.
Dat je nu eerst alleen de CPU doet met het set en later de GPU's in een andere loop is een prijzige maar goede oplossing.

De videokaarten hebben niet zoveel koeling nodig, want die kan je toch niet zo ver overclocken, hoe koel je ze ook houdt.
 
Wederom bedankt voor dit goede advies. Ik denk nu toch aan een 360rad, en losse blokken voor gpu en cpu, dan ben ik gelijk redelijk ver voor de SLI opstelling. Dan hoef ik alleen nog maar een blok bij te plaatsen en als dan de koeling onvoldoende blijkt te zijn naar mijn zin, kan ik altijd nog een 120 rad blij plaatsen. Ik ga even puzzelen welke onderdelen dat dan gaan worden en op zoek naar een zaag voor mijn kast :080: Met wat zaagwerk voor een extra 120mm gat aan de bovenkant van mijn kast moet er wel een 360 rad in passen....
 
Ok nieuw plan de campagne:

- Black ICE GT Extreme 360
- Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Ultra
- 7x 13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4
- EK-Supreme Plexi
- EK-Backplate CPU 1366
- EK-FC285 GTX SLI - Plexi
- Alphacool Repack-Cooling Slot-In (Zwart)
- Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - BLUE


+ nog wat vloeistofjes, fillport, lappingsetje, pastaatjes, ventilatoren, schroeven voor de ventilatoren en natuurlijk de gratis mario kart :icon_fU: Lijkt me een betere opstelling dan voorgaand genoemde set met het oog op uitbreiding en lagere temps.... Net onder de €500,- Volgens mij ben ik dan compleet. Nog tips of aanvullingen ter verbetering?
 
Ja dat is een prima setup.

Bij de Aqua-Computer niet vergeten de adapter fittingen mee te bestellen ;)
(staat bij de pomp onderaan bij 'gerelateerde producten')

Je hebt zo 11 fittingen nodig (inclusief 1 voor de fillport).
Bij het GPU blok kan je geen schroeffittingen gebruiken, omdat die te breed zijn.
Daar moet je dus 2 normale fittingen indraaien i.c.m. 2 slangklemmen.
 
The build

Vandaag begonnen met bouwen, een update

- CPU gelapt (90% klaar)
- Radiator ingebouwd
- Res ingebouwd
- Fillpoint gemaakt
- Aftappunt gemaakt


Plaatjes:

The stuff:
258thcn.jpg


Kale kast:
6i7mv8.jpg


Fans op het dak gemonteerd, na zagen:
bga8hc.jpg


Rad res en fillpoint aangesloten:
2b1lbc.jpg


Pomp er in:
98d45s.jpg


Start lappen CPU:

21a594.jpg


More pics to follow, ik hoop vanavond vannacht nog wat te kunnen doen, anders morgenavond pas weer.
4e is wat onduidelijk, fillpoint zit bovenop res aangesloten.
 
Zou je straks uitgebreide foto's kunnen maken van hoe je de 360 er in gaat plaatsen, ik heb ook een Cosmos 1000 en ik zit nog te twijfelen tussen 240/360, ik wil kijken hoeveel je moet zagen/boren. Hoeveel 5,25'' bays neemt zo'n rad in beslag (Inclusief fittingen+slang)?
 
Rad zit er al in, onder de fans, dus bovenin de kast. Voorin de 5,25 bays gaat niet passen, daar is ie veel te groot voor. Als je goed kijkt kun je zien hoe ik gezaagd heb bij het bovenaanzicht.... Het enige probleem was de dingetjes waar de 120mm fans aan bevestigd zitten. Die houden enige afstand tussen fans en rad (in mijn opstelling), waardoor de schroeven die bovenin de fans zitten het rad niet meer halen. Dit heb ik met gepast geweld (hamer) een beetje platgeslagen en uitgeboord :004:

Het volgende probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de stock cooler van de asus gtx 285 er niet echt makkelijk af wil. Ik heb alle 12 schroeven volgens de gebruiksaanwijzing los gemaakt, plus de 2 aan de achterkant, maar erg veel beweging is er nog niet in te krijgen... Iemand tips?

Edit; Never mind, hij is al los, beetje wrikken las ik al in een ander topic....

Edit2: @RRPhantom Ik begrijp nu wat je bedoelt met 5,25 bays, ik zal zsm een foto plaatsen, Bij mij neemt hij zowiezo 2 bays in beslag, ligt er ook aan hoe lang hetgene is wat je er in wilt stoppen. Een fancontroller zou er bij mij nog voor kunnen.

 
Laatst bewerkt:
Even iets anders, de thermal pads (0,5mm en 1mm) omschreven in de gebruiksaanwijzing, horen die bij het block te zitten? Zo niet; kan je de oude van de standaard cooler gebruiken? Anders moet ik nog ff sjoppen... :S

Edit; ik heb de oude maar gebruikt die op het origineel zaten, lijkt te werken.

Het spul is nu ingebouwd, draai nu een lektest. Er lijkt een hele kleine lekkage bij het reservoir te zitten waar heeeeeeel langzaam een beetje water uit komt. (paar druppels per 5u) Ik heb nog wat gedraaid, straks weer even kijken. Pics volgen. Vanavond als alles waterdicht is de rest inbouwen (HD's fans aansluiten etc.) Pics volgen.

Ik denk erover om nog een intake ventilator naast de pomp te maken als wordt dat wel proppen en vraag ik me af of het erg veel zin heeft. maar de North Bridge zal een verfrissend windje wel fijn vinden denk ik. Of zou er genoeg de kast in komen door de 3 fans aan de bovenkant?
 
Laatst bewerkt:
Het spul is nu ingebouwd, draai nu een lektest. Er lijkt een hele kleine lekkage bij het reservoir te zitten waar heeeeeeel langzaam een beetje water uit komt. (paar druppels per 5u) Ik heb nog wat gedraaid, straks weer even kijken. Pics volgen. Vanavond als alles waterdicht is de rest inbouwen (HD's fans aansluiten etc.) Pics volgen.

Ik denk erover om nog een intake ventilator naast de pomp te maken als wordt dat wel proppen en vraag ik me af of het erg veel zin heeft. maar de North Bridge zal een verfrissend windje wel fijn vinden denk ik. Of zou er genoeg de kast in komen door de 3 fans aan de bovenkant?
 
Heb de pc aangezet en zowaar deed alles het in 1 keer. Temps op het moment;
36 graden idle, 51 graden stressed @ stock speeds.

Ik heb een extra 120mm fan ingebouwd (ter hoogte van cpu achter in de kast die naar binnen blaast. Dit ivm met NB temp van 49 graden in Idle.

2do:

- Pics maken na:
- Kabel troep zo goed mogelijk wegwerken
- Heel af en toe kleine pomp lekkage (enkele druppels) bij de output van de pomp oplossen, ik bedacht me dat ik de adapter fittingen zonder teflon bevestigd heb. Dient dit met teflon te gebeuren?
- Langere stress tests draaien
- Fans regelen, draaien nu standaard op volle snelheid :(
- Overklokken
- Bovenkant afwerken, nu heb ik het plastic paneel wat normaal bovenin zit niet gemonteerd vanwege block van de fans. Hier wil ik in gaan snijden/ zagen en daar een gaas voor maken.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan