• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies nieuwe pc

RollingThunder

New member
Nu ik mijn telefoon gebruik voor kleine opzoekdingetjes, heb ik geen laptop meer nodig. Ik wil "terug" naar een desktop en dan meteen maar zelfbouw. Ik stel de volgende eisen

  • Klein
  • Stil
  • Twee beeldschermen op full HD
  • Linux (driversupport)
  • Minder belangrijk; eventueel een derde scherm, 7" touchscreen die in de kast verwerkt wordt

Aangezien ik nauwelijks nog aan gamen doe, zoek ik niets spectaculairs. Een all in one ziet er leuk uit maar is lastig in onderhoud. Ik neem aan dat mini-ATX dan een goede kandidaat is?
 
t kan idd nog kleiner... bijv met een:

mitx04.jpg


Asus P8Z77-I Deluxe

Budget?
 
Zo, dat is snel! :) Ik ben inderdaad niet duidelijk over wat ik nu precies wil. Buiten het standaard browsen/mailen/tekstverwerken houd ik me bezig met (klein) databankontwerp (voornamelijk Access), webdesign en een klein beetje fotobewerking. Daar komt misschien ooit nog eens videobewerking bij, maar daar doe ik voorlopig nog niks mee. Alleen voor Access zou ik Windows nog nodig hebben, verder doe ik alles onder Ubuntu.

Mijn budget, daar heb ik niets over geschreven met de aanname dat de prijzen meevallen als ik geen bijzondere specs verwacht te gebruiken. Tuurlijk denk ik niet met 100 euro klaar te zijn, maar 1000 gaat me veel te ver. Met 500 als bovengrens moet ik denk ik toch al wel ver komen.
 
Beste Thunder,
voor de dingen die jij wilt doen heb je zeker geen super pc nodig.
de moederbord die JW je laat zien is als je echt wilt gaan overclocken.

itx gebruik ik zelf momenteel ook
dit is mijn setup:
i3-2100
Asus p8h67-i
2x4gb ram
gtx570
ocz xtreme 500w
bitfenix prodigy

de mobo en cpu zijn zeker niet duur en de ram kan je zelf bepalen hoeveel je wilt hebben
de GPU zou vour jouw waarschijnlijk overkill zijn dus kan je zelf met een gtx560 of zelf lager werken.
voeding is je eigen keuze maar rond de 400-500w zit je prima.
en de case is echt puur je eigen smaak wat je wilt hebben
 
"Echt overclocken" op een Mini-ITX bordje?

Lees even het hele verhaal aub... dan kom je dit tegen...
Overklokken is natuurlijk niet het primaire doel van dit ITX-bordje, maar het kán wel.

Test Asus P8Z77-I Deluxe

Het gaat mij met name om:
- Drie digitale monitoraansluitingen (HDMI, DVI en DisplayPort)
- 4x USB 3.0 en 4x USB 2.0
- Idle stroomverbruik behoort de ASUS P8Z77-I Deluxe tot de beste in de test

Een prima keuze voor een PC die klein moet zijn, zoals de TS aangeeft.
Hij is wel wat aan de prijs gezien zijn budget.

*** EDIT ***

Wat heb je nu concreet nodig?
Een complete PC (mobo, cpu, hdd/ssd, mem, gpu, kast, voeding e.d.), of heb je nog wat spullen liggen die je kan gebruiken?
 
Er is niks wat ik uit een vorig systeempje kan halen, alles moet vers gekocht worden. In energieverbruik maak ik me overigens niet zo druk. Het belangrijkste is dat ik twee beeldschermen op full HD kan gebruiken en dat er niet teveel geluid uit het kastje komt, verder stel ik geen concrete eisen. Nou ja, de hardware moet ondersteund worden door een Linuxdistro.

Over het kastje gesproken, bij het zoeken naar de Bitfenix Prodigy kwam ik de Cooler Master Elite 120 Advanced tegen. Zou deze ook genoeg zijn voor wat ik wil? Ik wil niet elk dubbeltje omdraaien, maar het prijsverschil is behoorlijk.
 
Er is niks wat ik uit een vorig systeempje kan halen, alles moet vers gekocht worden. In energieverbruik maak ik me overigens niet zo druk. Het belangrijkste is dat ik twee beeldschermen op full HD kan gebruiken en dat er niet teveel geluid uit het kastje komt, verder stel ik geen concrete eisen. Nou ja, de hardware moet ondersteund worden door een Linuxdistro.

Over het kastje gesproken, bij het zoeken naar de Bitfenix Prodigy kwam ik de Cooler Master Elite 120 Advanced tegen. Zou deze ook genoeg zijn voor wat ik wil? Ik wil niet elk dubbeltje omdraaien, maar het prijsverschil is behoorlijk.

zeg thunder, hoe is het nu afgelopen?

nog wat gekocht en in elkaar gezet?
 
Je hebt overigens echt geen Z77 moederbord nodig, een H61 / H67 / H77 is meer dan zat. Qua linux distro support zal het wat meer uitzoek werk zijn. Overigens, ik 2 schermen @ Full HD aansturen met de onboard gpu van mijn Intel Core i3 2125, dus vrijwel elke los bij geplaatste grafische kaart kan dit ook. Tevens, een los geplaatste 7" monitor is vaak meteen usb aansluiting te leveren (liliput bijvoorbeeld), die hebben een eigen grafische adapter ingebouwd zitten.

Qua gebruik zou ik wel kiezen voor wat meer geheugen, zeker bewerkingsprogramma's vinden veel ram heerlijk, 16gb kost momenteel ook niet een kapitaal. Ik denk dat je met een H77 moederbord, Core i5 processor (de goedkoopste Sandy / Ivy), 16gb ram en de onboard gpu. Dan nog een ssd als bootschijf (128gb is meer dan genoeg) en een 1 a 2 TB harde schijf voor opslag van je projecten.

Rest je dan nog een behuizing, dat is persoonlijk. Qua voeding is een Cooler Master Silent Power 420 Watt meer dan genoeg en ook lekker stil.

http://tweakers.net/gallery/183362?wish_id=322049#tab:wenslijst

Mocht je alsnog te weinig power hebben qua grafische kaart, dan is een losse altijd bij te plaatsen. 500 euro zit je zo aan trouwens.
 
Laatst bewerkt:
We zijn inmiddels bijna een half jaar verder, maar ik ben nog altijd van plan een systeempje te bouwen. Na wat speur- en deels nattevingerwerk kom ik op het volgende:

Silverstone Sugo SG05BB-450-USB3.0
ASUS P8Z77-I Deluxe
Zalman CNPS8900 Quiet
i5-3570K
2x 4GB DDR3
128GB Crucial m4 2.5-inch SATA 6Gb/s (SATA III)

Oorspronkelijk wilde ik niet méér dan € 500 uitgeven, maar dit alles bij elkaar is zo'n € 650, afhankelijk van waar ik de spullen koop natuurlijk. Ik heb niet voor een HDD gekozen, aangezien ik aan 128 GB genoeg heb en niet echt een goede reden heb om voor een 64 GB SSD te gaan met daarnaast een kleine HDD. Ook een ODD is niet nodig.

Qua moederbord werd zowel de H77 als de Z77 aangeraden. Er zitten wat verschillen tussen de twee (WLAN/bluetooth/DLNA) waardoor de Z77 mijn voorkeur heeft.

Zeker omdat deze specs gedeeltelijk met nattevingerwerk gekozen zijn, ben ik benieuwd naar meningen. De insteek is in ieder geval dat ik met dit systeempje zou kunnen wat ik wil. Maar misschien zijn er betere alternatieven in dezelfde prijsklassen. Denk daarbij met name aan het mobo en de proc.
 
Laatst bewerkt:
Ben je van plan om flink over te klokken?

Zo ja, dan is het merkbaar met benchmarks. Zo niet, bespaar je het geld ;).

Neem gewoon een leuk 1600Mhz setje waarvan de looks jouw aan staan.
 
Dank allemaal voor de adviezen! Ik heb bijna alle onderdelen inmiddels ontvangen. Ik heb voor de zekerheid ASUS toch maar gevraagd naar aanbevelingen qua cpu-koelers, vanwege de beperkte ruimte. Met een beetje mazzel wijzen ze me op een fan met een mooi ledje. Belangrijk? Nee. Leuk? Ja. :p

Neem gewoon een leuk 1600Mhz setje waarvan de looks jouw aan staan.

Het is uiteindelijk een 1600MHz-set geworden, en wel deze.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
M Oude behuizing (lian Li PC-O8) verkocht. Nieuwe behuizing (Lian Li PC-O11 ROG) advies Waterkoeling 0
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
B Advies voor nieuwe tubing Advies Waterkoeling Setup 12
R [Advies] geheel nieuwe pc Advies Waterkoeling Setup 1
M Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F) Advies Waterkoeling Setup 31
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
S Mening/Advies voor nieuwe pomp/reservoir Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
Issieee Een nieuwe videokaart. Advies??? Hardware & Software 16
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
S Advies gevraagt over nieuwe mod SoulCrusher 2.0 Cases en Modding 2
D advies nieuwe mobo+videokaart. Hardware & Software 29
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
tomasvanderpijl Advies keuze nieuwe gpu Hardware & Software 6
DieHard Advies keuze nieuwe tv Hardware & Software 1
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
N Advies nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 3
R Nieuwe installatie / Newby; Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
HighSpeed^ Advies Nieuwe PC :D - Budget €500,- Hardware & Software 17
D advies en of hulp voor nieuwe WC setup Advies Waterkoeling Setup 18
F advies voor nieuwe wc setup met moederbord en kast Advies Waterkoeling Setup 8
H Nieuwe build advies nodig Advies Waterkoeling Setup 12
K Nieuwe PC, Advies please!! Hardware & Software 43
Z advies nieuwe pc Hardware & Software 32
S advies voor een nieuwe case Advies Waterkoeling Setup 4
VuXX Nieuwe build (VuXXinator) WC setup advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 0
DoomRider Advies waterkoeling Nieuwe PC Advies Waterkoeling Setup 14
T Nieuwe pomp, advies? Advies Waterkoeling Setup 1
H advies gevraagd voor nieuwe i7 setup met SLI Waterkoeling 61
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
Wouter Advies nodig voor nieuwe moederbord en videokaart. Hardware & Software 9
D advies nieuwe videokaart Hardware & Software 16
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan