• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies m.b.t. Kast gevraagd (waterkoeling: cpu/gpu/hdd)

Jorbes

Junior Member
Hallo mensen,

Binnenkort wil ik een nieuw systeem kopen en ik wil toch eens proberen dat met waterkoeling mooi stil en snel te maken. Hiervoor zal ik waarschijnlijk nog wel wat vraagjes stellen t.z.t. Het gaat me nu even om de kast waar dit alles zoveel mogelijk in moet passen. Omdat ik ook de hdd's (2 stuks) watergekoeld wil hebben, vroeg ik me af of ik deze dan persee in de 5.25 bay moet plaatsen ivm uitstekende onderdelen. Volgens mij ben ik nameliijk al wat slots kwijt aan de reservoir(s).
De grote vraag is eigenlijk: Kan je je hdd's nog kwijt in die slots rechtsonderin waarbij de powerconnector naar het zijpanel van je kast wijst of zit de fitting dan in de weg zodat het panel er niet op kan? Is het nodig om 90graden fittingen te nemen hiervoor?

De kasten waar ik aan zat te denken zijn de :

Zalman GS1000 Omdat ie zo mooi is.

Chieftech CA-01 Omdat ie zo groot is.

Mijn voorkeur gaat naar de zalman, maar dan moeten de hdd's met waterkoeling wel passen rechtsonderin, want die heeft minder bays bovenop.

Tips en ideeen zijn welkom,

Thanks!
 
Meningen hierover verschillen erg :)
Ik heb iig wel mijn hdd's watergekoeld met een Aquadrive.
Het is nu een stuk stiller, want werkt ook als demping.
En je hebt ook geen airflow nodig en dat is dus weer een fan minder :D
 
voor demping heb je ook ander oplossingen maar het is inderdaad wat je fijner vind.

mijn hdd's maken nauwelijks geluid en mijn case had een HDD cage met een fan ervoor.

temps tussen de 30 en 35 graden dus alles is prima.

maar even terug OT:

gewoon doen wat je mooier vind. alles is wel passend te maken.
 
Dopestuff, ik wil het liefst een zo stijlvol mogelijke kast, want het ding komt in de woonkamer te staan, dus het liefst geen ramen en weinig fans enzo. (ja, ben wat apart)

Zwerver, het budget voor de hele pc is zo'n 2500 euro, incl WC. (dat klinkt raar)

Als ik met die LianLi kast de boel mooi kwijt kan intern, dan neem ik die wel gewoon.
Wellicht moet de GTX295 + WC dan ff wachten :\

EDIT: Die coolermaster cosmos ziet er ook nog wel acceptabel uit... verdorie.. keuzes.. hij's wel 80 euro goedkoper dan die LianLi...hmm
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik denk dat ik eruit ben... wat een ellende zeg.

Het zal de Lian Li Big Tower PC-A77B gaan worden.

Gezien de ruimte bovenin en het feit dat de top eraf kan, denk ik dat ik daar wel een 480 rad kwijt kan, kost me denk ik wel 2 bays bovenin, maar heb toch maar 1 dvd drive :) En anders past er ook een rad vertical tegen de bays aan gemount, of in het ergste geval een rad buiten de kast verticaal achter op..
of gewoon los bovenop de kast, gezien er geen irritante fans/etc bovenop zitten...

Zow... en bedankt voor de hulp he, het heeft iig tot nader onderzoek geleid en dat kan nooit kwaad.
 
is een mooie kast dat zeker. en voldoende ruimte voor rads.

als ik jouw was zou ik wel een 240 rad buiten de kast monteren dan kan de warmte beter weg. achterop de kast is er immers ruimte voor. maarja is misschien iets minder mooi maar koelt waarschijnlijk wel beter.
 
Ja, daar zeg je wat. Is het ook mogelijk om een 360 of een 480 achterop te mounten, of is dat te lomp / zwaar voor de mount plaat?
In de uiteindelijke setup zie je de achterkant van de kast niet, de pc zal voor 3/4 uit een soort "muur" steken.
Mijn eerste idee was om een 480 rad onderop de top van de case te schroeven, met fans eronder en wellicht een soort van shroud tussen de rad en de case top, zodat de fans, die naar onder blazen, genoeg lucht aanvoer van boven hebben.
Deze warme lucht zal dan via de "van-voor-naar-achter" airflow weggevoerd worden.
 
ik denk dat een 360 of 480 te groot zal zijn om goed stevig achterop de kast te monteren.

verder zal je dan problemen krijgen met bekabeling vermoed ik.

maar het is beter om 2 loops te gebruiken. en zo je CPU en GPU apart te nemen.

ik heb zelf alles in 1 loop, CPU NB MEM en GPU, en dit is niet goed voor de water temperatuur zodra ik mijn mobo ga upgraden zal ik ook zeker gaan voor een 2e loop voor mijn GPU en MEM. Aangezien een GPU veel warmte produceerd zal je CPU het zelfde warme water als je GPU gebruiken.

1 loop voor je cpu en NB en 1 loop voor overige apparaten die je koeler en/of stiller wilt hebben. zoals GPU MEM HDD enz enz...

en een rad aan de bovenkant 360 is dan wellicht een beter formaat want dan hoef je niet je 5.25 bays kwijt te zijn en kan je daar nog evt. een fancontroller o.i.d. kwijt.

Dan kan je de 360 rad gebruiken voor de CPU omdat die echt de koeling nodig heeft en de 240 of wellicht is zelfs een goede 120 rad genoeg voor je GPU en HDD's.
 
ik heb die 655 voor 1 grote loop heb je niet echt nodig. een lichtere pomp zal voldoende zijn. en ik vind die 655 best groot een kleinere pomp is best handig valt minder op. wat wel een voordeel is dat die 655 pomp zeer stil is en zeker als je hem iets langzamer laat draaien. andere liang pompen presteren ook goed.

mocht je op de duur betere flow willen van een pomp kan je er altijd een top opkopen voor enkele tientjes.

met 3/8 slang kan je wel iets beter weg. ik vind die 1/2" slangen behoorlijk breed. Of je 1/2 of 3/8 slang gebruikt zal voor de temps volgensmij niks uitmaken. Liang 350 en 355 hebben 3/8 aansluitingen. fittingen en aansluitingen voor 3/8 zijn ook goedkoper.
3/8 slang is ook gewoon nog highflow.
 
Ik zal eens opmeten hoeveel plek ik voor pompen heb als de kast binnen is.
2x 9x9cm zal toch nog wel moeten lukken voor de 655. In verband met stilte zal ik dan toch voor 2x 655 gaan, ook omdat een extra top voor die andere de totaal prijs nog hoger maakt dan de 655. Dat de fittingen iets goedkoper zijn maakt niet uit, een tientje meer of minder op een systeem van 2500 euro merk je niet echt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Advies kast geschikt voor wc Cases en Modding 24
M waterkoeling advies EVGA SR-2 in Lian Li PC-P80 Armorsuite kast Advies Waterkoeling Setup 24
F advies voor nieuwe wc setup met moederbord en kast Advies Waterkoeling Setup 8
T Speciale Kast: advies waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan