• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

1e WC / +- €500 / i7920d0 / 2x XFX 4890 Black Edition (Crossfire)

hdr

New member
Wat is jouw budget?
- Ongeveer €500
Wat is jouw hardware?
- i7 920 D0
- MSi Eclipse Plus
- 2x XFX 4890 Black Edition (Crossfire)
Welke behuizing heb je?
- Antec 902
Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
Processor en beide GPU's.
Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Stilte
Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Geen idee
En overige informatie die van toepassing kan zijn
Wil dit het liefst *laten* inbouwen. Overigens komt stilte op 1e plaats en dan pas overclocken. Overclocken hoeft dus niet per sé.
 
500 euro is een beetje krap budget voor een CPU en beide graka's, maar moet wel mogelijk zijn.

Normaal zou ik 200 euro voor een basis CPU setje rekenen, en 300 voor een wat luxere set.
En dan 3 tot 400 voor 2 graka's basis, en tel je maar richting 500 voor een luxe graka pakket.

Ook denk ik dat in de Antec 902 weinig plaats is om genoeg koeling te plaatsen voor deze zaken :hmm
Je komt sowieso een radiator aan de buitenkant aan het plaatsen.

Dat je dit wilt laten inbouwen is natuurlijk geen probleem opzich, maar denk dat dit in verband met het budget toch wel een mindere keuze is.
 
Oke...ik noemde "maar" 500 euro omdat ik niet weet hoeveel ik ongeveer moet betalen voor iets wat nog "bedacht" moet worden voor mijn setup. :)

Ik wil gewoon een stille setup hebben. Als dat meer kost, het zij zo. Radiator buiten vind ik ook best hoor :)
 
Okeej, ik zal eens kijken wat ik samen kan stellen voor je.
Met een prijsindicatie tussen 500 en 700 moet je zeker goed uit te voeten komen, wou alleen maar even kwijt dat 500 net wat krap kan zijn.
Zeker omdat je toch flink wat oppervlak nodig hebt omdat alledrie je te koelen onderwerpen niet bepaald diepvriesjes zijn :p

Heb je misschien een linkje voor me van welke GPU's je precies hebt?
 
Vele keuzes zijn gebaseerd op persoonlijke smaak, wat je mooi vindt, wat past in jouw behuizing en wat past in jouw budget.

Neem daarom het onderstaande even door en stel jouw eigen lijstje samen.
Als je dat lijstje hier plaatst, dan kunnen we je tips geven voor eventuele verbeteringen.

Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen, check hier welke blok past)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Je kan eventueel een link plaatsen naar jouw winkelwagen, zie hier hoe je een link kan maken naar jouw winkelwagen:
Hoe kan ik een link maken naar een winkelwagen?
 
Ik denk dat hij een winkelwagen heeft gemaakt die alleen voor zichzelf zichtbaar is, ik kan het namelijk ook niet zien.

Ik heb overigens wat moeite met de juiste GPU blokken te vinden, ik kan namelijk niet jouwn specifieke kaart vinden en kan dus niet met 100% zekerheid zeggen of een uit Freddy's shop zou passen.
@ Dark-Night: welke blokken heb jij genomen?

Kijk trouwens eens of je het lijstje van Freddy een beetje in kan vullen hdr, veel dingen blijven inderdaad een kwestie van smaak.
 
Ik denk dat hij een winkelwagen heeft gemaakt die alleen voor zichzelf zichtbaar is, ik kan het namelijk ook niet zien.

Ik heb overigens wat moeite met de juiste GPU blokken te vinden, ik kan namelijk niet jouwn specifieke kaart vinden en kan dus niet met 100% zekerheid zeggen of een uit Freddy's shop zou passen.
@ Dark-Night: welke blokken heb jij genomen?

Kijk trouwens eens of je het lijstje van Freddy een beetje in kan vullen hdr, veel dingen blijven inderdaad een kwestie van smaak.

Heb de link aangepast, zou nu moeten werken.

Voor de gpu blokken heb ik iig deze erin geplaatst.

EK-FC4890 CF - Acetal

@Sanders: dat is nu juist waarom ik hier aanklop.
@Dark-NighT: Ja, link werkt nu

Als Sanders zegt dat dit lijstje goed is (2 die goedkeuren is altijd beter :p) dan bestel ik dat gewoon (deze maand).
 
@Sanders: dat is nu juist waarom ik hier aanklop.

Je hoeft geen verstand ervan te hebben om te zeggen wat je mooi vind :p
Je gaf in de eerste post al aan dat looks je ook toch wat uitmaken, dan kan je alvast een leuke fan uitzoeken, wellicht met ledjes in de gewenste kleur.
Welke kleur slang zou je wel mooi lijken bijvoorbeeld?
Je ziet ook dat er verschillende materialen aan blokken zijn.
zo heb je acetal, wat meer een mat zwarte finish heeft.
Plexi, welke doorzichtig zijn. Dit geeft vooral een mooi effect wanneer ledjes of gekleurde vloeistof wordt toegevoegd.
Koper, gewoon het kale koper materiaal. Kan ook heel mooi ogen
En als laatste nickel, wat meer een glimmende chroom look heeft.

Je moet toch tegen de onderdelen aan gaan kijken dus is het ook belangrijk dat je het zelf mooit vind :)
Aangezien de antec blauwe verlichting heeft zou ik bijvoorbeeld al niet rode slangen kiezen. Dat gaat echt vloeken.
Wat mooi zou staan lijkt mij zwart, wit of doorzichtig met dan eventueel een UV vloeistof erin.

Dark-Night heeft een goede set samengesteld,
toch zou ik een paar aanpassingen willen voorstellen, DarkNight mag hier natuurlijk ook weer op reageren als hij dat wilt :)

Zie hier mijn winkelwagen:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - hdr

De Black Ice SR-1 radiatoren zijn heel geschikt voor een systeem dat stil moet zijn, omdat ze heel goed presteren bij <1000 rpm fans.
Echter zijn er wel andere radiatoren die beter presteren voor minder geld, zij het dat de fans dat iets harder moeten staan.
Ik heb nog een 120 mm rad toegevoegd, omdat 360 echt krap aan wordt als je de fans zacht wilt laten draaien.
Hoe meer oppervlak = hoe meer stilte.

De pomp heb ik vervangen voor een MCP655.
Deze heeft een opvoerhoogte van 3.1 meter, wat minder is dan de MCP350, maar het grote voordeel voor jou is dat deze pomp instelbaar is.
Je kan hem dus langzamer laten draaien en dus is hij een flink stuk stiller.
Ik heb daarbij de bijbehorende pomptop geplaatst voor extra performance.

Als blokje heb ik dus een redelijk goedkope (maar presterend) blokje met acetal top genomen, ik denk dat dit mooi gaat staan bij de GPU blokken.

Voor GPU blokken ga ik uit van de expertise van DarkNight, ik neem aan dat ze gewoon passen.
Opmakend van wat ik even snel van de PCB heb kunnen zien.

Ik heb de slangdikte vervangen voor 1/2 (13mm), omdat je alles in een loop gaat zetten is een wat dikkere slang toch wel gewenst, al zal het niet veel uitmaken.
Maar ik denk ook dat het een stukje mooier zal staan :)
De schroeffittingen heb ik dus ook vervangen voor 1/2 formaat exemplaren.

Ten slotte heb ik nog een 45 graden fitting toegevoegd, omdat deze mij handig lijkt om van de CPU naar de graka te buigen, en een 90 graden fitting om van de graka's weer naar de pomp te geraken. Waar ik van uit ga dat deze op de bodem geplaatst gaat worden.

Dit totale setje komt uit op 717 euro. Zelfs dus nog meer dan ik geschat had :schaam
Zaken waar je op zou kunnen besparen:
-Neem 1 maal 480 radiator van eventueel een ander merk (XSPC RX360/480 is ook aan te raden)
-Je kan de pomp van DarkNight gebruiken, ik moet toegeven dat deze geen herriemonster is wanneer hij met een kussentje geplaatst wordt. Dus het is een mogelijkheid.
-Gooi de gebogen fittingen eruit, en werk om te korte bochten heen. Dat moet ook wel lukken met een beetje creativiteit.


Lester, ik moet je toch ten eerste bitch slappen omdat je een link geeft naar een andere shop :p Ik vind het werkelijk ongehoord, haha.

Daarnaast gaat de pomp in je eerste set-up nooit genoeg kracht leveren met slechts een opvoerhoogte van 1,8 meter, hij moet wel door 3 blokken en een radiator heenpompen. Ook al is de restrictie van de graka blokken niet echt hoog.
Daarnaast denk ik dat 240 mm koel oppervlak veel te weinig is voor het doel van de topicstarter, als je daar een stel 2000 rpm fans op zet kan hij het zaakje wellicht koel houden, maar wanneer stilte een belangrijk doel van de waterkoeling is zie ik een 240 radiator niet echt als een optie.
Ik zou dan toch minstens voor 360 mm gaan, en zou je zelfs aanraden daar 480 van te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie lijst Sanders!

Hoewel de D5 pomp een hogere opvoer hoogte heeft, kan de mcp350 beter omgaan met restricties in de loop, dat is eigelijk de reden waarom ik voor de mcp350 ben gegaan, en ook om een beetje de kosten te drukken, daarom ook weer 3/8 ID slangen in plaats van 1/2 ID, het scheelt hier en daar toch heel wat geld terwijl de performance niet slechter is.

Ik ben wel een voorstander van de extra 120mm Rad, ook een SR-1 en dus blijft het still, Hdr kan inderdaad kiezen voor een 4x120 rad, maar het is maar de vraag of dat in zijn behuizing past, en anders zou het buiten de kast moeten. De 45 graden en 90 graden fittingen zijn compleet optioneel, wel zeer handig!

Hdr, in principe zijn alle 2 de voorstellen goed te doen, de enige keuze voor jou is welke diameter slang je wilt, welke kleur en uiteraard moet je nog koelvloeistof in het winkelwagentje doen, maar dit laat ik geheel aan jou over.
 
@Sanders en Dark-NighT
Looks zit ik niet zo mee, hij moet gewoon z'n werk goed doen maar als ik toch moet kiezen, is dat matzwarte wel mooi ja. Moet er toch iets met UV gebeuren, dan is blauw wel leuk daar de kast standaard ook blauwe lampjes heeft.
De combinatie van jullie beide adviezen zie ik wel zitten: lijstje van Sanders maar dan met de pomp van D-N vanwege restricties. Voor duidelijkheid heb ik een foto toegevoegd van m'n huidige kast. Tis niet mooi maar hij doet het in ieder geval. Zoals je ziet is er weinig ruimte. De kast heeft aan zijkant wel 2 gaatjes voor slangen. Ik denk bedoeld voor externe radiator.
hdrd.jpg

Diameter van slang? is dat belangrijk? (of alleen looks)
Koelvloeistof, hoeveel moet ik nemen?
 
Eens kijken,

De radiator moet idd aan de buitenkant, dit kan dan een 3x120mm zijn of een 4x120mm zijn, mag je zelf kiezen, een 4x120 koelt natuurlijk wel weer wat beter. In deze setup raad ik je aan om 3/8 slangen te nemen vanwege het feit dat de meeste waterkoeling gaten in kasten net te klein zijn voor 1/2 slangen. Om je radiator op te hangen raad ik je dit product aan.

Koolance Radiator Mounting Bracket with Quick-Release BKT-HX001P

Hier is dan de complete winkelwagen

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - test

Ik heb wel de 120mm rad weg gehaald, er is niet al teveel ruimte in je pc hiervoor, je kan de winkelwagen laden zodat je hem eventueel nog kan aanpassen, met bijvoorbeeld een 4x120mm radiator.
 
Hier versie 2.0 van jouwn bestelling:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - hdr

Ik heb de doorzichtige slangen vervangen door de zwarte, omdat dit je mooi leek.
Verder heb ik de losse schroeffittingen vervangen voor 3 setjes van 4, geen verschil verder, scheelt alleen een paar euro.

Ik zou voor een grote loop als deze toch bij 1/2 slangen blijven.
Voor kleine loops maakt het inderdaad niet veel uit welke maat je neemt, dan gaat het meer om de looks.
Maar naarmate de loop groter wordt is het toch wel voordelig om meer koelmedium door je slangen te hebben.

Verder heb ik de pomp + top van DarkNight er bij geplaatst.

Daarnaast heb je een mooie backplate erbij voor het CPU blokje te ondersteunen, die waren we bijna vergeten :D

En als laatste heb ik wat Feser Pure Aqua als koelvloeistof toegevoegd, met een kill coil om algen en corrosie tegen te gaan.

Het enige waar je zelf nog even naar moet kijken is de wijze waarop je de radiator achterop wilt bevestigen.
Hiervoor zijn in de shop verschillende oplossingen te krijgen, maar als je handig bent zou je ook zelf een framepje in elkaar kunnen zetten.
Die gaten in je case zijn inderdaad om koelslangen door het achterpaneel te leiden.
Het lijkt me verstandig als je de 360 radiator achterop zou plaatsen, en de 120 mm voorin probeert kwijt te raken.
Ik weetn iet hoeveel HDD's je erin hebt, maar anders zou je 1 van de 2 HDD cages eruit kunnen nemen wellicht.



edit:// Die DarkNight was me weer eens net voor :D Altijd right on the spot die vent
 
haha @ edit
er zit maar 1 sdd in in bracket (onderin zie je een stukje), al m'n belangrijke data staat op server (die je ook een stukje op foto ziet). De hdd cages bovenin zit alleen 1 dvd in.
 
Die SSD is dus wel te verplaatsen.
Maar dat blijft uiteindelijk je eigen keus. Ik zou je wel aanraden die 120 mm extra proberen kwijt te raken in je case, maar ik kan tegelijkertijd uit eigen ervaring zeggen dat er niet veel ruimte zit in een Antec 902 inderdaad.
die afweging zul je dan even zelf moeten maken natuurlijk :)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Source [tka gpu] xfx 280x dd Verkocht 0
DaGreatRV EK-FC R9-290X (Rev.2.0) en XFX R9 390 DD Black Edition past niet. Waterkoeling 8
cederieck [VERKOCHT] XFX HD 6970 Met waterblok en luchtkoeler Verkocht 1
JeanPaul [VERKOCHT] XFX Radeon HD7950 Black Edition Double Dissipation Verkocht 1
A Bios flash xfx 7970 DD voltage unlock? AMD / ATI 1
A XFX FX-797G-TDFC 7970 slechte reviews. AMD / ATI 4
R XFX HD7970 Double Dissipation BLACK Overige Koeling 2
DjangoSoe [CLOSED] XFX 5870 eyefinity 6 edition Gesloten 1
F [IN-ACTIVE] XFX 6870 BlackEdition V2. 200 Euro! Verkocht 4
z999 [VERKOCHT] XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 PCI-E Verkocht 4
dave-firsttimer:) VERVANGER voor xfx geforce 8800gt alpha dog edition NVIDIA 3
wâldpyk [IN-ACTIVE] xfx 5870HD-587A-ZNFA met ek waterblock Verkocht 0
M Cooling voor mijn XFX 4870x2 Overige Koeling 9
S XFX 6970 waterblock Waterkoeling 8
Das Experiment [IN-ACTIVE] XFX 780i SLI S775 Moederbord Gevonden 2
JeanPaul [VERKOCHT] Crossfire XFX HD6870 1GB + Waterblocks Verkocht 17
Sw333t [VERKOCHT] XFX Radeon HD 5570 1GB met Revoltec Graphic Freezer PRO koeler Verkocht 14
Legendary1985 [VERKOCHT] XFX HD5830 1GB + EK Full cover block Verkocht 5
Yinchie XFX Warpad HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Joren [VERKOCHT] 2x XFX 8800GTS xxx Alphadog 320Mb Verkocht 2
olympus [VERKOCHT] Ati xfx hd4770 Verkocht 9
olympus [IN-ACTIVE] Defecte xfx HD4550 Verkocht 2
T Waterkoeling i5 750 en XFX GTS250 Advies Waterkoeling Setup 2
animal baars [VERKOCHT] XFX GTX260-216 Standard Verkocht 8
animal baars [VERKOCHT] XFX GTX260-216 Black Edition Verkocht 10
olympus [VERKOCHT] xfx radeon HD5570 Verkocht 27
R [REFUSED] xfx hd 6870 1024 mb Verkocht 5
Sanders [VERKOCHT] Intel X25-M 80gb, Asus ENGTX470, XFX HD 5450 Verkocht 15
coolfris [VERKOCHT] xfx hd 4870 1.0 gb (hd-48za-zhdc) + Swiftech MCW60-4870/4890 Verkocht 7
Bullus [VERKOCHT]gpu-xfx hd5850 Verkocht 9
Wally1987 XFX GTX285 Black Edition Verkocht 4
vincent [VERKOCHT] 2X xfx 9800GX2 Verkocht 23
Flipmode [VERKOCHT] XFX HD5850 Black Edition 1GB (incl. EK5850 Fullcover Copper/Acetal) Verkocht 5
alain-s XFX HD 5770 crossfire vervange door HD5870 crossfire Hardware & Software 1
CrUzEr problemen met mijn XFX Radeon HD 5870 Hardware & Software 10
Sw333t Water block voor XFX Geforce 8600GT Waterkoeling 22
JeanPaul xfx xxx 5850 overclocken Overclocking 17
mailbomber Waterkoeling blok voor de 8800 GTS 640 MB van XFX Waterkoeling 16
KnuX Waterblok voor nvidia xfx gtx285 Waterkoeling 17
Joren XFX HD 4870 512Mb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
M waterkoeling i7 920 2x xfx 4890 black edition ??? euro Advies Waterkoeling Setup 8
S waterkoeling i7 920 xfx 4890 black edition 300 euro Advies Waterkoeling Setup 10
A koeler van een xfx 280 gtx afhalen Waterkoeling 11
stravinski XFX 680i-LT Hardware & Software 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan