• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies over Fan Controllers

Heyyy,

Ik ben bezig met mijn allereerste build ever en vroeg me iets af.
Ik ben nog bezig om spullen te bestellen. Nu wil ik dus een Danger den double wide tower 21 black series gaan bestellen. Nu is het zo dat je op de site van DD allerlei opties kan invullen en dus ook wat betreft wensen voor de panels van de kast. Ik zit met het volgende; kan dus kiezen uit maten en hoeveelheden van de bays op het frontpanel.

http://www.dangerden.com/images/stories/cases/double-wide/BS3D-Front-Panel-Ops.pdf

Hier zijn de voorbeelden die zij geven.

Ik zou graag twee single 5.25" Bays willen en dan 3x360 rads met. Mijn vraag is dus of ik een 1 fancontroller kan aansluiten en dan meerdere fans per kanaal kan aansluiten?
Dus Dat ik 3 fans per kanaal kan aansluiten.

Dan gelijk nog een vraagje Wanneer gebruik je een push pull opstelling voor je rads?
Is dat dat je dan alle fans langzamer kan zetten, zodat het stiller is, of gewoon omdat de koeling dan beter werkt?

Thnx voor jullie hulp alvast!! :023:

O.....Niet helemaal compleet zie ik:schaam
Wil dus in de ene bay een bluray en de ander een fancontroller, daarom vroeg ik me af of je meerder fans per kanaal op een controller kan aansluiten.
Sorry voor de onduidelijkheid :schaam
 
Dat hangt van de controller af. als je een hebt die veel per kanaal kan trekken is dat inderdaad mogelijk (bv. die van lamptron iirc).
Wat betreft push-pull, mijn ervaring er mee leert me dat die altijd redelijk wat lawaai toevoegen, maar het verschil met enkel pull is vaak niet groot. Ik ben dus van mening dat push/pull enkel zin heeft als lawaai niet echt stoort.
 
psuh pull kan overigens ook handig zijn voor een andere toepassing: 4 fans die langzaam en stil zijn, en als je het zware werk wil (OCen, testen, zware games) draai je de monstertjes open.

Fancontrollers kunnen makkelijk meer fans per kanaal aan. hangt van het vermogen af uiteraard en het vermogen dat de fans trekken. Valt meestal wel mee, mits je geen 4250 rpm fans neemt :p (maar zelfs dan kun je er met gemak 2 op een 30W kanaal zetten, al hebben de meeste fanctonrollers geen 30w).
 
Kijk eerst eens naar de fans die je wilt gaan gebruiken en hoeveel je daarvan wilt gaan gebruiken per kanaal. Dat is wat gerichter zoeken.

Om even een voorbeeld te geven:

Als je 3 van deze fans aan wilt sluiten per kanaal, dan zit je op 3 x 0,53A = 1,59 Ampere oftewel 19,08 Watt. Dan heb je dus al minimaal een fancontroller nodig die 20W kan leveren op 1 kanaal. Hoger is wel wat beter, omdat 19 en 20W niet zo heel veel scheelt (cijfertjes die opgegeven worden kloppen niet altijd, er zit een marge in).

Heb je echter 3 van deze fans, dan zit je op 3 x 0.083A = 0,249 oftewel 2,988 Watt. Dan heb je al ruim voldoende aan vrijwel alle fancontrollers die je in de shop kunt vinden.


Om even verder uit te leggen, deze Zalman 5.25 Bay ZM-MFC1 Plus fancontroller kan maximaal 7 Watt leveren per kanaal. Dat is omgerekend 0,583 Ampere.

Vergelijk je dat met de eerder genoemde fans, dan kan je er eentje op aansluiten per kanaal van de eerstgenoemde fan (0,583A / 0,53A = 1,10 fans). Van de tweede fantype kom je uit op 7 fans per kanaal op dezelfde controller (0,583A / 0,083A = 7,02 fans).

Alles hangt of staat dus met de keuze van de ventilatoren, bespaar hier niet op. Een goede ventilator geeft je een grotere keuze mogelijkheid qua fancontrollers ;).
 
Komt door de lager en motortechniek. Hoe meer weerstand die hebben, hoe meer power ze nodig hebben om de fan rond te duwen. Maar heb bewust voor een flink verschil gekozen ;).
 
Ik wilde even opschrijven wat ik allemaal heb en nog wil gaan bestellen.
Rads e.d.
Zouden jullie mij dan advies over fans kunnen geven?
Nu alleen ff geen tijd ?

Zal denk vannacht ff lijssie neerknallen, want ben toch tot laat op(heb namelijk vakantie!!!).

Bedankt voor jullie hulp!!
 
toch iets later geworden i.v.m. hoeveelheid rum :101:

lijst to zover

Case: Danger den double wide black series
Mobo: Rampage IV Extreme
Ram:Dominator-GT 16G 2133MHz
Cpu: Core i7 3930K LGA2011
GPU:2x gtx680(heb ik nog niet en weet ook niet welke)( misschien deze:poV-TGT GeForce GTX 680 Charged - 4GB - PCI-E)
PSU: ---

Waterkoeling:
Koolance CPU370 Cooler
Koolance MB-ASR4E
2x EK-RAM Dominator X4 CSQ
2x Fullcover block voor de GTX680's(heb ik nog niet)
3x 360 rad (weet niet welke)
9x120mm fan
4x80mm fan(airflow in kast)
fittings e.d. weet ik nog niet(wil miss. iets doen met crystal tubes)

Misschien iets vergeten, maar dan zal ik t wel horen van jullie.

Dit zal dus grofweg mijn opstelling worden. Ik wil een goede doch redelijk stille koeling. Daarom weet ik niet wat voor soort rads ik moet nemen(dikke, dunne,etc) en weet dus daarom ook niet welke fans ik nodig heb.
De aanbevolen rads van Danger den zijn:
- black ice Xteme III,
- Black ice Stealth 360, or
- black ice GTX 360.

Wat zal ik in eerste instantie voor rads nemen? waar moet ik rekening mee houden enz.? Vindt zelf die dunne stealth dingen wel mooi, maar dan kies ik puur visueel.
 
img_7023izpkh.jpgimg_70120xj4q.jpg

deze bedoel ik

Specs van de coolgate site:

Tubes with 90% copper contingent
Tubes Triple Row 13mm x2mm
Material: Copper Fins, Brass Chambers
7 FPI (Fins per inch)
4 x G 1/4 Threads
Weight: 1350 g
Liquid Volume: 400 ml
Pressure Tested: 1.5 Bar
Dimensions: 413,6 x 124 x 60 mm
6-32 UNC threads on both sides for push pull with 120 mm fans








PERFECT HEAT TRANSMISSION
Optimal FPI (fins per inch) is designed for low speed fans to guarantee silent operation
GREEN ENERGY
Protect environment by using RoHS compliant components, recycled materials and lead-free production
EASE OF USE
4 G1/4” threads and UNC 6-32 screw threads allow multiple and flexible installations and configurations
HIGH FLOW OPTIMIZED
Triple parallel rows minimize water resistance and achieve optimal cooling performance
THREE YEARS WARRANTY
Based on long-standing professional research, development and production
we provide full 3 years warranty on Coolgate heat exchangers
Full Copper Jacket
The full copper plating will boost your performance and is additionally good-looking ecs

Added after 25 minutes:

is het dan zo dat bij 7fpi ik fans moet gebruiken met een hoger RPM en dus meer lawaai?
Of valt dit mee. zou als ik deze rads zou nemen geen push-pull gebruiken, want dan zie je de rad alsnog niet goed.
 
Laatst bewerkt:
Ben eruit. Ga de bovengenoemde rads nemen mits t past en nog te betalen zijn dan. :icon_biggrin:
Vraagje, hoe weet je of deze rads passen op mijn case?
krijg een danger den double wide black series binnen(whooohoooo!!!:icon_super:),maar weet niet hoe ik kan zien of het op elkaar past. Of zijn 360 rads bevestigingsopeningen universeel aan de bevestigingspunten op mijn double wide?

http://dangerden.smugmug.com/Cases/Double-Wide-Versions/cst-9702/681997764_KMrYF-XL.jpg

Dit is plaatje van de double wide waar je de openingen ziet. ik krijg 'm alleen met 3x360
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Sw333t [FAN ADVIES] Stille 120mm ventilator met pwm fan Overige Koeling 8
7 Fan advies Overige Koeling 13
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan