• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies in overstap naar waterkoeling

Havvie

Member
Hallo,

na altijd tevreden met lucht te hebben gekoeld vind ik dat het nu eens tijd wordt om waterkoeling te proberen. Redenen hiervoor zijn OC-temperaturen/geluid/hobby. Ik ben dus een echte beginner in deze, uiteraard lees ik veel en ik schat mezelf handig genoeg in om dit project te doen slagen, toch hoop ik hier wat advies/tips te kunnen krijgen... Het leek me in ieder geval de plek om een oproepje te doen...

Te koelen:
Om te beginnen wil ik mijn cpu koelen, maar ik wil mijn setje aanschaffen en futureproof maken. (GPU/chipset koeling zodra graka/mobo zijn uitgekozen). Dit alles moet zoveel mogelijk intern, in een Antec P182 case. Rad wil ik bovenin monteren, zo mogelijk met fans ook intern, reservoir in een 5,25" bay en pomp op de plek van de 3,5" HDD-kooi.

Mijn twijfels/vragen:
240mm rad of 360? Is 240mm genoeg voor een cpu/gpu/nb-loop? Ik zat zelf aan deze te denken gezien de geringe hoogte (30mm)

Welke pomp? Ik wilde eerst een reservoir/pomp combo, zoiets als deze, dit scheelt ruimte/geld, maar is deze pomp krachtig genoeg...? Of is zoiets een veel betere keus. (Laing DDC1)

Verder vroeg ik me af of de keus tussen single/dual bay (5,25") reservoir van grote invloed is. Is zo'n reservoir trouwens praktisch of erg onhandig en daardoor af te raden (onderhoud/bijvullen) ?

Als laatste de keus voor het cpu-blokje leek me het XSPC Edge Acrylic de beste keus (prijs/prestatie). Ik vind het lastig om in te schatten of die van Swiftech (Apogee GTX) en D-Tek (Fuzion v2) hun veel hogere prijs waard zijn...

Halp!
Kan iemand mij helpen met deze vragen? Elke opmerking en tip wordt enorm gewaardeerd!

(Rest van het setje bestaat dan uit: feser one vloeistof, feser 3/8" slangen en 6x 3/8" schroeffittingen G1/4, ik dacht dat maten en hoeveelheden klopten?)