• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies nieuwe pomp gevraagd

Osiiris

New member
Hallo,
in december 2013 heb ik een Swiftech H220 set gekocht en die uitgebreid met een Alphacool NexXxos Monsta 360 en twee EK FC R9-290X Acetal Nickel. Vooraf gevraagd en de pomp zou voldoende krachtig zijn voor deze set. Anderhalf jaar heeft het prima gelopen, maar de afgelopen zes maanden alleen maar problemen.

De originele pomp liep op een gegeven moment 3200rpm en reageerde niet meer op PWM. Van Swiftech een vervangende pomp gekregen. Die viel volledig stil na 3 weken. Weer een vervanging gekregen van Swiftech. Die pomp loopt nu na 2 maanden ook alleen maar 3000 rpm en reageert niet meer op PWM.

Heb nu weer contact gelegd met Swiftech, maar wil me ook gaan oriënteren op een andere pomp aangezien ik het drainen en bleeden van de loop niet zo leuk vind dat ik dit iedere maand wil doen. Tijdens het drainen van de loop zo goed als geen vaste deeltjes aangetroffen die e.e.a. kunnen verstoppen.

De loop: Swiftech rad ->cpu->Monsta 360->2x EK FC (parallel geschakeld)->Swiftech rad

Twee vragen waar jullie hopelijk mee kunnen helpen:
1) De opzet van Swiftech waarbij het cpu block en de pomp op elkaar zaten sprak me aan, aangezien dat de minste ruimte kost in de kast. Misschien dat ik e.e.a. verkeerd lees/begrijp maar zijn er goede, sterke en stille pompen te krijgen die op een gelijke manier gemonteerd kunnen worden (i.c.m. met een ander cpu block)?
2) Indien bovenstaande niet kan, welke pomp (i.c.m. met cpu block) kan er dan aangeraden worden?
Zou dit dan een goede optie zijn? EK-XTOP

Alvast bedankt voor de adviezen.

Groeten,
Gerard
 
Laatst bewerkt:
Hoi Gunnie, dank je voor je reactie. Wel vraag ik me af of ik zo'n zware Eheim pomp nodig heb voor mijn loop, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet goed hoe ik dat moet uitrekenen.

Bijgaand een foto van mijn loop voor een betere indruk.
2015-12-29 21.18.26.jpg

Heb ondertussen reviews gelezen die de D5 met een MCP-50X vergeleken. De MCP-50X zou hogere druk leveren, maar ook een aantal nadelen t.o.v. de D5 hebben. Als ik die verhoogde druk dus niet nodig heb, zou ik inderdaad voor een D5 of Eheim kunnen gaan.

O.b.v. bovenstaande foto nog specifieker advies zodat ik nu wel de juiste pomp kan kopen voor mijn loop?

Mochten er nog suggesties zijn om mijn loop te verbeteren hoor ik die ook graag! (Swiftech vermoedt dat mijn loop een te hoge weerstand heeft voor de H220 pomp)
 
Een cpublok/pomp combo kan je ook bij swiftech vinden, hier zit een sterkere pomp in Apogee Drive II - Rouchon Industries Inc., dba Swiftech - PC Liquid Cooling Systems CPU Cooler VGA Water Block Heatsink Pump Radiator Heat Exchanger Kit

De mpc-50x maakt een hoop lawaai geloof ik.
De D5 pomp is een prima pomp, maar bij een wat grotere loop krijgt hij het wat moeilijker om een redelijke flow te krijgen.
Daarom heb ik er 2 in zitten.
Eheim pompen zijn betouwbaar maar hebben niet een hoge flow en zeker niet met jou loop
 
foto-url bij gevoegd

jah, closed loop set uitgebouwd naar een volwaardig systeem.

mischien wordt het een kwestie van "bite the bullet" en een cpu coolblock der bij nemen.
een res. voor het makkelijker vullen en een losse pomp.

over drukken en flows, daar ga ik geen boekdelen meer over uit wijden, genoeg sites daar over.
ik heb nog gedraaid met pompjes die maar 6l/h deden, en niks aan de hand. slow flow is langere koeltijd in je rad.

wat swiftech's probleem is met de loop weet ik niet, wat zou er zo restrictief wezen?

ik denk dat een D5 een mooi pompje voor je zou wezen, op standje 1, 2 is die stil en verpompt zat.
over dat die niet sterk genoeg zou zijn voor jou systeem ga ik niet in mee, er zijn er hier die met D5 pompen,
cpu, mb, ram, 3 sli, een aray aan hhd,s en een rad aan de gang hielden.
2 D5,s in serie maken hem niet sterker, alleen flow wordt hoger. als je dan een restrictief systeem hebt is die flow der ook niet

jou loop wijkt niet zoveel af van de mijne, 2 rad,s, cpu, mb, ram en 2 sli. deed ik eerst met 1 of 2 dcc,s. nu met een Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Standard voordeel hij merk restrictie en cavitatie op en regelt daar zijn flow op, dus stil.

View image: 20151203 181352[1]
View image: 20151203 174527[1]
View image: 20151203 213835[1]

temps, tijdens 2,5 uur zocken of te wel BF3

Imgur: The most awesome images on the Internet
 
Laatst bewerkt:
Heren,
dank voor jullie reacties. Denk dat de conclusie dus is dat er 1 optie is om een pomp/cpu block combo te hebben en die combo is o.b.v. een Swiftech MCP-35X pomp die dus eigenlijk al vervangen is door de 50X en niet bijzonder goed uit een vergelijkende test komt.

Maar goed, jullie schatten toch ook in dat een D5 voor mijn loop een goede pomp zou moeten zijn, dus dan ga ik me daar maar op richten i.c.m. een apart cpu-block.

Nogmaals mijn dank en topic mag gesloten worden wat mij betreft.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Mening/Advies voor nieuwe pomp/reservoir Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
T Nieuwe pomp, advies? Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
B Advies voor nieuwe tubing Advies Waterkoeling Setup 12
R [Advies] geheel nieuwe pc Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F) Advies Waterkoeling Setup 31
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
Issieee Een nieuwe videokaart. Advies??? Hardware & Software 16
S Advies gevraagt over nieuwe mod SoulCrusher 2.0 Cases en Modding 2
D advies nieuwe mobo+videokaart. Hardware & Software 29
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
tomasvanderpijl Advies keuze nieuwe gpu Hardware & Software 6
DieHard Advies keuze nieuwe tv Hardware & Software 1
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
RollingThunder Advies nieuwe pc Hardware & Software 28
N Advies nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 3
R Nieuwe installatie / Newby; Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
HighSpeed^ Advies Nieuwe PC :D - Budget €500,- Hardware & Software 17
D advies en of hulp voor nieuwe WC setup Advies Waterkoeling Setup 18
F advies voor nieuwe wc setup met moederbord en kast Advies Waterkoeling Setup 8
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
K Nieuwe PC, Advies please!! Hardware & Software 43
Z advies nieuwe pc Hardware & Software 32
S advies voor een nieuwe case Advies Waterkoeling Setup 4
VuXX Nieuwe build (VuXXinator) WC setup advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 0
DoomRider Advies waterkoeling Nieuwe PC Advies Waterkoeling Setup 14
H advies gevraagd voor nieuwe i7 setup met SLI Waterkoeling 61
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
Wouter Advies nodig voor nieuwe moederbord en videokaart. Hardware & Software 9
D advies nieuwe videokaart Hardware & Software 16
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan