• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies bij waterkoeling

GeneralX

New member
Beste mensen,

Sinds ik tot de conclusie ben gekomen dat ik geen zin meer heb om bij vga upgrades weer nieuwe aftermarket koelers te plaatsen, heb ik besloten om waterkoeling toe te gaan passen. Daarom wil ik graag mijn CPU en VGA in een loop zetten, waarbij er genoeg radiatoroppervlak moet zijn om later nog een tweede VGA toe te voegen. Momenteel draai ik met een PhenomII X6 1055T en een HD6970, die ik in het verleden ook overgeclocked had. Ter verduidelijking bij mijn veel te lange verhaal ( :help ) heb ik een foto van mijn kast toegevoegd:

Bekijk bijlage 7411

Over enkele dingen ben ik het al met mezelf eens geworden: ik weet welk universeel GPU block ik wil hebben (EK Supremacy) en ook wat voor block ik op de CPU wil (Koolance CPU 370) (dit alles op basis van reviews op Skinnee labs). Waar ik nog over twijfel, is hoe het verder precies zal gaan met de VRM en dergelijke. Momenteel zitten daar in principe al heatsinks op i.v.m. de aftermarket koeler van Arctic Cooling. Ik twijfel echter of de airflow in mijn kast nog zo goed zal zijn als die was, met al de radiators ervoor (spoiler voor de rest van mijn plannen :053:. De eerste vraag is dus:

- Hoeveel koeling vereisen de VRMs en andere warme delen van de VGA?

Met betrekking tot slangen was ik snel klaar. Ik wil graag een zo groot mogelijke flow, dus de slangen gaan een diameter van 13mm hebben. De onderdelen moeten zich daar maar naar voegen... :079:

Doelstellingen...
Bij deze build staat geluidsproductie hoog op de lijst. Momenteel staat het systeem in een Fractal Design Define XL en heb ik zowel de CPU als de VGA koeler aangepast: er zitten een Mugen 2 Rev. B en een Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus in. De geluidsproductie is extreem laag (op low met mn headset op kan ik hem niet horen :020:) en dat wil ik zo houden.
In mijn kast zitten nu 3 case fans, de standaard fans van Fractal Design. Deze bevallen uitstekend en zowel het 120 als het 140mm model komen goed uit de vergelijking van 169 fans op hardware info:
169 casefans vergelijkingstest - Test en resultaten | Hardware.Info Nederland
Dat wil zeggen: lage geluidsproductie en hoge (zo niet hoogste) luchtverplaatsing voor die hoeveelheid decibels.
De 180 mm fan is echter niet van Fractal, of kan in ieder geval niet los verkregen worden. Omdat ik niets over de specificaties weet en de airflow niet heel denderend aan voelt, ga ik die vervangen door een Phobya exemplaar, dat een van de weinige 180mm fans is. De rest van de fans zullen dus Fractals zijn, ook de eventueel nieuw aan te schaffen fans.

Dan nu mijn ideeën over de radiatoren. Ten eerste wil ik aan de bovenste 180mm fan een radiator hangen. De fan zal lucht uit de kast door de radiator heen trekken, omdat het omgekeerde waarschijnlijk niet bevorderlijk zal zijn voor de airflow. De hoek tussen de fan en de kast is namelijk nog al groot en hij zal dus waarschijnlijk niet zo veel lucht aantrekken als hij van buiten zuigt. Aangezien er maar 1 180mm radiator te koop is, zal dat dus de Magicool MC-RADI-180 worden.

Een tweede radiator wil ik buiten de kast bevestigen, tegen de 140mm fan in de achterkant. Deze fan kan lucht uit de kast door de radiator heen zuigen, maar in theorie kan het ook andersom. De radiator wordt een Black Ice SR-1, aangezien deze behoorlijk dik is en ook een lage fin density heeft (9FPI). Ik heb namelijk begrepen dat het belangrijk is om een lagere fin density te hebben als je low-rpm fans gebruikt (please correct me if I'm wrong). Mijn vraag aan jullie is dus:

- Wat lijkt jullie hier het beste, intake uit de kast, of intake van buiten?

Een derde radiator zal bevestigd worden tegen de 140mm intake fan in de voorkant. Daarvoor moet de HDD cage verwijderd worden, maar dat is geen probleem. Er zijn dan nog 6 3.5"bays vrij en dat is meer dan voldoende. De vraag is nog of dit een 120mm of een 140mm radiator wordt. Dat komt omdat de radiator tegen de fan wordt gemonteerd en zodoende is het nu lastig om in te schatten of dat past. Om dit zeker te weten, zal ik de HDD cage eruit moeten halen en dat is niet eenvoudig. Mijn harde schijven staan namelijk allemaal in RAID 0 en moeten dus met zorg in en uit geplugd worden, waar ik momenteel nog geen tijd voor heb gehad. Als dit gedaan is, zal ik de bevindingen posten. Tot die tijd: hier komt een 140mm radiator...

Een vierde radiator zal tegen een 120mm intake fan aan de voorkant van de kast worden gezet. Deze fan zit er momenteel nog niet in, maar kan met een bij de kast meegeleverde bracket op de plek van de bovenste 3 5.25"bays geplaatst worden. Hierbij moet opgemerkt worden dat de inlets/outlets van de radiator boven de bovenste drivebay uitsteken. Dit kan, want boven dat slot is nog 4 cm ruimte over. Het probleem met veel radiators is dat alleen de lengte van het hele ding bekend is en niet van het deel dat uitsteekt over de 120mm radiator. De XSPC RX120 heeft de allerlaagste FPI, dus dat zou mijn eerste keus zijn, als hij niet 164mm lang was geweest (162 op highflow, 164 bij XSPC zelf). Nu weet ik dus niet of hij past en dat wil ik graag van te voren weten. Daarom heb ik 2 vragen hierover:

- Heeft iemand deze in bezit en is hij of zij bereid om dit even op te meten en door te geven?
- Heeft iemand aanraders, mocht deze radiator niet passen?

De totale radiator-oppervlakte zal dus (140+140+120+180=) 580 mm bedragen.

- Denken jullie dat dit genoeg zal zijn voor een CPU-GPU loop en in de toekomst zelfs voor een CPU-GPU-GPU loop?

Met betrekking tot de pomp heb ik momenteel de AquaComputer Aquastream XT Ultra op het oog. Deze werd aangeraden door een vriend van mij, omdat het een vrij sterke pomp zou zijn. Hij is gebaseerd op de Eheim 1046 (deze statement zou kwaliteit uit moeten stralen?) en zou 300-500 liter per uur moeten kunnen rondpompen. Over dit onderdeel heb ik 3 vragen:

- Is de pomp krachtig genoeg?
- Heeft deze pomp nou wel of niet een ingebouwde flow meter?
- Kan ik deze pomp regelen met de Koolance TMS-205?

Over deze TMS-205 heb ik ook een vraag. Om alle 5 de casefans die ik op het oog heb aan te kunnen sturen, heb ik 5 poorten nodig, tenzij er meerdere fans op 1 poort gaan. De TMS 205 heeft er echter maar 3 en zou daarom een Expansion Board vereisen, maar die zijn uiteraard niet gratis. De vraag is dus:

- Hoeveel watt kan de Koolance 205 per fan aansluiting geven? Dit was niet te vinden op de site van Koolance...:eusa_naughty:

Dan rest er nog 1 belangrijk component in de loop: een reservoir. In principe kan dit reservoir iedere willekeurige grootte aannemen, zolang hij maar niet langer is dan 4 cm + de hoogte van 3 5.25"drivebays = 20.52 cm. Het plan was namelijk om de pomp in de vierde drivebay van boven te plaatsen. Aangezien het reservoir hoger moet hangen, is dat dus de enige restrictie. Verder wilde ik de fillport bovenin de kast monteren en dan een gat boren zodat het reservoir er op aangesloten wordt. Momenteel had ik de AquaComputer Aquaport in gedachten, omdat deze maar 7 cm hoog is en zowel bovenaan als in de zijkant van de tube aansluitingen heeft. Op die manier kan hij rechtstreeks tegen de bovenkant van de kast geschroefd worden, de radiator kan naar de bovenste opening in de zijkant en de pomp tegen de onderste opening in de zijkant.

Mochten jullie problemen zien in deze opstelling, dan zou ik die graag horen. Hierbij wil ik nog benadrukken dat ik vrijwel geen enkel verstand van watercooling heb en dat ik tot nog toe volledig af ben gegaan op dingen die ik hier op het forum heb gelezen. Alle commentaar/kritiek is dus welkom :041:
 
Allereerst bedank voor je tips, ik was al bang dat de pomp niet sterk genoeg zou zijn. Je tip roept echter weer een nieuwe vraag bij me op. Bij de productomschrijving van de pomp staat namelijk in vette zwarte letters dat deze niet compatible is met de Koolance TMS/205... Is er een fan controller optie waarbij ik:
- 6 fans en een zware pomp aan kan sturen
- geen 5.25"drivebay nodig heb

Of is het misschien beter om toch de Koolance TMS-205 te nemen en dan twee pompjes met lager vermogen te nemen? Dit roept echter de vraag op: zit de beperking van de Koolance TMS-205 dan in het vermogen per aansluiting, of in het totaal vermogen dat de controller aan kan? Als dat laatste namelijk het geval is, dan moet ik ook oppassen met het aansluiten van meerdere fans op 1 aansluiting.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
R Advies bij waterkoeling 7970 Advies Waterkoeling Setup 8
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
E Nieuw bij waterkoeling, advies aub Advies Waterkoeling Setup 3
D advies bij aankoop waterkoeling [300-350€] Advies Waterkoeling Setup 32
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
J Advies bij aankoop fototoestel (midrange/highend) Fotografie, Film en Video 37
S advies gevraagt bij route van de loop Waterkoeling 6
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
S Advies gevraagd bij keuze van MB voor gamen Hardware & Software 5
tarbax advies gevraagd bij gameserver Hardware & Software 9
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan