• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies nodig over opslag/RAID

MisterIce

New member
Beste leden,

Ik heb momenteel 6TB aan HDD en 256GB OS SSD in me PC zitten. Als opslag heb ik nog 800 GB vrij en wil binnenkort me opslag aanzienlijk vergroten.

SSD -> OS (alleen essentieel en wat ik nodig acht voor SDD snelheid)
HDD 2TB -> Programma + Software opslag
HDD 4TB -> Media

Nu wil ik de SSD van me OS vergroten en nu twijfel ik tussen 1x1TB SSD of 2x500GB SSD. Voor me opslag ben ik van plan om een wisselframe van 3 x 5.25" erin te zetten waarbij ik 4 HDD's kwijt kan. De 256GB SSD die ik overhoudt gebruik ik dan voor persoonlijke data backup en waarschijnlijk de 2TB HDD als gehele OS backup.

Nu ben ik er niet heel bekend met RAID, dus ik heb 3 vragen:
- Wat is beter als SSD(s) voor de OS? 1 x 1TB of 2 x 500GB in RAID0
- Ik vind het niets om alle opslag te verdelen dus moet ik kiezen voor raid setup JBOD of adviseren jullie toch om voor veiligheid te gaan en RAID5 te kiezen?
- Ik lees overal dat stroomverlies slecht is voor je RAID array. Dus wat gebeurd er met de array (opslag en/of OS) als de pc vastloopt en ik noodgedwongen de resetknop moet indrukken?

Bvd,

MisterIce
 
Ik heb vroeger 2x SSD's in RAID 0 gehad, toen ging er 1 SSD kapot.
Daar was ik dus niet blij mee :p
Sindsdien heb ik gewoon 1 grote SSD voor OS en de programma's die ik vaak draai.
Qua snelheid is het gevoelsmatig gewoon hetzelfde.
Ik zou dus voor 1x 1TB gaan.
 
- Ik vind het niets om alle opslag te verdelen dus moet ik kiezen voor raid setup JBOD of adviseren jullie toch om voor veiligheid te gaan en RAID5 te kiezen?

Voor Raid5 heb je minimaal 3 schijven nodig en uit je verhaal begrijp ik dat je er 2 hebt dus dan ben je beperkt tot Raid0, Raid1 of JBOD.

En wat Freddy zegt klopt als een bus. Als er in Raid0 1 schijf stuk gaat ben je alles kwijt. Niet echt boeiend met een OS schijf maar wel vervelend als je net wil gaan gamen bijvoorbeeld. En vaak klapt de boel als het jouw niet uit komt ;)
 
Ik heb vroeger 2x SSD's in RAID 0 gehad, toen ging er 1 SSD kapot.
Daar was ik dus niet blij mee :p
Sindsdien heb ik gewoon 1 grote SSD voor OS en de programma's die ik vaak draai.
Qua snelheid is het gevoelsmatig gewoon hetzelfde.
Ik zou dus voor 1x 1TB gaan.

Oké, dank je. Dan hou ik het gewoon bij 1 grotere capaciteit SSD.

Voor Raid5 heb je minimaal 3 schijven nodig en uit je verhaal begrijp ik dat je er 2 hebt dus dan ben je beperkt tot Raid0, Raid1 of JBOD.

En wat Freddy zegt klopt als een bus. Als er in Raid0 1 schijf stuk gaat ben je alles kwijt. Niet echt boeiend met een OS schijf maar wel vervelend als je net wil gaan gamen bijvoorbeeld. En vaak klapt de boel als het jouw niet uit komt ;)

Klopt. Momenteel heb ik de hoeveelheid schijven nog niet, maar die ga ik in de nabije toekomst aanschaffen. Ik twijfel nog om 3 schijven van 4TB erbij te halen of gewoon alles nieuw met 4 schijven van 6TB.
 
Mocht je kiezen voor RAID 5 en er gaat daarvan een schijf stuk. Dan kan het lang duren voordat je weer gebruik kan maken van de RAID 5 opstelling en de PC is daarmee ook flink bezig. Het herstellen kan van enkele uren tot dagen duren afhankelijk van hoeveel gegevens er op de schijven stonden en gebruikte hardware.
 
Mocht je kiezen voor RAID 5 en er gaat daarvan een schijf stuk. Dan kan het lang duren voordat je weer gebruik kan maken van de RAID 5 opstelling en de PC is daarmee ook flink bezig. Het herstellen kan van enkele uren tot dagen duren afhankelijk van hoeveel gegevens er op de schijven stonden en gebruikte hardware.

Oké, maar is alsnog beter dan de data kwijt toch ... ? RAID6 gaat me echt te ver namelijk, komt toch geen hele belangrijke data op te staan.

M'n mobo ondersteunt maar 2 schijven in RAID ... Enig idee wat een goede RAID controller is? Er komen max 4 HDDs op te staan dus ikzelf had in gedachte HighPoint RocketRAID 2710, maar dus echt geen idee of dit goed is ...

HighPoint link: HighPoint Global website
Alternate link: https://www.alternate.nl/HighPoint/RocketRAID-2710-Controller/html/product/808712?tk=7&lk=16727

Of wat raden jullie anders aan?
 
Bij de gekozen controller heb je ook een SAS naar SATA kabel nodig om 4 schijven te kunnen aansluiten. Via de gegeven site kan je die erbij bestellen. Zelf geen ervaring met RAID controllers. Kijk eens bij HWI of tweakers of daar reviews te vinden zijn over RAID controllers.
 
Je kan kiezen voor de IBM ServeRAID M1015 en die flashen naar IT. Zelfde geldt voor de Dell PERC H310. Dan krijg je in beide gevallen 8 sata poorten erbij.

Als je voor een raidopstelling gaat, kies dan voor een nieuwe raid techniek.
RAID-Z1 = gelijk aan RAID5
RAID-Z2 = RAID6
Deze technieken hebben wat problemen van de RAID5/6 opgelost en is bovendien sneller.

Nu gebruik je windows en zou je ook kunnen kijken naar ReFS, de tegenhanger van ZFS van *nix.
Kijk ook eens naar het gebruik van softwarematige raid ipv hardwarematig. Dan kan je mobo het wellicht allemaal regelen en heb je dus geen RAIDcontroller nodig.
 
Dank je, ik ga ff oonderzoek doen zodra ik tijd heb.

Softwarematig gaat helaas niet lukken, want mijn huidige moederbord ondersteunt maar 4 SATAIII poorten waarvan er maar 2 gebruikt kunnen worden voor een RAID opstelling.
 
Juist softwarematig, dan koppelt software je schijven aan elkaar. En of dat nou sata2 of sata3 is, dat maakt ook niet veel uit. Je merkt het alleen met het wegschrijven van data.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
U Loop in Lian Li PC-O11 ROG - advies nodig Advies Waterkoeling Setup 5
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
R Advies nodig de 5820k of de 6700k Hardware & Software 5
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
A Advies over waterkoeling nodig Advies Waterkoeling Setup 3
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
D Advies nodig voor 1ste build Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t Advies nodig qua ventilatoren. Overige Koeling 8
T Advies nodig: Moederbord in case isoleren tegen condens Overige Koeling 3
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
C [Advies Nodig] Draining unit & plaatsen 2de RAD Waterkoeling 2
H WaterKoeling Advies Nodig - Lees voor Systeem Info Advies Waterkoeling Setup 33
G Advies Nodig WC Setup budget 1200 Euro Advies Waterkoeling Setup 7
M Advies nodig over onderdelen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
R Cosmos S, AMD X6 advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Advies en controle nodig voor mijn setup Advies Waterkoeling Setup 13
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
P Advies nodig voor WC systeem Advies Waterkoeling Setup 8
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
ShockRaver [ADVIES nodig] Weinig FLOW! Advies loop nodig. teveel ristrictie?? Waterkoeling 13
J Antec Sonata III - Advies nodig Waterkoeling 10
D waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 8
LightStar Advies nodig.... Advies Waterkoeling Setup 6
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
P advies nodig over voeding! pls! Waterkoeling 6
S upgrade advies nodig Advies Waterkoeling Setup 3
A Ik heb ook weer advies nodig Advies Waterkoeling Setup 13
Traxtorm Advies nodig waterkoeling! Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
N advies nodig!! Advies Waterkoeling Setup 24
Wouter Advies nodig voor waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 100
Wouter Advies nodig voor nieuwe moederbord en videokaart. Hardware & Software 9
Wouter Advies nodig waterkoeling :) Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan