• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

advies bij aankoop waterkoeling [300-350€]

  • Onderwerp starter Deleted member 42
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
D

Deleted member 42

Guest
hallo,

mijn eerste post hier , spannend ... :) ik zal meteen maar met de deur in huis vallen. ik heb via een forum (extremesystems) jullie link zien staan bij verkopers van high flow in de EU. dus hoopte ik dat jullie mij konden helpen voor een watercooling loop te maken.

wat heb ik allemaal? :

Niets :eusa_whistle:

Ik weet niet of dit toegelaten is of niet maar ik heb een offerte gevraagt aan webshop X

hieronder hun voorstel :

Bedankt voor uw aanvraag.

Een geschikte waterkoelingset zou er als volgt uit kunnen zien:

CPU:

1x D-Tek FuZion

GPU:

1x Innovatek Cool-Matic 9800 GX2
2x Rechte inschroefverbinding 1/4" - 13 mm.



Pomp:

1x Hydor Seltz L30

2x Aansluitadapter voor ingang / uitgang Hydor Seltz L20 / L30 - 1/4"

2x Rechte inschroefverbinding 1/4" - 13 mm.


Reservoir:

1x Innovatek Tank-O-Matic

2x Rechte inschroefverbinding 1/4" - 13 mm.



Radiator:
1x Aqua-Computer Airplex XT 240

2x Rechte inschroefverbinding 1/4" - 13 mm.

Toebehoor:

2x PVC slang 13 mm. (13x2,5) - 1 meter

Bovenstaande set heeft een normale prijs van EUR 420,03. De hoge prijs wordt met name veroorzaakt door het waterkoelblok voor de 9800GX2, deze heeft namelijk een prijs van EUR 199,--. Op dit moment zijn er ook nog geen alternatieve waterblokken voor deze GPU beschikbaar, waardoor ik geen set kan samenstellen binnen het gestelde budget.

--------------------------------------------------------------------------

ik denk dat de keuze van CPU blok goed is?

GPU = zou ik weglaten en wachten op de DD versie ( koper uitvoering ipv alu )

pomp = zou ik meteen willen veranderen, er zouden veel RMA'S zijn op deze pomp...

reservoir : ik had aangevraagt om dit reservoir te gebruiken.

radiator : Thermochill PA1.2 leek mij een betere keuze? reviews gelezen het zou de beste rad zijn.

slang : stel maar voor 1/2 met UV indien mogelijk.

fans : voorstellen? ik zou werken op 800rpm ipv van 600 of 1200rpm

ps : het is de bedoeling dat ik mijn producten bestel hier bij jullie, omdat julie mij hopelijk zullen helpen bij het samenstellen van een goede loop.


bedankt voor deze topic te lezen.
 
CPU: Prima keuze, mocht je budget het niet halen, kan je ook gaan voor de EK-Supreme. Die is goedkoper en qua prestaties doet die niet onder de D-Tek.

GPU: Hiermee zou ik ook wachten. Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar EK blokken. Zij komen binnenkort ook met een blok voor de 9800X2. (leuke videokaart trouwens :D)

Pomp: Laing met een Top. Laing zijn een van de meeste betrouwbare pompen en presteren ook super goed.

Reservoir: Neem hier een kijkje en kies eentje die je leuk vind :)

Radiator: Thermochill is op dit moment idd de beste, maar helaas ook de duurste. Black Ice radiatoren is een goede alternatief die een stuk goedkoper is.

Slang: Feser! Die slangen zijn erg flexibel, hebben een goede dikte, is UV-actief en goedkoper dan Tygon slangen :D

Fans: De Yate Loons 120MM fans doen het goed en zijn voordelig. Die draaien op 1350RPM wat meer dan voldoende is. Ik zou dan nog een fancontroller bij nemen, zodat je de fans op lagere RPM kan laten draaien als je niet aan het gamen of benchmarken bent :)

Verder raad ik je aan om onze "kant en klare sets" te bekijken.
Die zijn door ons zelf samengesteld en hebben de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Je kan ze hier checken.

Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, stel ze gerust ;)
 
hallo freddy,

bedankt voor de zeeer snelle en goed info dat jij mij gegeven hebt. ik heb toch nog een paar kleine vraagjes.

die complete sets... ik zou voor de heavy gaan, dit omdat ik alles uit mijn Q9450 2.66ghz wil halen dat hij maar kan. Maar zal 3x120mm echt wel nodig zijn? ik dacht eerder aan 2x120mm boven in de case en 1x120mm achteraan in de case voor exhaust? push & pull dus. (push = 2x120 pull = 1x120mm) de gebruikte is een TT armor versie1.

die fans : prima keuze , mss toch scyte als ik het budget heb? heb er nu een paar van die zitten en ben er echt tevreden van.

feser : ik dacht ook aan deze , had eerst tygon slangen in mijn gedachte maar kwam aan meer dan 50€!!! Ook heb ik gezien dat feser als eerste die gemakkelijke fittings heeft?

ben ff de link kwijt..
 
De schroeffittingen voor 1/2" slangen bedoel je denk ik:
13MM (1/2) Feser Schroeffitting - G1/4

Je denkt dus aan 2 radiatoren?

Als je voor een hoge overclock wilt gaan, is een 3x120 radiator voor de CPU in ieder geval wel aan te raden.
Zeker als je alles in 1 loop gaat doen.

2 radiatoren in 1 loop kan ook, maar belemmerd de "flow" wel een beetje.
 
ja die fittings zien er mij goede kwaliteit uit..

2rads in een flow af te raden dan? En als ik mijn 9800GX2 dan toevoeg aan die loop. heb ik dan genoeg koelprestatie over met die ene 3x120 rad? of is het dan beter om 2 loops te nemen. Deze vraag stel ik meer voor mijn budget.

ik dacht een soort van deze casemod uit te voeren om alles in mijn case te krijgen. niets extern dus..

http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=116086
 
Die fittingen zijn idd van goede kwaliteit, voelt ook degelijk aan.

2 loops is wel ideaal natuurlijk, aangezien je het koelvermogen verdeelt over twee radiatoren en 2 pompen.

Maar dat gaat niet lukken met jouw budget.

Met een Thermochill 3x120 moet je wel genoeg koeprestatie hebben.
Of anders de Black Ice GT Xtreme met hoge toeren fans.

2 radiatoren in 1 loop kan ook, maar dan heb je een sterke pomp nodig die weer een stuk duurder is, bijvoorbeeld deze.
Dan kan je doen wat je zelf eerst voorstelde, een 2x120 rad en een 1x120 rad.
Een voorbeeld loop wordt dan:
Rad 2x120 > CPU > Rad 1x120 > GPU > Reservoir > Pomp >
 
ik denk dat ik niet genoeg plaats zal hebben in mijn case om die 3x120mm te plaatsen... Moest je die casemod log gelezen hebben heeft deze persoon in kwestie al moeten aanpassingen doen aan zijn PSU om die 2x120mm in de top van zijn PC te krijgen. Dan blijft mij maar de optie meer over om 2x120mm + 1x120mm te nemen en die sterke pomp te nemen? Ik zal morgen weten te zeggen of ik het technisch gezien voor elkaar kan krijgen om die 3x120mm in mijn case te monteren. Anders bovenop mijn case maar weet niet of de prestaties daardoor verslechten al dan niet.


Ook voor het reservoir : hoeveel ml heb ik nodig?
 
Je kan ook proberen om een 3x120 rad voor in jouw kast te bouwen.
Maar dan moet je niet al teveel 5.25" bays in gebruik hebben :)

De rad boven op plaatsen gaan de prestaties niet op achteruit.
Zolang er maar genoeg ruimte tussen radiator en kast is, zodat er voldoende lucht aangezogen kan worden die door de radiator gaat.
Je kan dan bijvoorbeeld een radbox gebruiken.
Zie foto bij afbeeldingen voor voorbeeld.

ML is eigenlijk niet echt van belang, een Swiftech MCRES is erg klein, maar ontlucht nog steeds heel goed.
Ik zou bij reservoir keuze gewoon degene nemen die het beste past in jouw kast.
 
waarom verteld niemand mij dit vroeger :) van die "radbox". Dus ik kan perfect die radbox bovenaan op mijn case monteren samen met 120.3 rad?

Als reservoir zou ik mij de grootste kopen dit omdat ik dan ff wel ff zoet ben tegen dat die leeg is :) en omdat de prijs tussen 100 en 400 minim is.
 
Ja klopt, de radbox is een erg handige uitvinding van Swiftech :)

kan ik met 100% zekerheid 3x120mm op die radbox aansluiten dan? want op die reviews tonen ze dat niet echt uit. gewoon voor het gemakkelijk aansluiten van een 120mm fan.
 
ja dat kan zeker.

De radbox heeft namelijk de schroefgaten met afstanden van een normale 120mm fan.

De radbox kan je daarom gewoon op elke radiator schroeven die 120mm fans ondersteund.

je kan het dus zo doen:
(zij aanzicht)
---fans---
---radiator---
---fans---
---radbox---
---bovenkant van jouw kast---

Dan heb je pushpull, je kan natuurlijk ook enkel push of pull doen, dan laat je aan een zijde de fans weg.
 
zo heb ik totaal van 6 case fans nodig? of heb ik nu het wel helemaal verkeerd op.
 
Je hebt aan 3 fans genoeg.

Je KAN 6 fans gebruiken.
Dan monteer je aan beide zijden van de radiator dus 3 fans, totaal 6.
Dan creëer je het push-pull effect.

Maar 3 fans, dus aan een zijde van de radiator, geeft meestal al genoeg koelvermogen.
 
ah ok, freddy zou jij zo vriendelijk willen zijn om een samenstelling te maken van producten alles inbegrepen slangen, fittings , pomp , reservoir , cpu blok , gewoon alles zondag dat ik kan bestellen? Je hebt in je eerste post al zeer veel uitleg gegeven maar gewoon ff een lijstje maken van producten en totaal prijs dit dat ik idee hoeveel ik nodig heb, je bent niet verplicht om onder de 350€ te blijven.
 
Je kan dan het beste voor de CPU Heavy set gaan, met de volgende opties:

316svbl.jpg


Totaal bedrag: € 379,50
Dan issie helemaal compleet.



Dan komt nog wel de radboxes bij.
2 is genoeg: € 49,-

Totaal wordt het dan € 428,50

Mocht dit teveel zijn, dan kan je kiezen voor de Black Ice Radiator, dat scheelt een hoop geld.
Namelijk 61 euro, totaal bedrag komt dan op € 367,50.

En dan nog optionele producten:
- Trechter, altijd handig :)
- UV-Lampen! Met Feser Slang en Feser vloeistof zeker aan te raden!
- Koelpasta, spreekt voor zich
- PSU Bridging tool, voor het testen van je waterloop, zonder stroom op je mobo te zetten.
 
bij die heavy kit welke fittings worden gebruikt? die push in fittings of de "oudere" met die bandjes om op te spannen.. ow ivm die radboxes ik heb toch een oplossing gevonden om die 3x120mm in mijn case te krijgen. Moet er gewoon een grote casemod voor doen :) maar voor de mooite van mn case heb ik het er wel voor over. Ik zie dat jullie shroud er auto bij verkopne, dit product zou ik namelijk niet nemen.. ik heb al een paar reviews gelezen voornamelijk op extremesystems en daar zeggen dat de prestaties bijna niet beteren dan gewoon zonder die shroud te werken. Is het mogelijk om ook deze optie te nemen? Ook zie ik dat er geen backplate voorzien is of is dit gewoon niet vermeld? Die top van de pomp wat steld dat voor?

trechter = in mijn bezit zo'n speciale bus met slantje aan.

UV-lampem = moet ik idd nog bestellen :) was ik van plan om dat op deze site te doen.

Koelpasta = OCZ freeze besteld bij mijn andere hardware

PSU bridging tool = heb nog "oude" voeding liggen zou die gebruiken om systeem 2dagen te laaten testen.

Ook had ik nog 1 klein vraagje : ik heb een grill nodig voor op mijn 360 rad. Ik heb al gezocht voor ene die van ACryan spraken mij wel aan.. maar dez passen niet op thermochill producten :119: dus vroeg ik mij af of jullie grills hadden die passen op Thermochill.
 
Deze fittingen:
13MM (1/2) High Flow Fitting - G1/4
i.c.m. TFC Herbie Clips:
TFC Herbie Clip / Slangklem (1/2) kunststof Zwart

De Shroud hadden we toegevoegd aan de set, omdat veel mensen voor waterkoeling gaan vanwege de "stille pc".
Met de Shroud maakt de radiator+fans minder geluid.
Maar die kan uiteraard weggelaten worden.
Dan gaat er 20 euro van de prijs af (is minder dan de losse prijs, want bij de set is er standaard kortingen op de producten gegeven, vanwege setprijzen).

Je bedoeld de backplate voor de CPU block?
Die zit standaard wel in de set.

Grills voor Thermochill radiatoren hebben we ook.
Zie hier:
http://www.highflow.nl/index.php?target=categories&category_id=26
En dan naar beneden scrollen (de onderste drie, zijn voor de Thermochill PA120.3)


--- update ---
Vergeten te vermelden wat een Pomp Top is.
De pomp top vervangt de standaard top van een Laing DDC pomp.
Met deze top krijg je veel betere prestaties en kan je G1/4" fittingen naar wens gebruiken.
 
toch nog ff rond gekeken voor die shroud , geluid & prestaties gaan erop vooruit dusjah voor die 2 puntjes zou je wel 23€ meer geven :). nu moet ik gewoon nog de totale hoogte zien te vinden van shroud + fan + rad want alles komt dus toch aan de binnenkant van mijn case terecht :p

uitleg over die pomp top : prima :038:

die grill : keuze gemaakt bedankt.

fittings : zou ik graag veranderen door die nieuwere fittings het oog lust ook wel wat zeggen ze toch.. en met die push-in fittings zou het mooier staan. is dit mogelijk? als ik bij betaal natuurlijk.

dus alles totaal indien het veranderen van die fittings mogelijk zijn, zou ik aan een totaal komen van om en bij de 370-380€.

aflopen van uw loop : hoe gebeurt dit? je kan toch moeilijk uw reservoir leeg pompen met een andere pomp. Of is het laten aflopen van het coolwater niet nodig? gewoon bijvullen als het te laag komt?

Nu ik er nog aan denk zoek ik ook nog een Temperatuur sensor + display voor onder mijn CPU.

ik dacht aan deze

http://www.highflow.nl/index.php?target=products&product_id=71
 
Ja ik zou de shroud ook bijnemen hoor.

Ik heb dat bij mijn eigen PC niet gedaan, daar heb nu wel spijt van.
Want heb het gevoel dat het nog stiller kan :p

Je bedoelt deze fittingen?
2gv80i0.jpg


Dat zijn inderdaad hele mooie fittingen!
Als je die in je handen hebt zal je het zelf ook ondervinden :D
Zijn wel tikkie duurder, 1,34.
Daar heb je er 6 van nodig, dus 8,04 erbij (maken we 8 euro van).
De thermochill heeft G3/8" schroefdraad, daarop kan je deze fittingen dus niet gebruiken.
Je bent dan verplicht om deze te gebruiken (standaard meegeleverd):
13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G3/8
Met 2 slangklemmen.
Of je zou 2 omzetstuk moeten bijnemen, van G3/8 naar G1/4:
Omzetstuk van G3/8 naar G1/4
Dan kan je wel de schroeffittingen erin schroeven, in dat geval wordt de meerpijs voor de schroeffittignen 10 euro.

Aflopen van de loop, noemen we in Engelse termen "draining".
Een goede vraag, want dat vergeten vaak mensen om rekening mee te houden.

Over het algemeen laat je jouw loop niet vaak leeglopen.
Alleen als je een grote hardware upgrade gaat doen.
Het waterniveau zakt wel in loop van tijd, dan is het gewoon een kwestie van water bijvullen via de reservoir. Makkie dus :)

Mocht je toch de loop helemaal leeg willen laten lopen, dan zou je een slang op de laagste punt af moeten knijpen, losmaken van blok, radiator of reservoir en dan het water uit laten lopen/zuigen.
Een makkelijkere oplossing is een Y-slang verbinder kopen.
Die tussen een slang plaatsen op de laagste punt van je kast.
Vervolgens zet je er een knik in en bind je het vast, zodat het water niet uit loopt.
OF je koopt een slangkraan erbij:
13MM (1/2) Slang kraan / verbinder Wit

CPU sensor kan je het beste softwarematig doen, aangezien de meeste moderne CPU's een ingebouwde temp sensor hebben.
Middels het programma everest of coretemp kan je in windows altijd de correcte temperaturen van jouw CPU aflezen.
Maar een externe CPU sensor is natuurlijk wel "eye candy" :)
Leuk om te zien!
Die je liet doet dat prima.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Advies bij aankoop fototoestel (midrange/highend) Fotografie, Film en Video 37
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
GeneralX Advies bij waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
R Advies bij waterkoeling 7970 Advies Waterkoeling Setup 8
S advies gevraagt bij route van de loop Waterkoeling 6
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
S Advies gevraagd bij keuze van MB voor gamen Hardware & Software 5
tarbax advies gevraagd bij gameserver Hardware & Software 9
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
E Nieuw bij waterkoeling, advies aub Advies Waterkoeling Setup 3
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan