• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

3080 FE koelingloop

Levertijd van de zwarte is nog niet duidelijk, dat zal nog een paar weken duren.
De zilveren versie is nu nog wel redelijk snel leverbaar (binnen 5~10 werkdagen)
 
Ik heb mijn onderdelen besteld , het meeste heb ik al in gedachten, van de week beginnen met onderdelen in elkaar zetten en kijken of het blok radiator / reservoir / pomp werkende kan maken. qua puzzel.

Vervolgens kijken hoever ik kan komen voordat ik nieuwe onderdelen nodig ben.
Het voelt een beetje als met lego bezig zijn. Als het niet lukt dan gaan we voor de 2e ronde bestellen.

Ik vind het nu al een leuk project, vrouwlief wat minder.
Vriend van me zei koop nou gewoon een nieuwe kaart.
Dan is hierna gelijk mijn angst voor water en computer onderdelen kwijt.
Zolang de vloeistof maar in de buizen zit en niet erbuiten.
 
Vraag; is het erg als de radiator op de kop erinstaat?

het past namelijk niet anders indeze case en aan de bovenkant mounten kan niet.
Dan is de opening van de loop aan de bovenkant i.p.v onder, zoals aangegeven met behulp van onderstaande afbeelding.


1625051162554.png
Plaatje ter voorbeeld om aan te geven hoe de radiator in de case past.
 
1625055675542.png

De radiator zit erin. en de eerste verbinding is vastgezet.

Volgende stap is het reservoir / pomp. Daar moet ik nog uitvogelen hoe ik hem vastzet. maar dat moet zichzelf wijzen.
Anders even kijken of ik voorbeelden kan vinden.


1625056739002.png

Deze probeer ik uit te voeren.

Ik heb het idee dat ik de verbinding met de radiator correct heb , want het is 140 mm FAN , maar dan de verbinding naar de
pomp , daar is weer een stukje tussen nodig wat ik mis?
 
Laatst bewerkt:
Dag 2 van het bouwen;

Ik ben vanmiddag weer een stuk opgeschoten =).
Daar heb ik het reservoir bevestigd en een eerste verbinding gelegd van het GPU blok naar de radiator.

De verbinding terug van de radiator naar het reservoir is nog iets te scherp qua bocht dus heb ik daar nog een 90 graden bocht nodig.

Is het erg dat ik de fitting niet helemaal dichtkrijg? Ik denk dat ik deze vraag kan beantwoorden met lekt het ja of nee?
de OCOOL fittings hebben geen Orings aan de tube kant maar wel aan de andere kant. (hoort dit)?

Bij het bevestigen van de reservoir aan de radiator had ik nog problemen met de hoogte daarom zit deze nu vast met 2 schroeven ipv 4 .
Omdat de case H150 NZXT, te weinig ruimte heeft onder, ik noem het een schoonheidsfoutje.
IK ben daar al 2x tegen aangelopen. dat de kast aan de voorkant met bevestigingen toch net anders is dan ik dacht.

Benodigheden om huidige build af te maken;
- Het flow wieltje wat ik erin wilde, mist nog een extension fitting om hem goed vast te maken.
- 90 graden fitting.
 

Bijlagen

  • image0.jpg
    image0.jpg
    333,5 KB · Weergaven: 6
Het moertje om de slang vast te schroeven moet zo vast mogelijk vast worden gedraaid.
Het hoeft niet helemaal 'dicht', als de slang vast zit en je kan het niet zomaar lostrekken, dan zal het niet gaan lekken.

O-ring inderdaad alleen aan de kant van de schroefdraad.

Voor de rest is het inderdaad passen en meten en spelen met de fittingen :)
 
Dag 3, laatste onderdelen zijn binnengekomen, en na wat puzzelwerk hoe ik de laatste stukjes in elkaar gezet.

Daarna heb ik de pomp aan weten te zetten, met behulp van een externe voeding en een paperclip op de juiste pinnen.
Na het reservoir een beetje te vullen , heb ik mijn eerste lek gevonden. Linksonderin bij het wiel en de triple blok , juist de extension fitting die moeilijk aan te sluiten is lekte. Eerste keer dat ik even de flush drain kon gebruiken om even de loop leeg te maken en opnieuw dat stukje aan te sluiten. Daardoor weet ik ook weer waarom ik de flushdrain heb gekocht. Vervolgens heb ik het opnieuw gemonteerd en een uurtje met de pomp alleen aan gedraaid om te kijken of het lekt.

Ik heb precies genoeg gekocht, iets wat teveel fittingen maar dat hoort erbij.
Deze kan ik vast bij een volgende build gebruiken mocht ik ooit mijn Case vervangen en een nieuwe CPU aanschaffen ;).

Voor nu, ben ik helemaal tevreden! De waterloop functioneert, straks kijken of de pc het ook doet ;). Maar daar geloof ik in.




1625260184813.png
1625260192673.png
 
Het draait nu een klein weekje en alles gaat lekker.
Misschien een kleurtje erin en mogelijk een nieuwe case in de toekomst, als het tijd wordt om de I 9900K te upgraden.
Zijn er nog dingen die ik de toekomst moet opletten? behalve lekkage.

Onderhoud jaarlijks/ 2 jaarlijks?
 
Ligt er een beetje aan wat je ziet onder onderhoud.

Je vloeistof hoef je echt niet om het jaar of om de 2 jaar vervangen. Kan wel.. maar niet nodig.
De meeste vloeistof laat tegenwoordig ook geen zooi meer achter in de blokken. Als je echt gaat merken dat de flow minder wordt of dat de temperaturen omhoog gaan dan zou je eventueel alles echt goed schoon kunnen maken.

Enige onderhoud die ik zelf doe is eens in de zoveel tijd is de radiator uitzuigen of uitblazen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
john Gigabyte 3080 turbo HighFlow Webshop 2
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Corrosie in GPU block, Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC Waterkoeling 3
Jason Watercool HEATKILLER V EBC - Active Backplate for RTX 3080/3090 EVGA FTW3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² XC3 RTX 3080/90 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² Trio RTX 3080/90 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Watercool HEATKILLER V for RTX 3080/3090 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock Aurora GPX-N Acryl Active Backplate 3090/3080 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² Strix RTX 3080/90 D-RGB GPU waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² FTW3 RTX 3080/90 D-RGB GPU waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3080 D-RGB Special Edition - Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
R 3080 + 3090 op 1 360mm rad? Waterkoeling 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
Jason EK-Quantum Vector XC3 RTX 3080/3090 Active Backplate Acetal & D-RGB Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector RE RTX 3080/3090 Active Backplate Acetal & D-RGB Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic GPU Water Block Strix RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Nvidia RTX 3080/3090 LRC 2.0 RGB Graphics Card Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic GPU Water Block RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3080 D-RGB The Special Edition - Black or Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FTW3 RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3080 D-RGB Special Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Classic VGA Water Block for GeForce RTX 3080 & 3090 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason The Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3080 Founders Edition with Backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector EVGA XC3 RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3090/3080 with Backplate (Reference) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Vector RTX 3080/3090 Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Nvidia RTX 30-serie (3070, 3080, 3090): specificaties en adviesprijzen NVIDIA 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan