• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies in overstap naar waterkoeling

Havvie

Member
Hallo,

na altijd tevreden met lucht te hebben gekoeld vind ik dat het nu eens tijd wordt om waterkoeling te proberen. Redenen hiervoor zijn OC-temperaturen/geluid/hobby. Ik ben dus een echte beginner in deze, uiteraard lees ik veel en ik schat mezelf handig genoeg in om dit project te doen slagen, toch hoop ik hier wat advies/tips te kunnen krijgen... Het leek me in ieder geval de plek om een oproepje te doen...

Te koelen:
Om te beginnen wil ik mijn cpu koelen, maar ik wil mijn setje aanschaffen en futureproof maken. (GPU/chipset koeling zodra graka/mobo zijn uitgekozen). Dit alles moet zoveel mogelijk intern, in een Antec P182 case. Rad wil ik bovenin monteren, zo mogelijk met fans ook intern, reservoir in een 5,25" bay en pomp op de plek van de 3,5" HDD-kooi.

Mijn twijfels/vragen:
240mm rad of 360? Is 240mm genoeg voor een cpu/gpu/nb-loop? Ik zat zelf aan deze te denken gezien de geringe hoogte (30mm)

Welke pomp? Ik wilde eerst een reservoir/pomp combo, zoiets als deze, dit scheelt ruimte/geld, maar is deze pomp krachtig genoeg...? Of is zoiets een veel betere keus. (Laing DDC1)

Verder vroeg ik me af of de keus tussen single/dual bay (5,25") reservoir van grote invloed is. Is zo'n reservoir trouwens praktisch of erg onhandig en daardoor af te raden (onderhoud/bijvullen) ?

Als laatste de keus voor het cpu-blokje leek me het XSPC Edge Acrylic de beste keus (prijs/prestatie). Ik vind het lastig om in te schatten of die van Swiftech (Apogee GTX) en D-Tek (Fuzion v2) hun veel hogere prijs waard zijn...

Halp!
Kan iemand mij helpen met deze vragen? Elke opmerking en tip wordt enorm gewaardeerd!

(Rest van het setje bestaat dan uit: feser one vloeistof, feser 3/8" slangen en 6x 3/8" schroeffittingen G1/4, ik dacht dat maten en hoeveelheden klopten?)
 
Ik zou voor een 360 radiator gaan, zeker als je van plan bent meerdere componenten te koelen in 1 loop en met name de heethoofden als CPU en GPU.

De XSPC Dual Bay Pomp zal sterk genoeg zijn.
Een andere optie is de MCP655 pomp van Laing/Swiftech.
Die is sterker en wel fijn als je meerdere blokken in jouw loop hebt.

Een bay reservoir (vind ik) is minder praktisch dan een "normale" reservoir.
Als je wilt vullen, moet je bij een bay reservoir de bay dus eruit halen.
Dat kan lastig zijn.
Met bijvoorbeeld een tube reservoir, gaat dat een stuk makkelijker.

De XSPC Edge is een goede keus.
Alleen jammer dat die heel slecht leverbaar is (XSPC nog steeds bezig met productie).
De laatste hebben we vorig week nog verkocht.
Hetzelfde geldt voor de D-Tek Fuzion, die zijn ook erg slecht leverbaar :(
Daarvan hebben we de laatste nog deze week verkocht.
Beide krijgen we pas weer over enkele weken op voorraad (geen verwachte leverdatum...)

De Apogee GTX is echter ook een zeer goede keus én goed leverbaar.
Je kan verder ook kijken naar de EK-Supreme, waar ook veel reviews over te vinden zijn.


Vloeistof, slang en fittingen prima keuze (maten klopt).
Hoeveelheid fittingen kloppen ook als je voor een pomp+res-in-een gaat.
Als je voor een losse reservoir gaat, moet je nog 2 fittingen bijnemen.
 
Ik zag idd dat levertijden van die cpu-blocks niet geweldig waren idd, nu hoef ik niet op stel en sprong dit alles te bestellen natuurlijk, maar als ik het zo begrijp kan het nog even duren voor ze binnen zijn.

Wat betreft het moeten demonteren van een bay-reservoir, daar ging ik vanuit inderdaad, maar van wat ik zag zaten de fillports vrijwel altijd vooraan. Het reservoir hoeft dus slechts een klein stukje te worden verschoven, dat vind ik geen probleem. Qua ruimte is een 5,25" het meest praktisch namelijk (de P182 is niet de meeste handige WC-case, zeker niet met verschillende hdd's etc.)

In combinatie met pomp (die XSPC-dualbay) kost me dat dus slechts 2x een 5,25" bay. In tegenstelling tot 1x een 5,25" bay + mijn 3,5" HDD-kooi.

Als de XSPC-pomp dus sterk genoeg is heeft die mijn voorkeur vooralsnog, in een gelezen review staat dat bij meerdere loop-onderdelen deze goed moeten worden uitgekozen. Dit i.v.m. flowrestrictie? Zo ja, radiator en genoemde cpu-blocks voldoen? (En er komt nog wel een gpu-block bij en waarschijnlijk tevens een NB-block t.z.t.)
 
ik zou zeker voor een 360 rad gaan.

hier een paar linkjes..,
http://www.watercoolinguk.co.uk/forums/viewtopic.php?f=10&t=2149&st=0&sk=t&sd=a&start=0
http://forum.hardware.fr/hfr/Overcl...ng/antec-p182-watercooling-sujet_262637_1.htm

p182 is niet de beste case, maar als je de bovenste HDD bracket eruit haalt, dan heb je ruimte zat voor een pomp en reservoirtje..

ikzelf ga ook een 360 rad monteren in mijn P182...

verder zou ik gaan voor de EK supreme, welke bijna even goed is als de DTEK en zeer goedkoop is.. (de XSPC is ook geen slechte keuze als je budget krap is)

ook die bay reservoirs..
je moet kijken hé, als je een 360rad inbouwt(met fans), dan ben je al 2 Bay's kwijt,
als je dan nog een dvdspeler en fancontroller wilt inbouwen, dan heb je geen plaats meer voor een reservoir..

plus, je fans moeten ook lucht kunnen aansuigen, dus als je alles volsteekt, dan zit de radiator tegen je reservoir aan..

ik zelf heb vanonder een dvdspelr, daarboven een fancontroller, (die niet veel plaats inneemt.. en daarboven komt een Nexxos Extreme III met fans op (intern..)

deze rad is iets dikker als de Pro, dus ik ga nog wat moeten modden om hem erin tekrijgen..

die pro is geen slechte keuze van formaat..

icm fans die veel lucht (kunnen) verplaatsen, zijn deze rads [bijna zo goed als/zo goed als/beter dan] een Thermochil.
icm een fancontroller kan je diezelfde (meestal luide) fans op een lagere voltage laten draaiien zodat hij idle onhoorbaar is..
ga je dan even gamen, of benchmarken, gooi je de fans open en heb je superkoeling..

ik ga ditzelfde doen icm Antec Tricool.
http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnY2ptZGea/Vergelijkingstest_67_casefans/6
 
Laatst bewerkt:
Die eerste link had idd ook gezien, tweede nog niet, bedankt!

Ik zat stiekem te hopen dat rad+fans me 1x een 5,25" bay ging kosten (geschat op basis van het systeem uit die 1e link), ik had dit nog niet doorgemeten... Als het er dus idd 2 zijn dan zal mijn middelste HDD-kooi weg moeten.

Ik heb uiteraard een dvd-brander die er in moet. Dan is er nog 1 bay over, daar kan alsnog wel een reservoir, ware het niet dat ik ook een fancontroller voor die radiatorfans wilde... Nu kan er wel een 3,5" controller op de plek van de floppydrive, maar dat zal qua kabels wel weer niet uitkomen...

Anyway, kost de radiator+fans me 1x een 5,25" bay dan wordt het dus, reservoir + dvd-brander + fancontroller. ik moet nog even kijken in welke volgorde.

Gaat het 2x een bay kosten dan moet ik nog even nadenken, vooral over het reservoir. Wat doe jij in jouw geval qua reservoir en plaatsing Baloo.be? Komt die samen met de pomp op de plek van de HDD-kooi?

Qua pomp wordt het dan dus een separate Laing-pomp. Nu zijn er verschillende versies, de DDC1, DDC1+ en D5. Als ik het zo (als nieuwkomer) inschat, acht ik de D5 een beetje overkill, hij is daardoor natuurlijk ook duurder.

Kan de DDC1 de loop niet goed aan, evt. met vervangende top?
 
Laatst bewerkt:
die fancontroller kan nog voor je radiator, omdat meeste fancontrollers niet zo heel diep zijn..
http://www.highflow.nl/image.php?object_type=detailed&image_id=905&window=popup

qua pomp zou ik voor de DDC-1 gaan,
maar als je met tops gaat werken, dan zou ik direct voor de plus versie gaan.

mijn reservoir ga ik buiten mijn case monteren, zodat ik kan zien of er iets mis is met mijn WC setup..
maar die swiftec micro reservoir kan je overal kwijt in de p182,
en het is een van de beste reservoirs die je kan kopen..
 
Ahh goeie tip, dat zou idd een mooie oplossing zijn. Dan hoeft enkel de pomp op de plaats van de hdd-kooi te komen, staat wel zo netjes.

Je reservoir komt aan de achterzijde van de kast? Ik heb daar niet/nauwelijks genoeg ruimte, plus de kast staat nogal laag, dus binnen is niet veel 'lastiger' wanneer ik wil controleren, wil ik het niveau controleren kan dat ook makkelijk als het reservoir in een bay zit, onderhoud/vullen is wellicht niet zo praktisch. Maar dit hoeft niet elke maand toch?

Ik zie trouwens dat de DDC1+ versie idd net zo veel kost als de normale + top. Ik mag er vanuit gaan dat ze beide net zo veel/weinig geluid produceren? Anders is de normale 'topped' wellicht nog iets om te overwegen. Maar anders zal het wel de DDC1+ worden.

Zo begint de complete set een beetje vorm te krijgen, bedankt alvast, qua fans zullen het wel yate loon fans worden of scythe s-flex's...
 
Laatst bewerkt:
in een reservoir kan je beweging van het water zien, zo kan ik ook altijd in het oog houden of mijn waterkoelilng nog altijd draait, als ik dan ergens een foutmelding krijg,
en ik zie dat mijn reservoir nog altijd kolkt dan ben ik gerust..,

geluidsproductie van die 2 pompen heb ik geen gedacht van, maar ik denk niet dat het veel verschil is!
 
In hoeverre zijn de plexi-tops op cpu-blocks problematisch, hier en daar lees je over breukjes/scheurtjes..

Is dit uberhaupt nog een issue, als ik zou gaan voor een EK Supreme zijn er twee opties, acetal & plexi. nu lees je hier en daar dat ook zoiets kan scheuren onder stress.. Het lijkt me sterk, maar ik kan er beter nu over beginnen dan wanner het te laat is :)

En is een backplate aan te raden of niet zo zinnig...? Lijkt me veilig om aan te nemen van niet, als een mobo een Mugen draagt zonder probs zal een aangesloten koelblok ook wel lukken.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf alles van plexi, nog geen scheuren te bekennen :)
Zolang je de fittingen niet al te strak vast draait, gaat er echt geen scheur in komen.

Backplate is aan te raden.
Voorkomt het buigen van jouw moederbord.
 
Ik heb hier en daar gekeken en het wordt meer aangeraden idd, op de rest van de set is zo'n backplate voor die paar euro ook geen verlies.

Eens kijken of ik ergens bij iemand gereedschap kan lenen :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Nightwish68 Advies voor overstap naar i7 Hardware & Software 7
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan