• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies voor waterkoeling Setup

Dark^Fact

New member
Hey,

Ik ben van plan mijn eerste waterkoeling systeem te maken...
Graag had ik nog wat raad van jullie gehad bij mijn setup.

Wat ga ik waterkoelen?
Moederbord: ASUS P5E
Videokaart: ASUS EN8800GTS TOP 512MB
Processor: Intel® Core™2 Duo Processor E6850 (4M Cache, 3.00 GHz, 1333 MHz FSB)

Verder bevat mijn setup nog volgende hardware:
Behuizing: Lian Li PC-75 + Custom/Home Made behuizing voor de waterkoeling.
Voeding: Corsair TX750 V2
Geheugen: 2x Corsair TWINX 1024MB DDR2 PC8500 1066MHz
Harde schijven: 2x WD SATA 500Gb + 1x OCZ SSD 120Gb

Onderdelen voor de waterkoeling:
Processor: Koolance CPU-370
Northbridge: Koolance CHC-122
Southbridge: Koolance CHC-125
Voltage Regulators 1+2: Koolance MVR-40
Heat Transfer Plate 1+2: MVR Heat Transfer Plate 76mm
Videokaart: Innovatek Cool-Matic 8800GT/GTS (G92)
Radiator 1: XSPC RS240
Radiator 2: XSPC RS120
Fans: 3x Sharkoon Silent Eagle LED 120mm
Reservoir 1+2: EK-Multioption RES X2 - 150 Basic
Pomp 1+2: Innovatek HPPS Plus 12V
Slangen: Tygon R3603 8mm ID - 11.2mm OD
Aansluitingen: 8MM (11-8MM) Schroeffitting - G1/4 + 8MM (11-8MM) Schroeffitting 90 graden - G1/4

Tot zover alle onderdelen... ik denk dat ik ze allemaal heb gehad, of toch de voornaamste.
Als er nog dingen zijn die ik mis of die nodig zijn, mag je het altijd melden.
Ook als er onderdelen zijn die je liever niet in men setup zou zien... alle commentaar en suggesties zijn welkom.

Nu over de volgorde en loops:
Ik heb 2 foto's genomen van hoe ik de loops zou maken.
Foto 1: Waterkoeling Loop 01
Foto 2: Waterkoeling Loop 02

Foto 1 is hoe ik het zou aansluiten aan alle waterkoeling onderdelen.
Foto 2 is de volgorde hoe ik alle hardware zou aansluiten.
De groene lijnen zijn loop 1 naar CPU en GPU
De blauwe lijnen zijn loop 2 naar NB, SB, VReg1+2

Nu zie je op Foto 1 ook nog rode lijnen staan...
Je ziet 2 opties... Optie 1 en 2 (beide omcirkeld).
Optie 1 is dat ik koude lucht van buiten de case naar binnen zuig en zo door de radiator en dat de warme lucht door de Fan aan de zijkant weer naar buiten gezogen wordt.
Optie 2 is dat de koude lucht door de Fan aan de zijkant naar binnen wordt gezogen en dan zo door de radiator zodat de warme lucht dan door de 3 Fans boven de radiator naar buiten wordt gezogen.

Iemand een idee welke de beste optie zou zijn? Of misschien iemand nog een 3de optie?
Ook had ik willen weten welke de beste keuze zou zijn voor de Fan aan de zijkant... 1x120mm fan of 2x80mm fan?

Ik denk dat dit het ongeveer moet zijn tot nu toe... als ik nog verdere vragen heb ofzo dan hoor je het vast hier wel.

Alvast veel lees en kijk plezier naar men tekening :D en ik hoop toch wat goede raad en tips van jullie te horen.

Greetz
 
Het is zowat het enige full waterblock dat ik gevonden heb voor dat model van grafische kaart... dus kon er niet echt onderuit.
Maar goed.. ze spreken toch ook over volledige gecoat koper oppervlak enz dus...

Enige andere opmerkingen/suggesties...? Laat maar weten.
 
Ik wil je niet beledigen, maar is het niet slimmer om eerst wat geld uit te geven aan nieuwere(modernere) hardware voordat je er voor tig euro aan oude koelblokjes ingooit die nu eigenlijk al nietmeer gebruikt worden?
Een simpele I5 + 7770 zal niet veel meer kosten en toch veel extra performance geven.

Daarnaast wil ik je wel complimenteren met hoe je je huiswerk hebt gedaan, erg duidelijk en uitgebreid.
 
wat edotje zegt, inplaats van een hoop geld aan waterkoeling te spenderen zou ik eerst kijke voor een hardware upgrade. Als ik het zo zie zit je gemakkelijk rond de 500 euro aan waterkoeling stuff, Daarvoor kan je je systeem gemakkelijk upgraden naar een recent 1155 bordje met een SB/IB quadje, een recente grafische kaart en een mooi setje ddr3 ram. Behalve veel extra power kan je zo'n systeempje ook zeer stil houden met lucht en indien gewenst later nog altijd waterkoeling installeren. Wat je nu plant is gewoon geld door ramen smijten.
 
bedankt voor jullie eerlijke reacties... maar zoals je ziet... zou ik idd met het geld dat ik nu in de waterkoeling onderdelen zou steken, nieuwere hardware kunnen kopen voor meer performance. Dat weet ik ook wel. :)
Maar ik heb geen zin in een high-end pc om weet ik veel wat allemaal op te doen zoals high-end games enz... (ik speel namelijk UT'99) dus heb geen gtx680 kaart ofzo nodig :D

Ik heb gewoon zin in een leuk projectje met waterkoeling / casemod van de huidige hardware... het is eerder een kwestie van eens met iets nieuws bezig te zijn en wat ervaren te worden met waterkoeling.

Nu ik ben het volledig eens met jullie reactie hoor...
Maar kunnen jullie me niet gewoon wat tips geven i.v.m. met de waterkoeling setup enz?

Heb er nu toch redelijk wat tijd en denkwerk in gestoken om het zo goed mogelijk te doen... dus ben niet meteen van plan om het zomaar af te blazen snap je. :)
 
Maar ben je niet bang dat je 8800 ermee gaat kappen zoals een hoop al eerder deden? Zijn niet echt betrouwbare kaarten namelijk. Ik zou dan op z'n minst een nieuwe videokaart scoren. Maar dat GPU blok, dat gaat echt problemen geven in combi met de rest wat voornamelijk uit koper bestaat zoals je radiatoren. Heb er zelf ook issues mee gehad. Ook innovatek producten in combi met een koper Black ice rad etc. Had uiteraard ook middelen ertegen maar 9 maanden later was het blok toch flink aangevreten.
 
Als ik de kosten zo optel kan je voor de mobo blokjes+1 pomp/res al gauw 200-250 euro besparen.

voor 300 heb je een instap bordje met een core i5, dan heb je en een snellere pc+een loopje met cpu/gpu erin :)
Tevens zou ik voor een iets grotere slangmaat gaan voor iets meer flow(geen idee of het uitmaakt, maar 8mm klinkt zo klein).

ps. heb je al enig idee waar je deze spullen wil gaan bestellen? de meeste items zijn niet in de highflow.nl store te vinden.
 
@edotje: ik probeer zoveel mogelijk van highflow.nl te halen, de dingen die ik niet hier vindt... mja moet ik even ergens anders bekijken of vragen aan Freddy.

@Rinneh: Ik zal eens kijken of ik nog ergens zo'n kaartje kan vinden met een block erbij.

Maar verder i.v.m. men airflow voor de rads enz, hoe zit het daarmee van op men tekening?
 
Als dat is wat je wilt dan kan je er inderdaad voor gaan.
Om te beginnen heb je een hoop overbodige blocken enzo, chipset/moederbord hoeft eigenlijk niet watergekoeld worden. Zeker als je het met allemaal losse blokjes moet doen zou ik er vanaf zien.
Ik zou beginnen met gewoon 1 loop voor je GPU/CPU te maken. Heb je nog niet genoeg met water gespeeld dan kan je nog altijd kijken om BV je ram mee te koelen, daar zal je misschien nog iets aan hebben ook bij ddr2 ram :D
Twee aanpassing zou ik wel doen: met 3/8" (10mm) slangen en fittings werken, en kijken om dat alu block te vermijden, desnoods kan je een goedkoop 4/5 kaartje kopen om een deftig koper/nickel block te kunnen gebruiken (of je kan eens voor universiele blokken kijken?)
 
@enthernal: bedankt voor uw tips... maar heb je een idee waar ik nog zo'n kaartje kan kopen dat nog op men moedebord zal passen? en waarvoor ik ook nog een waterblock kan vinden :)

Zou je ook eens willen kijken voor die airflow aan de rads? Hoe zit het daarmee?
Want daar heb ik nog altijd geen raad over.

EDIT:
Ik heb wat even gezocht voor miss een ander VGA block voor mijn kaart...
http://www.ekwb.com/shop/blocks/vga-blocks/fc-geforce/8800-gtx-series/ek-fc8800-sli-ready-gts-nickel-plated.html

Hier kwam ik op terecht... is deze dan miss beter? En zou die passen op mijn kaart?
 
dat is inderdaad een betere keuze ja :)
wat airflow betreft, als je goeie fans hebt dan zou het geen probleem mogen zijn. maar hoe je build precies in elkaar zit is me niet helemaal duidelijk (twee kasten?)
 
Ik ga dan deze vanavond bestellen :) bedankt!

Wat mijn airflow betreft... welke optie zou ik het beste uitvoeren? (op mijn tekening kan je 2 opties zien, in het rood getekend) Want hier ben ik nog niet zo uit. Ik heb momenteel deze fans: 3x Sharkoon Silent Eagle LED 120mm (1000rpm) En is de dikte van mijn radiator ook voldoende om alles te koelen?

Ik heb als main Case de Lian Li PC75 waar dus mijn hardware inkomt van de computer... daarop komt dan een zelf gemaakte kast (natuurlijk wel een stuk kleiner dan de lian li) in de zelfde stijl als de lian li voor alle waterkoeling hardware.
 
Normaal komt de koele lucht aan de voorkant de kast in en gaat deze aan de achter/bovenkant weer uit.
In jouw geval zou ik de rechter zijde(opde tekening) van mesh maken en daarachter(indien mogelijk) 1/2 fans plaatsen voor een goede intake.
Deze koele lucht wordt er dan door je radiatoren heen weer uitgeblazen aan de achter/bovenkant.

Indien je dit bedoelde met optie 2 dan zou ik toch overwegen de radiatoren iets verder van de inlet af te plaatsen(lijkt mij dat de luchtstroom dan niet ideaal is).

ps. vergeet niet om in je case zelf nog een fan te houden om warme lucht af te voeren!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
G advies voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 26
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
DieHard Advies waterkoeling voor xbox 360 slim. Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] Advies voor 1e keer? Advies Waterkoeling Setup 15
G Advies waterkoeling voor 3x 7990 (liefst 4x 7990) Advies Waterkoeling Setup 7
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
H Advies waterkoeling voor mijn pc Advies Waterkoeling Setup 15
M Advies waterkoeling + (evt)vervanging voor Armor VA8000 Advies Waterkoeling Setup 14
D advies voor vga waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
S advies voor opnieuw bouwen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
B Waterkoeling advies voor 1x5970 2x5870 Advies Waterkoeling Setup 59
B Advies Waterkoeling voor 2U server Advies Waterkoeling Setup 21
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
D [Advies] Vervangen 90 graden bochtje voor RP-452X2 Advies Waterkoeling Setup 1
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
A Advies voor een ventilatorloos servertje Advies Waterkoeling Setup 19
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
B Advies voor nieuwe tubing Advies Waterkoeling Setup 12
M Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F) Advies Waterkoeling Setup 31
S Mening/Advies voor nieuwe pomp/reservoir Advies Waterkoeling Setup 1
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
L Advies voor componenten 1e WC PC Advies Waterkoeling Setup 6
S Advies gevraagd voor mijn 7870 in Crossfire met BF3 / BF4 Problemen & Oplossingen 32
D Advies nodig voor 1ste build Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan