• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

3080 FE koelingloop

Hoi mijn naam is jasper en deze week ga ik onderdelen samen stellen om een 3080 FE te waterkoelen.
Mijn doel is een 3080 FE water koelen; voornamelijk de GPU loop.

Daarvoor heb ik een budget voor uitgesteld, maar nog geen plan de campagne.
Dit topic ga ik aanpassen aan de hand van mijn bevindingen, en wat ik tegenkom.
Ik ben nog bezig met door allerlei tutorials door te lopen.
Functie boven kleur, maar gaafheid mag altijd ;)

Open vragen die ik van de week beantwoord door onderzoek;

1. Welke reservoir + Radiator? Is er genoeg ruimte?
2. Fittings welke en waarom?
3. Klemmen? Ik las er iets over uitzoeken hoe dat werkt.
4. hoelang Tubing?
5. Hoe groot radiator is 2x 140 MM? 280 MM? bestaat dit?
Wat er dan ook past aan de voorkant van de kast. daar is ruimte voor 2x 140 MM Fans.
6. installatie uitzoeken.
7. bestellen.

Ik ben op dit forum tegengekomen door Richardboer van tweakers.net;

Vergelijkbare post van iemand met hetzelfde idee;

Componenten die ik denk te halen;

- LRT Tubing
- 13 MM (welke weet ik nog niet)


Nog 1x deze Fan van Noctua, aangezien ik er al 1 heb;

Build #1 EK producten alleen;







Flow te meten na de pomp (om te zien of het werkt.

//verbinden direct na de pomp.






Koel blok mogelijkheden;
https://www.alternate.nl/...ling/html/product/1689031

Huidige Build;
- Kast (merk en type zo even opzoeken) NZXT H510I (of een variant erop) onderstaande link lijkt het meeste erop.
- ATX Moederbord AORUS Z390
- Scyth muygen 5B ( Groot blok) werkt perfect.
- HX1000I 1000 Watt
- Noctua FAN: 140 MM blaast naar binnen.
- NZXT Fan aan de achterkant. (blaast naar buiten)

 
Laatst bewerkt:
Hoi Jasper, welkom op ons forum! Erg leuk dat je via Tweakers bij ons terecht bent gekomen. Maar net als in de andere 3080 topic hopen we dat je de onderdelen ook aanschaft in onze winkel! :)

1. Welke reservoir + Radiator? Is er genoeg ruimte?
Pomp/res combo is het makkelijkst:

Welke je wilt is afhankelijk van je budget/smaak. Over het algemeen zijn D5 pompen wat stiller dan DDC pompen, maar beiden doen het prima.

In jouw kast past idd een 280mm radiator aan de voorkant:

Black Ice radiatoren zijn een van de beste op de markt. Maar ook hier gewoon eentje kiezen die je mooi vindt/past binnen je budget.


2. Fittings welke en waarom?
Ook een persoonlijke voorkeur. Als je voor schroeffittingen gaat (dan heb je geen slangklemmen nodig) moet je er wel op letten dat het formaat (ID en OD) overeenkomt met het formaat van je tubing.

Bijvoorbeeld Primochill LRT Tubing 13mm (1/2 ID - 3/4 OD):

Dan passen 13mm (1/2 ID - 3/4 OD) schroeffittingen erop:

Populaire merken zijn EKWB, Alphacool, Bitspower en Koolance. Feser fittingen zijn iets minder bekend tegenwoordig maar qua kwaliteit zijn ze even goed als de A-merken en ook goedkoper:

90 graden fittingen zijn ook handig:

In deze 90 graden fitting schroef je dan zo'n compressiefitting waar de slang aangesloten kan worden.

Ook goed dat je al een drain valve hebt gevonden.

3. Klemmen? Ik las er iets over uitzoeken hoe dat werkt.
Zie hiervoor. Deze heb je alleen nodig als je zulke fittingen uitkiest:

In plaats van een schroef bij schroeffittingen doe je daar een slangklem op zodat het goed op de fitting vastzit en niet gaat lekken.

4. hoelang Tubing?
Met minimaal 2 meter heb je wel voldoende. Dan heb je genoeg voor als je eventueel fouten maakt. Dikkere slangen zijn mooier en kan je strakkere bochten mee maken maar de voor koelingprestatie maakt het niet zo veel uit welk formaat je neemt.

5. Hoe groot radiator is 2x 140 MM? 280 MM? bestaat dit?
Zie eerder antwoord.

Wat er dan ook past aan de voorkant van de kast. daar is ruimte voor 2x 140 MM Fans.
Zie eerder antwoord.

6. installatie uitzoeken.
7. bestellen.

Dit lijstje hieronder is ook handig. CPU blok is dus niet van toepassing bij jou, pomp/reservoir ook niet als je voor pomp/res combo gaat.

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
(check hier of welke waterblokken van EK passen op jouw videokaart: https://www.ekwb.com/configurator/)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accessoires, aan te raden lijstje:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
LED strips
Sleeving

Cable Combs
 
Weer een dag verder en mijn wensen worden steeds duidelijker;

desktop.png
Ik dacht dan de ventilatoren aan de kast vast en dan vervolgens de radiator aan de ventilatoren vast? Of moet ik dit anders doen?

Kan dit, of waar anders kan ik hem aan vastzetten?
ik heb nog geen goede plek voor het reservoir/ pomp kunnen vinden. Ik ben bang dat deze te groot zijn voor de kast.
Hoe werkt dit? Mijn angst zit hem erin dat ik een te groot reservoir / pomp heb die ik niet kan vastzetten. Daardoor weet ik niet welke ik kan uitkiezen.

- RGB controller? wat heb ik hiervoor nog nodig? aangezien ik zie dat een aardig paar onderdelen RGB heeft.
Zonde om het niet te benutten, aangezien de kast toch al een hoop aan RGB heeft kan dit er ook nog wel bij.

De drain valve, hoe werkt dit?
Ik open de drain valve en dan heb ik er al een kabel aan weg van de pc? (extensie in de pc hangen?)
Waar sluit ik de drain op aan?

wishlist.png
Huidige wenslijst waar ik aan zat te denken.m ik weet niet of alles nog past, en hoeveel FESER of EK-STC Fittingen ik nodig ben voor deze setup. (Torque extender zat ik te denken voor de flow indicator)

- EK-AF angled geen idee hoe dat werkt? ik dacht aan dit op het GPU blok kan draaien en dan de buis erop.
Fittings; geen idee welke op de onderdelen passen.
 
Laatst bewerkt:
//uitzoek post voegt niks toe aan topic maar is ervaringsgewijze interessant.


Reservoir zat ik hier naar te kijken want deze is plat en kan ik zo tegen de radiator aan monteren dacht ik.
Of er net naast, afmetingen moet ik nog checken, ik loop nu vast op het feit dat ik niet weet welke pomp / Reservoir combinatie handig is, voor de ruimte die ik heb.

1624468275863.png

Ook zat ik naar deze te kijken, maar om hem compleet te vinden?
Hoe vind ik dit reservoir / pomp combinatie? Ik klik op de link en zie dan onbegrijpelijke onderdelen. voor 280 mm radiator.

Oh ergens op een link bij een product heb ik een optie gevonden je hebt 4/5 producten nodig. Dit was onduidelijk weergegeven.
Dacht ik klik op de link en zie een coole reservoir die ik gelijk kan samenstellen; hier mis ik een "Wizard" waar je simpel kan klikken om een reservoir samen te stellen.

Oplossing om het beter weer te geven; op de klik van de pagina, in de omschrijving zet je neer dit product kan je samenstellen door onderstaande producten samen te kopen.

de links werken helaas niet allemaal meer :eek: jammer.

Protium Reservoir:
Protium reservoirs have 7 ports for maximum loop design options. On one end is a low profile three port cap and on the other end a 90 degree quad port cap. The quad port cap allows for a hidden inlet/outlet configuration, it also creates an aesthetic feature. Both caps have 3mm LED mounting positions to create a lighting feature and lighting up the coolant, the frosted acrylic version acts as a light diffusor. Protium has an aluminum retention ring design allowing the caps to be rotated to face any direction, this is something we don’t often see and is vital for clean loop design. There is no acrylic on acrylic thread and the o-ring surface does not rotate onto the o-ring, this increases quality and reliability.

Create a Combo:
To create the Protium D5 Pump and Reservoir Combo you need:
Protium D5 Pump Top.
Protium D5 Pump Cover.
Protium Reservoir.
D5 Pump (Any Standalone D5 Pump).

To create a Protium DDC Pump and Reservoir Combo you need:
Protium DDC Mod Kit.
Protium Reservoir.
DDC Pump.
 
Laatst bewerkt:

oh top! er zijn mounts voor de pompen / reservoir combi's ! Helemaal mooi (kostte me wel zoekwerk om uit te vinden dat deze categorie bestaat). Het voelt als een willy wonka site soms, maar het werkt.

 
Laatst bewerkt:
Dit is het lijstje wat ik nu heb samengesteld,
Huidig in winkelmandje: (is 1 Liter voldoende?)




https://www.highflow.nl/watercoolin...0-mm-fan-mount-for-ultitube-d5-reservoir.html
(gaat tegen de radiator aan)

https://www.highflow.nl/watercoolin...-schroeffitting-13mm-1-2-id-3-4-od-black.html
6x.

2x noctua fans maar deze staan niet op deze website.

https://www.highflow.nl/watercoolin...rt-1-2-id-3-4-od-crystal-clear-pflexa-34.html
2x.

https://www.highflow.nl/watercoolin...rs/ek-quantum-flow-indicator-d-rgb-black.html
1x (is ook gelijk een T splitsing) voor aftappen.

https://www.highflow.nl/watercoolin...vector-fe-rtx-3080-d-rgb-special-edition.html
(Silver edition)



2x angled.
 
Laatst bewerkt:
Tel sowieso voor de zekerheid de fittingen na, 2/3 extra normale fittingen zijn wel fijn om te hebben.
Eventueel 1 of 2 extenders.

Die drain valve kan je nu alleen ergens opschroeven en niet op een stuk slang zetten, daar heb je dan weer een adaptertje voor nodig.
Ik zal het erbij optellen, beter teveel in huis dan te weinig. indd.

ik zat te twijfelen tussen de drains ik zat te kijken naar een T Splitsing en dan een kabel erop en deze op een valve te laten eindigen maar maakt het uit welke valve? en welke T splitsing?


Hiervoor alweer +4 fittings toegevoegd.


Ook een vraag waar ik mee zit zijn er ook schroeven die diep genoeg zijn dat ze door een fan gaan en dan door de radiator?
Zodat uiteindelijk de 2 fans aan de behuizing zitten en de radiator aan de 2 fans vastzitten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het erbij optellen, beter teveel in huis dan te weinig. indd.

ik zat te twijfelen tussen de drains ik zat te kijken naar een T Splitsing en dan een kabel erop en deze op een valve te laten eindigen maar maakt het uit welke valve? en welke T splitsing?


Hiervoor alweer +4 fittings toegevoegd.


Ook een vraag waar ik mee zit zijn er ook schroeven die diep genoeg zijn dat ze door een fan gaan en dan door de radiator?
Zodat uiteindelijk de 2 fans aan de behuizing zitten en de radiator aan de 2 fans vastzitten.

Nee maakt niet uit.
Hou er rekening mee dat op dat blokje dan al 3 fittingen gaan, en dan aan het eind van de slang ook nog 1 waar je dan je kraantje op aansluit.

De standaard lange fan schroeven die bij fans geleverd worden zijn goed.
Langer moeten ze niet anders heb je kans dat je je radiator lek prikt.
 
Die fittingen zijn niet meer leverbaar, de 6 stuks die aanwezig zijn, zijn de laatste, je kan daarom niet meer bestellen van deze.
Je kan van een ander merk bij bestellen.

Suggesties voor andere fittingen ? Aangezien ik daar wel 6x van kan bestellen maar dan de overige 6-7 fittingen?
welke andere mogelijkheden zijn er?

Ik keek voornamelijk naar "13MM (1/2 ID - 3/4 OD) " en dan weet ik niet of het overal op past.
Dat is denk ik wel de grootste moeilijkheid hoe weet ik of iets waarop past.

Ik zoek een optie waar ik kan zeggen geef mij van 13 mm fittingen alles wat 1/2 ID en 3/4 OD is.
 
Met de slang die je geselecteerd hebt, kan je een willekeurige fitting nemen uit de volgende categorie:
Dus als 1/2 ID en 3/4 wordt vermeldt bij de fitting, dan past het op de slang.

*advies*
Raad altijd aan om de basis onderdelen te bestellen en dan de tijd te besteden aan het beginnen en bouwen van het systeem en zo eventuele extra benodigdheden in een tweede bestelling doen, dat scheelt onnodig stress en zo blijf je ook flexibel met aanpassingen van het plan.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
john Gigabyte 3080 turbo HighFlow Webshop 2
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Corrosie in GPU block, Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC Waterkoeling 3
Jason Watercool HEATKILLER V EBC - Active Backplate for RTX 3080/3090 EVGA FTW3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² XC3 RTX 3080/90 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² Trio RTX 3080/90 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Watercool HEATKILLER V for RTX 3080/3090 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisblock Aurora GPX-N Acryl Active Backplate 3090/3080 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² Strix RTX 3080/90 D-RGB GPU waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector² FTW3 RTX 3080/90 D-RGB GPU waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3080 D-RGB Special Edition - Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
R 3080 + 3090 op 1 360mm rad? Waterkoeling 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
Jason EK-Quantum Vector XC3 RTX 3080/3090 Active Backplate Acetal & D-RGB Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector RE RTX 3080/3090 Active Backplate Acetal & D-RGB Plexi HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic GPU Water Block Strix RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Nvidia RTX 3080/3090 LRC 2.0 RGB Graphics Card Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Classic GPU Water Block RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3080 D-RGB The Special Edition - Black or Silver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector FTW3 RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason EK-Quantum Vector FE RTX 3080 D-RGB Special Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Bitspower Classic VGA Water Block for GeForce RTX 3080 & 3090 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason The Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3080 Founders Edition with Backplate HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector EVGA XC3 RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Jason Alphacool Eisblock Aurora Plexi GPX-N RTX 3090/3080 with Backplate (Reference) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Vector RTX 3080/3090 Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Nvidia RTX 30-serie (3070, 3080, 3090): specificaties en adviesprijzen NVIDIA 13

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan