• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024

JortV

New member
Beste HighFlow Community,

Ik had me al kort even voorgesteld hier.

Mijn plan is om eind dit jaar cq begin volgend jaar een nieuw systeem aan te schaffen. Het budget voor het project wordt hopelijk rond de 6~ á 7000 euro.

Nu ben ik zelf weer een beetje gaan inlezen en info op gaan zoeken op het internet de laatste tijd, maar nadat ik allerlei mooie foto's zag hier op HighFlow heb ik toch maar besloten om eens om advies te vragen en/of hulp. Het idee is een hele nieuwe build te maken. Ik zou eventueel onderdelen van het oude systeem kunnen hergebruiken, zoals de case, de radiator of de pomp, maar ik heb geen flauw benul of dit aan te raden is of nog relevant is.

Het doel voor het nieuwe systeem wordt 4k HDR(of OLED?) gamen op 144+Hz(met raytracing?) en een watergekoeld systeem zodat het lekker stil is en niet teveel herrie maakt. Eventuele RGB is een bonus maar geen vereiste. Wel wil ik er graag een mooi systeem van maken want het oog wil ook wat.

GPU:
Ik dacht dit te gaan doen met de mogelijk opkomende 4090TI of wat Nvidia er ook van gaat bakken, of te wachten op de nieuwe RTX50xx series.
Van AMD heb ik minder verstand/info, weet iemand of AMD plannen heeft om een GPU uit te brengen die kan concurreren op dit gebied? Voor zover ik kan vinden heeft AMD momenteel niks wat in de buurt komt van de 4090 en ook geen plannen daarvoor als ik geruchten mag geloven.

CPU:
Qua CPU had ik de nog niet te verkrijgen 14900k in gedachten, die waarschijnlijk ergens eind dit jaar op de markt komt. (Ik geef de voorkeur aan intel over amd i.v.m hogere single core prestaties over het algemeen, welke relevant zijn voor het spelen van games.)

Storage:
Ik dacht iig de HDD's/500GB SSD uit mijn oude systeem te hergebruiken voor opslag, maar wil ook graag overgaan op de nieuwe NVME SSD's die er tegenwoordig zijn. Zitten er nog verschillen in de NVME drives? (Als in, zijn er verschillende generaties of snelheden o.i.d.?)
Ik denk dat het handig is om het besturingsysteem op een aparte kleine NVME SSD te zetten, en een grotere tweede NVME SSD te gebruiken voor gaming?
Eventueel sta ik open voor het overclocken van het systeem om er wat extra performance uit te halen, maar ik heb hier zelf op mijn vorige pc na weinig ervaring mee.

Is er iemand binnen deze community die hierbij misschien wil helpen? Ik zou een delid van de CPU heel tof vinden voor lagere temps/meer OC potentie en het overclocken van een GPU heb ik helemaal geen ervaring mee. Ik heb alleen nog nooit eerder een delid gedaan en wil niet mijn nieuwe dure hardware in een gore verzameling veranderen dus vandaar mijn vraag om advies hierin of ondersteuning.

Als er zeer ervaren modders/overclockers binnen deze community zijn die het leuk vinden om te helpen met plannen, bouwen en overclocken dan sta ik open voor overleg. Voor nu in ieder geval even flink door sparen en dan eind dit jaar of ergens volgend jaar weer een nieuwe mooie high end gaming pc bouwen is het plan.

Graag hoor ik jullie advies en ideeën en bij voorbaat dank voor het lezen van mijn post en jullie tijd :)

Met vriendelijke groet,
JortV
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooi budget om een heel dik systeem te bouwen :D
Maar eind dit jaar is nog best 'ver', keuze qua hardware is nu eigenlijk nog te voorbarig.
Neem aan dat de prijs/kwaliteit ook een rol speelt qua keuze, hopelijk is dat eind dit jaar gunstiger.
Einde zomer kan je dit onderwerp een schopje omhoog geven :)
 
Dat is een mooi budget om een heel dik systeem te bouwen :D
Maar eind dit jaar is nog best 'ver', keuze qua hardware is nu eigenlijk nog te voorbarig.
Neem aan dat de prijs/kwaliteit ook een rol speelt qua keuze, hopelijk is dat eind dit jaar gunstiger.
Einde zomer kan je dit onderwerp een schopje omhoog geven :)
Klopt. Even sparen en wachten nog, kijken wat de markt doet en welke hardware er tegen die tijd beschikbaar is. De hoop is inderdaad ook dat de prijzen nog iets zakken tegen dan, want momenteel zijn dingen schreeuwend duur. Ik zal eind dit jaar dit topic even een duwtje geven en een update plaatsen. Voor nu even de kunst afkijken bij de andere forumleden :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Advies gezocht voor fitting keuze Waterkoeling 7
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
D Zomer komt eraan, ik ga eraan geloven. ADVIES WATER KIT GEZOCHT :) Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan