• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies watercooling

TheWizzard2203

New member
Hee hoi. Ik ben Alex en van jullie kreeg ik via mail het advies om m'n vraag hier te stellen. Ik had via jullie contactformulier een vraag ingediend.

Ik ben van plan om m'n huidige watercooling setup iets aan te passen. Ik zal daarom eerst aangeven wat ik nu heb en daarna hoe ik het zou willen aanpassen.

Mijn huidige systeem is als volgt:
Casing: Cooler Master Haf X
Voeding: Corsair 1000watt
Mainboard: Gigabyte GA-X58a-UD5 Rev 1.0
Ram: GSkill 1866 PC3 24GB, in 6 x 4 tripple channel
CPU: Intel Xeon X5675 OC'd @ 4,5Ghz en hoger.

De watercooling componenten die ik momenteel heb zijn:
CPU Block: Splinternieuwe EK-Supremacy Evo Copper Acetal
Reservoir: Innovatek (zo'n redelijk lange cylindervorming reservoir)
Radiator: Watercool Tripple Rad 360
Pomp: Eheim 1250
Slangen: 3/8 (volgens mij 10mm ID) rode slangen met ditto slangpilaren, vrij smal en redelijk knikgevoelig

Met deze simpele setup, waarin dus alleen de CPU met een waterblock gekoeld wordt, ligt de idle temp van de CPU met deze overclock tussen 38 en 45 graden, al naar gelang de omgevingstemperatuur.

Voor alle componenten uit m'n huidige setup heb ik nog de 1/2 slangpilaren liggen. Nu wilde ik e.e.a. iets opleuken door de slangen te vervangen door bijvoorbeeld de Masterkleer 1/2 ID slang. Omdat deze slang naar mijn idee een vrij dikke binnenwand heeft is de slang redelijk onknikbaar (tenzij je hele gekke bochten gaat maken). Hier zou ik dan een meter of 3 van nodig hebben (just to be sure zeg maar). Tenzij jullie me een betere slang aan kunnen raden natuurlijk.

Daarnaast zou ik de brandweerrode slangklemmen erbij willen bestellen uit jullie aanbieding. Als koelvloeistof is m'n oog gevallen op de Primochill Vue Rood. Alle fans in m'n case hebben rode leds dus dat lijkt me een mooie aanvulling.

Omdat ik dan toch eenmaal bezig ben met die slangen en slangpilaren dacht ik misschien is het dan ook wel een idee om het mainboard te voorzien van waterblocken voor de chipset en VRM's/mosfets, ter vervanging van de huidige standaard cooling. Welke items kunnen jullie me daarvoor aanraden?

Ik moet er denk ik ook nog even bijvermelden, zodat jullie weten hoeveel ruimte ik heb op het mainboard, dat ik 2 AMD Radeon R9 390X OC Ed. in crossfire, in de 16x PCI-e sloten heb zitten.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie aanbevelingen.

Alvast bedankt voor alle moeite.

Met vriendelijke groet,

Alex
 
Hier zou ik dan een meter of 3 van nodig hebben (just to be sure zeg maar). Tenzij jullie me een betere slang aan kunnen raden natuurlijk.
3 meter is een aan te raden lengte, dan hou je meestal ook een beetje over als reserve wat ook vaak te pas komt (achteraf).
Slang die aan te raden is deze:
https://www.highflow.nl/watercoolin...rt-1-2-id-3-4-od-crystal-clear-pflexa-34.html
Deze is het meest helder en knikt niet snel.

Als slangklemmen zijn deze aan te raden, een van de mooiste:
https://www.highflow.nl/watercoolin...od/lamptron-liquid-hose-clamp-red-3-4-id.html

Let op dat Primochill VUE een show koelvloeistof is. Dit kan je niet voor lange termijn gebruiken.
Je kan alle info erover hier lezen: https://keepingit.cool/vue
Eerst lezen voordat je voor de VUE gaat :)

Voor jouw mobo zijn er geen waterblokken meer beschikbaar, ik zou deze i.v.m. ouderdom geen geld aan uitgeven om het water te koelen.
Als je een beetje airflow hebt, dan heeft de mobo voldoende koeling.
 
Super. Ik ga morgen bestellen. Thanks voor de hulp.

Trouwens nog een vraagje. Welke 1/2 slangpilaren raad je aan onder meer die op de EK Supremay Evo passen qua inschroef en op de Eheim 1250 (voorkant en bovenkant)? Wellicht dat ik dan ook alle slangpilaren bij jullie wil bestellen. Zijn dus in totaal 8 pilaren.
 
Hoi Freddy,

Misschien dat jij dit weet. Ik heb dus het Gigabyte GA-X58a-UD5 Rev 1.0 mainboard. Hierop heb ik een Xeon X5675 draaien op 21 x 215 op 1,375v. Idle tems zijn tussen 38 en 45 graden al naar gelang de omgevingstemperatuur. Wanneer ik een cpu stress tool ga draaien, zoals prime95, intel burn test of linx dan schiet de temperatuur ineens naar de 85 graden en loopt op tot soms wel 100 graden.

Qua waterblock heb ik de EK Supremacy Evo. Maar ik vind dit wel een te groot verschil. Overal lees ik bij mensen die ook deze instellingen hebben dat stress temps grofweg tussen de 60 en 75 graden liggen. Nu heb ik het block er al opnieuw opgezet en heb ik de koelpasta (AS5) al vervangen.

Ik ben nu even out of ideas zeg maar. Heb jij nog tips?
 
Als het blok goed erop zit, dan heb je de volgende oorzaken over voor hoge temperaturen:
- Fans draaien te langzaam onder load
- Pomp is te zwak of er is ergens een verstopping
- Radiator is niet groot genoeg
- Jouw CPU is gewoon een heethoofd en/of krijgt teveel voltage
 
Ik zal puntsgewijs antwoorden:
- fans draaien eigenlijk altijd op volle toeren (instelling bios)
- pomp lijkt me voor een dergelijk simpele loop niet te zwak -> Eheim 1250
- Radiator eigenlijk idem. -> Watercool Tripple Rad 360
- Dat laatste zou kunnen maar is vreemd omdat de idle temps dus wel in orde zijn. Binnen 2 seconden na het starten van een cpu stress tool zit de temp al op genoemde full load temp. Ik zal vanavond als ik terugkom van m'n werk het waterblock nog eens herplaatsen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
canonchiel Advies watercooling case, Cases en Modding 5
C [WaterCooling] Vragen & Advies (al besteld) Advies Waterkoeling Setup 15
Luculenus Intel LGA2011 3930K en ASUS Rampage IV Extreme- Advies watercooling setje Advies Waterkoeling Setup 22
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies watercooling set up AM3 Advies Waterkoeling Setup 20
wizzard11 Watercooling kit, advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 82
D Eerste watercooling setje - advies Advies Waterkoeling Setup 1
K Check mijn lijst watercooling - suggestie - advies Advies Waterkoeling Setup 26
M Advies Watercooling voor Cosmos S casemod ( €250 - €300 ) Advies Waterkoeling Setup 13
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
M Advies/benodigheden watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 15
J Advies watercooling PC JohnnyBoy Waterkoeling 16
R Watercooling setup advies Advies Waterkoeling Setup 2
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan