• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

1e Waterkoeling (High-End) Budget 500,- Plan

VJB

New member
[Prijzen & Hardware update]
[Voorheen: GTX 580 3GB nu GTX 680 4GB]
[Voorheen: 2500€ nu 3500€]


Na wat informatie te hebben vergaard ben ik op een samenstelling gekomen welke ik absoluut niet zo zou willen kopen aangezien ik er nog maar bar weinig vanaf weet en daarom bevindt ik mij nu ook hier typende aan mijn bureau.

Zo zijn er nu een aantal dingen waarvan ik weet dat ik ze wil hebben maar met de eventuele informatie welke er bij komt door middel van jullie reactie`s zou dit alsnoch wel eens kunnen wijzigen. Zo ben ik vanaf een budget 800,- tot 3500,- gekomen voor mijn systeem. Daar hou ik in dit geval wel rekening mee met een budget van maximaal 500,- Tenzij een bepaald component wat ik ''no matter how'' wil hebben kan dit worden opgeschroefd tot 600,- wat naar mijn indruk het dubbele is van een normale waterkoeling.

Vraag:

Na het informeren naar een koelsysteem zijn er enkele vragen bij mij opgedoken zoals de corrosie van koper, nikkel, aluminium & acetal en deze 4 metalen gecombineerd.
Hiervan weet ik dat aluminium niet samen gaat met koper wegens micro metaal deeltjes welke op elkaar reageren. Corrosie kan lekkage`s veroorzaken wat ik dus absoluut wil voorkomen... Wie nou niet? Ook weet ik dat het minst edele metaal altijd slachtoffer is. Zo heb je koelvloeistof met een metaal soort er in welke minder edel is dan bijvoorbeeld aluminium en koper waardoor ik een koperen koelblok zou kunnen hebben en aluminium radiator. Niettemin dit voorkom ik het liefst.

Update's:

[Update 1]Extra Rad bevestigd aan Hard-disk Bay
[Update 2] Loop koeling uitgedacht totale oppervlakte rads = 880mm
Omloop.jpg
Naamloos.jpg

1x 280mm Rad
2x 240mm Rad
1x 120mm Rad

Koeling Componenten:

Blokken:[/U|
3x (GPU)
1x EK-Supreme HF (CPU) Acetal+Nickel

Pomp & Pomptop:
1x EK-DDC X-TOP Rev.2 Acetal (pomptop)
1x Laing DDC-1 MCP350 12V (pomp)

Resevoir/Fillport & Fitting:
(Bitspower)

Slangen:
Bitspower Crystal Link Tube (Niet Flexibel)

Koppelingen & Bruggen:
3x EK-FC Link GeForce
1x EK-FC Bridge DUAL Parallel 3-Slot

Radiatoren:
2x EK-CoolStream RAD XTX 240
( Zie Update voor volledig systeem )

Componenten Systeem:

- Belangrijke gegevens

CPU: 2011 Socket
GPU: GTX 680 4GB
MOBO: Intel DX79SI

- Componenten algemeen

( Front 5.25 Bay ) Antec Veris Multimedia Station Premier
( Case ) Corsair Obsidian 650D
( PSU ) Corsair Professional AX1200 1200W
( RAM ) Corsair Vengeance 16GB DDR3-1600 CL10 kit
( SSD ) Crucial m4 128GB
( GPU ) Gainward GTX 680 4GB Phantom
( Motherboard ) Intel DX79SI
( CPU ) Intel Core i7 3820
( Front 5.25 Bay ) NZXT sentry 2
( Case-Mod ) NZXT Sleeved Led kit Blue 2m
( HDD ) Samsung Spinpoint F3 1TB
( CPU-Cooler ) Corsair Hydro Series H100 ( Deze zal komen te vervallen )
( FAN 200mm ) Cooler Master MegaFlow 200
( FAN 120mm ) Gelid Wing 12 PL
( FAN 140mm ) Enermax UCAPV14A-BL

Alle tips & opbouwend kritiek van harte welkom!

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp/reactie`s!
 

Bijlagen

  • Naamloos.jpg
    Naamloos.jpg
    54,3 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
@wemmeltje1

Correctie 3x gtx 580 3GB is rond de 1300 euro :p
1200 euro voor overige hardware onderdelen :) Daarnaast is de gtx 580 al eens getaald en ik denk dat deze nog zal dalen waardoor ik eventueel 700,- aan waterkoeling kan besteden. ( de 2500 euro is trouwens exclusief waterkoeling, dus ik heb zo een systeem van circa 3000 euro )

Niettemin bedankt voor het kritiek! :D

@S1ckL0rd

Dat was ik al van plan ja haha maar wat betreft een extra rad heb je zeker gelijk! Ik zou een extra 120mm rad kunnen plaatsen op de achterkant :) Het nadeel van de corsair 650d is dat deze slechts 2 uitgangen heeft al zou ik dit kunnen casemodden door een extra rad aan de zijkant te plaatsen of een 280mm rad boven op de case en boven in de case een 240mm rad. Maar koelt dat wel goed vraag ik mij af? 2 rads direct boven op elkaar?

Maar bedankt jongens! Dit was zeker behulpzame info! Al wat ik nog moet weten is welke setup wat betreft rads het beste is.
Hier de voorbeelden:

Boven op de case 2x enermax 140mm fans met hieronder 1x 280mm rad + in de case hier onder 1x 240mm rad met daaronder 2x 120mm gelid solutions fans.

(Alle fans zijn van de duurste soort met de beste luchtverplaatsing van het te betreffende merk)

@S1ckL0rd

Ik zie juist dat ik er overheen las. een 200mm rad vooraan is jammer genoeg niet mogelijk wegens beperkte ruimte ook is dit niet goed voor de airflow binnenin de case waar nog eens bij komt kijken dat dit warme afvoerlucht is van de rad welke vooraan zit. Niettemin heb je me zoals je hierboven ziet op een paar andere ideeën gebracht waar ik dankbaar voor ben! :)
 
ik wil je echt niet bekritiseren maar ik ben 98% zeker dat je met 2 280 rad nog niet toekomt
volgens mij besef je niet wat je moet koelen,3 gtx 580's genereren een FUCKLOAD aan warmte ,je hebt minimum een 4x120 mm rad aan oppervlakte nodig om dit te koelen

edit:mss dat een 3x120 rad ook voldoet al hij 60 mm dik is en er high rpm fans opzet
edit nr2: ik heb het hier enkel over de gpu's eh,de radoppervlakte nodig voor de cpu staat hier niet bij(dit is ook niet zo'n warm component,moet 1 240mm rad normaal voor voldoen)
 
@wemmeltje1

Dat wordt nogal een case mod haha, waar moet ik het allemaal kwijt zeg! XD

Maar, ik heb een idee wat wellicht werkt, vraag me niet hoe... Maar één 240mm radiator + 280mm radiator voor 3 gpu`s is voldoende? Met daarbij inbegrepen één 120mm rad voor de CPU ( Ik maak snel eff een paint foto om mn idee visueel te maken )

Zo, dit is het idee. Hoop dat jullie het schema begrijpen, dit is slechts het schema van de radiatoren en een snelle schets van de omloop

Naamloos.jpg

Wellicht heb ik het dubbele hiervan nodig maar het is een begin...
 
Laatst bewerkt:
Je kunt misschien achter ipv 120mm een 140mm rad plaatsen. Persoonlijk vind ik rads buiten de kast niet mooi. Als je wilt gaan modden kun je ook de onderste hd-cage verwijderen en daaronder nog een dikke 60mm rad van plaatsen.
 
Aangezien de hd cages verwijderbaar zijn zal dit niet zo zeer een mod zijn en is dus mogelijk maar dan blaas ik weeral warme lucht mijn kast in. Het zal wel voor wat extra koeling zorgen maar zo groot is het verschil niet lijkt mij. Vandaar denk ik er over om een extern koelsysteem te kopen en aan te sluiten op het primair koelsysteem.
 
Je koelt alles, wat normaal lucht nodig heeft om gekoeld te worden, met water. Warme lucht je kast in blazen heeft op dat moment niet zo'n heel groot invloed meer op de rest van je componenten.
 
Dat houdt in dat ik dus flink ga casemodden :)
Ik wil ook het liefst dat ik alles in de computer heb zitten op de 280mm boven na en 120mm achteraan na.

Wat advisteren jullie.. Oh ja, ik heb nu de GTX 680 i.p.v. de 580.. Maar goed, wat adviseren jullie voor 3x gtx 680 phantom 4gb?
Ik heb sowieso 1x 120mm 1x 280mm en 1x 240mm. Wat moet hier nog bij? Wat voor rad zal hier extra bij voldoen?

(Ik verander direct even mijn systeem overal op highflow)
 
een grotere case om me te beginnen die 3x 480 rads kunnen vasthouden :)

littledevil bv icm 2x 480 rads op de bodem, daarna kijken naar een dual mcp 655 pomp setup en 1dikke loop maken.

trek snel 1200 euro uit voor waterkoeling EXCL! de case a 500.
en ja dat IS echt nodig met jou 3x 680 setup.
 
Is de phanthom 4gb wel een ref kaart, van wat ik zo zie volgens mij niet.
Dus wss zijn er geen fullcover waterblokken voor deze kaart, universele blokken kunnen wel natuurlijk.

En 3 van deze jongens op air zal wss ook lastig gaan, alsik het zo zie zijn de kaarten groter dan 2 slots.
 
@k.3nny

Volgens mijn rekensommetje kom ik dan 1 rad van 120mm tekort haha.
Trouwens, wat koelt beter 4x 120mm of 1x 480? 4x 120mm lijkt mij aangezien het totale oppervlak van de rad groter is dan die van de 480. Naar mijn idee zit ik wel goed met het volgende plan op één 120m rad na dan. Of nee, één 80mm radje :D! dat wordt dus een 120 wat zelfs nog beter is dan die 1200€ setup XD
Naar mijn indruk dan :)

Omloop.jpg
Naamloos.jpg

@Thierry

Volgensmij is de layout (voor waterkoelblokken) hetzelfde als de normale GTX 680. Ik zal dit voor alle zekerheid nog eens vragen aan de fabrikant. Maar goed dat je het zegt, ik had zo de normale blokken besteld haha.
 
Gewoon even contact opnemen met mij. Heb je maar 1 rad nodig :) en je temps kunnen onder nul :p
En je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit ook. 4 radiatoren.. wat een giller. lmoa
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
C [Waterkoeling] €300 voor dhz project met 2 high power leds Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan