• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies eerste WC setup

Na lang surfen toch besloten bij de Yate Loons te blijven. Zoals ik uit de reviews begrijp is Yate gewoon een eerlijkere verkoper, terwijl andere hun geluidsproductie lager inschatten dan het in werkelijkheid is. Niks ten nadele van NorthQ hoor, maar ik zie in reviews waar de Yate bij zit deze meestal winnen qua prestatie/geluid/prijs. Alleen als er een Noctua bij zit moet de Yate het doen met een tweede plek. Maar goed, die Noctua's zijn helaas maar lelijk.. ;)

In mijn configuratie zoals die in de eerste post staat heb ik 2x 240 rads zitten. Maar zit te overwegen om 1x 240, 1x 280 te pakken aangezien bovenin de kast 280 past. Waarom zou je er dan geen gebruik van maken? Is er trouwens zoiets als een rad overkill? Stel ik hang 3 480s in mijn kast, heeft dat überhaupt nog zin?

Verder had ik nog een nieuw idee voor mijn aftap punt! Best een grappig idee vond ik zelf :D.

img1925z.jpg


Wat nou als ik aan de achterkant van mijn kast aan de buitenkant op die plek waar de fan zit deze radiator bevestig:



De fittingen kunnen dan direct door de water-koel gaten van de kast naar binnen. En als aftap punt kan ik een van de twee gaten in de bovenkant van de radiator gebruiken!

Dit is de enige radiator die ik kon vinden (niet heel lang gezocht hoor) die zulke aansluitingen heeft. Alleen lees ik niet zo'n goede dingen over de G-CHANGER (onder andere op dit forum). Maar dat heeft meer betrekking op aquatuning.de dan op de rad zelf. Heeft iemand ervaring met deze radiator of iets in de G-CHANGER serie?
En wat vinden jullie van dit idee? Vond het zelf wel cool...

Nogmaals over de radiator overkill. Met dit aftap punt idee heb ik dus het volgende:
1x 120 (Phobya G-CHANGER)
1x 240 (Black Ice GT Xtreme Lite)
1x 280 (Black Ice Stealth 280)

Is dit al een overkill? Of heeft het nog zin de Xtreme Lite of de Stealth te upgraden naar een volledige GT Xtreme? De SR-1 serie of de XCHANGER serie is me iig te duur, dus die vallen af. Of zijn er misschien andere goede alternatieven?

Al het advies is wederom welkom!
 
De G-changer presteert goed. Hier in een quad round-up van bundymania is het één van de beter presterende radiatoren. De verschillen tussen de 120mm varianten van dezelfde serie zullen verhoudingsgewijs niet veel anders zijn.

Drie 480 rads zou idd wel een beetje veel zijn. :p Op zich niets mis mee, maar de prestatiewinst die je met die 2e of 3e quad erbij krijgt wordt steeds kleiner. Onder de omgevingstemp zal het water nooit komen, dus er zal ook wel ergens een grens liggen waar een extra rad of een stel extra gruwelijk blazende fans geen zin meer heeft.

Met jouw set zit je denk ik nog lang niet op die grens. Maar mochten de temps tegen vallen dan zal het zeker niet aan het radiatoroppervlakte liggen.

Op zich wel luxe om een radiator te gebruiken als een veredelde aftapfitting. :023: Ik neem aan dat het kwart slag kantelen van de kast nog steeds geldig is in dit idee?

Die gaten in de kast zitten volgens mij dichter op elkaar dan de gaten van de radiator. Dus om die doorgang te maken zal het rad met een beetje afstand op die gaten gemnonteerd moeten worden.
 
...
Op zich wel luxe om een radiator te gebruiken als een veredelde aftapfitting. :023: Ik neem aan dat het kwart slag kantelen van de kast nog steeds geldig is in dit idee?
Klopt, dat is nog steeds het idee. Op die G-CHANGER schroef ik dan een Koolance koppelstuk:
met daarnaast nog een met een stuk rest slang.

Die gaten in de kast zitten volgens mij dichter op elkaar dan de gaten van de radiator. Dus om die doorgang te maken zal het rad met een beetje afstand op die gaten gemnonteerd moeten worden.
Hmm... zal eens kijken of ik wat afmetingen kan vinden. Het leek mij op het eerste oog te passen. Mocht het niet passen kan ik altijd nog die gaten in de kast groter maken. Dat lijkt me een mooiere oplossing dan een tussenstukje plaatsen. Dat maakt de kast namelijk langer en dat komt de airflow ook niet ten goede. Of ik plaats de fan dan ook aan de buitenkant, gebruik ik dat als tussenstuk... dat is misschien ook een optie.
 
Heb mijn bestelling inmiddels rond en heb er voor gekozen niet te kiezen voor een aftap punt. Ik snap de voordelen hiervan, maar zonder aftap punt lukt alles ook wel (alleen minder handig).

Ik ben nu aangekomen bij het grote routerings-dilemma... Er zijn wel meer dan 100 mogelijkheden om de slangen te laten lopen en ik denk dat ik minstens de helft ondertussen wel getekend heb. Uiteindelijk heb ik er nog 4 over (met moeite) en hieruit ga ik waarschijnlijk kiezen:

33cybed.gif


De meeste componenten spreken voor zich. Het SLI blok is een EK waterblocks dual bridge (serieel). De F staat voor flow meter (Koolance) en de twee naamloze rondjes zijn inline temp meters (die ik aansluit op een Scythe Kaze Server fan controller). Waar deze temp meter komen weet ik niet precies, maar dit is denk ik een minder groot probleem dan kiezen tussen de routering.

Nummer 4 is de meest efficiënte loop, maar ook de minst spannende. De andere 3 lijken mij mooi om te zien (en dat is ook belangrijk). Hoe belangrijk is het een efficiënte loop te kiezen? De pomp die ik heb is best redelijk, maar geen topper. Meer slang is meer weerstand en meer bochten is ook meer weerstand, in hoeverre moet ik hier rekening mee houden? Of zijn deze extra weerstanden te verwaarlozen?

Welke setup zouden jullie kiezen? Of hebben jullie misschien nog nieuwe ideeën?
 
Je drain wordt inderdaad mischien lastig, je zou moeten kijken hoeveel
ruimte je in de breedte nog over houdt.
In de voorbeeld foto op pag. 1 zit het pompje ogenschijnlijk half achter
de onderste rad dus naast de rad moet ietsje ruimte over blijven ?

En verder zou ik voor optie 4 kiezen, ik ben nogal van het praktische zeg maar.

Ik wil er nog wel bij opmerken dat je voor de bovenste rad een "cross-flow" type
getekend hebt dus ik ben bang dat voor het bepalen van de looks alle 4 weer
door het putje kunnen ??
 
De foto die ik op de eerste pagina geplaatst heb is niet van mijn PC. Deze heb ik slechts als voorbeeld gebruikt om te laten zien waar de rads kwamen en wat de drain mogelijkheden waren. Zelf heb ik (zoals in de first post staat) een Black Ice GTX Stealth XFlow en een Black Ice GTX Lite besteld. De tekeningen kloppen dus (gelukkig) wel :)

Maar jij kiest voor het praktische puur omdat dat de kortste route is? Of denk je met die setup ook nog een performance voordeel te halen?
 
Korter schijnt altijd beter te zijn zegt men ....

Maar ik denk dat vloeiende lijnen in je slangen beter is dan (te) veel haakse bochten.
Dus liever een wat ruimere bocht in je slang dan een haakse koppeling voor mijn gevoel.

Het is dus ook een beetje een gevoelskwestie waarbij ervaring zeker helpt.

En verder ...
Op de bovenste rad heb je naar mijn idee 1 van de aansluitingen aan de verkeerde kant
getekend, ja toch ? ;)
 
Misschien wel handig om hier eens mee te spelen: MartinsFlowRateEstimator. Dat is een excel bestand waarmee je van diverse waterkoelonderdelen de flow mee kan inschatten. Het gaat dan alleen om de spullen die hij zelf heeft getest. De XSPC dual bay pomp zit daar ook bij. (hier zijn test van deze pomp) De rest van jouw waterkoelspullen spullen zit er niet bij. Hij is nl helaas al een tijdje gestopt met testen.
Voor je CPU blok kan je als vervanger wel de XSPC Delta kiezen en voor de rest gewoon het aantal radiatoren en blokjes pakken wat je zelf hebt. Dan kom je heel grof geschat ongeveer wel op wat je zelf ongeveer als flow zal krijgen. Wel heel grof geschat dus. Maar het gaat er nu den ik vooral om dat je dan kan zien hoeveel impact extra slanglengte op de flow heeft en hoeveel impact een 90 graden fitting.

Maar zelf denk ik dat je het beste kunt kiezen voor wat je het mooiste vind staan. Ik denk niet dat een bochtje meer of een stukje slang meer heel erg veel impact zal hebben op de temps.
Een slang bocht tussen bv de CPU en de mosfets vind ik zelf veel mooier staan dan een verbinding met twee 90's fittingen en een kort stukje slang. Alhoewel in een piepkleine een hele strakke route misschien wel weer veel mooier staat.
 
Weer interessante links Coolfris! Heb zelf wel al andere reviews gelezen over pomp/res, maar deze had ik nog niet gezien. Morgen maar eens lezen.

@Calimero: Ik snap niet wat je bedoelt... of ik snap niet wat XFlow inhoudt of het is voor jou al laat en je ziet niet dat ik een XFlow heb als bovenste rad. Ik heb daar namelijk de Black Ice Stealth XFlow voor uitgekozen. Die heeft de gaten niet aan dezelfde kant zitten, maar diagonaal van elkaar, zie plaatje;


Mijn routerings-plaatjes kloppen dan toch gewoon?

De slang gaat dus rechts erin en link er weer uit (of andersom) en dus niet beide aan dezelfde kant.
 
Ik had even gemist dat je een cross-flow had, en toen ik dat vroeg heb je er niet gelijk
duidelijk op geantwoord toch ?

Het misverstand is bij deze uit de wereld, de schetsen kloppen met de rad die ik nu zie.
 
Daar ben ik weer, met een nieuwe vraag. Neem even aan dat het geen probleem is dat ik al mijn vragen in dit topic plaats? Of hebben de moderators liever dat ik per onderwerp een topic aan maak?

Ik zat te overwegen om ipv 1 25mm dikke fan op de radiator te kiezen voor 2x een Scythe slim fan in push pull.
In hoeverre kun je in push pull de luchtstroom van de fans bij elkaar optellen?

Als ik bv de gangbare Yate Loon 1350 vergelijk met de Scythe Slipstream SLIM 1200 in push pull (eentje aan de onderkant en eentje aan de bovenkant), wat geeft dan de beste prestatie qua koeling en geluidsproductie?
 
Ik denk niet dat die dunne slipstream het heel erg goed zal doen op een radiator. De normale slipstream is al geen optimale radiatorfan, omdat deze minder krachtig is wat betreft luchtdruk. Die drukis nodig om de weerstand van de radiatorbuizen en vinnen te "overwinnen".
Waarschijnlijk dat een enkele yate 25mm fan de radiator beter belucht dan twee 12mm dunne slipstreams.
 
Ik heb er eentje in "push" in m'n "surf/restjes" pc i.c.m. een pull van 25mm.
En ik moet eerlijk toegeven dat ik meer airflow voel als ik de "slim" opschroef dan wanneer ik die 25mm
opschroef, beide via een zelfde fan controler.
 
Is het in zo'n opstelling nog van belang dat je dezelfde fans gebruikt? Wat als ik een slim onder mijn radiator zet en een yate er bovenop? Maakt het nog uit dat de fans dan niet dezelfde flow hebben? Of is het gewoon: "alle beetjes helpen"?

Kan me voorstellen dat je door een extra fan aan de andere kant de flow misschien wel verpest, of kan dat niet?
 
Ik denk niet dat die dunne slipstream het heel erg goed zal doen op een radiator. De normale slipstream is al geen optimale radiatorfan, omdat deze minder krachtig is wat betreft luchtdruk. Die drukis nodig om de weerstand van de radiatorbuizen en vinnen te "overwinnen".
Waarschijnlijk dat een enkele yate 25mm fan de radiator beter belucht dan twee 12mm dunne slipstreams.

+1. Slipstreams zijn leuk in kasten, maar het is al verschillende malen aangetoont dat zelfs de 25mm fans niet heel geweldig zijn voor radiatoren. Beter kan je inderdaad 1 25mm fan nemen (Yate Loon of een GT is aan te raden), dan 2 12mm Slipstreams.
 
Ben weer in dubio... Ik zit te overwegen om een 120 Black Ice GT Stealth XFlow erbij te doen. Er is weinig plek in mijn kast voor deze radiator, maar ik denk dat ik hem wel kwijt krijg. Het probleem is alleen of het nog wel verstandig os om een extra radiator erbij te stoppen.

De vragen waar ik mee zit:
1. Ik kies bewust voor de XFlow variant, omdat deze een lagere weerstand heeft. Maar trekt mijn pomp het nog om met deze radiator erbij nog een fatsoenlijke flow te creëren?
2. Levert het mij überhaupt nog winst op om een radiator bij te plaatsen (ik denk van wel, maar ben nog maar een WC noob).
3. Is deze eventuele performance winst het geld waard? Dit is natuurlijk een subjectieve vraag, maar wat is jullie mening?
4. Of heb ik aan de 2 rads die ik nu heb al ruim voldoende en moet ik gewoon beginnen met builden?

5. Buiten dit heb ik nog een vraag over het schoonmaken van nieuwe radiatoren. Ik lees her en der dat je voor gebruik moet spoelen, maar zie daar in de handleidingen van dit forum niks van terug. Wat is jullie advies wb. het spoelen van nieuwe radiatoren?
 
1) Je had een XSPC 750 Baypump toch?
Ik denk dat die dat wel net kan trekken, maar tis behoorlijk veel voor de pomp.

2) Een extra radiator kan nooit kwaad, zolang de pomp het trekt helpt het met het omlaag brengen van de temperaturen.
Tenzij jouw huidige temps al dichtbij kamertemperatuur ligt, want lager dan dat kan niet met waterkoeling.

3) Als ik daarmee de temps naar beneden kan krijgen en het geld is er, dan zou ik het doen. Als je al goede temps hebt en je kan het geld beter gebruiken, dan natuurlijk niet.

4) Je hebt zo wel voldoende voor jouw setup, maar zie hierboven.

5) Zie hier topic over, daar kan je jouw vragen in kwijt voor spoelen van radiatoren:
http://forum.highflow.nl/f6/radiator-door-spoelen-voor-eerste-keer-gebruik-1256/
 
Ik ben inmiddels al ver gevorderd met mijn build. Heb overal foto's van gemaakt en ben nog van plan een klein build verslag hier op het forum te plaatsen.

Gisteren heb ik mijn loop getest en hij blijkt niet te lekken :) Het enige wat me erg tegenvalt is de flow. Hij komt net aan de 2 liter per minuut. Terwijl ik had gehoopt rond de 5 te zitten. Heb met het uitzoeken van mijn componenten rekening gehouden met weinig restrictie, maar blijkbaar is mijn loop toch iets te zwaar voor de pomp. Vanavond ga ik mijn hardware aansluiten en kijken wat de prestaties zijn, maar met 2L/m verwacht ik er niet zo heel veel van.

De ideale flow (volgens de reviews die ik gelezen heb) ligt net iets boven 5, meer heeft weinig zin. Maar ik kan helaas geen minimale flow indicatie vinden. Ik denk zelf dat 2L/m erg laag is en misschien zelfs te laag om mijn systeem fatsoenlijk te laten lopen incl. een "niet overdreven" overclock van CPU + GPU.

Wat is jullie mening over de hoeveelheid water die mijn loopje rond pompt?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
toosgrandioos Advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 13
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
S Mn eerste wc setup advies/hulp Waterkoeling 4
I Eerste W.C setup advies. Waterkoeling 9
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
I eerste wc advies nodig Advies Waterkoeling Setup 11
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
C Advies eerste wc-build Advies Waterkoeling Setup 3
K Advies over eerste WC build. Advies Waterkoeling Setup 11
S Advies Corsair 600T - Eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
chicken Advies voor mijn eerste waterkoelings setje Advies Waterkoeling Setup 12
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
P eerste build advies Advies Waterkoeling Setup 21
S Advies voor eerste waterkoelling project intel 3930K, Asus GTX570 en Corsair 800D ? Waterkoeling 3
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
H Eerste keer water koeling advies/benodigdheden Advies Waterkoeling Setup 11
N Advies eerste waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 15
Asphiax Advies over combinaties van producten voor eerste WC Build Advies Waterkoeling Setup 27
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
D Eerste watercooling setje - advies Advies Waterkoeling Setup 1
Deleted_User_Z eerste keer watercooling heb advies nodig Advies Waterkoeling Setup 39
O mijn eerste waterkoelingset (graag advies) Advies Waterkoeling Setup 5
A Graag advies, eerste wk set Waterkoeling 3
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan