• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Noob

OhTheAgony

silence please
Hallo allemaal,

ik ben Storm en nieuw hier op dit prachtige forum.

Mijn huidige computer is een Sony Vaio FZ11S, oftewel een notebook. Ik ben echter van plan om deze zomer voor het eerst sinds jaren weer eens een (zo stil mogelijke) pc te gaan bouwen, en probeer me alvast zo goed mogelijk te informeren. De laatste desktop pc die ik had was een voor die tijd supersnelle Pentium 75 (@ maar liefst 166Mhz als ik 't me goed herinner), zegt genoeg denk ik. Ik ben eigenlijk op dit forum terecht gekomen door de Zalman Z-Machine LQ1000. Ik was nooit van plan om aan waterkoeling te beginnen, maar puur doordat ik deze kast zo mooi vond ben ik me hier enigszins in gaan verdiepen en volia.

De setup die ik op dit moment voor ogen heb:

setupzz.jpg


Maar ik hoop nog op een prijsdaling de komende maanden waardoor ik misschien een zelfde opstelling rond een i7 920 (die eigenlijk beter bij m'n toepassingen past) voor ongeveer hetzelfde budget te kan samenstellen. Ook kijk ik nog uit naar de release van de MSI R5850 Cyclone (als deze tenminste in de Zalman gaat passen).
 
Die zalman gaat het echt niet redden om jouw systeem te koelen. Verder is het allemaal veel te licht/zwak opgebouwd. Beter kan je gaan kijken hoe je die 500,- beter kan spenderen. Lian Li en Silverstone maken erg stijlvolle kasten. Hiermee hou je voldoende geld over om zelf een waterkoelset uit goede onderdelen samen te stellen.
 
Zowiezo bij welke shop is dat?
130 euro voor een F3 1Tb is echt teveel
Persoonlijk zou ik ook niet voor een SSD gaan, maargoed, das persoonlijk dus mag k niet teveel over zeggen :D
(dan liever F3 in Raid0, heb je wel lekker snel 2tb)
Ben het verder ook wel eens met Kadett


Ziet er verder niet verkeerd uit hoor
Maak er wat moois van, en mochten er problemen zijn, staan we hier voor je klaar :D
 
Lol. inderdaad een dure shop. Die amd cpu is normaal 130 euro..
En die F3 iets van 60.

Maargoed, ik zou inderdaad net als de anderen, gaan voor een custom wc set, aangezien je deze helemaal naar wens kan maken en vaak ook nog beter koelt:066:
 
@ Sanders: Het gaat hier om een 2 Tb F3.

Kadett: Wat bedoel je precies met te zwak opgebouwd, de kast zelf, de koeling, of mijn gekozen hardware? Ik ben me bewust van de zwakke pomp in de Zalman, maar daar ik van plan ben om alleen de CPU met water te koelen denk ik dat het wel gaat lukken. En anders heb ik altijd nog 3 5.25 slots over om eventueel later een zwaardere pomp of een extra radiator toe te voegen toch? Waterkoeling is trouwens absoluut geen must voor me, maar ik vind deze kast gewoon waanzinnig mooi. Mocht mijn budget eventueel toch ontoereikend zijn dan is mijn 2de keus is een Silverstone Fortress FT02B. Maar in dat geval ga ik gewoon voor een luchtgekoeld systeem met stille fans en een goede fan-controller.
 
Nog even over de prijzen, dit lijstje is samengesteld met behulp van de op dat moment laagste prijzen uit tweakers pricewatch puur vanwege het gemak. Daar ik de boel toch pas over een aantal maanden in elkaar ga zetten ga ik te zijner tijd wel kijken waar ik wat het goedkoopst kan krijgen. Maar iedereen alvast bedankt voor het bewaken van mijn budget ;)

Ik ga eigenlijk liever voor een i7 Chiller, nog meer performance voor nog meer geld! Haha

Ik heb alleen op dit moment voor een opstelling rond de Phenom II gekozen omdat het zo nog binnen mijn budget (ongeveer 1600 euro) past, maar ik wacht nog even af wat er nog voor nieuws op de markt gaat komen en wat de prijzen het komende half jaar gaan doen.

Op dit moment ben ik vooral geïnteresseerd in onderbouwde ervaringen/ideeën over de Zalman LQ1000. Ik vind hem namelijk erg mooi, maar hij is ook erg prijzig. Ik heb dat er wel voor over omdat ik nu eenmaal liever iets meer betaal voor iets dat ik echt mooi vind, maar het moet dan ook wel gewoon een goed product zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zover ik weet is deze kast alleen te krijgen met het koelsysteem, maar als jij iets weet dat ik niet weet hoor ik het graag. Misschien doel je op de GT1000 ipv de LQ1000, maar deze ziet er anders uit en heeft 2 luidruchtige fan's in het voorpaneel.

edit: Verder heb ik zo'n beetje alles bekeken wat er op dit moment aan kasten te koop is, en vind ik maar weinig mooi. Lian Li komt wel dicht in de buurt van mijn wensen met een aantal producten, maar is het ook toch net niet. Puur een kwestie van smaak.

Ik kwam trouwens wel een interessante mod tegen van een omgebouwde Lian Li kast met waterkoeling. Een engelse website bood deze aan voor ongeveer 350 euro. Ik ben er alleen wel redelijk zeker van dat die kast een stuk luidruchtiger is als de Zalman, en wederom, ik vind de Zalman gewoon veel en veel mooier.

edit2: het was een Amerikaanse site, geen Engelse. Deze bedoelde ik:
http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=262&products_id=20522&zenid=5aa528dd4bc56d027859cf1c0d09961c
 
Laatst bewerkt:
Hij is idd absoluut niet lelijk hoor, maar die zit ook al rond de 350 euro en dan heb ik toch liever de QL1000 met waterkoeling voor een meerprijs van 150 euro. Ook omdat deze zo heerlijk stil uit alle reviews komt. Ook zijn het 2 80mm fans, ik vraag me af hoe stil deze te krijgen zijn als ik er ongeveer 50 cm vanaf zit (case gaat op het buro geplaatst worden).
 
Nog even over de prijzen, dit lijstje is samengesteld met behulp van de op dat moment laagste prijzen uit tweakers pricewatch puur vanwege het gemak. Daar ik de boel toch pas over een aantal maanden in elkaar ga zetten ga ik te zijner tijd wel kijken waar ik wat het goedkoopst kan krijgen. Maar iedereen alvast bedankt voor het bewaken van mijn budget ;)

Het is niet verkeerd bedoelt hoor :D
 
Even een paar losse opmekingen...

Ik heb inmiddels flink wat verschillende systemen en setups lopen oveklokken, en allemaal voor 24/7 gebruik. Als het gaat om merkbare performance voor de gebruiker, houdt het ongeveer op bij een overgeklokte i5-750. Alles daarboven (inclusief een i7-870 op 4,45GHz, of een i7-920 op 4,2GHz) geeft geen merkbaar verschil meer.
Geld daarin steken doe je dus voor jouw gevoelswaarde (ePeen is ook leuk), maar vraag je wel goed af of het je zoveel geld waard is.

Die kast is VEEL te duur voor wat hij levert. Alleen als je echt geen alternatief kan vinden, en je absoluut DIE looks wil, kan je het ervoor neerleggen, maar vraag je nog wel een paar keer af of je écht dat wilt hebben.

Een 1TB harde schijf is veel goedkoper per GB. Als je beeid ben om 500GB te laten schieten, kan je weer een hoop geld besparen.

Bespaar NOOIT op draadloos netwerkspul. Als het ff kan, gebruik een draad, maar als je raadloos wilt hebben, neem dan goed spul. Ik heb geen idee of die D-link die je dar hebt goed is of niet, maar let er wl op, andes ga je je helemaal kapot ergeren, zeker als je wat wilt gaan gamen.

Veel plezier van je nieuwe build!
 
Ik zou inderdaad lekker even wachten en doorsparen. De LQ1000 heb ik geen ervaring mee, maar de GT1000 heb ik zelf en op de waterkoeling na is er wat indeling betreft weinig verschil.

De kast is gewoon mooi ingedeeld, de hdd's in een kooi zonder een schoevendraaier te hoeven gebruiken en voldoende ruimte (hij is breed genoeg) om er flinke koeling in te zetten.
Wat misschien wel handig is om te onthouden is dat het moederbord vast zit op het zijpaneel, dus je zal voor het vervangen van de cpu-koeling alles er uit moeten halen.
Wat overigens wel vrij makkelijk gaat. Ook het vervangen van overig materiaal zoals je grafische kaart is simpel met duimschroeven.

Wat de tip voor opslag betreft: Nooit, maar dan ook nooit je belangrijke data in raid0 zetten. Een kapotte schijf en je bent alles kwijt. En ook daarom zou ik niet meerdere van zulke grote schijven nemen en in raid-0 zetten, omdat je toch geneigd bent om er dingen op te zetten. Dan kun je ze beter in Raid-1 zetten, omdat je dan nog 'redundancy' hebt en nog een beetje veiligheid, hoewel je dan wel een hoop ruimte kwijt raakt. Daarom kun je dan beter een SSD hebben als opstartschijf, wat sneller aanvoelt dan welke raid-0 HDD installatie ook, puur vanwege de random access snelheid. En daarnaast dan een of twee grotere HDD's hebben.

P.s. Toen ik mijn kast kocht zat ook iedereen van: "Hij is te duur!" "Gebruik het geld voor een betere X,Y,Z!"
Jij moet er tegenaan kijken, en als je verliefd bent op een kast dan is de rest gewoon niet belangrijk. (Lijkt wel valentijn :p)
Houdt wel in de gaten dat alles voor en nadelen heeft, dus lees ook juist de wat negatievere reviews. En soms kan het toch verstandiger zijn om het niet te doen.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet verkeerd bedoelt hoor :D

Zo vatte ik het ook niet op hoor, vandaar de knipoog ;)



Xtrafresh & Jaccow bedankt voor jullie input.


Mijn keuze voor de 1366 chipset** is eigenlijk voornamelijk met het oog op toekomstige upgrades, maar als het nodig is kan ik hier nog het enige besparen inderdaad. Als het echt goedkoper moet ga ik denk ik voor een AM3 (phenom II) basis, ben ik voor ongeveer 300 euro klaar wat betreft mobo/cpu/ram, en upgrade ik dat gewoon over een jaar of 2 weer.
M'n budget is toch een beetje een punt, ik begon met een bedrag tussen de 1000 en 1200 euro, maar toen ik merkte dat ik zo'n dure smaak had qua kast heb ik dat al snel opgeschroefd naar 1500 tot 1600, en zelfs daar ga ik nu alweer overheen. Het geld is er wel op zich, maar het moet ook een beetje leuk blijven allemaal. Ik heb nog meer dure hobby's :)

Wat betreft de Zalman QL1000 ben ik er nog niet uit. Ik heb inmiddels alles wat er op internet staat over deze kast 2 of 3 keer gelezen, en hij is inderdaad gewoon te duur voor wat 'ie bied eigenlijk. Wat ik uit verschillende reviews en fora vooral opmaak is dat het koelsysteem niet van erg hoge kwaliteit is. Nou vind ik het geen probleem om 's een pompje en een koelblokje te vervangen voor wat betere kwaliteit (al zou dat eigenlijk niet nodig moeten zijn in deze prijsklasse), maar 't is wel wat minder dat blijkbaar nergens is terug te vinden hoe dat aangesloten kan worden op de ingebouwde regelaars en meters.

Ik moet wel zeggen dat ik na een weekje rondkijken hier inmiddels wel ben aangestoken met het waterkoeling virus, of ik jullie hier nu dankbaar voor moet zijn weet ik nog niet... :p

Ik ben voor de grap 's gaan kijken wat de mogelijkheden zijn om m'n 2de keus, de Silverstone Fortress FT02B (zonder W :p ) van waterkoeling te voorzien. Vele reviews erbij gepakt voor maten etc, en ondanks dat de kast erg krap is zie ik toch (net) genoeg mogelijkheden. Ik wil daar nu verder niet te veel over uitweiden, maar ga daar later misschien nog wel 's een apart topic over maken. Als ik niet weer van idee verander tenminste...
't punt is alleen dat ik dan ook al gauw op een 450 euro uitkom incl. kast (en dan heb ik me nog ingehouden..) , veel bespaar ik me daar dus niet mee. Wel heb ik dan waarschijnlijk een veel beter koelsysteem die ik later desgewenst gemakkelijk uit kan breiden. Maar ook een iets minder mooie kast.

Bezuinigen op hardeschijven is geen optie helaas, ik heb gewoon veel opslag nodig dus moet om de beschikbare ruimte hiervoor denken. Een SSD wil al zolang, die moet er gewoon komen. Draadloos netwerk heb ik ook echt nodig, maar online gamen is totaal niet belangrijk voor me. Wel viel het me ook al op dat naar welke kaart je ook kijkt er altijd wel iemand is die er niet tevreden over is, dus dat zal ook wel weer een duur grapje gaan worden.

Afijn, ik heb nog even de tijd voordat ik tot aankoop over ga, dus ik zie dit maar als voorspel.

Bedankt voor de RAID tips trouwens, dit is ook nog iets waar ik me helemaal in moet gaan verdiepen merk ik.

Heb je nog steeds je originele fans (frontpanel) in die GT1000 zitten, en zijn deze echt zo luidruchtig als ik heb gelezen? Heb je verder nog iets aan de kast gedaan om 'm stil te maken? Of heb ik het topic hierover nog niet gevonden misschien..?

edit:

** ---> ik besefte na het posten pas dat ik al een 'budget' systeem op AM3 basis in m'n startpost had gezet. Dit is mijn eigenlijke 'droompc', op dit moment in ieder geval..

droompc.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heb je nog steeds je originele fans (frontpanel) in die GT1000 zitten, en zijn deze echt zo luidruchtig als ik heb gelezen? Heb je verder nog iets aan de kast gedaan om 'm stil te maken? Of heb ik het topic hierover nog niet gevonden misschien..?
Ik had de fans al vervangen voordat ik me hier aanmeldde geloof ik, dus dat kan kloppen. Maar om kort te zijn, ja, de standaard fans zijn luidruchtig.
Zelfs op lage toeren hoor je ze nog duidelijk, omdat het sleeve-bearing fans zijn ipv ball-bearing en ze draaien aardig wat toeren.

Ik heb de fans vervangen door een stel NorthQ Silent Tornado fans. (Maar daar moest ik wel de halve kast voor demonteren. :033:)

(klikbaar)
 
Zo, je hebt er nogal werk van gemaakt. Strak kastje geworden hoor.
Is die ook echt stil nu op lage load?

Alleen misschien je dvd drive nog even stealthen.. :p

Mooi scherm trouwens, ik heb (jammer genoeg) de 22" variant.
 
Laatst bewerkt:
Even een paar losse opmekingen...

Als het gaat om merkbare performance voor de gebruiker, houdt het ongeveer op bij een overgeklokte i5-750. Alles daarboven (inclusief een i7-870 op 4,45GHz, of een i7-920 op 4,2GHz) geeft geen merkbaar verschil meer.
Geld daarin steken doe je dus voor jouw gevoelswaarde (ePeen is ook leuk), maar vraag je wel goed af of het je zoveel geld waard is.

Moest me hier even in verdiepen, maar lijkt idd helemaal niet slecht voor ongeveer dezelfde prijs als een Phenom II combinatie. Ik heb ook nog even naar de Xeon's gekeken, maar dat scheelt qua prijs dan weer niet zo heel veel met een i7 setup. Weet je ook hoe snel je het geheugen ongeveer verantwoord kunt klokken op een P55 bord misschien?
 
Dat hangt helemaal af van het geheugen dat je gebruikt, maar met de goede modules kan je helemaal tot 2500MHz gaan. P55 klokt echt als een dolle mongol qua geheugen. :p

Ik heb zelf een setje 1333c7 op 1600c8 lopen, ben ik wel tevreden mee. :)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan