• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies lektesten

Iron_Eagle

Junior Member
Hallo beste mensen :icon_razz:,

Ik heb een vraagje over lektesten.
Ik zie op sommige forums dat mensen hun waterkoeling buiten de behuizing testen op lekken etc. Wanneer alles succesvol is plaatsen ze alles in hun behuizing. Maar de test buiten de behuizing is niet "actueel" de slangen zijn niet gebogen zoals hoe het echt gaat worden. Ook vraag ik mij af of ze dan alles weer uitelkaar halen nadat alles is getest en om het weer in elkaar te zetten binnen de behuizing. Maar dan is alles toch voor niks geweest:088:? Je beweegt, slang ontkoppelen etc en daardoor kan je iets verkeerds doen. Immers je moet weer gaan "assemblen" en lektesten. Of ze plaatsen heel hun waterkoeling nadat het goed is getest buiten de kast om het in de behuizing te plaatsen zonder de fittingen of slangen los te koppelen sommige zelfs met water er nog in en andere drainen eerst liever. Ik begrijp wel dat het goed is om te checken of jou blok fitting etc goed functioneert niet lekt dus door middel van buiten de kast te testen.

Of is het beter om al je waterkoelings onderdelen direct vanaf het begin al in je behuizing te plaatsen zoals het uiteindelijk moet, je uiteindelijke loop. Om dan vervolgens alles lek te testen rond de 24 uur. Met een in mijn geval een tweede psu dit natuurlijk zodat er geen spanning "current" op mn pc hardware staat die overigens losgekoppelt is van de stopcontact mocht het prompt gaan lekken hoop het niet....., alleen de pomp is aangesloten op de 2e psu.
Mijn waterkoeling een Swiftech Apogee XT, Laing D5-MCP655, EK5870 waterblok, EK-CoolStream RAD XT 480, EK-Multioption Reservoir 100 rev.2
Bitspower compression fittingen, en feser slangen.

Wat raden jullie mij aan als het om lektesten gaat?

Alvast heel erg bedankt
 
Ik vertellen hoe ik het doe.... Iedereen zal het wel anders doen, en dat moet ieder voorzich weten.

Het enige wat ik van te voren test zijn nieuwe blokken... Ik maak niet alvast een hele loop maar ff wat slang aan de nieuwe blokken en wat water er doorheen... Ik kijk het een paar minuten aan... als het dan niet lekt vind ik het goed...

Als ik een nieuwe loop vul dan zet ik met een andere voeding stroom op de pomp en laat ik de boel ff draaien... max een half uurtje of zo... keuken rol bij de hand, maar ik doe niet zo als sommigen de hele pc afdekken met papier..
Met een klein zaklantaarntje die sterk licht geeft ga ik dan de fittingen af...
Mocht er een lek in zitten... papiertje er bij en als het kan aandraaien.... wil dat niet , drain kraan open.... dat stukje loop opnieuw en dan beter inelkaar zetten... opnieuw vullen.. ff testen... alles ok bevonden ... stroom op de pc en gaan met de hap...
Ik heb denk ook geen geduld om alles lang te gaan testen....
 
ik doe hetzelfde als kerensky, met de toevoeging dat ik een wc papiertje op de graka en onder in mn kast leg. Als er dan ergens een druppel valt is dat direct te zien, voor de rest ga k de fittingen langs met een papiertje om te kijken of er druppels af komen.
 
ik doe t precies t zelfde...
gewoon met zaklamp (maglite met LED) fittingen nalopen...
dag erna voelen voor evt. natte slangen etc.

voorderest gewoon gaan met die banaan...

(heb 1 keer vergeten 1 slang erop te zetten... bij vullen was dat wel droog... had zoiets shit... slang vergete... kut kut kut... hehehe (gelukkig was t slang van rad > reso) dus was niets aan de hand)
 
ik denk dat de meeste het wel zo zullen doen, iig ik ook. heb geen zin / geduld om lang te testen.:hmm

helaas wel een keer koppeling vergeten aan te draaien hehe. mu videokaart (gtx 295) helemaal doorweekt gelukig is het wel goed gekomen
 
De mooiste testmethode vind ik die van Voigts (ander forum). Hij sloot zijn hele loop aan, maar liet hem leeg. Daarna sloot hij zijn compressor aan op de fillport en voerde de druk op.

Was er een lek, dan wist je het meteen. Het enige nadeel aan deze methode is dat je niet weet wat de invloed van het warme water zal zijn, maar als je goede afsluitingen gebruikt (compressie fittingen of goeie klemmen) dan zullen de slangen niet snel loslaten.
 
Met een compressor vind ik niet zo'n goed idee... Ik dacht 1 keer slim te zijn en mijn loop te legen met de compressor.... mijn pompje vond dat niet zo leuk... hij knalde mooi uitelkaar.... blijkbaar kon een HPPS dat niet aan....

Moet ik wel zeggen dat ik in 1 keer zo ongeveer de volle druk er tegen aan gooide....
Wel heb ik de loop wel eens getest met een druk metertje waar mee ik normaal gesproken gasleidingen mee test..
Dat gaat met een lagedruk en geen kans op schade dan...
Maar dat vond ik ook te veel gedoe...
 
Met een compressor vind ik niet zo'n goed idee... Ik dacht 1 keer slim te zijn en mijn loop te legen met de compressor.... mijn pompje vond dat niet zo leuk... hij knalde mooi uitelkaar.... blijkbaar kon een HPPS dat niet aan....

Moet ik wel zeggen dat ik in 1 keer zo ongeveer de volle druk er tegen aan gooide....
Wel heb ik de loop wel eens getest met een druk metertje waar mee ik normaal gesproken gasleidingen mee test..
Dat gaat met een lagedruk en geen kans op schade dan...
Maar dat vond ik ook te veel gedoe...

Ja precies, je moet geen hoge druk doen, en zeker niet in 1 keer dat erin blazen. Maar een lage druk is goed, want daarmee kan je ook al snel zien of er een lek zit.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan