• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies Waterkoeling: 965BE, HD6950, GTX260 (216), MEM, NB en SB

eknaap

New member
Hallo allemaal,

Graag ontvang ik advies om mijn PC te koelen met water. Momenteel koel ik de CPU met een H50 en de rest met fans.
Mijn systeem:

CPU: AMD Phenom II 965BE @4GHz 1,50V
MoBo: MSI 890FXA-GD70 @NB:2500 1,50V | HT:2500 | PCIe 110
MEM: Corsair Doninator (standaard niet GT) 4x2GB @1667 7-8-7-20 1T 1,75V
GPU1: HD6950 2GB unlocked naar HD6970 @900/1380 1175mV
GPU2: GTX260 216 voor PhysX (met driver mod) niet overgeklokt.
PSU: TX950 950W

Mijn systeem draait stabiel 24/7 alleen is de lol qua overklokken er nu af ;-)
Daarom stap ik graag eens over naar waterkoeling.
Wensen:
CPU block geschikt om verder dan 4GHz te komen.
Radiator: 9x120mm
Memory block (let op 4xDDR3)
NB block (let op de opbouw van het moederbord)
SB block (let op de hoogte ivm de HD6950)
GPU block voor zowel mijn HD6950 als mijn GTX 260 216
Overige benodigdheden zoals reservoir, slangen, koelvloeistof koppelingen etc.

Kan iemand mij hier mee helpen?

Groeten,

Erik
 
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/Waterkoeling?



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?

De reden dat we je aanraden om dit te doen, is dat de meeste keuzes persoonlijk zijn (wat je mooi vindt).
Als je dan alles hebt gekozen op persoonlijke keuze, kunnen we je adviseren wat beter kan.
 
Zo, nu heb ik eea wel voor elkaar denk ik........
Zou ik advies kunnen krijgen over wat ik tot nu in mijn winkelwagen heb???

Toegang geweigerd

Alleen de fittingen nog........toch???

Alvast bedankt!

Groeten Erik

Added after 37 minutes:

Afbeelding verwijderd, deze is niet meer van toepassing.
 

Bijlagen

  • WC.jpg
    WC.jpg
    17 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
De shop heeft nu helaas wat enkele bugs, waaronder dat de opgeslagen winkelwagens niet goed geladen worden.
Zou je van jouw winkelwagen screenshots willen maken en hier willen posten, dan kunnen we jouw lijst ook zien :)
 
Je set ziet er al goed uit :)

Je hebt nog wel fittingen nodig voor CPU blok, reservoir en GPU blok.
Dat zijn 2 per component, dus totaal 6 fittingen nodig.
Je hebt fittingen nodig met 1/2" ID en 3/4" OD, die kan je hier vinden:
https://highflow.nl/aansluitingen/fittingen/1-2-fitting-13mm-od/

Verder heb je twee slangklemmen nodig voor de pomp als je er geen top bij neemt:
TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2") kunststof Zwart

Controleer ook of jouw GPU blok past, dat kan je hier doen:
CoolingConfigurator.com

Je hebt ook twee flessen koelvloeistoffen nodig, met 1 heb je niet voldoende.

En handige toebehoren:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving
 
Wat voor top voor de pomp raad je mij aan? Ik zag namelijk bij een andere website de

- Laing D5-Vario 1/2" (messing) -

Deze pompt 1600l p/m maar die stond niet op highflow..................

Is mijn aansluitschema (zie schemaatje bij post 13-12-11, 16:13) goed? of is het beter om twee pompen te gebruiken en voor de cpu en een voor de gpu en dan daarna cpu en gpu uitgang te koppelen en aan de radiator. Of maakt dat niet uit en is het flow verschil door cpu en gpu verwaarloosbaar omdat de pomp veel kracht heeft en de radiator in meer weerstand dan het cpu en gpu block??????
 
Dat messing topje is niet het beste stock topje voor de D5:


Een D5 vario en een D5 strong met messing topje:
2dbq6xg.jpg

http://completewatersystems.com/wp-content/uploads/2011/04/LTSS-28.pdf



Een D5 vario en een D5 strong met kunststof topje:
23m2z43.jpg

http://completewatersystems.com/wp-content/uploads/2011/04/LTSS-27.pdf



Een D5 met het standaard kunststof topje doet het dus beter dan de veel duurdere zelfde pomp met een messing topje. Wil je nog iets meer prestatie uit de D5 halen dan kan je er het beste een after market topje op zetten.

Tops for D5 (MCP655, PMP-450) pumps


Hier een review waar diverse van die D5 topjes met elkaar vergeleken worden:

Laing D5 Top Comparison | Skinnee Labs


De prestatieverschillen tussen de meeste topjes zijn niet heel erg groot. Voor jouw set is een MCP655 met het standaard topje genoeg voor een goede flow.




Is mijn aansluitschema (zie schemaatje bij post 13-12-11, 16:13) goed? of is het beter om twee pompen te gebruiken en voor de cpu en een voor de gpu en dan daarna cpu en gpu uitgang te koppelen en aan de radiator. Of maakt dat niet uit en is het flow verschil door cpu en gpu verwaarloosbaar omdat de pomp veel kracht heeft en de radiator in meer weerstand dan het cpu en gpu block??????

Voor een loop met twee blokjes is een pomp voldoende voor een goede flow. (edit: één pomp)

Je kan de boel het beste in serie aansluiten en niet parallel zoals in je schema. Het water neemt de weg met de minste weerstand. Als dat de weg is langs het GPU blokje, dan zal het CPU blokje minder flow krijgen.

Misschien ook handig in dat opzicht om even door te nemen:

http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-1287/
 
Laatst bewerkt:
Bijna alle koelvloeistoffen welke geschikt zijn voor waterkoeling liggen wat koelprestatie erg dicht bij elkaar. Water in z'n meest puur mogelijke vorm (gedestilleerd water) koelt net iets beter dan dan een pre-mix.

2mewxt4.jpg

Coolant/Fluid Roundup – Thermal Performance | Skinnee Labs

Als het je dus alleen om de koelprestaties is te doen, dan is gedestilleerd water met een toevoeging de beste keuze voor je.


Als anti-bacteriële toevoeging kan je of een silver coil gebruiken of een vloeibare toevoeging zoals feser corrosion blocker of een drupje death-water.

Of kant en klaar clear water:


Met gekleurde vloeistoffen is er idd een kleine kans dat de kleurstof zich gaat ophopen in een koelblokje en een soort van gekleurde snot vormt. Hoe groot die kans is zou ik niet durven zeggen. De meerderheid van de gekleurde vloeistofgebruikers heeft geen klachten. Anders konden we hier denk ik wel een apart sub forum voor openen. ;)

Als je dus graag water met een kleur wilt, kan je dat gerust doen. Anders kan je altijd nog slangen met een kleur nemen icm met gedestilleerd water + toevoeging.
Elk merk gekleurde pre-mis heeft een beetje zijn eigen kleur. Het rood van Feser is dus niet hetzelfde als dat van EK of thermochill. Als je hierover speciale wensen hebt, kan je het beste de buildlogs op diverse forums bekijken en eventueel ervaringen erover te vragen. Of natuurlijk eventueel hier een topic maken met je wens wat kleur betreft. Er zitten wel een aantal mensen die ervaring hebben met bijna het gehele HighFlow assortiment. ;)
 
Als ik het goed begrepen heb wordt de ophoping veroorzaakt doordat de stoffen in bijvoorbeeld Feser pre-mixes in suspensie zitten, en niet in oplossing. Een goede kleurstof zou bij gebruik alleen vlekken moeten achter laten, maar die kan je met azijn er zo af krijgen ;).
 
Bedankt voor de informatie tot nu toe.

Toch heb ik nog een vraagje.....

Is het nodig om een ontluchtingsventiel, expansievat o.i.d. toe te passen tegen over- en/of onderdruk???

Groeten,

Erik
 
Tot nu toe heb ik deze lijst samengesteld. Ik kies voorlopig eerst voor een CPU WC setup, omdat ik eerst nog wat ervaring wil opdoen.

Erik´s WC Setup.jpg

Het reservoir wordt gemaakt door een collega (ontwerper) van mij. Ik heb daarvoor een plaat gegoten acrylaat besteld van 8mm dik. Het reservoir wordt een grote L-vorm die aan de rechter zijkant van mijn kast boven en voor de radiator loopt die rechts naast mijn kast komt. Aan de achterkant (boven) komt de ingang en aan de onderkant (voor) komt de uitgang die direct naar de pomp gaat. Wanneer ik foto's heb zal ik deze zeker uploaden.
Bij een lokale winkel haal ik gedestilleerd water (geen demi water) aangezien ik nogal wat liters nodig zal hebben en voeg daar blauw/UV aan toe en anti-algen-spul. UV-lampen erachter en hopen dat alles mooi oplicht.

VRAAG: Is het niet zo dat UV-licht schadelijk is, of is dit de niet schadelijke variant (A of B)?

Iedereen bedankt voor de support! In het beging vond ik het vervelend dat dit via een forum moest i.p.v. via de telefoon, maar begrijp nu waarom dit zo werkt........super dus! ;-). Deze maand lekker de onderdelen bestellen en daarna aan de slag, ik heb er zin in!

Mocht iemand nog op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik deze natuurlijk graag!
 

Bijlagen

  • Erik´s WC Setup.jpg
    Erik´s WC Setup.jpg
    29,8 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:
Omdat je toch al een EK topje voor de pomp hebt, zou je ook de Alphacool D5-VPP655 - Single Edition / No Top kunnen nemen. De Alphacool VPP655 is net als de Swiftech MCP655 ook een rebranded Laing D5 vario.



Ik ben benieuwd naar de foto's van het reservoir en de gehele opstelling. :)


Oh ja, dat UV licht is niet schadelijk. Hoe dat exact zit weet ik niet. Wel weet ik dat wanneer het schadelijk zou zijn dit forum niet zoveel leden zou hebben. L3p bijvoorbeeld zou dan zeker al ergens last van moeten hebben. ;)
 
Om even terug te komen op je paint schets over de waterloop van eerder (want ik zag dat niemand het erover had geloof ik),
ik zou dat in elke situatie afraden.
Je hebt je GPU en CPU namelijk parallel staan, omdat het GPU blok veel minder restrictief is zal water dat blok prefereren en krijgt je CPU minder koeling.
Je kan ze dus beter gewoon in serie zetten.

Ook moet je pomp ná je reservoir komen, en het liefst ook onder het reservoir om te zorgen dat hij in ieder geval niet droogloopt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan