• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F)

MaxTheDragon

New member
Hallo,

Ik heb me hier recent geregistreerd omdat ik voor een nieuwe build het principe waterkoeling wil gaan omarmen. :) Daarvoor heb ik wat advies nodig ten aanzien van welke onderdelen ik het beste kan kopen. Daarnaast heb ik nog wat vragen. Ik heb al de EHBW sticky doorgenomen, en dat was erg informatief. Dank aan de auteur.

Achtergrond:
Mijn ervaringen met waterkoeling zijn beperkt. Ik heb bij een pc die ik ongeveer 6 jaar geleden samengesteld heb een Zalman Reserator XT gehad. Dat was een compleet apparaat met reservoir, pomp en radiator. Als koelvloeistof moest een blauwe Zalman vloeistof aangelengd met gedestileerd water gebruikt worden. Ik heb dat allemaal zorgvuldig geïnstalleerd en gecontroleerd op lekken. Ik heb daar destijds mijn CPU en de chipset van m'n ASUS Striker 2 Extreme mee gekoeld. Dat laatste ging via een blok wat standaard op dat bord zat. Dat alles was niet echt een succes. In eerste instantie heeft het een aantal maanden prima gedraaid, maar uiteindelijk werd de koelvloeistof ondanks de bijgeleverde toevoegingen groen van de algen. Daarnaast constateerde ik dat het koelblok op het moederbord doorgeroest was (waterstaafje erin, kwam er donker-koperkleurig uit). Ik vermoed dat de CPU blok aluminium is geweest waardoor het een en ander is gaan oxideren. Ik heb me er toen niet dusdanig in verdiept. Ik heb het hele apparaat toen afgekoppeld en niet meer gebruikt. Het moederbord was gelukkig niet stuk en heeft i.c.m. een luchtkoeler voor de CPU tot op de dag van vandaag prima dienst gedaan. De onderdelen zijn echter verouderd waardoor ik toe ben aan een upgrade. Ik heb daarbij mezelf voorgenomen om het dit keer eens goed en professioneel aan te pakken met een custom loop.

Beoogd systeem:
CaseCorsair Obsidian 750D
PSUCorsair Professional Series Gold AX750
CPUIntel Core i7 4790K
MoederbordASUS Maximus VII Formula (verwacht mid juli)
GeheugenCorsair Dominator Platinum 32GB DDR3-2133 CL9
Grafische kaartPoint of View nVidia GeForce 680 GTX 2GB
OpslagSamsung 850 Series Pro 1TB (verwacht mid juli)



De schuingedrukte onderdelen haal ik uit mijn bestaande systeem.

Wensen:

In eerste instantie wil ik CPU en chipset gaan waterkoelen. Het moederbord beschikt over een CrossChill koperen koelblok om de processor heen die ik wil opnemen in de loop.

Ik begrijp dat de setup dan kan worden:

Reservoir > Pomp > CPU > Chipset > Radiator > (terug naar Reservoir)

Mijn budget is best ruim maar niet heel gefixeerd. Ik ga uit van een 400 euro, maar als onderdelen met merkbare betere prijs-prestatie verhouding een iets ruimer budget vergen dan is dat geen probleem.

De voornaamste intenties die ik heb met waterkoeling is dat het in de eerste instantie de CPU koel moet houden. Ik hoop dat ik 24/7 een overclock van 4,6 - 4,8 GHz kan draaien, wat met de 4790K mogelijk zou moeten zijn. Met de waterkoeling hoop ik dat die overclock dan gepaard gaat met niet al te hoge max. load temps.

Daarnaast vind ik het prettig dat het systeem iets stiller is dan met luchtkoeling, maar ik verwacht geen spectaculaire verschillen.

Als laatste weegt ook het eye-candy aspect wel wat mee. Ik vind de transparante onderdelen waarin je alles ziet stromen wel een mooie aesthetische toevoeging op zo'n mooie pc. :)

Ik heb trouwens gekozen voor de kast Corsair Obsidian 750D. Ik neem aan dat dit een prima keuze als het op ruimte en aansluitmogelijkheden voor waterkoeling aankomt en het is natuurlijk ook een beetje persoonlijke voorkeur. Maar als er betere alternatieven zijn i.c.m. een gekozen set onderdelen voor de loop, schroom dan vooral niet om die alternatieve kast aan te dragen. Deze kast is geen harde eis.

Upgrade-mogelijkheid later in het jaar:

Later in het jaar wil ik een upgrade aan deze machine uitvoeren als de 880 GTX'en op de markt komen. Ik ga dan misschien voor een watergekoelde SLI opstelling van 880 GTX'en. Het zou prettig zijn als daar in de keuze van onderdelen rekening mee gehouden kan worden, maar als ik daarvoor tezijnertijd een onderdeel zou moeten vervangen is dat ook niet heel erg.

Onderhoud:

Een grote zorg die ik heb met waterkoeling, is het onderhoudsaspect. Ik heb me er in proberen te verdiepen, maar ik kom weinig in-depth informatie hierover tegen. Ik zal eerlijk zijn: ik kan best lui zijn met dat soort dingen. Wat ik wil voorkomen is een herhaling van het eerdere debacle met de algen en beschadiging van componenten.

Ik begrijp dat een waterkoeling setup zo nu en dan onderhoud nodig heeft, maar hoe meer dat geminimaliseerd kan worden, hoe beter. Verder vraag ik me af wat er bij zo'n onderhoudsbeurt komt kijken. Hoe krijg ik alle vloeistof weer uit het systeem als het vervangen moet worden en hoe vaak moet dat uberhaupt? Het lijkt mij zo'n omslachtig en arbeidsintensief verhaal. Ik heb wat voorbeelden gezien van mensen die op het laagste punt een kraantje hebben om het systeem makkelijk leeg te laten lopen. Dat lijkt mij ook wel wat. Het gaat erom dat ik zo'n onderhoudsbeurt makkelijk kan uitvoeren zonder veel complicaties, en dat die inspanning dan ook langdurig effect heeft.

Vragen:
1) Is algenvorming, met de juiste onderdelen en vloeistoffen, (vrijwel) geheel te voorkomen?
2) Kan je corrosie/oxidatie/slijtage (vrijwel) geheel voorkomen als alle onderdelen op elkaar afgestemd zijn qua metaalsoorten etc.?
3) Ik begrijp dat gekleurde vloeistoffen op de duur gaan klonteren. Is het beter om voor neutrale vloeistoffen te gaan?
4) Ik zie dat mensen adviseren om voor het installeren eerst de radiator door te spoelen met bijv. gedestileerd water om de evt. losse deeltjes eruit te halen. Moet ik dat bij de onderdelen (koelblokken etc.) ook doen?


Als je vragen hebt, stel gerust.
 
Laatst bewerkt:
Als je goed kwaliteit componenten gebruikt, dan kan onderhoud minimaal zijn.
Vaak kan je met gemak een 2 jaar met dezelfde koelvloeistof.
Mijn huidig systeem draai ik al bijna 4 jaar zelfde koelvloeistof (af en toe beetje bijvullen) :)
(in dit systeem Feser VSC met blauwe UV toevoeging)

Tegenwoordig is alles van koper of vernikkeld koper, als je bij ons een set samenstelt, is dus alles al op elkaar afgestemd.

Kleurstoffen kunnen inderdaad gaan klonteren, maar dat is minimaal.
Als je echt zoveel mogelijk onderhoud wilt voorkomen, kan je beter gaan voor neutrale.

Radiatoren is altijd aan te raden om te spoelen met gedistilleerd water inderdaad.
Bij waterblokken is dat niet noodzakelijk, maar als je toch al bezig bent met de radiatoren, kan je dat voor de zekerheid gewoon mee spoelen :)

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/Waterkoeling?



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: www.coolingconfigurator.com)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

Je kan dan in jouw topic een link plaatsen naar jouw winkelwagen, wij kunnen je dan tips geven wat er verbeterd kan worden.
Hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen, kan je hier lezen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?
 
Bedankt Freddy, voor je snelle reactie. Ik heb je instructies gevolgd en een poging gedaan om wat samen te stellen op basis van wat populaire keuzes lijken te zijn:

http://highflow.nl/index.php?dispat...id=8849&hash=93dedb33d29175565e85f3e75912dc81

- Het is qua budget wat hoger uitgevallen, maar dat is niet zo erg.
- Ik heb bij de keuze voor de radiator rekening gehouden met de toekomstige upgrade naar een watergekoelde SLI setup. Het kan geen kwaad om deze alvast te nemen, toch?
- Ik heb maar steeds EK als merk gekozen, maar ik heb daar geen specifieke voorkeur voor. Als het maar allemaal op elkaar past. :)
- Wat is de functie van de pomp top precies?
- Ik ben voor de koelvloeistof toch maar gegaan voor de UV red. Als de onderhoudsmomenten vallen in de grootte orde > een jaar, dan lig ik daar niet wakker van. Zolang het niet om de paar maanden is, is het prima. Ik denk dat het ook scheelt dat dit spul al kant-en-klaar is.
- Voor de fittingen begrijp ik dat het een beetje afhangt van hoe de tubes lopen. Ik vermoed dat er van en naar het chipset koelblok een paar fittingen nodig zijn met 90 graden knik, dus ik heb gewoon 6 rechte en 6 met knik genomen.
- Ik heb volgens mij nu fittingen en een tube genomen die vrij dun zijn. Het mag evt. wel wat dikker als dat beter is. Ik vind schroeffittingen het mooist.
- Ik weet niet of de tube keuze goed is. Volgens mij past hij wel, maar zijn het niet Feser tubes. Volgens mij heb ik nu één meter gekozen. Heb daar genoeg aan?
- Ik heb UV lampen gekozen. Zijn dat de juiste lampen voor deze UV actieve vloeistof?
- Ik heb ook die reinigingskit meegenomen. Wanneer heb je die nodig? Gebruik je die bij de eerste installatie of alleen bij vervanging van onderdelen?
- Ik heb geen sleeving meegenomen, is dat verstandig om mee te nemen?

[EDIT] Ik heb nu een wat dikkere slang en fittingen genomen.
 
Laatst bewerkt:
Radiator is een prima keuze, hiermee kan je later heel goed jouw GPU's erbij koelen.

Een pomptop zorgt ervoor dat de pomp beter presteert, daarbij kan je jouw gewenste fittingen erop schroeven.
Met jouw pomp en slang keuze is dat ook noodzakelijk, je kan hier kijken voor pomptoppen:
Tops for D5 (MCP655, PMP-450) pumps

Aan 1 meter slang heb je niet voldoende, 2 meter is meestal voldoende, 3 meter is aan te raden, zodat je ook knipfouten kan maken.
Een extra fles koelvloeistof is ook aan te raden voor reserve.

Reinigingskit is heel handig voor het schoonmaken van de processor, GPU's en geheugeh/mosfet chips, alvorens je de koelpasta op doet.

Voor de rest prima keuzes!
 
Nog wat 45 graden fittingen toegevoegd, en ik was de PSU bridging tool vergeten.

http://highflow.nl/index.php?dispat...id=8849&hash=8457a318337b4079c858e281881f4240

Vraagjes:

1) Bij het waterblock wat ik gekozen heb, is de opening die tussen de twee ringetjes in zit de ingang (en die meest aan de zijkant dus de uitgang) of maakt dat niet uit?
2) Wat is de bovenkant van het reservoir?
3) Hoe sluit ik het reservoir aan op de pomp? Kan ik hem erop monteren of moet er ook een stuk slang met fittingen tussen?
4) Klopt het dat je de pomp op de CPU fan header aansluit en de radiator fans met evt. Y-kabeltjes op een andere fan header op het moederbord?
5) Moet ik het reservoir ook eerst schoonspoelen met gedestilleerd water?
6) Kan ik voor het spoelen van de onderdelen (radiator etc.) gewoon gedestilleerd water uit de supermarkt gebruiken?
7) Ik meen gelezen te hebben dat de volgorde van de componenten (afgezien van pomp na reservoir natuurlijk) niet uitmaakt, klopt dat?
8) Hoe/waar moet ik in mijn kast (Corsair 750D) de pomp+reservoir monteren?

Alvast dank. :)
 
1) De opening die het meest naar het midden is, dat is de ingang. En die aan de buitenkant de uitgang.
2) De kant met de meeste uitgangen is de onderkant.
3) Stukje slang met fittingen moet er wel tussen.
4) De pomp heeft 2 connectors, eentje daarvan gaat op de cpu fan header (mits deze bij jou 4-pins is en pwm ondersteund). De andere (molex) moet aangesloten worden op je voeding. De ventilatoren kun je inderdaad aansluiten op een andere fan header door middel van een splitter (zoals deze bijvoorbeeld). Zie onderaan nog voor een opmerking hierover.
5) Hoeft niet perse, maar het voor de zekerheid doen kan nooit kwaad.
6) Ja, van de supermarkt / kruidvat ...
7) Je hebt het goed gelezen inderdaad. Het water moet vanuit het reservoir door de zwaartekracht in je pomp terecht kunnen komen (dus zonder dat de pomp aan staat). Daarom moet het reservoir ook wat hoger staan dan de pomp.
8) Pomp op de bodem van de behuizing, het reservoir zou je dan kunnen plaatsen op het moederbord tray (waar die gaten met rubbers in zitten voor de kabels). Via google afbeeldingen zoeken naar "Corsair 750D Watercooled" en je vind een hoop inspiratie ;).

Opmerking over de fans (zie ook punt 4):

Het lijkt mij dat het moederbord (ASUS Maximus VII Formula) meerdere PWM fan aansluitingen heeft (al wil niet altijd zeggen dat een 4-pins aansluiting ook altijd pwm is). Zolang er nog geen handleiding van te downloaden is, is hier ook nog geen zekerheid over te zeggen.

Echter, ik zou die Corsair Air Series SP120 High Performance Edition 2350RPM vervangen door de PWM versies er van: Corsair SP120 PWM High Performance 120mm Fan - 2350RPM.

Mocht het zijn dat je moederbord toch maar 1 pwm aansluiting heeft (die voor de cpu fan / pomp), dan werken ze gelijk als de non-PWM versies. Als het moederbord wel meerdere pwm aansluitingen heeft, dan kan het moederbord (door middel van Asus Fan Xpert) de ventilatoren veel netter regelen.
 
Laatst bewerkt:
Ok, ik heb de 3 fans vervangen voor 4 PWM fans (één extra) en ik heb een splitter kabeltje toegevoegd.

[EDIT] Kraantje erbij.

http://highflow.nl/index.php?dispat...id=8849&hash=07e34d369f266117833a84bae6c0e8ec

Nu heb ik nog een vraag over hoe je het systeem weer laat leeglopen als je na verloop van tijd bijv. iets wil veranderen aan de loop. Hoe werkt dat? Ik geloof dat je het water via het laagste punt eruit laat lopen, maar gaat dan alles er goed uit?

Er is trouwens al wel een Japanse handleiding :p
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb...ORMULA/J9394_MAXIMUS_VII_FORMULA_web_only.pdf
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
S Advies gevraagd voor mijn 7870 in Crossfire met BF3 / BF4 Problemen & Oplossingen 32
the_cyberspace Advies gevraagd voor een compleet setje Advies Waterkoeling Setup 4
S Advies gevraagd bij keuze van MB voor gamen Hardware & Software 5
X Gevraagd: advies voor pc Hardware & Software 2
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
H advies gevraagd voor nieuwe i7 setup met SLI Waterkoeling 61
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
U Lelijke GTX 1080 waterblok advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
G Advies gevraagd Waterkoeling 11
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
B 4k tv advies gevraagd.... Hardware & Software 6
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
radmiraal advies gevraagd ! Advies Waterkoeling Setup 8
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
H (Advies Gevraagd) I7 3770k, Maximus V Formula, GTX 670. Advies Waterkoeling Setup 15
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
E Hulp/advies gevraagd schoonmaak waterkoeling Waterkoeling 15
J Advies Full setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Netwerk advies gevraagd :) Hardware & Software 45
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan