• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

€200, E8400, 9800GT, evt. P35

koenvbeek

New member
Hallo allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van waterkoeling. Ik heb mijn pc in de zomer vorig jaar gebouwd, en wil een keer een grote upgrade doen, en dan denk ik vooral aan waterkoeling + flinke overclocks dan dat ik betere componenten koop. Ik zal even noemen wat ik nu in mijn pc heb zitten:
  • Intel Core 2 Duo E8400 (3.0 Ghz, 3MB, 1333Mhz)
  • Mobo: Asus P5K (met P35 chipset)
  • 2x1GB G.E.I.L 800 Mhz geheugen (ga nog zo'n setje of een 4 gb 1066 kit kopen later)
  • Samsung SpinPoint F1 750 GB HDD
  • Club3d 9800GT 512mb met 2-slots koeler en standaard clocks
  • Case: Enermax Phoenix Neo Blue ECA3162 (zie hier). (Hij heeft alle leds in het blauw, dus de toekomstige waterkoeling set moet ook in het blauw zijn, of juist iets anders dat daar heel goed bij past.)
  • Antec EarthWatts 650W (zie hier)

Ik heb al eens wat rondgekeken, ook op andere sites, en ik vind de Thermaltake inbouwsets zoals de BigWater 760i of 780e er leuk uitzien, maar ik heb hier veel negatieve dingen over gehoord.

Wat ik dus zou willen koelen is de CPU en de GPU+geheugen. Mijn GPU is een G92 die ook op 8800GT's zitten. Ik denk dat de opbouw gelijk is aan een 8800GT, dus er is veel keus voor wat betreft blokjes.

In een ander Topic heb ik iets gezien over XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit. Deze is goedkoop, en heeft positieve reacties. Is dit wat ik zoek?

Ik vind de koelprestaties het belangrijkst. De fans mogen best geluid maken, maar het moet natuurlijk niet te erg worden. Tijdens het gamen mag mijn pc best lawaai maken, dat hoor je toch niet boven het spelgeluid uit. Als hij idle is moet hij wel zo stil mogelijk zijn. Nu is dat al zo, en dat wil ik graag zo houden.

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven over mijn pc. De oplossing die ik zoek mag intern zijn, maar ook extern.
 
Hoi Koen,

XSPC Set is een goed setje voor een voordelige prijs.
Perfect voor CPU cooling.
Maar als je ook nog jouw videokaart en bij wilt waterkoelen, moet je wel een extra radiator bij nemen.
Je kan het setje dan dus "uitbreiden" met een extra radiator.

Wat je ook kan doen is zelf een set samenstellen met een 240 radiator.
Want je hebt wel minimaal een 240 radiator nodig met een CPU en GPU in de loop, wil je ook nog een beetje overclocken.
Een 360 radiator is nog beter voor de flinke overclocks :)

Heb je al een beetje ingelezen over waterkoeling?

Zo niet, neem dit a.u.b. even door:
http://www.highflow.nl/forum/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.


Als je alles doorgelezen hebt, moet je het allemaal beter begrijpen en kan je jouw eigen set naar wens samenstellen.

Dat lijstje kan je hier plaatsen en kunnen wij je tips/verbeteringen etc. geven.
 
Hey Freddy,

Bedankt voor je snelle reply!

ja, ik had al eerdere antwoorden op andere beginners gelezen, en die link heb ik al een keer geklikt en gelezen. Handig overzicht trouwens!

Ik denk dat ik nu een heel domme vraag ga stellen. Dus hou je lachen even in, en neem geen slok drinken terwijl je dit leest, mocht je net zo'n hekel aan schoonmaken hebben als ik!:031:

Hier komt-ie: Bij de maten van de rads die je noemt, is 240 dan 2x een 120mm fanslot? en een 360 een 3x120mm slot? want dan gaat dat niet passen in mijn kast, want ik heb maar 1 120mm slot voor en 1 120mm slot achter...

Dan zou de radiotor er bovenop moeten, maar hij staat onder mijn bureau van ehh... - wat is de standaard maat van een bureau? - 78 cm volgens mij. en tussen de kast en het tafelblad zit pakweg 15 cm. is dat niet een beetje weinig voor een grote radiator? Of weet je nog andere oplossingen die mooi weg te werken zijn?

Koen
 
Laatst bewerkt:
Zo erg was die vraag niet hoor :)

Je hebt het goed.
Een 240 radiator is dus een radiator waar twee fans van 120MM op moeten.

Als je beperkt bent qua ruimte, zou je ook twee 120 radiatoren kunnen nemen.
Eentje achter en eentje voor in jouw kast.

Anders kan je ook een 240 of 360 radiator achter op jouw kast monteren (extern).
Voorbeeld:
detailed_image_739.gif


Of inderdaad bovenop:
detailed_image_740.jpg
 
Op het eerste plaatje zit de bovenstel helft op de plaats van het slot en de andere helft daar onder, toch? Maar dan zit de aansluiting van je monitor op de videokaart toch in de weg, of zie ik dat verkeerd?

En die oplossing bovenop is kleiner dan ik had verwacht! Dat gaat makkelijk passen onder de tafel.

Nu een andere vraag: Wat is goedkoper en als dat uitmaakt beter:
een 120mm rad achter in het slot en een 240mm bovenop of
alleen een 360mm bovenop?

Alvast bedankt

Koen
 
Hey Freddy,

ik heb een lijstje gemaakt, maar ik heb het gevoel dat ik iets verkeerd doe bij de slang-koppeling-koelblok,etc. Wil je hier even extra naar kijken?

Mijn winkelwagentje:

1x XSPC RS360 Black (€49.99)
2x Scythe 120MM Ultra Kaze 3000RPM (€9,98, dus 19,96) (ik heb er al 1, dus samen 3)
1x EK-Supreme LT - Plexi (775 - 1366) (€34,95)
1x EK-VGA Supreme - Acetal (€44,99) -> Is dit de goede oplossing voor mijn 9800GT, of is er ook een blokje speciaal voor mijn kaart? Wordt hiermee het geheugen ook gekoeld, of moet ik daar ook een blokje voor kiezen?
1x XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump (€55,00)
1x Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN (€12,95) -> is dit genoeg?
2 meter Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - ACID GREEN (€7,90, dus €15,80) -> is dit genoeg of te veel?
8x 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4 (€2,34, dus €18,72) -> heb ik goed geteld en is dit de goede maat?
1x Spuitfles - 1000ML (€5,99) -> lijkt me wel handig. Vergeet ik niets dat ik nodig heb bij het bijvullen?
1x Arctic Cooling MX-2 Koelpasta (4g) (€6,90) -> Er zit al bij het cpu-blok bijgeleverd, dus is dit nodig? Op een bedrag van meer dan €200 is dit natuurlijk niks dus om de prijs hoef ik het niet te laten, maar als het helemaal niet nodig is dan toch maar liever niet...


Wat vind je van deze lijst boven de set XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit van €109,99? Maakt die €160 veel verschil of kan ik net zo goed de set nemen?

Koen
 
Je hebt idd ook blokken speciaal voor de 9800GT die ook het geheugen koelt:
EK-FC9800 GTX SLI - Acetal

Als je voor de EK-VGA Supreme gaat, moet je nog heatsinkjes mee bestellen die je op jouw geheugen chips moet plakken.

1 fles is genoeg.
2 flessen is wel aan te raden als reserve.

2 meter slang is voldoende, maar 3 meter is aan te raden. Dan kan je nog knipfouten permitteren :)

8 fittingen is goed en het is de goede formaat.
Vergeet niet om nog 8 slangklemmen mee te bestellen.

Spuitfles is voldoende.

Koelpasta moet je bestellen, is niet meegeleverd met CPU blok.


Dit is wel een betere set, je hebt nu een grotere radiator, sterkere fans, betere CPU blok en een GPU blok.


nb. Jouw gekozen pomp+reservoir is momenteel niet op voorraad.
Levertijd is ook nog niet duidelijk (nog in productie bij XSPC).
Je eventueel voor deze kunnen, is voordeliger en sterk genoeg voor jouw setup:
XSPC X2O Compact 450 Pump
 
Dan wordt dit dus de nieuwe lijst:

1x XSPC RS360 Black (€49.99)
2x Scythe 120MM Ultra Kaze 3000RPM (€9,98, dus 19,96) (ik heb er al 1, dus samen 3)
1x EK-Supreme LT - Plexi (775 - 1366) (€34,95)

1x EK-VGA Supreme - Acetal (€44,99) of
1x EK-FC9800 GTX SLI - Acetal (€84,95) -> Ik heb een 9800GT, geen GTX. Past hij toch wel?
1x XSPC X2O Compact 450 Pump (€49,98)
2x Feser One Cooling Fluid - UV ACID GREEN (€12,95, dus €25,90)
3 meter Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - ACID GREEN (€7,90, dus €23,70)
8x 13MM (1/2) EK High Flow Fitting - G1/4 (€2,34, dus €18,72)
1x Spuitfles - 1000ML (€5,99)
1x Arctic Cooling MX-2 Koelpasta (4g) (€6,90)

Maar nu... Het totaal is €371,03, bijna het dubbele van €200. Dit was eigenlijk niet de bedoeling... HELP!

Koen
 
Ik weet niet zeker of dat blok past op jouw videokaart.
Je kan het beste hiervoor even direct mailen met EK Waterblocks:
info@ekwaterblocks.com (in het Engels).
Vermeldt dan ook merk en model van jouw videokaart, zodat EK het kan checken.

Om niet over jouw budget te gaan, kan je voorlopig gewoon 2 meter slang doen en 1 fles vloeistof.
Dat kan je achteraf altijd nog na bestellen.

Het GPU blok voegt ook heel wat toe aan het totaalbedrag.
Je zou voorlopig ook alleen voor CPU kunnen gaan.
 
Eigenlijk was at een domme vraag, dat had ik ook zelf kunnen bedenken...

Nu is het nog €213! Daar kan ik mee leven.

Ik ga er nog eens over nadenken, je hoort nog van me.

Groetjes,

Koen
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan