• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Aansluiting nieuwe pomp + relais

bopgelder

Junior Member
ik heb het volgende besteld en deze ook op tijd binnen gekregen:

Pos. CODE Product Aantal BTW Stukprijs Subtotaal
1 49006 Eheim 1046-790 230Volt 1 19% €39,90 €39,90
2 52001 Eheim 1046 Uitlaat adapter naar G1/4 1 19% €3,99 €3,99
3 52003 Eheim 1046/1048 Inlaat adapter naar G1/4 1 19% €3,99 €3,99
4 52029 Hoogspanningsrelais 12V - 230V 1 19% €5,95 €5,95
5 52030 230V Stekker met 1.5M kabel en Stopcontact 1 19% €4,25 €4,25
6 Verzenden na betaling 1 19% €7,95 €7,95

Mijn vraag is nu alleen van technische aard:

* Ik heb de nederlandse handleiding van de hoogspanningsrelais gedownload van jullie website, maar snap nog niet helemaal hoe ik dit moet aansluiten?
* Moet ik de aansluiting op het relais solderen?
* Ik moet nog aansluitingen hebben voor op de pomp, zodat ik de slangen daarop aan kan sluiten, alleen kan ik niet goed vinden op jullie website welke ik moet hebben? Ik heb slangen met een dikte van 12 mm.

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groeten,

bopgelder.
 
Ik heb "hung" hier op het forum een PM gestuurd of hij hier wilt reageren.
Hij had namelijk de handleiding gemaakt :)

Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft, Chiller? :D



En over de aansluitingen voor de pomp/slang.
- Wat voor binnendiameter heeft jouw slang?
 
Misschien dat iemand anders hier ervaring mee heeft, Chiller? :D

Riep er iemand ? :icon_butt:


Als het over deze gaat : Hoogspanningsrelais 12V - 230V

2m4xaox.jpg


kijk aandachtig naar de nummers die k erbij heb gezet.

om te beginnen :

op aansluiting nr1 en nr2 komt de 12v + en - van je gewone voeding in je pc.

Dan heb je aansluiting nr3 , 4 en 5.
Maar deze zijn dubbel, deze soldeer je dus samen zoals k heb aangeduid met een lijntje.
dus ga je in totaal 5 aansluitingen krijgen. (1, 2, 3, 4 en 5)

nr1 en nr2 zijn voor 12v van je voeding, zodat relais aan/uit kan schakelen samen met alles in je pc.

Nu komt het :
Als je pomp of iets anders 230v moet krijgen om aan te gaan tesamen met je pc-voeding,
soldeer je aansluitingen aan aansluiting nr4 en nr5,
deze gaan aan wanneer je relais 12v stroom krijgt op aansluiting nr1 en nr2.

Waarom nr3 dan?

Aansluiting nr3 en nr4 tesamen zijn altijd op aan (verbonden dus) als de relais uit is (geen 12v krijgt),
wanneer de relais stroom krijgt 12v (pc voeding, aanzetten pc) zal de verbinding tussen nr3 en nr4 verbroken worden.

Dit is het gebruik van deze relais.
dus jij zal je pc voeding aansluiten op nr1 en nr2, en je stroom stekker met je relais ertussen op nr4 en nr5.

En dan zullen je aansluiting zoals volgt uitzien :

3321ci1.jpg


Tevens kan k je nog een tip geven, een relais krijgt als je hem uitzet een reductie spanning, wil zeggen als je je pc voeding uit zet, zal de relais een kleine stroom stoot doorgeven richting je voeding en rest van je onderdelen met tegenover gestelde polen.
Om de levensduur van je pc voeding of andere onderdelen niet in gedrang te brengen, en te beveiligen raad ik aan er een sper-diode tussen te zetten op de 12v aansluitingen, dit moet niet, maar is aangeraden ter beveiliging, ik doe het toch zowiezo.
Een hoge spanning sper-diode is ook te zien op de foto die k hierboven heb gepost van de relais, rechts op het papier ligt de sper-diode.
Deze word mee gesoldeerd op de + en - van de 12v aansluiting van je pc voeding, met het zwarte streepje naar de + kant toe.

Hoop dat dit voldoende info is voor het gebruik van de relais ?:033:

Als je niet weet waar wat van dit te kopen of bestellen, als je dit wilt gebruiken,
k heb er nog een paar liggen.
 
Laatst bewerkt:
Hey Chiller,

onwijs bedankt. Deze uitleg snap ik tenminste.
Ik was net alleen in een winkel waar ze die sper diodes wel verkopen, alleen voor hoeveel apmere moet ie zijn.?

Riep er iemand ? :icon_butt:


Als het over deze gaat : Hoogspanningsrelais 12V - 230V

2m4xaox.jpg


kijk aandachtig naar de nummers die k erbij heb gezet.

om te beginnen :

op aansluiting nr1 en nr2 komt de 12v + en - van je gewone voeding in je pc.

Dan heb je aansluiting nr3 , 4 en 5.
Maar deze zijn dubbel, deze soldeer je dus samen zoals k heb aangeduid met een lijntje.
dus ga je in totaal 5 aansluitingen krijgen. (1, 2, 3, 4 en 5)

nr1 en nr2 zijn voor 12v van je voeding, zodat relais aan/uit kan schakelen samen met alles in je pc.

Nu komt het :
Als je pomp of iets anders 230v moet krijgen om aan te gaan tesamen met je pc-voeding,
soldeer je aansluitingen aan aansluiting nr4 en nr5,
deze gaan aan wanneer je relais 12v stroom krijgt op aansluiting nr1 en nr2.

Waarom nr3 dan?

Aansluiting nr3 en nr4 tesamen zijn altijd op aan (verbonden dus) als de relais uit is (geen 12v krijgt),
wanneer de relais stroom krijgt 12v (pc voeding, aanzetten pc) zal de verbinding tussen nr3 en nr4 verbroken worden.

Dit is het gebruik van deze relais.
dus jij zal je pc voeding aansluiten op nr1 en nr2, en je stroom stekker met je relais ertussen op nr4 en nr5.

En dan zullen je aansluiting zoals volgt uitzien :

3321ci1.jpg


Tevens kan k je nog een tip geven, een relais krijgt als je hem uitzet een reductie spanning, wil zeggen als je je pc voeding uit zet, zal de relais een kleine stroom stoot doorgeven richting je voeding met tegenover gestelde polen.
Om de levensduur van je pc voeding niet in gedrang te brengen, en te beveiligen raad ik aan er een sper-diode tussen te zetten op de 12v aansluitingen, dit moet niet, maar is aangeraden ter beveiliging, ik doe het toch zowiezo.
Een hoge spanning sper-diode is ook te zien op de foto die k hierboven heb gepost van de relais, rechts op het papier ligt de sper-diode.
Deze word mee gesoldeerd op de + en - van de 12v aansluiting van je pc voeding, met het zwarte streepje naar de + kant toe.

Hoop dat dit voldoende info is voor het gebruik van de relais ?:033:

Als je niet weet waar wat van dit te kopen of bestellen, als je dit wilt gebruiken,
k heb er nog een paar liggen.

Die sper diode, hoeveel ampere moet die zijn???
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De relais worden gebruikt om stroom kring in dit geval een pomp aan te sturen.

om dat te doen moet hij een signaal binnen krijgen die sterk genoeg is om de relais te schakelen.

de doorverbinding wat chiller getekend hebt is in dit geval crucial, doe je het niet kan er makkelijk bij slechte soldering de contacten niet goed gemaakt worden.

in principe hebt chiller alles al uit gelegd.

de diode is tevens ook afhankelijk van de geschakelde pomp/ en de stuur spanning.

ik zal proberen als ik tijd hebt een berekenin maken voor je, zit nu druk met mijn eigen bedrijf te regelen.

gr

hung
 
Ik wil iedereen bedanken voor de tips. Uiteindelijk had ik alles aangesloten, zonder de hoge spanning sper diode om te testen of het uberhaupt werkte.
Toen zag ik dat er nog steeds geen flow was in mijn systeem;
OORZAAK:
een verstopping in mijn reserator, de oplossing:
hele reserator 2 uit elkaar gehaald en "doorgespoeld", pomp getest enz enz enz.

GEVOLG:
alles deed het prima, weer in elkaar gezet en zie daar (zonder de extra pomp) werkt alles weer goed.

Dus nu draait mijn systeem weer zoals vanouds, zonder de extra pomp. Btje vaag allemaal, maar het werkt.

To Hung: als je nog steeds dat van die diode uit wil rekenen, graag, maar het heeft dus geen haast.

To Chiller: bedankt voor de goede uitleg, ik heb het nog helemaal zo liggen en het werkt ook nog (ik ben ook een btje trots op mezelf :D )

Tnx all!!!
 
geen probleem, daar is de crew ervoor lol........

als de sper-diode te zwaar is, maakt niet uit, kan em gewoon niet verbranden,
te licht is niet goed, k heb een redelijke zware genomen, die zekers genoeg is,
nou weet k al nie meer hoeveel deze is, weet t je morgen te zeggen.

tevens heb k in mijn post iets aangepast, was iets vergeten, staat in vet.
 
Laatst bewerkt:
Ik had mijn Eheim altijd aanstaan (ook als de PC af en toe uit ging)
Geloof niet dat ze gemaakt zijn steeds aan en uit geschakeld te worden.

Met een aquarium werken ze ook 24/7/365, misschien is er wat over te vinden op het net.
 
Ik had mijn Eheim altijd aanstaan (ook als de PC af en toe uit ging)
Geloof niet dat ze gemaakt zijn steeds aan en uit geschakeld te worden.

Met een aquarium werken ze ook 24/7/365, misschien is er wat over te vinden op het net.

Eheim pompen zijn er inderdaad voor gemaakt om 24/7 te draaien. ik draai hier met twee Eheim 1048's in serie. Die staan al continu aan sinds 2002 !!! Dus heel erg degelijk spul :)

Als je een pomp wil hebben die niet continu draait, dan kan je beter gaan voor een 12v Swiftech MCP 655 of een 12v Laing DDC2 (MCP 355). Die kan je kan je mooi aansluiten op de 12v van je voeding. :)
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
S 5 pin led switch power knop aansluiting Cases en Modding 1
B X570M moederbord en te krappe D-RGB aansluiting Hardware & Software 4
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
Big 8 Pin Voedings Kabel naar Ssd aansluiting Hardware & Software 6
Bas9466 2 x 3 pin fans op 1 x pwm aansluiting op moederbord asus rog hero viii Problemen & Oplossingen 6
J Vraag over aansluiting pomp Waterkoeling 5
N EKWB FC7970 DCII blok: Fitting aansluiting, alleen boven? Waterkoeling 1
E Aansluiting waterpomp Electronica 2
M monteren RPM aansluiting Papst 612 FL Problemen & Oplossingen 2
X Kan ik meerdere fans aansluiten op 1 aansluiting van een fan-controller? Overige Koeling 6
J Voeding Pci E aansluiting 6+2 pins Hardware & Software 2
john Vermogen PWM fan aansluiting op Mobo? Overige Koeling 3
Sw333t LCD Display 20x2 / 20x4 karakters met USB aansluiting Electronica 3
G Barst in aansluiting pomp-reservoir Waterkoeling 5
M 2 CPU fans op mobo CPU_Fan aansluiting? Hardware & Software 3
Ctrl suggesties slang aansluiting. Waterkoeling 3
R Aansluiting Pomp Waterkoeling 5
J Heeft deze Fan de juiste aansluiting? Overige Koeling 9
Wizzard22 Trechter met G1/4 schroefdraad aansluiting HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R 12 volt aansluiting buiten de case Cases en Modding 18
M zalman zm-mfc2 3pin op 4 pin aansluiting? Hardware & Software 3
S TFC Rad pull aansluiting Waterkoeling 3
G info nvidea ngtx280 aansluiting gevraagt Hardware & Software 4
G 3-pins fan op pwm aansluiting (fancontroller) Hardware & Software 10
Maatje Bulgin / Vandal Power Switch: Aansluiting? Cases en Modding 193
Freddy Relais aansluiting Handleidingen en Installatie Tips 19
hung hungie zoek pomp met 10mm 1/4 aansluiting. Waterkoeling 6
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
U Nieuwe singularity computers catalog update HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
W Nieuwe setup Waterkoeling 1
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
P Nieuwe Rad eerst spoelen? Handleidingen en Installatie Tips 4
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
mixedup nieuwe pc onderdelen Problemen & Oplossingen 5
HighFlow Nieuwe Singularity Computers Protium D5 Combo's HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Nieuwe DarkSide UV LED strips HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 Nieuwe pc Hardware & Software 27
HighFlow Nieuwe EK-Vardar X3M 120ER Fans en Damper Pack HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan