• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600

djmulder

New member
Hallo,

Ik zit al een tijdje te denken om over te gaan op watercooling (eigenlijk heb ik het stiekem al voor mijn CPU, ik heb een DeepCool Captain 240PRO), maar ik heb al tijdje mijn twijfels of ik handig genoeg ben.

Nu heb ik een Gigabyte 3080 10g gaming oc en een AMD Ryzen 3600. Met de 3080 heb ik het probleem dat de Memory Bridge te heet wordt (100+C) daarom had ik een beetje mijn idee opnieuw gevormd om watercooling te nemen.

Hier kwamen een paar vraagjes uit:
- Ik heb moeite om een waterblok te vinden voor de 3080, ik heb een Bykski N-GV3090GMOC-X op Aliexpress gevonden en eigenlijk niet veel anders dat vergelijkbaar was. Dus mijn vraag: is dat een goed blok voor de 3080? Of hebben jullie een andere suggestie?
- Terug naar dit blok, ik ben onder de indruk dat alleen maar 1 kant van de GPU gekoeld wordt.. en dat de "Memory bridge" aan de andere kant zit, klopt dit? Is er toch iets te doen om de koeling op orde te krijgen?
- Voor mijn CPU, ik wilde het niet al te complex maken en keek gewoon naar een Barrow Composite Edition Micro Jet CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/4 - Black. Is deze de moeite? Past het bij de GPU blok? (hoeft niet het beste van het beste te zijn voor mij)
- Pomp en Reservoir: ook hier wil ik niet al te spannend en zat te kijken naar een: Alphacool Eisstation DC-Ultra incl. Alphacool DC-LT 2600 Ultra pump .. dat zal toch voldoende zijn?
- Nu de radiator heb ik wat moeite mee. Ik heb een NZXT 510i case en ben nou niet echt onder de indruk dat er iets meer in kan dan een 280mm radiator. Klopt mijn denkwijze? En wat is hiervan een redelijk/goede?
- Tubing heb ik nog weinig idee van.. hier moet ik nog inlezen. Hulp hierbij is welkom.. ik denk dat ik hard tubing wil, ik begrijp dat het wat moeilijker is maar mooier eruit ziet, maar dat softtubing toch makkelijker is met mogelijk toekomstige upgrade.

Alvast bedankt voor enige hulp/advies/input :)
 
Je kan hier even checken of er nog andere fabrikanten zijn die nog blokjes voor jouw GPU:

Het is standaard dat alleen de CPU zijde wordt gekoeld.
De achterkant is niet noodzakelijk, maar er bestaan wel waterblokken voor de achterkant voor sommige videokaarten (zie hier ook de linkjes hierboven om te kijken of er een is voor jouw kaart).

Ja dat is een prima blokje, alle blokken die wij in onze webshop hebben passen op elkaar, je hebt alleen de juiste fittingen en slang nodig.

Pomp en reservoir is ook prima.

Radiator kan je altijd het beste gaan voor zo groot mogelijk, je zal hiervoor zelf even moeten meten wat past (of even googlen).

Soft tubing is de makkelijkere keuze en kan ook net zo mooi zijn :)
 
Je hebt een NZXT 510i en de enige plek waar dan een 240 AIO past is aan de voorkant, dus je blaast al warme lucht de kast in.
Tijdens een beetje load/gamen is die case dan wel een aardige broeikas. Niet heel gek dat de temperaturen hoog zijn.

Overigens bij een RTX3080 is 100 graden op de memory bridge geen uitzondering.

Wat je kan doen is alle fans omdraaien. Dat de airflow van achter/boven (als intake) naar voren gaat, dat je de warme lucht aan de voorkant eruit blaast. (outtake)
 
Je kan hier even checken of er nog andere fabrikanten zijn die nog blokjes voor jouw GPU:

Het is standaard dat alleen de CPU zijde wordt gekoeld.
De achterkant is niet noodzakelijk, maar er bestaan wel waterblokken voor de achterkant voor sommige videokaarten (zie hier ook de linkjes hierboven om te kijken of er een is voor jouw kaart).

Ja dat is een prima blokje, alle blokken die wij in onze webshop hebben passen op elkaar, je hebt alleen de juiste fittingen en slang nodig.

Pomp en reservoir is ook prima.

Radiator kan je altijd het beste gaan voor zo groot mogelijk, je zal hiervoor zelf even moeten meten wat past (of even googlen).

Soft tubing is de makkelijkere keuze en kan ook net zo mooi zijn :)
Hoi Freddy, mooi bedankt. Uit die configurator kom ik op: Alphacool Eisblock Aurora Acryl GPX-N RTX 3090/3080 Gaming/Eagle welke niet op voorraad is bij jullie en Alphacool Eisblock Aurora GPX-N Acryl Active Backplate 3080/3090 Gaming/Eagle, welke Highflow ook niet op voorraad heeft. Dus ik weet niet of deze nog komen? Maar het lijkt mij wel een betere optie dan ik gevonden had (ten minste niet aliexpress en een namebrand). Bij de andere configurators in dat lijstje krijg ik allemaal terug dat ze geen cooler hebben voor mij.

Er is wel een rariteit: bij die configurators ziet mijn kaart er iets anders uit, er is een rare verlaging bij de voorkant die ik niet lijk te hebben, ik ga hier vanuit dat het gezichtbedrog is. Het board van de kaart ziet er overigens wel hetzelfde uit.
 
Je hebt een NZXT 510i en de enige plek waar dan een 240 AIO past is aan de voorkant, dus je blaast al warme lucht de kast in.
Tijdens een beetje load/gamen is die case dan wel een aardige broeikas. Niet heel gek dat de temperaturen hoog zijn.

Overigens bij een RTX3080 is 100 graden op de memory bridge geen uitzondering.

Wat je kan doen is alle fans omdraaien. Dat de airflow van achter/boven (als intake) naar voren gaat, dat je de warme lucht aan de voorkant eruit blaast. (outtake)
Niet 100% waar van de case, officieel zit mijn huidige systeem in een NZXT Manta, ik heb een H510 ter vervanging omdat ik naar Full ATX wil tegenwoordig.. te veel gezeur met ITX .. het is allemaal krap en ik mis pcie slots etc etc. De AIO zit boven in deze case (met wat modding, het ventiel paste niet dus wat gedremeld). Dus ik ben in mijn planning van de H510 uit aan het gaan.

Ik zie inderdaad wat je bedoelt, boven zit maar ruimte voor een kleine radiator en uit jouw verhaal maak ik op dat het wellicht dus beter is om hier ook voor te kijken (om hem dus boven te plaatsen) Heb je hier nog een tip voor? Het ziet er uit dat het een 140 fan is.. dus ik weet niet of een 140 radiator beter is dan de radiator voor te plaatsen en de fans om te draaien?
 
Het hangt er vanaf welke en hoeveel radiatoren je gaat nemen.
Als je een grote radiator gaat nemen of meerdere kleinere + CPU blok + GPU blok dan kan je beter een losse pomp/reservoir nemen met een goede DDC of D5 pomp.

Als je alleen GPU en een 240 radiator bijvoorbeeld, dan kan de Eisbaer Solo dat wel hebben.
Het wordt dus: GPU + backpanel van GPU + CPU en een 140 Radiator.. dan toch maar losse pomp. Thanks
 
Duidelijk. Maar dan is er alleen plek voor in de kast, is dat een probleem?

Nee is geen probleem want je zuigt voor het grootste gedeelte de verse lucht aan vanaf buiten.
240/280 is wel écht het minimum dus je zou voor de zekerheid kunnen kijken voor een extra 120/140 aan de achterkant.

En met een goed stel Lian Li UNI fans erop kom je al een heel eind.
 
Laatst bewerkt:
Nee is geen probleem want je zuigt voor het grootste gedeelte de verse lucht aan vanaf buiten.
240/280 is wel écht het minimum dus je zou voor de zekerheid kunnen kijken voor een extra 120/140 aan de achterkant.

En met een goed stel Lian Li UNI fans erop kom je al een heel eind.
Ah duidelijk. Ik dacht uit eerdere opmerkingen te begrijpen dat boven het beste is. En pomp zo laag mogelijk idem met in/uitgangen van de radiator.

Volgende vraag, ik zit dus naar pomp te kijken. Maar dan dus DDC en D5.. Wat is het verschil en wat is de voorkeur?

Side vraag bij de header voor mijn digitale rgb is de aarde pin gebroken (de connector bleef er steeds uitvallen en uiteindelijk ook met pin en al) maar de andere (analoge) rgb header is nog goed.. Ik ga er vanuit dat die aarde hetzelfde is? En ik gewoon zijn aarde kan gebruiken.. Ik hoef niet zo zeer rgb, maar als het er toch zit moet het werken ook
 
Laatst bewerkt:
Ah duidelijk. Ik dacht uit eerdere opmerkingen te begrijpen dat boven het beste is. En pomp zo laag mogelijk idem met in/uitgangen van de radiator.

Volgende vraag, ik zit dus naar pomp te kijken. Maar dan dus DDC en D5.. Wat is het verschil en wat is de voorkeur?

Het maakt niet zoveel uit, het is ook een kwestie van wat wil je kwijt, waar kan je het kwijt en wat is makkelijk qua inbouwen. Dat laatste is per case anders.

DDC is kleiner dan een D5.
D5 is stiller dan een DDC.
D5 word gekoeld door het water in de loop, DDC is passief. Word dus warmer.
Qua performance is het afhankelijk aan wie je het vraagt. Althans dat is de conclusie die ik zelf heb genomen. 😅 Je bent met beide goed af.

In mijn eigen loop CPU + GPU + 360 + 280 heb ik een DDC pomp met een mooie top en een los tube reservoir.
 
Het maakt niet zoveel uit, het is ook een kwestie van wat wil je kwijt, waar kan je het kwijt en wat is makkelijk qua inbouwen. Dat laatste is per case anders.

DDC is kleiner dan een D5.
D5 is stiller dan een DDC.
D5 word gekoeld door het water in de loop, DDC is passief. Word dus warmer.
Qua performance is het afhankelijk aan wie je het vraagt. Althans dat is de conclusie die ik zelf heb genomen. 😅 Je bent met beide goed af.

In mijn eigen loop CPU + GPU + 360 + 280 heb ik een DDC pomp met een mooie top en een los tube reservoir.
Ah ja. Makes sense.. Wellicht dat ik dan naar 1x 140 boven en 1x 280 voor zal kijken.. Pomp dan een D5
. Ik hou van stil.. Moet ik alleen voor fans kijken, ik heb nu 120s (allemaal dezelfde als die van die DeepCool die ik eerder noemde)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
D Watercooling cases Advies Waterkoeling Setup 7
P gtx 980 SLI watercooling Waterkoeling 3
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
B RayStorm D5 Photon AX360 WaterCooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
R Thermaltake watercooling componenten. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
D asus gtx 780 direct cu2 oc. met stock watercooling en bracket Waterkoeling 2
K Watercooling setup: Pentuple setup Advies Waterkoeling Setup 26
B pc build custom watercooling Gallery & Build Logs 5
T 7870 crossfire watercooling NOOB Waterkoeling 16
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1
O Hulp nodig, helemaal nieuw met watercooling Advies Waterkoeling Setup 4
B probleem met watercooling loop Waterkoeling 34
R Watercooling (Finaly...) Advies Waterkoeling Setup 1
B R9-290x system, Advise for watercooling setup please Advies Waterkoeling Setup 0
M watercooling 600eu max gpu + cpu block? Advies Waterkoeling Setup 1
A watercooling loop? Waterkoeling 8
D Wil mogelijk overstappen op watercooling, wie o wie helpt:) Advies Waterkoeling Setup 9
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan