• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies gezocht voor fitting keuze

Asy

New member
Goede avond!
Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een Zalman Reserator V1 Plus. Na wat te hebben nagezocht over watercooling besloot ik het dan toch maar eens te gaan proberen, nu zit ik alleen met 1 vraag: Wat is de juiste fitting voor de slang die ik heb (Masterkleer HighFlow - 1/2 ID - 17.4mm OD).
De G1/4 (schroef) fitting die ik zelf op het oog heb heeft een 1/2 ID en een 3/4 OD, 3/4" is naar mijn berekening 19mm en ik ben dus bang dat de fitting wel in de slang past maar niet voldoende zal afklemmen. Graag zou ik wat advies hebben over wat jullie denken dat voor mij een geschikte fitting zou zijn.
Bij voorbaat heel veel dank van deze naab!
 
Ik heb net even gezocht, maar kon nergens schroeffittingen vinden voor 11/16@17.4mm OD slang.

Heb het hier net even uitgeprobeerd met een stukje van die slang en een Bitspower 3/4OD schroeffitting. Het zit wel redelijk vast, maar niet dankzij de schroefring, die raakt de slang amper om 'm goed vast te klemmen. Met een beetje kracht zetten kon ik de slang zonder te wrikken eraf trekken. Dat is imo niet voldoende om veilig te noemen voor een wc set.
Met een paar (9x) wikkels teflon om de slang klemde de boel wel goed. Alleen ziet dat er niet zo mooi uit. Die teflon stak eruit (ook wanneer ik de teflon tape dubbelgevouwen erom draaide.)


Als er geen passende fittingen voor die slangmaat te krijgen zijn, heb je de keuze uit of pilaar fittingen voor je huidige slang nemen, of voor een andere slangmaat en bijpassende fittingen kiezen.
 
Hey coolfris,
Bedankt voor de snelle reactie, tof dat je het even hebt uitgeprobeerd voor me het was dus precies waar ik al bang voor was.
Na aanleiding van je advies ga ik dan toch maar voor een pilaar fitting met een slangklem erop.

dan had ik nog een andere vraag, het reservoir van de reserator die ik heb heeft altijd blauw koelvloeistof bevat, ik wil dit eigenlijk even goed uitspoelen zodat wanneer ik mijn rode vloeistof erin doe ik straks niet een of ander paars goedje krijg. Kan dit gewoon met water(mits ik dat natuurlijk naderhand goed afdroog) of zijn er andere betere manieren om een reservoir goed schoon te krijgen?

m.v.g Asy
 
Beetje verdund schoonmaakazijn doet het altijd wel goed. Eventjes laten zitten, en daarna doorspoelen met gedistilleerd water.

Daarbij wil ik nog een heel dik gedrukte waarschuwing geven, voor het geval je het nog niet wist: De Zalman Reserator is van aluminium gemaakt, waardoor introductie in een systeem dat koperen componenten bevat galvanische corrosie zal veroorzaken. Je kan dit voorkomen met corrosie blockers, maar over het algemeen zal aluminium in een waterkoelingssetup sterk afgeraden worden.
 
Aangezien het gros aan blokken vervaardigd is uit koper gaat dit sowieso al problemen opleveren.
Kijk daarom of je vernikkelde blokken kan gebruiken, deze reageren niet met het alluminium en schermen het koper verder goed af.
 
Persoonlijk vind ik dat aluminium verhaal erg overdreven, mits je de juiste vloeistof gebruikt is er in mijn ogen niets aan het handje.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de Corsair H50 / H70. Ook koper aan de binnenzijde van de cpu block en het rad is van aluminium. Heb deze al eens open gehad en de vloeistof eruit, maar zag er nog steeds helemaal helder uit.

Nu heb ik zelf deze vloeistof erin zitten: Thermochill EC6 Non Conductive Coolant - Clear. En ook nu blijft de vloeistof gewoon helemaal helder.
 
Het verhaal is hetzelfde als het horrorverhaal met kleurstoffen en andere pre-mixed flessen (Feser etc.), sommigen hebben na 2 maanden een loop die er ongelofelijk ranzig uitzien, anderen draaien al jaren met dat spul, zonder problemen. Nog steeds wordt het afgeraden, omdat de kans dat er iets mis gaat gewoon groot is. Hetzelfde geldt voor alu in je loop. Het hoeft niet per sé mis te gaan, maar die kans is er zeker wel.

Dus ik zou zeker voorzorgsmaatregelen nemen ;).
 
Mannen,

hartelijk dank voor al jullie reacties, ik wist nog niets af van het hele alu verhaal. Gelukkig zit in mijn koelvloeistof al anti-corrosie meuk (Feser one UV red) dus ik voorzie daar geen problemen en mocht dit wel het geval zijn, dan is dat een typisch gevalletje jammer dan voor mij :). Ik maak me nagenoeg geen zorgen om mijn huidige systeem aangezien ik toch van plan ben weer te gaan upgraden. Dit is voor mij dan ook meer een experimentje om eens te kijken hoe het zit met watercooling en wat ik er van kan verwachten.

nogmaals hartelijk dank voor jullie reacties!

mvg Asy
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
D Zomer komt eraan, ik ga eraan geloven. ADVIES WATER KIT GEZOCHT :) Advies Waterkoeling Setup 1
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan