• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd!

Stamper

New member
Beste allemaal,

Sindskort begint waterkoeling me steeds meer te trekken. Computers in elkaar sleutelen en stil krijgen heb ik altijd al leuk gevonden, maar een custom loop waarbij alles nét helemaal goed zit, lijkt me het einde! Nu ben ik op zoek naar een CPU loop maar uiteindelijk wordt deze waarschijnlijk uitgebreid met een high-end GPU (mogelijk AMD Vega ^^).

Na veel lezen, YouTube kijken etc, zit ik met veel vragen maar wil ik graag beginnen met het samenstellen terwijl ik aan het sparen ben :D.

Wat wil ik graag in elkaar zetten
Een uitbreidbare CPU loop. Zelf ga ik altijd voor kwaliteit boven goedkoop en kom dan meestal tussen mid-end en high-end uit. Budget is rond de 350. 400 euro max. Ik begin helemaal van niks.

De EK P360 kit lijkt me een erg toffe kit maar o.a. het block en de fittingen wil ik net in een andere kleur. Ook heb ik het idee dat ik EKWB gehersenspoeld ben en wil graag openstaan voor andere merken.

In onderstaand lijstje zou feedback op alles met een vraagteken geweldig zijn! Feedback op de rest is ook welkom natuurlijk maar daar twijfel ik niet echt over.


Wat Eigen keuze Wensen
Radiator360mm lang en 40mm (of dikker) hoog
PompWerkelijk geen idee, een goede :p Op dit moment kan ik zeker nog wat advies gebruiken.
Slang3/8 - 5/8 clear soft. Dikkere slangen vind ik mooi
FittingenZwart, compressie soft tubing. 6 - 8 stuks voor aansluiten op CPU block, pomp & radiator (&? losse reservoir?)
ReservoirPomp en reservoir in 1 lijkt me aantrekkelijk. Simpel cylinder reservoir is helemaal prima
CPU Block
Fans
VloeistofSimpele transparante vloeistof
Pomp + reservoir











PC
i5 4690 stock. Komt ooit een high-end kabylake of Ryzen in. GPU die er ooit bij komt zal een AMD Vega high-end zijn. Dus aan warmte zat ik zelf te denken rond de 400W.

Losse vragen
- Zit er een merkbaar verschil tussen een pomp en reservoir in 1? Heeft het 1 of het ander de voorkeur?
- Hoe snel verkleurt / oxideert een koper block? In de orde van jaren of maanden?
- Heeft een groter reservoir nog een ander verschil dan uiterlijk?
- Waar op te letten bij een pomp? Wat ik heb kunnen vinden liggen de meningen erg verdeeld xD.


Alvast hartelijk bedankt voor elke hulp!

EDIT: Ondertussen is dit de huidige lijst van onderdelen: https://www.highflow.nl/index.php?d..._id=787&hash=963fed2a3e45aaf1369e00b29b3ebb1f
 
Laatst bewerkt:
Voor een Pomp kan je het beste kijken naar een DDC of D5 pomp, deze zijn stil, sterk en betrouwbaar.
Fittingen 2 per component, 6 of 8 klopt dus.
Reservoir+pomp is idd handig en ruimte besparend, tis ook wat je mooi vindt :)

- Zit er een merkbaar verschil tussen een pomp en reservoir in 1? Heeft het 1 of het ander de voorkeur?
Nee, tis puur wat je mooi vindt en wat past in jouw behuizing.

- Hoe snel verkleurt / oxideert een koper block? In de orde van jaren of maanden?
Als je goede koelvloeistof gebruikt met anticorrosie/alg en dat is het jaren.

- Heeft een groter reservoir nog een ander verschil dan uiterlijk?
Nee

- Waar op te letten bij een pomp? Wat ik heb kunnen vinden liggen de meningen erg verdeeld xD.
Zie boven eerste regel :)
 
Zo, een nieuw lijstje onderdelen in een cart gestopt. Volgens mij komen we nu heel dicht bij een lijstje wat "af" is. Heeft iemand enig idee of dit goedkoper kan voor ongeveer dezelfde kwaliteit/werking? Dit is waar ervaring om de hoek komt kijken en dat is niet iets wat ik heb haha :p.

Alvast hartelijk bedankt!
 
Misschien een idee om een aftappunt toe tevoegen? Ik weet niet hoe je loop wilt laten lopen, maar je zou dit d.m.v. een T-stuk en een kraantje kunnen realiseren. Of Ideeën opdoek in dit topic is een idee :).
 
Super bedankt voor de info beiden!

Even tussendoor: Aangezien mijn huidige kast niet zo waterkoel vriendelijk is, ben ik op zoek naar een nieuwe kast. Na een heftige google sessie vanavond ben ik verliefd geworden... Phanteks Innovative Computer Hardware Design en binnenkort ben ik ook arm! :D

Een aftappunt is een hele goede! Ga ik zeker toevoegen!

Gezien ik in de toekomst wil uitbreiden met een fikse videokaart, wat is wijsheid? Zal de P360 goed genoeg zijn om zowel de CPU als de GPU te koelen? Ik verwacht een TDP van rond de 350 - 400W. Of zou een 240 + 360 rad dan pas voldoende zijn of misschien 240 + 240? Liefst blijf ik bij dunne radiatoren van rond de 3 à 4 cm i.v.m. het uiterlijk.

EDIT: Overklokken doe ik alleen op stock voltage tot hele lichte increase. Dus geen extreme zaken. Temps heb ik het liefst onder de 70c. Specifieke onderdelen geven wordt lastig, aangezien ze nog niet gereleased zijn (AMD Ryzen of Intel Kabylake + AMD Vega).

Andere vraag: Is het verstandig om een radiator aan de bovenkant van een kast te laten hangen aan de ventilatoren? Dus kast aan ventilatoren, ventilatoren aan de radiator. Of zegt ervaring dat dat alleen maar fout kan gaan? :p
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik me alwel wat ingelezen in de VEGA van AMD, maar de "TDP" ,zoals jij dat noemt, blijkt onder 300W te blijven. Alleen zegt dat niets over de warmte afgifte in dit geval. Maar er is eigenlijk nog niets concreets bekend.
Anyway, meestal volstaat het idee dat per onderdeel 1x een 120 rad voldoende is. In jouw geval dus een 240 of 280 rad. Maar een 240+360 is geen gek idee, dit had ik ook in gebruik tot voor kort, maak nu gebruik van 2x360 rad: ST30 van Alphacool. Dan heb je voldoende koel-overhead voor als je een 2e kaart erbij prikt bijvoorbeeld.

70C is voor waterkoel begrippen anders best hoog. Mijn RX290X blijft bij intensief gamen rond de 50C. CPU rond de 45 full load. Dus onder de 70C blijf je echt wel.

Hoe je je rads vast maakt maakt niets uit. Ligt net aan de situatie.

Inweze zijn er maar 3 manieren hoe je een rad kan monteren.
Untitled.png
 
Xenomorph, weer bedankt!

Wow nu ben ik geïnspireerd om naar slim radiators te kijken! Zeker na deze roundup: Radiator Review Round Up 2016 - Page 5 of 10 - ExtremeRigs.net . Daarnaast lijkt een top slim radiator veel netter in die Phanteks Evolv ATX kast van wat ik heb kunnen vinden.

Die Nemisis GTS 360 lijkt me geniaal aangezien ik rond de 1300-1400rpm met mijn fans wil zitten. 50C om 45C met 2x 360 slim klinkt echt precies wat ik zoek.

Over het ophangen: Lol... wow... Ik zat te denken aan korte schroeven zodat de radiator echt aan het plastic hangt van de fans i.p.v. gewoon aan de kast door de fans heen. Maar dit is veel handiger :p.

Heren en/of dames, bedankt! Ik ga mijn definitieve loop plannen met een Nemisis GTS 360 en dan ga ik kijken wat voor hoeken ik voor mijn fittingen nodig ga hebben. Hartelijk bedankt!
 
Zo, weer wat aanpassingen aan de lijst gemaakt en volgens mij zijn we er :D. Uiteraard is feedback van alle kanten nog welkom! Daarom post ik het voor de zekerheid nog even :p.

https://www.highflow.nl/index.php?d..._id=787&hash=4cc22d2ca8a0c1e82aa2c97f670f8922

Wow, wat een dingetje of een datje de prijs nog fors laten stijgen haha:p.

Uitleg van de loop / onderdelen:

Code:
CPU -> Rad -> Pomp + res -> Splitter -> CPU
                              |
                          Kraantje

- Loop zorgt voor 9 fittingen (2 x3 componenten, 2 voor de splitter en 1 om aan kraantje te bevestigen door drain)
- G1/4" M <-> M extender is nodig voor tussen kraantje en splitter
- G1/4" dopje om kraantje af te dichten

- Gekozen voor Nemesis GTS 360 slim radiator. Een dunne radiator zou goed staan in een MidTower en volgens deze review zijn de prestaties best wel heel prima! Radiator Review Round Up 2016 - Page 5 of 10 - ExtremeRigs.net Zal in een push configuratie gezet worden

- D5 pomp met reservoir combo voor een stille maar snelle loop. Heel veel weerstand (max 1 CPU block, 1 GPU block en 2 360mm slim radiators) wordt niet verwacht en de pomp zou dit moeten kunnen trekken.

- Externe voeding met een on/off knop erbij gedaan om makkelijk de loop te vullen

- Gekozen voor 7/16" ID 3/8" OD slang voor een dikke wand tegen kniks en leek me het mooist ^^

- 1450rpm ventilators zodat ze stil zijn maar toch redelijk wat lucht verplaatsen op max snelheid

- EK Koolant samen met demiwater als vloeistof zodat het er een paar jaar in kan zitten ^^


Alle metalen zouden lief voor elkaar zijn (denk ik) en volgens mij hebben we dan de comfortabele, uitgebreide versie van een simpele CPU loop. Uiteindelijk komt hier dus nog een GPU bij (en eventueel een extra radiator als ik toch de temps te hoog vind met een enkele 360 rad).

Feedback, aanpassingen, goedkopere wegen, alles is welkom!
 
Laatst bewerkt:
Oh woops, de verkeerde zonder hash variabele xD. Gefixed! Winkelwagen zou weer correct moeten zijn.

Zeker waar over die PSU bridge! Ik zit er nog even overna te denken. Het lijkt me wat fijner zodat je niet al je kabels los moet koppelen bij elke keer wanneer je de loop leeg laat lopen (waarvan het minimaal eenmaal zal gebeuren in het komende half jaar) maar het scheelt wel 33 euro... :p Ik neem het mee :p

Hoe dan ook, bedankt voor het nog even checken en voor alle hulp!
 
Oké, in een poging om mijn steentje bij te dragen aan het verbeteren van de economie en om te laten zien hoe tof ik Highflow vind, ben ik toch stiekem gaan kijken naar een hardtube opstelling. De kosten zijn dus nog iets hoger uitgevallen haha :p.

Voornaamste reden dat ik hiernaar ben ik gaan kijken is omdat ik toch ooit wel een keer hardtubing wil gaan doen en de fittingen zijn natuurlijk niet herbruikbaar. Daarnaast blijven PETG buizen net even wat netter op de lange duur (staining, dof worden etc.). Uiteraard komt er nog het mooie bonuspunt bij dat het eindproduct er überhaupt gewoon nog netter uitziet...

Hoe dan ook: https://www.highflow.nl/index.php?d..._id=795&hash=89375b266f1adc2e3d568d624290cd1c

- Aangepast zijn dus de fittingen, extra gereedschap en PETG buizen i.p.v. softtubing
- Nog steeds wel 1 softtube fitting met een meter doorzichtige softtube om makkelijk te drainen / vullen
- Toch voor gekozen voor een externe voeding zodat ik niet met mijn ingebouwde voeding hoef te prutsen

Ik weet dat het niet aangeraden wordt voor een eerste project maar ik heb hier geen haast mee en de lol voor mij zit hem ook voornamelijk in het bouwproces (en uitzoekproces :D). Dus dat het moeilijker is en een mooier systeem oplevert zijn voor mij eigenlijk twee pluspunten :p.

Mocht iemand het nog niet zat zijn onderhand, zou een laatste blik op de nieuwe lijst erg gewaardeerd worden! Alvast hartelijk bedankt!
 
Trouwens, nog een wat specifiekere vraag. De sillicone bend cord die in m'n set zit van Bitspower is "alleen geschikt voor bitspower tubing 12mm ID". Nu heb ik EKWB tubing 12mm ID gekozen. Ik zag dat het cord 'maar' 11mm dik is terwijl de koord van EKWB die in hun Tube D.I.Y set zit 11.7mm dik is. Is de bitpower te dun of prima?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Advies WC 350 euro Advies Waterkoeling Setup 8
D advies bij aankoop waterkoeling [300-350€] Advies Waterkoeling Setup 32
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan