• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

2e Laing D5-MCP655 kapot nu

Whiskers

Junior Member
Ik heb nu zo´n anderhalfjaar een WC setup die ik gekocht heb bij Highflow. Na een half jaar ongeveer stopte mijn eerste Laing D5-MCP655 pomp er opeens meee. Mijn ervaring is dat mechanische onderdelen nu eenmaal stuk gaan soms, dus bestelde ik een nieuwe pomp en alles deed het prima... totdat de pomp weer stuk ging vandaag :(

Doe ik iets verkeerd of heb ik gewoon pech?

Dit was mijn oorspronkelijke setup:
07operationalkb4.jpg


Maar nadat de eerste pomp er mee ophield, besloot ik de pomp wat lager op te hangen. De flow werd daardoor ook iets anders. Ik heb er geen foto van, maar hier een meesterwerkje in paint:
wcsetup.jpg


vloeistof: Feser VSC
 
het zou kunnen zijn de manier waarop jij de pomp hebt gemonteerd... (hij zou geen water tekort moeten krijgen maar mischien zijn de lagers daar niet op gemaakt)
of mischien wel heeeeel erg pech ik heb er zelf ook 1 en nog nooit problemen mee gehad en heb ook eigenlijk nog nooit over een falende D5 gehoort :O
 
Zover ik me de D5 handleiding weet te herinneren, is deze verticale plaatsing 1 vd 2 aanbevolen posities. Ik weet ook zeker dat de pomp nooit droog heeft aangestaan.

Het enige wat ikzelf kan bedenken voor de mogelijke oorzaak is dat de vloeistof een slijtend effect heeft, of dat ik echt gewoon pech heb. Maar die beide ideeen vind ik zelf onwaarschijnlijk tenzij andere mensen hetzelfde ervaren hebben.

Ik weet nu niet of ik gewoon weer een D5 moet bestellen als vervanging of dat ik een andere pomp moet proberen. :(
 
In principe kan de Feser vloeistof geen kwaad in je loop, behalve dat het soms je waterblokken bedekt met smerige smurrie, iets wat geen invloed heeft op de pomp.

Het helpt misschien als je je hele setup hier kan postern. Wat voor rad, fans, alles zou kunnen helpen.

Op wat voor stand draaide de pomp meestal?
 
als ik zo op de foto zie pompt je pomp eerst naar je rad en van je rad naar de rest

dat betekend dat de warmte van de onderdelen eerst door de pomp giet
dan word je pomp warm mogelijk is dat de oorzaak

mogelijk dat dat het probleem is waarom je pomp dood giet

wat meschien ook een mogelijkheid is (meschien niet) is
dat de pomp te veel druk leverd dat je loop aan kan
dan pust ie te veel

meschien kan je een pomp controller tussen zetten en hem laten draaien op wat minder volt

mogelijke oorzaken maar mogelijk niet de oorzaak

heb je je pomp wel eens open gemaakt en gekeken of der geen troep in zit
ik had kwa vloei stof ook feser ik had white en rood gehad liet bij mij alleen maar zooi achter
probeer eens de groene feser vloei stof daar draai ik jaren op nooit geneuk mee gehad of bende in me loop want je ook nog kan proberen is een filter in je loop voor je pomp

gebruik dan de Koolance G1/4 Inline Coolant Filter INS-FLTR01
maar stop dan een dun stukkie stof (schoon gespoelen met water voor gebruik)
en stop dat rondom het gaasje in die filter zo dat ook de kleine troep word tegen gehouden
huidige gaas wat der in zit is niet echter een filter alleen voor grootere bende van 2mm
 
Laatst bewerkt:
Ik ga een nieuwe D5 bestellen en als ik m'n loop demonteer zal ik de defecte pomp nader bekijken.

Ergste geval is een gebruikersfout die ik heb gemaakt en pas na een jaar de pomp deed falen. Het beste geval is dat ik een nieuwe krijg met een RMA die ik dan als backup kan gebruiken.

Bedankt voor de insights, hopelijk kan ik de oorzaak ontdekken :)
 
even over t warmte eerst door de pomp verhaal....

Het is niet zo dat de vloeistof 50graden warmer is als deze door de pomp heen loopt ;)
scheelt misschien een graad of twee hooguit.

Hangt de pomp los? (zelfde idee als een hdd die met elastieken hangt, bij voorkeur een 10k rpm schijf of 15k, gaat ook minder lang goed :+ )
 
Heb je niet een brakke voeding?

Dan kan je pomp ook rare dingen doen, zeker als je veel op 1 12volt's rail heb hangen, als de pomp opstart moet hij toch even wat vermogen hebben!

Zijn je slangen btw HARD? als hij aanstaat en zacht als hij uitstaat?

Zijn ze echt HARD dan heb je veel druk in je systeem en waarsch te weinig componenten om de pomp het moeilijker te maken.

Zijn ze zacht? dan hoef je je geen druk te maken, zowel stroming als druk is goed.

En hoeveel "flow" heb je via de flow meter?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels de pomp uit elkaar gehaald. Ik kan helaas nog geen foto's posten omdat deze stokoude laptop mijn mobieltje niet herkent op de usb... Maar ter illustratie heb ik dan maar paint gebruikt:
d5lager.jpg

Wat je hier ziet is de kogel waarop het pompgedeelte op rust. Die vervolgens dmv inductie gaat draaien. Zoals je ziet is er een groef ontstaan op de kogel. Ik heb ook het binnenwerk van het pompgedeelte bekeken en kon flinke schade zien. Ik checkte het binnenwerk met wat keukenrol en kwam veel zwart gruis tegen. Ik neem aan dat dit van het binnenwerk zelf afkomt.

Ik ben toen in mijn kast gaan zoeken voor mijn allereerste pomp. Ik kon me niet herinneren dat ik daar slijtage zag zoals bij m'n tweede pomp, maar ik wilde zeker zijn. En ja hoor, ik zag een vage groef op dezelfde plaats in de kogel. Dus de schade lijkt identiek, alleen is de schade bij de eerste pomp veel moeilijker zichtbaar.

Ik ga er dus vanuit dat ik iets in mijn loop heb zitten dat mijn pomp doet slijten. Ik weet alleen niet hoe ik dit het beste kan verhelpen. Iemand met een idee?

@K.3nney De slangen zijn altijd zacht geweest terwijl die aanstond. Ik heb de pomp altijd zacht laten pompen aangezien ik ergens had gelezen dat een snelle omloop van het water geen invloed heeft op de prestaties en een zachte omloop maakt minder lawaai.
 
Laatst bewerkt:
Of je hebt pech gehad of die voeding is niet stabiel. Voor de rest heb je de pomp prima geïnstaleerd :023:; heb je geen filter nodig (niemand eigenlijk); hoef je niet te vrezen dat de boel onder één of andere gruwlijke waterdruk zal bezwijken; zal een beetje kleurstof de pomp ook niet vast doen lopen en hoef je ook niet bang te zijn voor "het warmte eerst door de pomp verhaal".


Edit: pech en voeding vervallen ;) Lijkt nu meer op droogdraaien. Is de impeller misschien ook beschadigd?
 
Laatst bewerkt:
Ja die is ook flink beschadigd, dat was waar ik zwart gruis uit haalde. Maar ik denk niet dat het door droog draaien is gebeurd. De pc is het hele jaar op dezelfde plek geweest en het water in het reservoir is altijd boven 80% vol geweest. Of bedoel je dat dit droogdraaien bij de installatie gebeurd is en nu pas defect ging?
 
Pomp laten draaien zonder vloeistof is idd heel slecht voor de pomp.
Misschien dat je bij het vullen niet tijdig de pomp/voeding uitzette toen het reservoir weer leeg was.

Heb je trouwens een Thermochill radiator?
(volgens mij wel, want ik zie adapters)

Thermochill radiatoren kan het beste altijd eerst even doorgespoeld worden, omdat daarin nogal wat rommel kan liggen.
 
Ja ik denk dat ik de pomp niet droog heb laten draaien bij het vullen. Maar goed het is mijn eerste WC project ooit, dus is het mogelijk ja.

Ik heb idd een thermochill en ik was op de hoogte dat ze schoongespoeld moeten voordat je ze installeert. Ik heb de thermochill eerst gespoeld met gedestileerd water. Dat bleef ik doen totdat ik geen troep meer aantrof in het spoelwater. Toen heb ik de rad gevuld met azijn en laten staan voor een paar uur. Daarna weer gespoeld met gedestileerd water totdat er geen troep meer was. Het azijn had bijna geen nieuwe troep opgeleverd.

Maar goed, moet ik nu alle componenten er weer uithalen en schoonspoelen? :(
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
stigma [IN-ACTIVE] Laing D5/ Swiftech MCP655 Gevonden 0
Viepert [VERKOCHT] Laing D5-MCP655 inclusief Bitspower pomptop en fittingen Verkocht 5
Source [GEVONDEN] Laing MCP655 / D5 pomp (eventueel met BitsPower top) Gevonden 2
D Aqua-Computer Aquastream XT USB - Ultra <VS> Laing D5-MCP655 Waterkoeling 0
S [VERKOCHT] 2X Laing D5-MCP655 Verkocht 27
K Laing D5-MCP655 plaatsen, mag het op zijn kant? Waterkoeling 13
S Laing D5-MCP655 en Aquaero Waterkoeling 2
G Laing MCP655 pomp gaat niet draaien. Waterkoeling 25
dietje1908 Laing D5 / Swiftech MCP655 Top Waterkoeling 4
G Laing D5-MCP655 12V + D-Tek FuZion Universal v2 Waterkoeling 16
G HELP! Alphacool/Laing DDC T1 werkt niet goed Waterkoeling 7
Freddy Laing DDC 10-18W/MCP350/MCP355 PWM repair/upgrade PCB w/LED SMD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Controller voor Laing DDC pump 12V DDC-1T Waterkoeling 12
A (UN)Designs Infinite Pump Bracket - Vertical - for Laing DDC/D4/D5 pump Waterkoeling 0
S Regelen Laing MCP350 pomp Waterkoeling 4
canonchiel [VERKOCHT] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 140mm res Verkocht 3
canonchiel [REFUSED] Dual Laing DDC-1Plus MCP355 12V + 140 mm res + 2 pump coolers Verkocht 1
Arniebomba Laing DDC-1RT (plus) / MCP350 / MCP355 genoeg? Waterkoeling 37
N Schroefdraad van XSPC Laing DDC L Stand Waterkoeling 4
bundymania Bundymania User Review] Alphacool Laing DDC-SilentBox - ENGLISH Version HighFlow Product Reviews 0
bundymania [Bundymania User Review] Alphacool Laing DDC-SilentBox im Praxistest ! HighFlow Product Reviews 0
K XSPC Laing DDC Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Aequitis [GEVONDEN] Plastic top Laing D5 pomp Gevonden 1
Impulse Alphacool Laing DDC top res / EK white acetal 580 top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
H Laing D5 pomp doet niets meer Waterkoeling 8
M Laing/Swiftech MCP355 pomp levertijd HighFlow Computer Cooling Shop 3
dio laing mcp350 pomp maakt herrie Waterkoeling 3
thiesggb [INACTIVE] XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir TWO / Laing DDC-1 MCP350 12V Verkocht 3
Dark-NighT Probleem met Laing D5? Waterkoeling 8
N XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir: Hoogte met pomp? Waterkoeling 6
bundymania [Review] Roundup: Bay Reservoirs & Laing Tops ! HighFlow Product Reviews 0
K Laing D5 pomp overleden? Waterkoeling 56
fasster laing d5 mcp 655 geen verschil in standen! Waterkoeling 15
Vannos eheim vs Laing Waterkoeling 2
B Uitlezen Laing pomp Waterkoeling 12
M Laing DDC-1Plus zachter laten pompen Waterkoeling 13
S Laing D5 fixed speed HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Mobomonster Laing D5 VS Koolance 405S Waterkoeling 27
bundymania REVIEW: Pump Comparison -> Eheim PCPS, 2x XSPC, Alphacool Pumpstation, Laing Plus HighFlow Product Reviews 1
bundymania REVIEW: Laing Reservoir Roundup HighFlow Product Reviews 0
bundymania REVIEW: Laing Top & 5,25" Bay Res. Comparison - 13 Models tested! HighFlow Product Reviews 0
Quadcore How its made (Producten zoals Laing pompen, CPU's etc.) Handleidingen en Installatie Tips 9
B Laing/Swiftech MCP355 geluid / geluidsproductie / geluidsniveau Waterkoeling 39
vincent New TRIPLE Laing/Swiftech DDC Top from XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Flipmode Hoogte DCC + XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 4
R Laing DDC-1Plus MCP355 12V Waterkoeling 9
I Laing DDC-1 MCP350 brom Waterkoeling 17
D Laing / swiftech DCC-1 MCP350 vs Laing / swiftech DCC-1plus MCP355 Waterkoeling 6
silberfish Laing DDC-1Plus MCP355 12V Waterkoeling 9
Bullus Laing DDC pomp maakt irritante geluid Waterkoeling 18

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan