• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling 300+- EU

thijszor

Junior Member
Geachte forumgangers! ik ben afgelopen week begonnen mij een beetje te oriënteren op de mogelijke aanschaf van een WC-kit, het is stuk leuker dan AIR en temperatuur naar beneden is alleen maar gunstig voor de overclockbaarheid!

Allereerst mijn specs ( wat relevant is dan );

- Coolermaster Ammo 533
- GigaByte GA-X48-DQ6
- Intel C2D E8400 @ 4.0Ghz
- Sapphire Radeon HD4850 in Crossfire , ook beide overclocked.

bedoeling:
Het is de bedoeling dat het een duurzaam setje wordt, ik wil er ook een Quadcore / i7 met Crossfire/SLI aan kunnen hangen ( zeg niet dat dat snel gebeurt, maar moet wel beetje future-proof zijn )

Eisen:
-Temperatuur, moet natuurlijk lager zijn dan wat ik nu heb, lager = beter.
Heb nu voor de CPU een Artic Cooling 7 Pro en de HD4850's een DuOrb en
een VF1000, gezien alles redelijk geoc'd is, en ik nu aardig
gelimiteerd ben door AIR.
- Geluidsniveau, zolang het maar geen irritant geluid is oid dan maakt me dat
verder niet bijzonder veel uit.
- Ruimte, hij moet zoveel mogelijk binnen in de CoolerMaster Ammo 533
passen. De case is vrijwel altijd open, voornamelijk nu om het allemaal een
stuk koeler te houden. dus enige uitstekende delen zou opzich niet
rampzalig zijn.

Budget
Ik denk dat het slim is om het in stappen aan te schaffen, dus wellicht beginnen met enkel de CPU en daarna uitbreiden. Als budget zat ik rond de 250-300EU te denken. Is dit voor kwaliteit te weinig, dan gaat dat automatisch omhoog natuurlijk...

Ik heb al even rondgekeken, en kwam ongeveer op dit ( excl. fittings / slangklemmen / tubes en CPU/GPU mounting etc. )

Voorstel
- TFC Xchanger 240 Double , is dit voldoende? ik zag dat de 3x120mm versie
pas ergens laat maart komt, is er wellicht een ander goed 3x130mm
alternatief of is de 2x120mm voldoende? ( aangaande dat ik 2 Noctua
1300 RPM gebruik )
- XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir , heb hem al een paar keer langs zien
komen en denk dat het gewoon een prima reservoir is.
- Laing DDC-1Plus MCP355 12V, zelfde. paar keer langs zien komen en past
goed bij het Reservoir

De slangen / fittings / slangklemmen etc twijfel ik een beetje over, kan door de bomen het bos niet meer zien. iemand enig idee wat hier, indien die radiator goed is, wat hier bij past?


Alvast bedankt voor het lezen, als iemand een ander goed setje heeft of weet, please let me know!

Thanks
 
De TFC240 is voldoende, alhoewel een 360 radiator aan te raden is als je flink wilt gaan overclocken.
Zeker met twee videokaarten in de loop.

Een andere goede 360 dan die van TFC is Thermochill PA12.3.
(hiervoor met je wel twee fittingen meebestellen met G3/8" schroefdraad)

De Black Ice GT Xtreme 360 is ook een goede, maar daar heb je wel fans bij nodig die zo hard mogelijk draaien.
De Scythe S-Flex 1900 zou een goede kandidaat daarvoor zijn, die zijn stil en hebben een goede druk.

DDCRES + MCP355 = goede combinatie


Je hebt twee populaire slang/fitting formaten: 1/2" (dikke slang) en 3/8" (dunne) slang.
Dan heb je nog dunnere slang zoals de 8mm ID met 11mm OD slang.
Bekijk de foto's hier op het forum en bepaal voor je zelf welke dikte slang je mooier vindt, want qua prestaties maakt het niet veel.
Als de ruimte in jouw behuizing beperkt is, dan is dunnere slang wel aan te raden, omdat het makkelijker mee te werken is.
 
De TFC240 is voldoende, alhoewel een 360 radiator aan te raden is als je flink wilt gaan overclocken.
Zeker met twee videokaarten in de loop.

Een andere goede 360 dan die van TFC is Thermochill PA12.3.
(hiervoor met je wel twee fittingen meebestellen met G3/8" schroefdraad)

De Black Ice GT Xtreme 360 is ook een goede, maar daar heb je wel fans bij nodig die zo hard mogelijk draaien.
De Scythe S-Flex 1900 zou een goede kandidaat daarvoor zijn, die zijn stil en hebben een goede druk.

DDCRES + MCP355 = goede combinatie


Je hebt twee populaire slang/fitting formaten: 1/2" (dikke slang) en 3/8" (dunne) slang.
Dan heb je nog dunnere slang zoals de 8mm ID met 11mm OD slang.
Bekijk de foto's hier op het forum en bepaal voor je zelf welke dikte slang je mooier vindt, want qua prestaties maakt het niet veel.
Als de ruimte in jouw behuizing beperkt is, dan is dunnere slang wel aan te raden, omdat het makkelijker mee te werken is.
Hey Freddy, bedankt voor je reply!
Ik had ergens gelezen dat de hole spacing die van thermochill is 17mm en TFC 15mm en gewone 120mm fan heeft een hole spacing van 15mm.

Wat weet jij hierover?

Bedankt!

//EDIT
Ik heb nu dus 2X Bitspower G1/4 Silver Shining 3/8 Fitting Real Hi-Flow toegevoegd. deze is dus goed voor die PA12.3?
En voor slangen, als ik voor die dunnere ga. is dit dan goed? Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK
En hoeveel meter moet ik ongeveer kopen?

//EDIT2
Die Bitspower G1/4 Silver Shining 3/8 Fitting Real Hi-Flow kan ik ook gewoon voor de rest van de aansluitingen bij me GPU block / CPU block gebruiken?

//EDIT3
En per Fitting / aansluiting aan een slang moet je een slangklem bijkopen? :)
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt.

De fans zitten bij Thermochill verder van elkaar af.
Scheelt dus enkele millimeters vergeleken met radiatoren van een ander merk.

Maar dat maakt eigenlijk niks uit, alleen als je een kant-en-klare radiatorgrill hebt kan dat niet helemaal gaan passen.
Je moet dan een grill aanschaffen die dus dezelfde afstanden heeft tussen de fans als de radiator.
Bijvoorbeeld deze grills:
http://www.highflow.nl/radiatoren/grills-1/thermochill-rad-grills/
 
Dat klopt.

De fans zitten bij Thermochill verder van elkaar af.
Scheelt dus enkele millimeters vergeleken met radiatoren van een ander merk.

Maar dat maakt eigenlijk niks uit, alleen als je een kant-en-klare radiatorgrill hebt kan dat niet helemaal gaan passen.
Je moet dan een grill aanschaffen die dus dezelfde afstanden heeft tussen de fans als de radiator.
Bijvoorbeeld deze grills:
Thermochill Rad Grills
Ok, dus ik kan gewoon met een gerust hart die Thermochill kopen zonder extra dingen aan te schaffen?

Tot nu toe heb ik dus:

1 x Laing DDC-1Plus MCP355 12V
1 x XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
1 x Thermochill PA120.3 Triple
2 x Bitspower G1/4 Silver Shining 3/8 Fitting Real Hi-Flow voor de Thermochill.
3 x 1meter Feser Tube - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - BLACK, dit is neem ik
aan meer dan voldoende? ( 3 meter ) voor alles...

CPU/GPU blokken komen nog wel, kwa fans, wat is nou echt het beste voor zown radiator? 3 x 120mm 1300RPM noctua's? ik had wel ergens gelezen dat deze vaak pas echt tot hun recht komen waarneer er een push pull effect is, kan je anders wellicht iets anders aanraden wat ook een goede M3/H heeft?

En de Fittings, dus met die Feser Tube 3/8 moet ik altijd 3/8 Fittings kopen als ik het goed begrijp? Die Bitspower G1/4 3/8 betekent dat die G1/4 in de Thermochill geschroeft word, en de 3/8 de slang in gaat? of juist andersom, maar dan zou er dus 3/8 aan beide kanten moeten zitten?

Lastig dit :p
 
Ja je kan gerust Thermochill aanschaffen.
De extra dingen zijn de fittingen met iets grotere schroefdraad (G3/8") :)

3 meter is voldoende.

PushPull is niet veel beter, het kan wel stiller zijn, omdat je de fans minder hard hoeft te laten draaien.
De Thermochill heeft geen fans nodig met hoge RPM en kan prima met low RPM fans werken.
De Noctua's is een goede keuze.

En je hebt het helemaal goed met 3/8" slang bij 3/8" fittingen. De G staat voor de schroefdraad, dat had je dus ook goed.
 
Ja je kan gerust Thermochill aanschaffen.
De extra dingen zijn de fittingen met iets grotere schroefdraad (G3/8") :)

3 meter is voldoende.

PushPull is niet veel beter, het kan wel stiller zijn, omdat je de fans minder hard hoeft te laten draaien.
De Thermochill heeft geen fans nodig met hoge RPM en kan prima met low RPM fans werken.
De Noctua's is een goede keuze.

En je hebt het helemaal goed met 3/8" slang bij 3/8" fittingen. De G staat voor de schroefdraad, dat had je dus ook goed.
Prima! dus dan vervang ik die Bitspower door 10MM (3/8) EK High Flow Fitting - G3/8 ? Kan van Bitspower helemaal geen 3/8 - 3/8 fitting vinden..

Dus stel, als ik bv. de D-Tek FuZion GFX 2 koop, welke een G1/4 schroefdraad heeft, hoe los je dit dan op? Heb even snel gekeken, maar ik zie geen 3/8 -> G1/4 koppeling. of zo, als dit al bestaat...

//EDIT
Hmm, ik zie het denk ik al. gewoon nog 2 3/8 fittings erbij kopen, en deze erin schroeven ( denk dat het kan, als je het plaatje bekijkt )

Zijn er voor de rest nog specifieke dingen waar je op moet letten? Hoe zit het met de plaatsing van alles, maakt het uit als je radiator hoog of laag zit, of je pomp hoog of laag zit of wat dan ook? :)
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt, van Bitspower hebben we geen fittingen met 3/8" schroefdraad.
Wil je Bitspower fittingen gebruiken op Thermochill radiatoren, dan moet je dit bestellen:
Omzetstuk van G3/8 naar G1/4 + O-Ring
;)

Op de D-Tek Fuzion 2 gaan dus de "reguliere" G1/4" fittingen op.
Als je 3/8" slang gaat bestellen, dan heb je dus 3/8" fittingen met G3/8" schroefdraad nodig, die kan je hier vinden:
Fittingen 10MM ID (3/8)



Waar je verder nog op letten is dat het reservoir altijd voor de pomp komt.
Maar als je de MCP355 neemt met de DDCRES hoef je hierover geen zorgen te maken.
Voor de rest maakt het niet uit, probeer de slangen tussen de componenten zo kort mogelijk te houden.
 
Dat klopt, van Bitspower hebben we geen fittingen met 3/8" schroefdraad.
Wil je Bitspower fittingen gebruiken op Thermochill radiatoren, dan moet je dit bestellen:
Omzetstuk van G3/8 naar G1/4 + O-Ring
;)

Op de D-Tek Fuzion 2 gaan dus de "reguliere" G1/4" fittingen op.
Als je 3/8" slang gaat bestellen, dan heb je dus 3/8" fittingen met G3/8" schroefdraad nodig, die kan je hier vinden:
Fittingen 10MM ID (3/8)



Waar je verder nog op letten is dat het reservoir altijd voor de pomp komt.
Maar als je de MCP355 neemt met de DDCRES hoef je hierover geen zorgen te maken.
Voor de rest maakt het niet uit, probeer de slangen tussen de componenten zo kort mogelijk te houden.
Bedankt voor je reply! Wat zal dan beter voor de flow zijn, die EK 3/8 - 3/8G of de Bitspower met verloopstuk?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
D advies bij aankoop waterkoeling [300-350€] Advies Waterkoeling Setup 32
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan