• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies gevraagd voor mijn 7870 in Crossfire met BF3 / BF4

smv

New member
Hey HF experts.

Momenteel mijn nieuwe pc grotendeels in elkaar, zit nog aan paar kleine aanpassingen te denken, maar het voldoet niet zoals ik wil als ik bijvoorbeeld nu Battlefield 3 wilt gaan spelen. Het valt mij nogal tegen hoe stabiel en FPS ik heb.

Als ik alles op Ultra wilt gaan zetten zit ik gemiddel rond de 70/80 met uitschieters omhoog naar de 100/120, maar meestal drops naar de 40/50 FPS.
Van de week heb ik samen met vriend gekeken hoe ik het best kan instellen, maar als ik bij mij alles op High gaat zetten en opties uit, dan gaat mijn FPS met 10 omhoog naar de 100, maar mijn drops gaan alsnog naar beneden naar net onder de 60 FPS.
Medium de meeste opties, dan behoudt ik nagenoeg de zelfde fPS, dat scheelt dan niet zoveel helaas.

Vervelende is dat ik nu in Crossfire met twee AMD 7870 kaarten aan het spelen bent, waarvan ik wel had verwacht dat je een leuke FPS zou moeten krijgen op BF3.

Ik heb nu begrepen dat er genoeg Hardware Freaks (in positive zin uiteraard) rond lopen die mij hiermee verder moet kunnen helpen.


Mijn huidige configuratie.
Proccessor: Intel Core i7-3770K (Stepping E1) Nog niet overgeclocked.
Processor koeler: Swiftech H320 (Wil nog andere ventilatoren, zodat hij nog beter koelt)

Geheugen: Corsair Vengeance Pro Series - 2 x 8 GB DDR3 2400MHZ

Moederbord: Asus Maximus IV Extereme B3

1e Videokaart: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7870 OC - 2 GB GDDR5 - PCI-Express 3.0 (11199-03-20G)

2e Videokaart: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7870 OC - 2 GB GDDR5 - PCI-Express 3.0 (11199-03-20G)

SSD: Vertex OCZ 3 2.5 inch 120 GB (Windows schijf volledig)
Harddisk: 2 TB schijf
Seagate ST2000DM001-1CH164 (2 platter schijf, de snelste van 2 TB die er is).


Audio: On board geluidskaart.

1e Netwerk: Intel 82579V Gigabit network connection
2e Netwerk: Intel 82583V Gigabit network connection

Netwerk in huis: bedraad 1GB netwerk met Cat 6.
Internet verbinding: 120MB down en 10mb up.

speedtest 1:
ping: 6 ms
down: 113.22Mbps,
upload: 9.45Mbps

speed test 2:
Ping: 7 ms
Down: 116.07 Mbps
Up: 7.06 Mbps

speedtest 3:
Ping: 5 ms
Down: 114.34 Mbps
Up: 9.73 Mbps
 
Enigste wat ik weet dat BF4 goed draait met 2x7990 (2 dual gpu kaarten)

je heb zeker een mooie setup, maar eer dat bf 4 uit is zal er wel al weer een nieuwe generatie Gpu's zijn :(!

het blijft gewoon klote om games/hardware (pc gerelateerd) goed te balanceren naar gemiddelde performance/uiterlijk van de game.
 
Ik zie dat er veel mensen mijn topic hebben gelezen, maar niemand reageerd. Dat valt mij wel op en had ik niet verwacht eerlijk gezegd.
K.3nny in iedergeval bedankt voor je reply, misschien is het voor nu ook wel maximale wat ik er uit kan halen en kan ik beter wachten op volgende generatie, dat deze misschien wel beter presteren.

Voordeel van BF3 is dat de Dice Engine voor BF3 eigenlijk alleen maar optimaliseerd is, officieel eigenlijk engine 2.5 is en niet nieuw is. Hierdoor heb je kans dat de specs requirements niet al te hoog zullen gaan komen en dat de nieuwe kaarten die eind dit jaar hopelijk uit komen sterk en snel genoeg zijn om lachend BF4 te kunnen gaan spelen.

Waar ik mij aan irriteer en niet snap is dat ik zoveel performance drops heb.

top is 120 soms in game laagste zit zo rond de 40 fps. Gemiddeld zou je ongeveer kunnen zeggen dat je rond de 70 a 80 zit denk ik zo.

Zou het nog helpen om BF3 op een SSD te zetten?
 
Je topic is nog geen dag oud en je klaagt al over te weinig replies? :eusa_wall:

Even serieus nu, frame drops zijn een zeer normale zaak in games, hoe actiever de beelden zijn hoe meer werk de GPU moet doen om het volgende beeld te maken en dus hoe minder frames per seconde op die moment. Dat is ook de reden waarom je een goede, sterke GPU wilt die veel fps kan uitspuwen, meer dan 30 merk je toch niet/nauwelijks, omdat de tijd tussen twee frames dan steeds kort genoeg is. Als je laagste rond de 40 fps zit zou je daar niets van mogen merken, tenzij op je tellertje. Ik zie dus niet direct een reden om daar iets aan te veranderen of er veel extra tijd aan vuil te maken.

Op een SSD zetten maakt niets uit voor framerates btw.
 
Je topic is nog geen dag oud en je klaagt al over te weinig replies? :eusa_wall:

Even serieus nu, frame drops zijn een zeer normale zaak in games, hoe actiever de beelden zijn hoe meer werk de GPU moet doen om het volgende beeld te maken en dus hoe minder frames per seconde op die moment. Dat is ook de reden waarom je een goede, sterke GPU wilt die veel fps kan uitspuwen, meer dan 30 merk je toch niet/nauwelijks, omdat de tijd tussen twee frames dan steeds kort genoeg is. Als je laagste rond de 40 fps zit zou je daar niets van mogen merken, tenzij op je tellertje. Ik zie dus niet direct een reden om daar iets aan te veranderen of er veel extra tijd aan vuil te maken.

Op een SSD zetten maakt niets uit voor framerates btw.

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik klaag over te weinig reacties, maar lijkt alsof je kort lontje hebt. Enige wat ik zeg dat opvalt dat er veel gelezen is en weinig reacties. Als dit bij jou meteen in je klachten boek thuis hoort, zou ik me toch eens op je achterhoofd krabben.

Ik vind de FPS drops nou niet echt normaal, maar dat schijnt dus de nieuwe trent te wezen? Vrienden waarmee ik BF3 speel hebben niet zulke grote drops en er zitten wel mensen bij die mindere kaart hebben.
 
Er zijn natuurlijk mensen die het lezen en er geen antwoord op hebben.
Dus waarom dan reageren?

Hebben je vrienden dan exact dezelfde instellingen om de frame drops te vergelijken?
Met name MSAA kan je dat heel snel bij hebben en shadow instellingen.

Het kan ook verschillende andere dingen zijn met de rest van de PC, zoals antivirus programmas en andere dingen die mee draaien.
Je kan pas FPS drops vergelijken als je hele windows ook totaal gelijk is aan die van je vrienden en wat allemaal mee draait, plus de instellingen. (dat soort dingen kan vaak al heel veel schelen met 1 instelling)

Gezien benchmarks van BF3 met jou kaart zit dat rond de single kaart.
Doet je crossfire uberhaupt wel wat in BF3?
 
Ik kom een beetje verschillende benchmarks tegen voor de 7870, maar zover ik weet werkt deze wel. In AMD Catalyst driver settings heb ik hem enabled en ik kan nergens anders uberhaupt iets vinden of hij werkt met BF3.
Verschild nogal per benchmark wat me videokaart doet.

Indien je een idee hebt hoe dat gechecked kan worden, houd ik me inderdaad aanbevolen.

True dat mijn pc niet gelijk is aan me vrienden, maar doordat ik er niet uit kom hoop ik nu wel wijzer te worden om het te posten hier. Ik weet ook niet alles en het is frusterend dat ik er niet uit kom.

Ik behoud ook wel natuurlijk dat niet iedereen hier een antwoord hebt, dat snap ik ook wel :)
 
Ik zelf heb helaas geen ervaring met crossfire of sli, dus zou niet weten hoe je dat moet zoeken of het werkt.
Maar van wat jij zegt kwa fps en wat ik rond kijk, dan lijkt dat het erop dat je crossfire niets of weinig doet.
Gezien dat scores zijn van 1 kaart.
Meer zou ik er ook niet over weten, misschien zijn er nog anderen die wel antwoorden.
 
veel mensen weten ook niet dat het scherm ook invloed kan hebben op je spel? tegenwoordig worden schermen gecapt op een MAX fps verwerkings iets achtigs (what ever) dat is vanwege die 120Hz gebeuren als je je scherm met DVI/HDMI aansluit.

dat heeft soms ook invloed op software matige accelerators.

zo werkt dat bv met csgo :)
 
Heb je gelijk in.
Maar laten we ervan uit gaan dat hij geen vsync aan heeft en een 60Hz scherm heeft :p (gezien hij het ook over 100fps had)

ik heb een 60hz tft led panel, en ingame speel ik met 300fps, ik heb een 150fps drop bij nades en flashes en smoke is helemaal erg, smoke fps drops tot soms 200! gewoon omdat smokes zoveel verwerkings kracht vragen van mijn 5870 :p
 
Vsync heb ik inderdaad uit staan, deze staat eigenlijk altijd uit.

60Hz scherm heb ik inderdaad. De versie ik momenteel hebt draaien is 13.4 versie. Ik wist nog niet dat er een Beta versie was. Draai eigenlijk altijd "stable" versies.

Ik ga tevens eens googlen ofzo hoe ik kan achterhalen of crossfire werkt in BF3....
 
De versie ik momenteel hebt draaien is 13.4 versie. Ik wist nog niet dat er een Beta versie was. Draai eigenlijk altijd "stable" versies.

Ik ga tevens eens googlen ofzo hoe ik kan achterhalen of crossfire werkt in BF3....

Ook al stond crossfire aan, het heeft alleen effect sinds 13.8 beta, vandaar mijn vraag.
 
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat ik klaag over te weinig reacties, maar lijkt alsof je kort lontje hebt. Enige wat ik zeg dat opvalt dat er veel gelezen is en weinig reacties.

Sorry, had ik dan moeten zeggen dat je 'een vaststelling doet die je niet aanstaat en dit meld'? Nou dat heet bij mijn weten een klacht.

FPS drops zijn geen trend, maar gewoon een onoverkomelijk feit bij een grafisch actief spel, zoals ik probeerde uit te leggen. Jouw probleem lijkt me ook niet echt invloed te hebben op je game als ik het zo hoor, meer vergelijking met mede-spelers. Zoals k.3nny opmerkt kan een zwaar effect zoals rook of flash voor een sterke framedrop zorgen, maar zolang je genoeg frames overhoud is er echt geen vuiltje aan de lucht.

De oorzaken van frame drops kunnen overigens veel wijder zijn dan enkel wat er in het spel gebeurt. Let bijvoorbeeld ook eens op je CPU belasting (en verdeling) als je speelt. Verder is SLI/Crossfire ook niet iets wat altijd optimaal werkt, je kan ook eens kijken wat 1 kaart doet ter vergelijking. En inderdaad, altijd de laatste driver proberen als je proberen hebt (zelfs als die officieel nog niet uit is).
 
Verder is SLI/Crossfire ook niet iets wat altijd optimaal werkt, je kan ook eens kijken wat 1 kaart doet ter vergelijking.

Sterker nog, de crossfire drivers hadden een serieuze probleem wat pas in de afgelopen 6 maanden is ontdekt door PCPer (zie Frame Rating Part 2: Finding and Defining Stutter | PC Perspective). Het kwam op neer dat de tweede kaart denkt dat ie nuttig bezig is, maar 80%+ van zijn werk wordt weggegooid.

runt.jpg

(Geel en grijs wordt door kaart #1 berekend, roze door kaart #2).
 
Ik ben er gisteravond achtergekomen met MSI Afterburner (die ik niet gebruik voor overklock, maar om me GPU's uit te lezen) dat ik zag dat mijn tweede GPU niks zat te doen. Helaas kwam ik hier pas achter, nadat ik de BETA drivers had geinstalleerd, maar mijn FPS wel enigsinds gelijk was.

Na overleg met een ander hardware exper op TS (teamspeak). Gaf hij mij het advies om alles van AMD te deinstalleren en dan de laatste stable opnieuw.

Na dit gedaan te hebben zie ik wel dat mijn tweede kaart opeens wakker werd en iets ging doen. Helaas zag ik na 10 minuten de GPU verkeerd weer zakken naar 0%.

Nadat ik BF3 had afgesloten en opnieuw opgestart heb ik daarna wel een half uur nonstop gespeeld en beide kaarten waren aan het werk. Hierdoor heb ik nu zo goed als alles bijna op Ultra kunnen zetten en bijne met drops meegerekend bijna altijd boven de 60 te blijven. Ik ga vandaag/van weekend verder testen.

Indien jullie nog advies waar je het kan zoeken, hoor ik het graag. Het lijkt boven water, ondanks ik het niet snap. 2 weken geleden nog mijn hele pc opnieuw geinstalleerd.

Enthernal, graag niet meer reageren, jou eerste reactie vind ik niet postief overkomen, terwijl ik geen kwaad bewust bent.

Alvast in iedergeval bedankt voor meedenken, meewerken iedereen, wordt er gewaardeerd. Het euvel lijkt immers bijna compleet boven water :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
M Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F) Advies Waterkoeling Setup 31
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
the_cyberspace Advies gevraagd voor een compleet setje Advies Waterkoeling Setup 4
S Advies gevraagd bij keuze van MB voor gamen Hardware & Software 5
X Gevraagd: advies voor pc Hardware & Software 2
M Advies gevraagd: stille behuizing voor huidige waterkoeling Waterkoeling 4
H advies gevraagd voor nieuwe i7 setup met SLI Waterkoeling 61
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
U Lelijke GTX 1080 waterblok advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
G Advies gevraagd Waterkoeling 11
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
B 4k tv advies gevraagd.... Hardware & Software 6
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
radmiraal advies gevraagd ! Advies Waterkoeling Setup 8
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
H (Advies Gevraagd) I7 3770k, Maximus V Formula, GTX 670. Advies Waterkoeling Setup 15
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
E Hulp/advies gevraagd schoonmaak waterkoeling Waterkoeling 15
J Advies Full setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Netwerk advies gevraagd :) Hardware & Software 45
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan