• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

watercooling setup

Erik

Junior Member
Hallo,

ik wil een watercooling setup gaan maken in mijn nieuwe (nog niet bestelde) pc. ik weet alleen helemaal niks af van watercooling en wat de mogelijkheden nou allemaal zijn.

ik heb nu een core i7 met een Thermalright Ultra-120 eXtreme waarvan ik had gelezen dat deze betere koelprestaties levert dan de goedkope watercool setjes.

wat ik allemaal wil gaan watercoolen in mijn nieuwe setup:

Core i7 (weet nog niet welke maar hij word iig wel overgeklokt)
2*gtx 285 van EVGA (de 2 gb versie)
1 gtx 295 of een 8800 gt, ik weet nog niet welke omdat de gtx 295 een dual gpu kaart is waardoor ik niet weet of dit conflicten gaat geven of niet.
de northbridge van de x58 classified van evga

Ik wil deze watercooling in mijn pc houden hij moet ook tegen een stootje kunnen. (voor lanparty's etc) de kast die ik hiervoor ga gebruiken is de:SilverStone SST-TJ10B.

Ik heb al een beetje rondgekeken op de site en zag wat koelblokjes liggen voor de gtx 285, maar passen deze dan op elke 285?

Alvast bedankt!
 
Voor een overgeklokte i7 + 2x gtx-285 (+ een 3e kaart) heb je zeker een goeie 360mm radiator voor nodig. (TFC Xchanger. Thermochill PA120.3, XSPC RX 360, Black Ice GT Xtreme 360) Of een combinatie van radiatoren die op datzelfde koeloppervlakte komen. (bv 1x 120mm en een 240mm radiator)
Dat gaat denk ik niet of heel moeilijk in die TJ10 passen.

Hieronder de beste voorbeelden die ik op XS kon vinden van meerdere radiatoren intern in de TJ10:

img0594ps3.jpg


attachment.php



Mocht je die TJ10 nog niet gekocht hebben: De silverstone TJ07 is veel beter geschikt om een waterkoeling in te bouwen.
Zonder iets te modden, kan je daar een 360 en een 240mm radiator in kwijt. Dat zou ideaal zijn voor al die dingen die je wilt gaan koelen.
Zeker een kast die dan de moeite waard zou zijn om te overwegen.
 
het gaat me meer erom dat het een nvidia theme kast is, maar ik heb nog niks besteld dus alles kan nog verandert worden. zolang de kast maar E-atx ondersteunt en ik er een goede watercooling setup in kan krijgen waarmee ik al mijn belangrijke onderdelen kan koelen
 
In die TJ past zelfs een 480mm radiator zie ik net. :p Als je daarbij een 240 rad bovenin zet, heb je zeker genoeg koeloppervlakte voor de te koelen onderdelen in je set.

QuadRad-TJ07_10.jpg


QuadRad-TJ07_09.jpg


QuadRad-TJ07_05.jpg


Hier bij de PSU calculator kom ik voor jouw te koelen hardware op ongeveer >750W aan warmte die in het water gedumpt gaat worden. (met oc op proc en graka's)

Een 480 radiator kan met goeie fans op ongeveer 1500rpm deze warmte redelijk goed verwerken. Zie bv deze grafiek uit deze review van de Black Ice 480GTX en deze grafiek uit deze review van de TFC XChanger 480ER.

De performance van de XSPC RX480 Quad zal daar vrijwel zeker gelijkwaardig aan zijn, omdat die van de triple radiator van dit type dat ook is aan de triple varianten van TFC en Black Ice.

Voor z'n prijs is die RX dus een hele goeie radiator.

Een 240 rad daarbovenin is moeilijker dan ik gedacht had. Daarvoor zou je dan een beetje moeten modden. Hier een buildlog waar dat beschreven wordt.


Anders kan je ook ipv een 240mm rad er een 120mm rad tussen zetten. Op die fans daar achterin de kast moet die makkelijk te plaatsen zijn.
Alhoewel met een stel goede fans (bv de Scythe Gentle Typhoon) op de radiator moet de warmteverwerking ook wel te doen zijn


Maar dit alles geldt natuurlijk pas wanneer je die TJ07 wel wilt hebben. :)
Maar imo is de beste kast voor mensen die een dikke waterkoeling willen en weinig willen aanpassen/modden aan de kast.
 
bedankt voor je uitgebreide post, maar kan dit dan ook van toepassing zijn op andere kasten? ik heb vandaag een beetje rondgekeken wat voor kasten dan wel groot genoeg zijn.

Is de antec twelvehundred groot genoeg? en de Cooler Master Cosmos 1000 ziet er ook wel mooi uit, maar als die TJ07 ook al goed genoeg kan zijn kan ik ook wel die nemen. ik dacht er ook aan om een systeempje te maken dat er 1 grote radiator is (of 2) die ik kan uitzetten in idle stand, zodat er alleen 1 120 mm radiator draait. zodat ik er minder last van heb als ik slaap.

En ik zie dat die TJ07 maar tot ATX gaat wat dus niet groot genoeg is. zijn hier goede fancontrollers voor die ook een uit functie hebben?

ik hoop dat ik duidelijk ben.

edit:
ik vind die TJ07 niet er niet zo mooi uitzien, dus dan heb ik liever een andere kast

edit 2:
ik heb net dit blokje gevonden, is die goed?
 
Laatst bewerkt:
Hoe goed dat blokje is zou ik niet weten. Is nog niet uit. Moboblokjes worden ook zelden getest en/of vergeleken.
Maar het lijkt me praktisch een geweldig blokje. Zo te zien pakt i de mosfets ook mee en is het dus een full cover blok voor het gehele mobo. Dat scheelt een hoop slangen in je kast.
Verder ziet het spul van Bitspower er over het algemeen erg mooi uit.

Als je die cosmos 1000 wel een mooie kast vind, is de cosmos s denk ik een betere keuze. Daar past bovenin een 360 radiator en in de 5.25" bays is nog wel een 120mm radiator te plaatsen met hulp van deze brackets.
 
gaat dat dan geen problemen opleveren? want op sommige plekken zie ik wel staan dat die E atx is. en ik heb nu een ATX bord in een ATX case en dat past nog net.

en ik vind de cosmos 1000 dan wel mooier dan de cosmos s, omdat die cosmos s zo een vaag dingetje aan de zijkant heeft
 
Hoe bedoel je klaarmaken?

Je kan hem gewoon zo op de ATX schroefgaten vast schroeven ;).
Wel ik legde het bord op the tray en verschillende gaten kwamen niet overeen of hadden geen spacer er onder.
Dus heb ik de al geïnstalleerde spacers moeten versteken en een paar extra inschroeven om alle schroef gaten van de classified te kunnen gebruiken.
 
Wel ik legde het bord op the tray en verschillende gaten kwamen niet overeen of hadden geen spacer er onder.
Dus heb ik de al geïnstalleerde spacers moeten versteken en een paar extra inschroeven om alle schroef gaten van de classified te kunnen gebruiken.

Maar dat waren dan niet de E-ATX schroefjes, aangezien die 7 a 10 cm naast het bord zitten ;)
 
maar welke kast bevelen jullie dan aan?

die een beetje mooi is, veel ruimte heeft en een window heeft.

en is het verstandig om de videokaarten, chipset en processor te koelen met maar 1 loop?

edit:

ik heb net even rondgekeken en ik ben de Lian li v2010 kast tegengekomen. deze lijkt erg groot met een soort van "keldertje" onderin waar ik dan eventueel mijn waterkoeling in kwijt kan. ik heb hem gezien voor 255 euro bij azerty (mag ik andere webshops linken)

edit2:
ik haal nu met mijn cpu (I7 920) op stock speed dat hij 30 graden idle is, zal ik iets vergelijkbaars krijgen met waterkoeling? of beter?
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
R nieuwe watercooling setup na 4 jaar Advies Waterkoeling Setup 5
V SLI Watercooling Setup [Budget 1000,- ] Waterkoeling 1
O Setup Voor Watercooling Waterkoeling 18
K Watercooling Setup Waterkoeling 1
O Setup Watercooling ? Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
J Advies High-End watercooling setup Socket 2011 Advies Waterkoeling Setup 18
K Watercooling setup: Pentuple setup Advies Waterkoeling Setup 26
B R9-290x system, Advise for watercooling setup please Advies Waterkoeling Setup 0
R Watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J Hulp watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 75
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
Tokke WaterCooling Setup Ivy bridge 3770k Waterkoeling 4
R Watercooling Setup < -€1000 Advies Waterkoeling Setup 18
T Watercooling: Iets in de setup veranderen Waterkoeling 3
NielsKorell Heb een watercooling setup samen gesteld(Advies nodig) Advies Waterkoeling Setup 2
P Nieuwe Watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 1
P €200,- Core i7 920 watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 7
F Mijn eerste watercooling setup Waterkoeling 25
D watercooling setup help Waterkoeling 22
T 1e watercooling setup 800d sli 580 2600k Advies Waterkoeling Setup 31
M Advies/benodigheden watercooling setup Advies Waterkoeling Setup 15
R Watercooling setup advies Advies Waterkoeling Setup 2
J Watercooling Setup Advies Waterkoeling Setup 28
K watercooling setup loopt leeg? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie hier en wil even kijken of ik het zo in orde heb Waterkoeling 4
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
Ruud hooge temps watercooling, i9 10900k , 2080 super. Waterkoeling 10
YesonSK Alphacool WaterCooling? NVIDIA 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies watercooling Advies Waterkoeling Setup 8
P Review watercooling order Advies Waterkoeling Setup 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
S New at watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 0
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies Watercooling kits 240 rad €250 budget Advies Waterkoeling Setup 4
D Watercooling set gezocht Advies Waterkoeling Setup 34
G [gezocht] watercooling block hdd Gevonden 3
P [ TKA ] Watercooling materiaal ( EK, swifttech, bitspower , cpu , gpu blocks ... ) Verkocht 1
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Parvum Systems L1.0 ATX Watercooling Case HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H Custom watercooling - Thermaltake Core p5 - CPU Advies Waterkoeling Setup 7
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan