• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

advies waterkoeling setup gevraagd

wallage

Junior Member
Ik heb sinds een week een nieuw systeem bestaande uit het volgende:

MB: gigabyte ga-ex58-ud5
CPU: intel i7 920
GPU: 2x sapphire vapor-x HD4890 (xfire)
hdd: seagate baracuda 1TB
ram: ocz pc12800 6GB (3x 2GB triple channel)
case: coolermaster CM690
PSU: antec true power 750
cpu fan: scythe mugen 2

echter word de bovenste grafische kaart meer dan 120C tijdens een beetje gamen. Ik heb al contact gehad met de fabriekant en leverancier maar die hebben ook geen oplossing. Dus mijn laatste hoop is waterkoeling.

Ik ben helemaal nieuw wat waterkoeling betreft en ben nu al 3 dagen het internet aan het afstruinen naar een goeie set om mijn crossfire opstelling koel te houden. Ik had al waterblocken van "EK waterblocks" gevonden die als enigste op de HD4890's van sapphire past.
Maar daarna begint het bos met de enorme hoeveelheid bomen.
welke pomp/reservior/radiator/fittings/slangen/enz....

  1. Ik had al een pomp van aqua computer gezien, de Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Ultra. is dit wat?
  2. maakt het nog uit welke reservoir ik neem? vind 1 die in een 5,25" slot past wel makkelijk
  3. of deze: EK Water Blocks EK-DDC X-Res 140 Laing DDC Acetal waterreservoir. heb ik meteen pomp en reservior in 1.
  4. als radiator had ik de Black Ice GT Xtreme 240 Black in gedachten. heeft deze voldoende koel capaciteit voor 2 hd4890's? hoe kan ik deze netje op mijn case monteren?
  5. welke inter connect moet ik hebben om tussen de 2 waterblocken te stoppen?

verder vergeet ik vast nog allerlei onderdelen. Zou iemand een opzetje kunnen geven voor een complete set?

heeft iemand misschien een soort gelijke opstelling en case. hoe kan ik netjes de radiator inbouw/opbouw.
 
Hoi hoi, welkom op het forum.

Je kan ook alvast proberen om zelf een setje samenstellen, dan kan je zelf alvast bepalen welke radiator grootte, kleur en formaat slangen en fittingen.
Dat zijn namelijk persoonlijke keuzes gebaseerd op smaak/wat je zelf mooi vindt.

Had je ook al een idee hoe je de radiator extern wilt plaatsen?
Dat kan namelijk achter of op de kast.
Zie hier voor voorbeelden:
Radiator Montage Mogelijkheden

In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.

Wil je overigens ook jouw CPU mee laten waterkoelen?
Zo ja, dan kan je beter gaan voor een 360 radiator.
Als je alleen de videokaarten wilt koelen, heb je genoeg aan een 240 radiator.
De jouw genoemde radiator heeft capaciteit genoeg.

De pomp van Aqua-Computer is een goede keuze, die zijn ook lekker stil.
Reservoir maakt niet uit, kijken welke past in jouw kast en welke je het mooist vindt.
Om de twee waterblokken aan elkaar te koppelen, kan je dit gebruiken:
Variabel SLI-verbindingsstukken Set - G1/4 (1-3 slots)
 
hey wallage
120 graden in wel erg warm...
om te beginnen moeten we een paar dingen weten
heb je al een goeie wc guide gelezen??
wat is je budget?
weet je zeker dat de graphische kaarten de goeie pcb versie hebben (hij hoeft maar net wat anders te zijn en je fullcover blokje past niet)
wil je stilte of prestaties??
wil je super koel of gewoon acceptabele temps??
wat voor pc kast heb je??
wil je alles intern of kan de rad ook extern?

een paar pics van je huidige setup kunnen ook wel handig zijn :)
 
hey wallage
120 graden in wel erg warm...
om te beginnen moeten we een paar dingen weten
heb je al een goeie wc guide gelezen??
wat is je budget?
weet je zeker dat de graphische kaarten de goeie pcb versie hebben (hij hoeft maar net wat anders te zijn en je fullcover blokje past niet)
wil je stilte of prestaties??
wil je super koel of gewoon acceptabele temps??
wat voor pc kast heb je??
wil je alles intern of kan de rad ook extern?

een paar pics van je huidige setup kunnen ook wel handig zijn :)

  1. een goeie guide heb ik nog niet gelezen. ben de afgelopen dagen wel allerlei sites afgeweest.
  2. wat betreft budget zat ik te denken aan max 500 euro.
  3. pcb revisie kan ik niet vinden er staan wel erg veel nummers op de pcb. maar zal even wat rond zoeken welk nummer ik moet hebben. bedankt voor de tip.
  4. liefst heb ik stil en koel.
  5. behuizing is een coolermaster CM690
de behuizing heeft al de mogelijkheid voor 2 fans aan de bovenkant dus hoopte dat ik die kon misbruiken om de radiator te monteren. radiator komt dan dus bovenop de case aan de buitenkant.
 
Laatst bewerkt:
1. Ik had al een pomp van aqua computer gezien, de Aqua-Computer Aquastream XT USB 12V - Ultra. is dit wat?
Ga voor een liang, die zijn compacter en er is meer 3th party spul voor
2. maakt het nog uit welke reservoir ik neem? vind 1 die in een 5,25" slot past wel makkelijk.
5,25" reservoirs zijn lastiger te vullen, zie punt 3
3. of deze: EK Water Blocks EK-DDC X-Res 140 Laing DDC Acetal waterreservoir. heb ik meteen pomp en reservior in 1.
Je kan idd voor de EK pomptop + reservoir gaan, of de versie van xspc. Pomptop geeft meer prestatie aan de pomp, je kan er vrijwel elke fitting in schroeven en je pomp+res combo word lekker compact.
4. als radiator had ik de Black Ice GT Xtreme 240 Black in gedachten. heeft deze voldoende koel capaciteit voor 2 hd4890's? hoe kan ik deze netje op mijn case monteren?
Neem een nieuwe 'generatie' radiator (5cm dik), de black ice gt is nog van de oude 'generatie' en is (2,5cm dik) ook is de finspacing kleiner waardoor je sterkere fans nodig hebt = meer lawaai.
5. welke inter connect moet ik hebben om tussen de 2 waterblocken te stoppen?
moet je ff de afstand tussen je kaarten opmeten, en dan de goede nemen. Je kan ook 2 (stubby) fittingen nemen met een stuk slang.

10 tekens buiten de quote
 
even wat kiekjes:

CRW_3766.jpg


CRW_3767.jpg


CRW_3768.jpg


CRW_3769.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik heb wat spullen bij elkaar gezocht kunnen jullie hier commentaar/advies over geven?

set1:
  • EK Water Blocks EK-DDC X-Res 140 Laing DDC
  • 2x EK Water Blocks EK-FC4890 SAPPHIRE PCB
  • Black ICE Radiator GT Xtreme 240
  • 2x 10MM (3/8) Schroeffitting 90 graden - G1/4 (voor de GPU's)
  • 2x 10MM (3/8) EK Short fitting G1/4 (crossfire interconnect)
  • 4x 10MM (3/8) Enzotech Schroeffitting - G1/4 (voor de pomp/reservior en radiator)
  • Tygon R3400 - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - Black

set2:
 
Bovenin jouw kast kan een 140 mm rad, maak daar gebruik van ! bovendien, als je een 120mm rad zou plaatsen dan moet je gaan boren:p

ik heb dit voor je samengesteld : HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - wallage

super bedankt voor je input.
Ik ben echter (nog) niet van plan om mijn cpu ook water te koelen. heb hier nu al een goeie luchtkoeler op zitten.
Vraagje over de pomp+top.
waarom zijn deze gescheiden? las in de beschrijving van de top iets over verbetering van de pomp werking :hmm :question:
 
ik zou echt voor een 140 mm rad gaan als ik jou was.. heb je veel meer oppervlakte.. en je hoeft niet te modden :D

het beste kan je een MPC355 nemen, en een topje, dat kan een kleine zijn zoals de EK x-top, of eentje met ingebouwd reservoir zoals die van xspc, het is net wat je wilt en of je de ruimte ervoor hebt.

Als pompje zou ik dus echt een Laing nemen met top, en een 140 mm rad..
 
ik zou echt voor een 140 mm rad gaan als ik jou was.. heb je veel meer oppervlakte.. en je hoeft niet te modden :D

het beste kan je een MPC355 nemen, en een topje, dat kan een kleine zijn zoals de EK x-top, of eentje met ingebouwd reservoir zoals die van xspc, het is net wat je wilt en of je de ruimte ervoor hebt.

Als pompje zou ik dus echt een Laing nemen met top, en een 140 mm rad..

als een 140mm radiator in de bovenkant van mijn kast past neem ik die uiteraard. dat zou dan de "Black Ice GT Xtreme 280" worden denk ik.
Is dikker als de standaard versie waardoor je meer koel oppervlak krijgt.
 
jep zeker doen:D een 140mm fan heeft 4cm² meer dan een 120 fan, en dat nog eens x2 voor 2 fans, = 8cm² meer.. tel uit je winst :D

Bovendien moet je even voor die kleine meerpijs die vernikkelde blokken nemen, zul je geen spijt van hebben:)
 
jep zeker doen:D een 140mm fan heeft 4cm² meer dan een 120 fan, en dat nog eens x2 voor 2 fans, = 8cm² meer.. tel uit je winst :D

Bovendien moet je even voor die kleine meerpijs die vernikkelde blokken nemen, zul je geen spijt van hebben:)

zag idd, dat er 3 soorten blokken zijn:
  1. koper
  2. acetal
  3. actel+nickel

vroeg me af of dit alleen maar cosmetisch is of ook nog qua koeling verschilt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
Heineken Advies nieuwe GPU (custom waterkoeling setup) Advies Waterkoeling Setup 2
FactoryDefaults Advies voor mijn waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 65
D Advies Waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
C Graag hulp/advies voor een waterkoeling setup! Advies Waterkoeling Setup 3
G [Advies Waterkoeling] setup-budget binnenin Advies Waterkoeling Setup 61
Thieutje Graag wat advies inzake waterkoeling setup voor nieuwe high-end IVY build Advies Waterkoeling Setup 39
D Advies voor waterkoeling Setup Advies Waterkoeling Setup 15
N Graag advies voor waterkoeling setup voor mijn 3960X Advies Waterkoeling Setup 6
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
E Advies en check gevraagd - waterkoeling setup Waterkoeling 7
O Advies nodig voor waterkoeling setup 500-600 euro – Q6600 - RAM – NB/SB - 2x HD5890 Advies Waterkoeling Setup 18
V Waterkoeling: advies 1ste custom setup Advies Waterkoeling Setup 3
R [Advies] Waterkoeling, zou deze setup werken? Advies Waterkoeling Setup 24
R advies waterkoeling setup Waterkoeling 33
W advies waterkoeling setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 39
U Goede prijs/prestatie waterkoeling setup advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 13
F Advies Waterkoeling Setup(+-tussn 300a400 euro's) Advies Waterkoeling Setup 13
Freddy Advies nodig voor een waterkoeling setup? Advies Waterkoeling Setup 0
A Waterkoeling Setup Advies Advies Waterkoeling Setup 14
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
T Advies Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
B [Waterkoeling advies] low budget Threadripper 1950X Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
R Advies/buildlog waterkoeling - Phantekst ATX Evolv Tempered Glass Advies Waterkoeling Setup 6
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
S Advies nodig met samenstellen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 9
M Advies waterkoeling 780 ti 4x sli Advies Waterkoeling Setup 1
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan