• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies waterkoeling 2x 4870X2 CFx

Nighthawk

Senior Member
Hallo allemaal, dit is mijn eerste post op het forum.
Ik had gehoopt wat hulp te kunnen krijgen bij het definitief samenstellen van de waterkoeling setup die ik in gedachten had. Ik zou voorlopig alleen mijn grafische kaarten koelen en wachten tot nehalem er is om een 2de loop toe te voegen voor de cpu.
Ik heb zelf nog nooit met waterkoeling gewerkt, maar heb de voorbije weken heel veel gelezen en denk dat ik er wel klaar voor ben. Ook ben ik van plan van direct high-end te gaan, dus kies ik direct voor de betere prestaties ook.

Ik heb 2 4870X2 kaarten van sapphire in CrossfireX en deze zal ik in een eerste loop koelen. Het volgende had ik gekozen voor de samenstelling:

Laing D5-MCP655 12V
EK-D5 X-TOP
Thermochill PA120.3 + shroud (fans zal ik nog wel uitmaken)
Swiftech MCRES-Micro Reservoir
Feser tubing 1/2" (voor alles)
EK-FC4870 X2 CF (2x)

Ik denk niet dat de keuze op zich veel beter kan, anders zeg je het maar ;)
Nu, ik zal mijn vragen afhandelen stuk voor stuk, zodat ik definitief de samenstelling kan maken, inclusief de fittingen etc.

1) Laing D5-MCP655 12V + EK-D5 X-TOP
Dit lijkt me vrij logisch om te kiezen, ik heb ook begrepen dat er geen speciale fittingen nodig zijn voor de slangaansluitingen, als dit wel mogelijk is en eventueel veiliger mag je het altijd zeggen.

2) Swiftech MCRES-Micro Reservoir
Ik weet niet of er meer dan dit nodig is...
Is het van belang om een ander/groter reservoir te kiezen? Zijn er dan extra voordelen aan verbonden? Andere voorstellen zijn meer dan welkom...

3) Thermochill PA120.3 + shroud
De Thermochill radiatoren hebben G3/8" schroefdraad, dus hier zal ik dus rekening mee moeten houden indien ik 1/2" tubing ga gebruiken. Dus dan zou ik 1/2" EK High Flow Fittings (G3/8") moeten gebruiken? Zijn er andere betere opties? Ik heb ook gezien dat er apart O-Ringen voor G3/8 schroefdraad worden aangeboden, zijn die dezelfde of beter als deze die bij de EK fittings geleverd worden?

4) EK-FC4870 X2 CF
Met dit onderdeel heb ik het meeste moeite, vooral wat betreft de keuze dan.
Er is de "EK-FC4870 X2 CF" met acrylic top en de acetal variant. Zit hier een verschil op wat betreft prestaties? Ik vermoed van niet... Waarom dan wel voor de ene kiezen en niet voor de andere. Ik heb ook elders een nickel plated versie gezien die bij highflow niet verkocht wordt, voordelen?
Nu de keuze uit de blokken lijkt me nog eenvoudig maar wat ik echt niet weet is hoe ik het moet aanpakken om de crossfire setup te koelen, hiermee bedoel ik dan de flow. Hoe zou deze moeten lopen bijvoorbeeld, ik weet dat er verschillende mogelijkheden zijn, maar ja...
En de verbinding/verbindingen "tussen" de 2 kaarten, moet ik dan best fittings gebruiken en tubing of zou ik beter gebruik maken van de aangeboden variabele SLI-verbindingsstukken?
Verder zou ik nog wat Enzotech BCC9 RAM heatsinks monteren om de achterzijde, kwestie van het helemaal af te maken :)

5) Enkele andere korte vraagjes
- Gebruik je best normale fittings met daarop goede klemmen zoals die metalen klemmen die je moet vastschroeven? Of gebruik je beter die compression fittings die zo populair lijken te worden. Welke veiliger zijn weet ik niet echt. Wel ga ik regelmatig naar LAN-parties en ik heb ergens gelezen dat je met die compression fittings niet ziet of de slangen wel degelijk nog goed zitten en eventueel nog niet aan het loskomen zijn, wat je bij de optie fittings + klem wel ziet. Ik vroeg me dus af wat in mijn geval veiliger was.
- Is een reservoir voldoende om het systeem op te vullen en te ledigen? Of zou ik best nog een aparte fillport voorzien en een ander punt voor drainage en indien dit nodig is, hoe doe ik dat dan best (T-stuk?).

Wel dit is het voorlopig, als er nog andere vragen te binnen schieten, dan zal ik ze wel toevoegen :)
Ik bedank alvast iedereen die kan helpen met mijn vragen te beantwoorden, als ik iets doe dan doe ik het meestal liefst direct goed en met de beste kwaliteit, vandaar dat ik soms wel detailvragen stel, het gaat tenslotte over een setup van +500 euro :)
 
Laatst bewerkt:
Laing D5-MCP655 12V
EK-D5 X-TOP
Thermochill PA120.3 + shroud (fans zal ik nog wel uitmaken)
Swiftech MCRES-Micro Reservoir
Feser tubing 1/2" (voor alles)
EK-FC4870 X2 CF (2x)

Je maakt een goed begin :p, je zou eventueel toch kunnen gaan voor een DCC pomp ipv. de D5 omdat je setup niet heel erg flowrestrictief (niet veel koelblokken in de loop) zal zijn.

1) Laing D5-MCP655 12V + EK-D5 X-TOP

Hier kunnen gewoon G1/4 schroefdraad fittingen op voor 1/2" slangen, dus is prima.

2) Swiftech MCRES-Micro Reservoir

Omdat je een zeer krachtige pomp hebt is dit res aan te raden omdat de vorm ervoor zorgt dat er geen lucht in je loop kan komen ;).

3) Thermochill PA120.3 + shroud

De Ek fittingen zijn goed genoeg, extra ringen etc. zijn niet nodig. edit: ik zag net +shroud erbij staan, de shroud geeft heel weinig prestatie verbetering voor je geld ;).

4) EK-FC4870 X2 CF

-Acetal is minder gevoelig voor scheuren dan plexi, maar plexi is doorzichtig en acetal is altijd zwart (uiterlijk :)).
-Nickle plated betekent dat de buitenkant een zilveren uiterlijk heeft wat er mooier uitziet, verdere voordelen weet ik niet zal niet veel uitmaken denk ik.
-Het is maar net wat je wilt je kan tubing gebruiken om de afstand te overbruggen maar ook zo'n speciale sli fitting. Heeft allemaal te maken met uiterlijk, (ik weet niet hoever de slots op je mobo uit elkaar zitten maar het kan zijn dat twee fittingen er niet tussen gaan passen, de lengte van 1 EK fitting is ongeveer 2cm dus je hebt minstens 4cm nodig!).
-De ramsinks zien er leuk uit maar weer het probleem hoever de graka's uit elkaar zitten passen de sinks wel op de onderste kaart?

5) Enkele andere korte vraagjes

-Compression fittingen verpesten je slang omdat ze in een vorm gedrukt worden, zelf gebruik ik altijd slangpilaren met een slangklem (die herbie slangklemmen zijn ook prima, als er maar iets omheen zit wat druk uitoefend op de slang). Verder heeft dit met gebruiksgemak te maken, met een compression fitting ben je sneller klaar schroef aandraaien en het zit vast.
-een fillport is altijd handig ook bij het ontluchten, het ligt eraan waar je de res gaat plaatsen als deze vastgeschroefd wordt op een plek waar je er bijna niet bij kan met een trechter oid. dan is het zeker aan te raden om een fillport te nemen. Om er een te plaatsen neem je een T-stuk en doet die op (bij voorkeur) op de hoogste plek in je setup dan zal automatisch alle lucht naar de fillport toe lopen tijdens het vullen ;).
 
Laatst bewerkt:
1) Laing D5-MCP655 12V + EK-D5 X-TOP
Zeer sterke pomp. Prima keuze, zeker bij een loop met meerdere blokken.

2) Swiftech MCRES-Micro Reservoir
De MCRES is ook een goede keus, dankzij het kleine formaat kan het bijna overal geplaatst worden. En door het design weinig kolken/luchtbelletjes.
Grotere reservoirs hebben meer inhoud, voordeel daarvan is dat je minder vaak hoeft bij te vullen.

3) Thermochill PA120.3 + shroud
Goede radiator en Shroud is aan te raden. Wel lastig dat Thermochill andere fitting formaat heeft.
Een goede/betere alternatief is de TFC Xchanger Triple. Die presteert ook nog eens iets beter en heeft gewoon de G1/4" fitting formaat.
Samen met de TFC Xtenders is het ook een Eye Candy :D

4) EK-FC4870 X2 CF
Of je plexi, acetal of nickelplated wilt is persoonlijke smaak. Prestatie verschil is nihil, gewoon de ene kiezen die je het mooist vindt.
SLI-fitting is handig. Je kan ook gewoon 2 normale fittingen gebruiken en een heel kort stukje slang.
De loop gaat dus bijvoorbeeld zo: Pomp > Radiator > GPU 1 > GPU 2 > Reservoir

5) Enkele andere korte vraagjes
Of je normale fittingen gebruikt met slangklemmen of schroeffittingen is ook weer een persoonlijke keuze. Beide zijn even veilig.

Een reservoir is voor het bij vullen. Reservoir zo hoog mogelijk plaatsen in jouw behuizing.
Het leeg laten lopen gaat moeilijk met een reservoir.
Je kan dan inderdaad het beste een T-stuk of Y-stuk gebruiken met daaraan een kraantje of een stop. Deze aftappunt plaats je op een zo laag mogelijke plek in jouw behuizing.
 
4) EK-FC4870 X2 CF

-Acetal is minder gevoelig voor scheuren dan plexi, maar plexi is doorzichtig en acetal is altijd zwart (uiterlijk :)).
-Nickle plated betekent dat de buitenkant een zilveren uiterlijk heeft wat er mooier uitziet, verdere voordelen weet ik niet zal niet veel uitmaken denk ik.
-Het is maar net wat je wilt je kan tubing gebruiken om de afstand te overbruggen maar ook zo'n speciale sli fitting. Heeft allemaal te maken met uiterlijk, (ik weet niet hoever de slots op je mobo uit elkaar zitten maar het kan zijn dat twee fittingen er niet tussen gaan passen, de lengte van 1 EK fitting is ongeveer 2cm dus je hebt minstens 4cm nodig!).
-De ramsinks zien er leuk uit maar weer het probleem hoever de graka's uit elkaar zitten passen de sinks wel op de onderste kaart?

Plaats is er normaal genoeg, ik heb maar 2 pci-e 16x sloten dus ze staan vrij ver uit elkaar, ik weet de standaarden niet meer uit het hoofd maar ik dacht dat het bijna 6cm was dus het zou geen probleem mogen zijn, ook niet voor de ramsinks.

Nu heeft elk koelblok 4x G1/4" aansluitingen, enig idee hoe ik ze best doorverbind voor optimale flow/temps te beginnen vanaf de slang die naar het eerste blok gaat? Ik dacht al verschillende manieren gezien te hebben maar vind ze niet direct meer terug.
 
Laatst bewerkt:
3) Thermochill PA120.3 + shroud
Goede radiator en Shroud is aan te raden. Wel lastig dat Thermochill andere fitting formaat heeft.
Een goede/betere alternatief is de TFC Xchanger Triple. Die presteert ook nog eens iets beter en heeft gewoon de G1/4" fitting formaat.
Samen met de TFC Xtenders is het ook een Eye Candy :D

Ben je dat zeker? Ik meen toch gelezen te hebben dat de PA120.3 beter was dan de TFC Xchanger Triple, wel marginaal maar toch. Het zou de 480 versie zijn die de zogenaamde thermochill killers zijn...

4) EK-FC4870 X2 CF
Of je plexi, acetal of nickelplated wilt is persoonlijke smaak. Prestatie verschil is nihil, gewoon de ene kiezen die je het mooist vindt.
SLI-fitting is handig. Je kan ook gewoon 2 normale fittingen gebruiken en een heel kort stukje slang.
De loop gaat dus bijvoorbeeld zo: Pomp > Radiator > GPU 1 > GPU 2 > Reservoir

Enig idee voor de aansluitingen zelf op en tussen de blocks, 4 G1/4 aansluitingen per block, allemaal nodig? Rekening houdend met de flow dacht ik van niet.

Het leeg laten lopen gaat moeilijk met een reservoir.
Je kan dan inderdaad het beste een T-stuk of Y-stuk gebruiken met daaraan een kraantje of een stop. Deze aftappunt plaats je op een zo laag mogelijke plek in jouw behuizing.

Zal ik doen, thanks.
 
Ben je dat zeker? Ik meen toch gelezen te hebben dat de PA120.3 beter was dan de TFC Xchanger Triple, wel marginaal maar toch. Het zou de 480 versie zijn die de zogenaamde thermochill killers zijn...
Er zijn al enkele tests die het aangeven, zie onderstaande topic voor links naar testen:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=144


Enig idee voor de aansluitingen zelf op en tussen de blocks, 4 G1/4 aansluitingen per block, allemaal nodig? Rekening houdend met de flow dacht ik van niet.
Je hebt ze niet allemaal nodig, slechts 2 ervan.
De blokken hebben er 4, zodat je meer opties hebt voor het aansluiten en zeker bij twee videokaarten. Je krijgt er 2 stopfittingen meegeleverd, zodat je de ongebruikte aansluitingen kan dichten.
 
Goed dat jij tevreden bent. Hoe is de extra performance met 4 gpu cores tegenwoordig want de één zegt dat het juist minder schaald dan 1 kaart de ander weer dat de performance met 100+% stijgt. Alles is tegenwoodig zo tegenstrijdig wat ik best jammer vind.
 
Goed dat jij tevreden bent. Hoe is de extra performance met 4 gpu cores tegenwoordig want de één zegt dat het juist minder schaald dan 1 kaart de ander weer dat de performance met 100+% stijgt. Alles is tegenwoodig zo tegenstrijdig wat ik best jammer vind.

Om eerlijk te zijn heb ik weinig tests gedaan om het verschil te merken tussen 1 en 2 kaarten om één simpele reden, ATI drivers durven nogal eens moeilijk doen als het gaat om toevoegen of verwijderen van grafische kaarten. Om maar te zeggen, toen ik mijn 2de kaart toevoegde na de eerste wat getest te hebben, moest ik de drivers opnieuw installeren om het aan de praat te krijgen, zelfs het verwijderen van de crossfire brug nu durft het boeltje al om zeep halen. Vandaar dat ik nu alles gewoon laat zitten.

Wat ik wel zeker ben is dat ze zeer goed schalen, dat zie je al gewoon aan de resultaten in 3dmark vantage. Het is wel maar een synthetische benchmark en geen game maar toch, met mijn QX9650@4ghz scoor ik P21400, en 25200 in 3dmark06, wat echt wel aanzienlijk hoger is dan een single card setup.

Wat betreft games, 4 gpu's is dan zowiezo al overkill, het is meer voor prestige en benchen dan om gameprestaties te verbeteren, daarvoor heb je met 1 zo'n kaart al meer dan genoeg brute kracht in huis. Als de drivers nu nog eens wat gaan rijpen dan ben ik er wel zeker van de de crossfire setup zijn vruchten zal afwerpen.
 
Ben je dat zeker? Ik meen toch gelezen te hebben dat de PA120.3 beter was dan de TFC Xchanger Triple, wel marginaal maar toch. Het zou de 480 versie zijn die de zogenaamde thermochill killers zijn...
Er zijn al enkele tests die het aangeven, zie onderstaande topic voor links naar testen:
http://www.highflow.nl/forum/showthread.php?t=144

Nice, je hebt gelijk, en dan heb is direct ook het probleem verholpen met de afwijkende G3/8 aansluitingen. Nu liggen ze wel zo dicht tegen elkaar dat ik me wel afvraag of dat marginaal beetje meer die toch wel aanzienlijke meerprijs rechtvaardigt. Daar komt nog eens bij dat de 3 shrouds die erbij komen ook een pak duurder zijn dan de shroud voor de TC PA120.3

Enig idee voor de aansluitingen zelf op en tussen de blocks, 4 G1/4 aansluitingen per block, allemaal nodig? Rekening houdend met de flow dacht ik van niet.
Je hebt ze niet allemaal nodig, slechts 2 ervan.
De blokken hebben er 4, zodat je meer opties hebt voor het aansluiten en zeker bij twee videokaarten. Je krijgt er 2 stopfittingen meegeleverd, zodat je de ongebruikte aansluitingen kan dichten.

Goed dat die stopfittingen worden meegeleverd.

Ik ga binnenkort es in cad of zo een schema maken van de setup aangezien ik nu alle info bijna heb. Met fittingen, T-stuk en alles erop en eraan. Kwestie van 100% zeker te zijn dat alles erop zit :)
 
Laatst bewerkt:
Welk T-stuk raad je aan om een drain punt toe te voegen?

Nog een gedachte, is het mogelijk om bijvoorbeeld een inline temperatuur sensor te gebruiken op het T-stuk op de plaats waar je het systeem wil ledigen? Zodat de sensor als het ware als stop dient die je dan verwijderd om het systeem leeg te laten lopen. Of zal die sensor voor extra weerstand zorgen voor de flow...

En nog een klein detail, de fittingen om het Micro Reservoir, zijn die goed genoeg om te gebruiken, of worden die wel eens vervangen door betere fittings.
 
Laatst bewerkt:
Neem hier een kijkje:
http://www.highflow.nl/index.php?target=categories&category_id=141

Genoeg keuze :)

Het is mogelijk om de sensor als stop te gebruiken.
Als je een grote T-stuk gebruikt, zal dat de flow niet veel beperken.

Wel ja, daar had ik al gekeken en had eerst de G1/4 T-Stuk Fitting (3x ID) gekozen, maar als ik zo eens een schatting doe (echte afmetingen zie ik niet direct) dan lijkt die temp sensor toch wel recht in de flowbaan te zitten als ie eenmaal is ingeschroefd.
 
Als je toch over flowrestrictie gaat praten, dan zorgt zo'n verlengstuk juist voor extra restrictie. Aangezien het water daar langs een groot gat stroomt en daar dus in stroomt waardoor je op die plek een werveling krijgt en daardoor ook negatief je flow mee beinvloed. Dan kun je beter voor de sensor in de stroming gaan met een T-stuk, want water stroomt daar eerder langsheen.
 
Als je toch over flowrestrictie gaat praten, dan zorgt zo'n verlengstuk juist voor extra restrictie. Aangezien het water daar langs een groot gat stroomt en daar dus in stroomt waardoor je op die plek een werveling krijgt en daardoor ook negatief je flow mee beinvloed. Dan kun je beter voor de sensor in de stroming gaan met een T-stuk, want water stroomt daar eerder langsheen.

Juist, beter om de stroming zo laminair mogelijk te houden.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Waterkoeling advies Silverstone Raven + 4870X2 Advies Waterkoeling Setup 1
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
D Advies waterkoeling i7-4790, 3x280x ineen corsair 750D begroot budget 600-700 Advies Waterkoeling Setup 6
A Nieuw met waterkoeling ...advies...compleet set... Advies Waterkoeling Setup 3
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
S advies waterkoeling - Advies Waterkoeling Setup 6
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
Johnny Advies waterkoeling Deel II Advies Waterkoeling Setup 22
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
E Advies i7 920 waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
S Waterkoeling bouwplan met Chiller, advies a.u.b. Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan