• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies/Controle waterkoeling CPU, GPU, HDD

Harold

Junior Member
Hallo HighFlow community,

Omdat ik mijn PC wat aan de lawaaiige kant vind en af en toe ook iets te warm (met name mijn harde schijven), wou ik overstappen op waterkoeling. Mijn kast zit weggestopt in een kast onder mijn bureau, dus warme lucht komt niet zo heel makkelijk weg, en een waterkoeling setup met een externe radiator lijkt me hier ook mooie oplossing voor.

Ik heb me al een tijdje ingelezen over het onderwerp en wat onderdelen uitgezocht, maar ik zoek nog wat laatste advies voordat ik de set aanschaf.

Ik begin maar met de (denk ik relevante) hardware die ik nu heb:
-Mobo: ASUS K8N-SLI premium
-CPU: AMD Athlon x64 x2 4400 (S939)
-HDD: 3x Maxtor SATA (7200RPM)
-(VGA: XFX NVidia 7950GX2)

De kast is een AOpen H700A, voor zover dat van belang is (http://www.graficall.nl/pdffabrikant/2585F.pdf).
Ik wil beginnen om hiervan de CPU en de harddisks te waterkoelen.

Ik ben van plan om op de korte termijn te upgraden naar een
-AM3 moederbord
-(Phenom II X4 processor, ik weet nog niet welke)
-Gainward NVidia GTX 275
waarvan ik wederom de CPU en HDD wil waterkoelen, maar dan ook de GPU.

Om de boel te koelen had ik deze set uitgezocht:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling en modding! - custom1

De set is er vooral om mijn PC stiller te krijgen, aangezien mijn kast dicht zit en nogal weggebouwd is hoeft het absoluut niet voor de looks. (De radiator is hier een beetje een uitzondering op, die komt er boven op te liggen.) Overklokken ben ik ook niet van plan, maar als de temperaturen achteraf laag blijven zou dat natuurlijk altijd een optie kunnen blijven ;).

Ik ben van plan om de Aquadrive x4 te gebruiken als reservoir, mede doordat deze de ruimte voor een 'dedicated' reservoir een beetje wegneemt (andere oplossingen bestaan uiteraard ook, maar ik vond dit wel mooi). De snelkoppelingen zijn voor de rad bedoeld. De antiknikveer denk ik nodig te hebben voor het stukje tussen de pomp en de aquadrive, dat is een bocht op relatief korte afstand.

Een schetsje zoals ik nu denk dat het eruit kan zien heb ik hier:
http://img190.imageshack.us/img190/6681/wcsetup.png
(excuses voor het hoge 'paint' gehalte). De flow loopt van licht naar donker, het lichtgrijze is de kast waar mijn behuizing in staat. De pomp staat redelijk hoog (in de bay waar momenteel nu harde schijven zitten, maar die worden dus verplaatst) maar als het goed is wel lager dan waar de aquadrive komt te zitten.

Overig gereedschap heb ik wel (tangen e.d.), en als het goed is zit er ook een 'reservoir tool' bij de aquadrive? Dat zou het wel makkelijk houden.

Mijn voornaamste vragen zijn:
-Zijn de pomp en rad capabel genoeg hiervoor, en zou er evt. nog een 2e GPU koeler en/of NB koeler bij kunnen komen?
-Is de pomp (of iets anders) misschien overkill (begint lichtjes over budget te raken, dus als er iets te besparen valt..:])?
-Past de masterkleer slang op de koolance snelkoppeling, of is de slang daar te dun voor? Eis aan de snelkoppeling is namelijk dat er een (G1/4") schroefdraad aan zit voor de rad.
-Ik wil graag de 3 fans van de radiator op 1 kanaal op de fancontroller aansluiten, kan ik daar de doorlusmogelijkheden voor gebruiken (het wattage lijkt onder het maximum te liggen, als deze tenminste 12 Watt per kanaal is, en niet voor het hele systeem)? Liefst wel dat er van 1 fan het aantal RPM uit te lezen is.
-Misschien wat lastig, maar is bekend hoe lang de verlengkabeltjes zijn die bij de fan controller zitten? De afstand fan-drivebay is behoorlijk (nog niet nagemeten).
-Is een shroud voor de rad in dit geval een verbetering?
-Kan ik de backplate gebruiken die standaard met het moederbord meekomt voor de CPU koeler? Ik zag in de winkel niet specifiek iets voor socket 939 of AM3/AM2
-Als ik me niet vergis heeft het GPU blok openingen aan beide kanten, zitten er ook stopfittingen bij?
-Als ik gedestilleerd water zou halen bij de drogist, is een biocide/anti-corrosie middel dan nodig? Aangezien het allemaal weggestopt zit hoeft het geen kleurtje te hebben of UV reactief te zijn.

Aanvankelijk zat ik te denken aan een externe kit (zoals de Exos of de Reserator), maar daar ben ik toch maar van af gaan zien. Echter, de controle mogelijkheden die deze bieden (regelbaarheid fan speed en beetje indicatie van temperaturen) zou ik wel graag willen behouden.

Excuses als het misschien een beetje veel (letterlijk) gevraagd is, maar ik doe het het liefst in één keer goed natuurlijk :).

In ieder geval bedankt voor elke reactie,

Harold
 
Hoi Harold, welkom op het forum!

Je hebt je goed voorbereid, dat scheelt weer :)

Hierbij mijn antwoorden op jouw vragen:

-Zijn de pomp en rad capabel genoeg hiervoor, en zou er evt. nog een 2e GPU koeler en/of NB koeler bij kunnen komen?
Ja.

-Is de pomp (of iets anders) misschien overkill (begint lichtjes over budget te raken, dus als er iets te besparen valt..:])?
Nee


-Past de masterkleer slang op de koolance snelkoppeling, of is de slang daar te dun voor?
Het past helaas niet (te dunne buitenwand).
Neem daarom Feser of Tygon.

-Ik wil graag de 3 fans van de radiator op 1 kanaal op de fancontroller aansluiten, kan ik daar de doorlusmogelijkheden voor gebruiken (het wattage lijkt onder het maximum te liggen, als deze tenminste 12 Watt per kanaal is, en niet voor het hele systeem)? Liefst wel dat er van 1 fan het aantal RPM uit te lezen is.
Ja dat kan, dan hebben meerdere mensen gedaan.
Let idd op dat het niet de maximale vermogen van de kanaal overschrijdt, anders brandt het door.

-Misschien wat lastig, maar is bekend hoe lang de verlengkabeltjes zijn die bij de fan controller zitten? De afstand fan-drivebay is behoorlijk (nog niet nagemeten).
Gemiddeld 30CM

-Is een shroud voor de rad in dit geval een verbetering?
Shroud helpt een beetje, het helpt ook het geluidsniveau verminderen door minder turbulentie.
Als je het budget en ruimte in/om jouw kast hebt, is het aan te raden.

-Kan ik de backplate gebruiken die standaard met het moederbord meekomt voor de CPU koeler? Ik zag in de winkel niet specifiek iets voor socket 939 of AM3/AM2
Voor AMD zijn er geen backplates.

-Als ik me niet vergis heeft het GPU blok openingen aan beide kanten, zitten er ook stopfittingen bij?
Ja, twee stuks worden meegeleverd. Dus je hebt alleen nog 2 fittingen nodig die je los bij moet bestellen.
Dat had je al in jouw mandje zag ik.

-Als ik gedestilleerd water zou halen bij de drogist, is een biocide/anti-corrosie middel dan nodig? Aangezien het allemaal weggestopt zit hoeft het geen kleurtje te hebben of UV reactief te zijn.
Ja tegen corrosie en algengroei.
 
Bedankt voor de heads-up, dat geeft me mooi de tijd om de rest van het systeem uit te zoeken (en goed schoon te maken:)).

PS: de kabeltjes van de controller bleken 70cm te zijn, meer dan genoeg dus :)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Advies en controle waterkoeling lijst Advies Waterkoeling Setup 7
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
A Advies en controle nodig voor mijn setup Advies Waterkoeling Setup 13
W Controle (advies) gevraagd Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan