• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies bij aankoop fototoestel (midrange/highend)

JW.

New member
Hallo HF-ers,

Nu weet ik dat dit forum hoofdzakelijk gaat over waterkoeling, maar toch hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Aangezien hier veel mooie foto's gepost worden, denk/hoop ik dat iemand me kan helpen bij de aanschaf van een fototoestel.

Ik wil namelijk gaan fotograferen!

Heb altijd graag foto's genomen, maar met zo'n huis tuin en keuken ding van Casio (die ik nu heb), komen
de pics gewoon niet zo uit de verf zoals ik ze in mn hoofd heb zitten.

Tijd voor een cursus en een fatsoenlijk stuk hardware!

Zelf heb ik zitten kijken op oa kieskeurig.nl, waar ik dit toestel zag.

440x330-fujifilm-finepix-hs30-exr-screen.jpg


Fujifilm FinePix HS30EXR prijzen - Goedkope digitale camera KIESKEURIG

Maar dit is bv geen spiegelreflexcamera (weet niet precies wat dat voor voordelen heeft, maar hoor daar altijd mensen over).

Kortom... HELP!

Mn budget is 400 (max!) en ik heb een voorkeur voor merken Nikon en Canon.

Graag schiet ik dit soort foto's:
 

Bijlagen

  • IMG_9369.jpg
    IMG_9369.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_9391.jpg
    IMG_9391.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 14
  • IMG_9405.jpg
    IMG_9405.jpg
    94 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Op zich is er niets mis mee, maar het ligt er aan wat je zoekt. Als je niet meer wilt dan een paar leuke vakantie-foto's maken zal die Fuji ook voldoen. Maar als je echt wilt fotograferen en een bepaald karakter aan een foto wilt geven wil je een lens kunnen wisselen.

Het belangrijkste voordeel van een DSLR zijn dan ook verwisselbare lenzen, iets wat wel praktisch is als je wilt spelen met bijv. scherptediepte / bokeh. Als je een DSLR of "Evil"-camera neemt (zoals bijv. de Pentax K-01) zijn er velen verschillende lenzen verkrijgbaar voor allemaal verschillende doeleinden. Lenzen zijn daarbij ook een "goeie" investering, je kan ze vaak gewoon blijven gebruiken als je besluit je camera te upgraden.

Anyway, als je op Flickr zoekt naar de naam van een lens zal je ook zien dat er allemaal plaatjes staan met uitlopende effecten:
SMC-DA 18-55mm AL WR - Flickr: Search
Tamron 90mm F2.8 DI Macro 1:1 Pentax - Flickr: Search
Pentax SMC-FA 50mm F1.4 - Flickr: Search

De lenzen zijn inderdaad een heel groot voordeel (heb nu een half jaar Canon 550D). Je ziet bij de "normale camera's" dat ze steeds kleiner en meer betaalbaar worden. Dit is mogenlijk omdat ze meer en meer besparen op image sensor en lens kwaliteit. Het grote verschil wat je daardoor gaat merken tussen de normale en de DSLR camera's, is het feit dat bij laag licht er heel veel digitale ruis bijkomt. DSLR's hebben hier minder last van omdat meer aandacht aan is besteed. (hier zijn natuurlijk aan beide kanten uitzonderingen van)
 
Als je voor een DSLR gaat met een budget van 400 euro zou ik voordat je een camera koopt hem vast houden.
Wat ik persoonlijk een nadeel vind aan de 'budget' DSLR's is dat de body's klein zijn. Vaak zitten je vingers in de weg zodat je de camera niet echt lekker kan vast pakken.

Canon 1100D en Nikon D3100/3200 zou ik per definitie al links laten liggen.
Voor dat geld kan je beter een goede systeemcamera kopen die ook nog makkelijk in de zak past.

Voordelen DSLR:
- Lens aanbod (verschilt per merk)
- Viewfinder.
* Je kijkt namelijk door de lens, dus wat je door de viewfinder ziet komt ook op de foto. (Afhankelijk van de cropfactor)
- Handmatige instellingen. Niet afhankelijk zijn rare presets of vooraf ingestelde meuk.

Nadelen DSLR:
- Niet altijd makkelijk mee te nemen.
- Goedkoop is duurkoop. Zeker qua lenzen en 3rd party lenzen zoals Tamron, Sigma noem maar op.
- Budget DSLR's hebben een kleine, lichte en een goedkoop aanvoelende body.

Ga je een DSLR kopen? zeker voor Canon of Nikon gaan.

Het grote verschil wat je daardoor gaat merken tussen de normale en de DSLR camera's, is het feit dat bij laag licht er heel veel digitale ruis bijkomt. DSLR's hebben hier minder last van omdat meer aandacht aan is besteed.

Nee dat komt omdat DLSR's een grotere sensor hebben.
Compactcamera's hebben een kleine sensor met veel pixels.
Hoe kleiner de pixels hoe minder licht ze kunnen opvangen.

Even losstaand van sluitertijden, ISO's en diafragma's maar DSLR's zijn simelweg lichtgevoeliger omdat de sensor groter is en daarom 'beter' bij lowlight situaties.
 
koop anders een leuke 400 of 450 d van canon 2de hans.
of zelfs een 500 d of 550

neem een lensje dat aardig wat berijk heeft of een 18-55 kan ook prima.

zo ben ik ook begonnen en me 400 d doet het nog steets super goed.
 
Ik raad Canon en Nikon aan en geen andere merken (op DSLR gebied) vanwege het aanbod van eigenlijk alles. De lenzen, accessoires zoals grips noem maar op.

Merken zoals Pentax, Sony, Panasonic zijn naar mijn mening erg beperkt.
Hebben wel een aanbod maar alleen niet zo breed als die van Canon en Nikon.
Ook budgettair gezien kan je vaak alleen kiezen voor A en niet voor B of C.

Merk het ook op mijn werk als klanten speciale wensen hebben voor hun camera van de genoemde merken dan krijg ik van de leverancier te horen dat A; het soort lens niet leverbaar is, B; het soort lens niet in de door de klant gewenste prijsklasse. En zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen wat je later als je eenmaal meer spullen wilt gaan kopen tegen gaat komen.

De Pentax die jij hebt heb ik ook in mijn handen gehad.
Om heel eerlijk te zijn? prima camera! zeker voor die prijs. En misschien zoals jij al zei aan te raden.
Over de foto kwaliteit heb ik ook niets te klagen en dat geldt ook voor de DSLR's van Sony.

Misschien bekijk ik het van een verkeerd standpunt want ik kijk anders naar camera's dan de gemiddelde consument.

Ga je een DSLR kopen? zeker voor Canon of Nikon gaan.

Even hierop terugkomend.
Ik gaf ook al aan dat de budget DSLR's van Canon en Nikon ook daadwerkelijk budget zijn. Bouwkwaliteit noem maar op.
Dan kan je beter kijken naar die Pentax.

MAAR! nu komt de grote maar.
Een goede kwaliteitslens is vaak belangrijker dan een goede kwaliteitsbody. Glas is belangrijk!
Voor Canon en Nikon zijn er meer maar ook betere kwaliteitsflenzen dan voor de andere merken. Keuze genoeg voor elk budget. Voor mij het doorslaggevende argument.
 
Dat zijn ook 2 verschillende lenzen.
70-200 is een L lens en de 55-250 een kitlens.

Om als voorbeeld te noemen:
De Canon 50mm, die heb je in 1.8, 1.4 en 1.2
100, 350 en 1300 euro.

2012-0729-Canon50mm-lenses.jpg


Canon-50mm-Lens-Bokeh-Comparison.jpg


Die lenzen doen alle 3 hetzelfde. (vast brandpunt)
Maar je betaalt echt voor de bouwkwaliteit, features en het glas.

Zoals je ziet: Voor ieder budget is er wat.
Geldt niet voor alle lenzen maar het is er wel. :)
 
Bedankt weer voor alle reacties!
Krijg handige need-to-know info, waardoor ik weer stappen in de juiste richting kan maken... TOP!

Heb de afgelopen dag erg veel reviews gezocht va Canon en Nikon toestellen en ze ook tegen over elkaar gezet via de website die etienno eerder poste (Compare digital cameras - Snapsort).

Om toch een beetje bij mn budget te blijven (denk toch dat dr 100,- bij moet... want idd goedkoop = duurkoop) kom ik op deze 2 toestellen uit.

Nikon D3200 vs Nikon D5100

Nikon D3200 vs D5100 - Our Analysis

Ik lees (ook op Nikon Club NLD, wist niet eens dat die dr was :p) dat t aantal MP minder belangrijk is, tenzij je HELE grote foto's (posters) wil gaan maken. Dat is bij mij niet t geval... maar meer MP schijnt ook met minder licht te maken te hebben. Dat vind ik wel weer belangrijk, want (zeker op mijn vakantie(bestemmingen), waar t vaak veel eerder donker is) 's avonds n fotootje schieten wil ik wel gewoon kunnen!

De D5100 lijkt hierdoor een goede keuze, maar ik hoop dat zn menu mij niet te moeilijk is...

En dan heb je nog t vraagstuk... welke lens?!!!
Beide toestellen zijn namelijk verkrijgbaar met een 18-55mm VR of met een 18-105mm VR lens.
Een combinatie kan ook, maar die ligt weer veel te ver buiten mn budget... zo kun je bezig blijven.
 
Dan zou ik voor de 18-105 gaan. :)
Aangezien dit dan je enige lens is heb je met de 18-105 iets meer bereik dan met de 18-55.

Je kan altijd nog kunnen kijken voor lichtgevoelige lens. Een 1.8 of lager.

Dat is bij mij niet t geval... maar meer MP schijnt ook met minder licht te maken te hebben.
In sommige gevallen klopt dat inderdaad.
Grote sensor met relatief 'weinig' pixels is lichtgevoeliger dan een grote sensor met veel pixels.

Compacts hebben een kleine sensor met heel veel pixels.
Soms zit er op zo'n klein ding wel 16mpx. Dan kan je er gif op in nemen dat de software in de camera heel hard moet werken om er daadwerkelijk een goede foto uit te krijgen.

In het duurdere segment werkt dat prima maar in het budget segment is het soms om van te janken.

Ik lees (ook op Nikon Club NLD, wist niet eens dat die dr was )
Nikon en Canon hebben beide veel en grote fanclubs.
Gaat soms net zover als bij Apple.
 
Oke, de Nikon D5100 met 18-105 lens... ben ook ff op Marktplaats aan t kijken.
Kom daar het aantal clicks tegen, maar wat is acceptabel voor n 2e hands toestel?

Tussen 10.000 en 20.000 is wel acceptabel.
Maar ik zou ook kijken bij wie je een camera koopt.

Als het een fotograaf is of een 'hobby bob' met veel spullen dan mag je er vanuit gaan dat er netjes met de apparatuur is om gegaan.
Hoeft niet altijd zo te zijn maar je moet toch ergens hou vast aan hebben.

Wat je sowieso moet testen is:
- Diafragma
- De sluiter natuurlijk maar ook de 'burst' (meerdere foto's achter elkaar)
- Autofocus, kan zijn dat de lens een optetter heeft gehad en dat de motor dan gaat haperen.

En het belangrijkste:
Haal de lens eraf en check de mount, binnenkant van de lens en doe daarna de sluiter naar beneden en check de sensor met een zaklampje. (krasjes, stofdeeltjes of haartjes)

Maar toch zou ik mooi voor een nieuwe camera kijken. :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D advies bij aankoop waterkoeling [300-350€] Advies Waterkoeling Setup 32
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P Advies bij eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 9
GeneralX Advies bij waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
R Advies bij waterkoeling 7970 Advies Waterkoeling Setup 8
S advies gevraagt bij route van de loop Waterkoeling 6
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
S Advies gevraagd bij keuze van MB voor gamen Hardware & Software 5
tarbax advies gevraagd bij gameserver Hardware & Software 9
B Advies en Hulp gevraagd bij eerste waterkoel set Advies Waterkoeling Setup 5
E Nieuw bij waterkoeling, advies aub Advies Waterkoeling Setup 3
ShockRaver Hulp nodig bij pomp advies (GEEN PLASTIC SCHROEFDRAAD!) Waterkoeling 10
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan