• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Home server/FreeNAS build

MisterIce

New member
Hallo allemaal,

Zoals de titel al aangeeft ga ik voor thuis een FreeNAS server bouwen.

Nu denk je misschien: "Waarom zo'n hele server bouwen?"

FreeNAS:
FreeNAS is een open-source server besturingssysteem die gebruikt wordt voor heel veel doeleinden. Bijv, backup; netwerk-share; streaming. Het is erg uitgebreid en teveel om allemaal op te noemen, dus mocht je interesse hebben ga dan naar de FreeNAS website op www.freenas.org.

De waarom:

In mijn huidige PC heb ik momenteel 7 TB zitten en deze begint eerlijk al redelijk vol te raken (inmiddels al ruim +/- 85% vol). Het is voor mij wel mogelijk om meerdere schijven in de PC te doen, maar naast uitbreiding wilde ik ook redundancy. Momenteel heb ik geen back-up van mijn data en media/films. Ik heb bijv. één 4TB schijf met ongeveer 400 films erop ... Zou geen leuk grapje zijn als ik die allemaal opnieuw moet verkrijgen. Ook als ik nu iets wil streamen moet altijd mijn PC aanstaan en dit wil ik niet meer.

Wat ga ik ermee doen:

- Backup van al mijn documenten
- Alle media zal hierop worden opgeslagen
- iSCI target voor de laptop
- Installeren van Plex voor media streaming
- Installeren van OpenVPN
- Installeren van virtualBox voor bepaalde VM's
- ... wat me in de toekomst nog aantrekt

Hardware
Moederbord:
Als moederbord heb ik gekozen voor de SuperMicro X11SSH-F. Dit is een mini-itx xeon server board dat 64GB ECC RAM ondersteunt; heeft 8 SATA aansluitingen; 2 lan ports + een IPMI port.

CPU:
Intel Xeon E3 1230v5. Dit is een krachtige processor die ruimschoots alles aankan wat ik ermee van plan ben.

CPU koeling:
Ik kan natuurlijk gaan voor de standaard 3000RPM fan die erbij zit, maar die maakt mij veel te veel herrie. Ik heb hiervoor gekozen voor de Be Quiet Dark Rock 3. Prima koeling en een lekker laag RPM.

Boot drive:
2 x SuperDOM 16GB in mirror (alles voor de redundancy).

RAM:
4 x Samsung DDR4 16GB ECC. Om FreeNAS minimaal te draaien heb je aan 8GB al genoeg, maar zodra je meer dan 2 schijven toevoegt en hoge kopieersnelheden wilt halen over het netwerk heb je meer nodig. FreeNAS is eigenlijk net Google Chrome ... Hoe meer, hoe beter. Met deze built heb ik ongeveer 32GB nodig om te starten, maar met 64GB ben ik klaar voor de toekomst.

HBA:
LSI SAS 9211-8i. Hierdoor kan ik 14 HDD's kwijt in de server

HDD's: (nog niet aangeschaft -> kosten een beetje verspreiden :lol: )
Hier ben ik nog niet precies over uit. Ik twijfel nog tussen 8 x 4TB of 8 x 6TB in RAIDZ2 puur voor mijn media. Voor mijn documenten neem ik 2 x 2TB in mirror en waarschijnlijk ga ik voor de rest (Plex/VPN/virtualBox) 2 x 120GB SSD's gebruiken.

PSU:

Seasonic Platinum 860 watt. Dat lijkt inderdaad erg veel en dat zal deze server ook in gebruik nooit van de muur trekken. Dit is zo'n zware puur vanwege de piek belasting tijdens het opstarten. Alles bij elkaar opgeteld kwam ik op ongeveer 650 watt en je moet altijd speling hebben.

Behuizing: (nog niet binnen)
Rosewill RSV-L4500. Deze behuizing kan 15 HDD's kwijt en heeft ruimte voor 8 fans. Hierdoor maakt de server vrij weinig lawaai. Wel zo lekker voor thuis :lol:

2016-08-16 18.09.00.jpg

Ik heb de spullen net pas binnen dus deze log zal steeds worden uitgebreid.

ps. Mochten er nog vragen/opmerkingen zijn, stel ze dan gerust.

Mvg,

MisterIce
 
De build #1 - Deel bouw + Testen

In dit deel bouw ik alleen puur het basissysteem. Dit is zodat ik de 4 ECC RAM sticks kan testen (MemTest86) en later CPU stress test. Aangezien ECC belangrijk is voor een backup systeem en de sticks 80 euro per stuk zijn wil ik wel zeker weten dat ze geen hardware fout(en) bevatten. Ik laat deze test dus een paar dagen draaien en dan geloof ik wel het. Ik weet dat dát "officieel" niet lang genoeg is, maar ik vind het dan wel goed.

Moederbord: SuperMicro X11SSH-F

2016-08-17 10.54.18.jpg


CPU:
Intel Xeon E3 1230v5

2016-08-17 11.00.14.jpg

2016-08-17 11.02.00.jpg


RAM:
Samsung ECC 2133Mhz 16GB (M391A2K43BB1-CPB)

2016-08-17 11.03.34.jpg
2016-08-17 11.06.02.jpg


CPU Koeler: beQuiet Dark Rock 3

2016-08-17 12.34.56.jpg

Ja, is vrij groot ... Maar zou net moeten passen in het chassis. Mocht je iets gelijks op het oog hebben, let wel op dat je geen high profile RAM neemt (ik heb 2 mm speling) ...

2016-08-17 12.42.29.jpg


Op dit moment:

2016-08-17 13.26.00.jpg


En zo blijft het de komende tijd ff staan. Hiervoor had ik nog geen systeem met KVM en een IPMI lan-poort, maar dit is echt heerlijk. Je hoeft er geen monitor op aan te sluiten. Als het systeem uit staat kan je alsnog alle gegevens lezen.

overview.jpg

Dus nu afwachten hoe het gaan en dan kunnen we verder gaan met de build ... dus wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Nice! :)

Heb zelf een Low-powered (22W) Setup draaien op Freenas. Zit er zelf aan te denken om NAS4free te gaan installeren, Freenas doet wat het moet, maar met al die add-ons en jails.....soms werkt het gewoonweg niet.
 
Nee, HW trekt het makkelijk.
Het probleem is echter de Freenas Software zelf. Ik had er zelf voor gekozen om een AMD build ervan te maken, ware het niet dat FN het lekkerste loopt op Intel, en dat eigenlijk alles zo'n beetje op Intel is afgetemd. Zelfs de Netwerkcontroller moet al van Intel zijn, Realtek controllers kunnen dus al problemen geven binnen een netwerk. Heb dus een Intel controller moeten aanschaffen daardoor.
En dat vind ik direct ook het hele nadeel en het gebrek van Freenas, werkt het niet?..sja, had je maar intel dit of dat moeten hebben. Beetje bekrompen programmeren dunkt mij.

Maar goed, heb opzich geen problemen. Alles draait probleemloos als een NAS, maar het installeren en instellen van sommige add-ons zijn een probleem. Sommige jails die daarvoor worden aangemaakt werken niet of slecht, of kappen er plotseling mee.

Freenas is opzichzelf een Fork van de orriginele code van Nas4Free, en je moet best wat geduld hebben om de hele mikmak goed in te stellen want de handleiding is summier en is echt niet rechtoe rechtaan.

Wil ik overstappen naar N4F, dan moet ik denk ik een complete backup maken van de schijven omdat deze waarschijnlijk opnieuw moeten worden ingesteld in N4F.

Maar goed..ik kaap je topic, en dat is niet de bedoeling :).

Maar bottom line is: FN doet z'n werk mits goed ingesteld :) Toch zijn er nog genoeg die er problemen mee hebben/krijgen.
 
Nee, HW trekt het makkelijk.
Het probleem is echter de Freenas Software zelf. Ik had er zelf voor gekozen om een AMD build ervan te maken, ware het niet dat FN het lekkerste loopt op Intel, en dat eigenlijk alles zo'n beetje op Intel is afgetemd. Zelfs de Netwerkcontroller moet al van Intel zijn, Realtek controllers kunnen dus al problemen geven binnen een netwerk. Heb dus een Intel controller moeten aanschaffen daardoor.
En dat vind ik direct ook het hele nadeel en het gebrek van Freenas, werkt het niet?..sja, had je maar intel dit of dat moeten hebben. Beetje bekrompen programmeren dunkt mij.

Maar goed, heb opzich geen problemen. Alles draait probleemloos als een NAS, maar het installeren en instellen van sommige add-ons zijn een probleem. Sommige jails die daarvoor worden aangemaakt werken niet of slecht, of kappen er plotseling mee.

Freenas is opzichzelf een Fork van de orriginele code van Nas4Free, en je moet best wat geduld hebben om de hele mikmak goed in te stellen want de handleiding is summier en is echt niet rechtoe rechtaan.

Wil ik overstappen naar N4F, dan moet ik denk ik een complete backup maken van de schijven omdat deze waarschijnlijk opnieuw moeten worden ingesteld in N4F.

Maar goed..ik kaap je topic, en dat is niet de bedoeling :).

Maar bottom line is: FN doet z'n werk mits goed ingesteld :) Toch zijn er nog genoeg die er problemen mee hebben/krijgen.

FreeNAS is inderdaad wel Intel gericht ja. Dit is omdat de ontwikkelaars (iX Systems) een commercieel bedrijf is met datacenters. Wel jammer dat het voor jou niet werkt.
 
Build log geüpdate met het eerste deel -> hier

Het ging allemaal redelijk makkelijk, alleen bij het plaatsen van de backplate van de beQuiet koeler wat problemen. De backplate kwam in contact met de cpu socket backplate en daardoor was het niet mogelijk om de koeler te plaatsen, maar na hier en daar wat snijwerk past alles toch.

Ook moest ik software matig wat aanpassen. De standaard fan speed threshold stond te hoog voor de fan die erop zit (iets van 800). Hierdoor dacht het systeem dat er een storing was en pompte de fan om de paar seconden naar 100%. Na wat tweaken met de IPMI tool heb ik de threshold verlaagt naar 200 en hierdoor verspringt de snelheid niet meer. Nu heerlijk fluister stil en cpu draait rond de 40 graden celcius.

Nu testen van de RAM & CPU en daarna door naar het volgende deel.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Source Windows Home Server, ervaringen? Hardware & Software 8
Sw333t [verkocht] AMD set met A6-7400K, MSI A88XI AC, RAM, SSHD en W10 Home Verkocht 1
MrGiorgio Kabels Home Cinema, welke kwaliteit? Merk of merkloos? Algemene Discussies 17
Forseti Custom Home Security Solution Gallery & Build Logs 14
Freddy Garage omtoveren naar home gym en hobbyhoek Overige Builds 47
Sw333t [VERKOCHT] Philips DVD Home Theater System HTS4600 (2.1) Verkocht 5
Sw333t [Gezocht] Windows XP Home of Professional inclusief legale licentiecode. Gevonden 1
Oli4v How to Presure Test@home (radiators) Waterkoeling 2
D Archos 7 home tablet, android upgrade Hardware & Software 0
vincent Home-made schroud met temp. sensor Handleidingen en Installatie Tips 4
vincent home made frees tafel Handleidingen en Installatie Tips 7
G Gnooms Home Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
stravinski [Home page] Banner niet in midden, maar helemaal rechts HighFlow Webshop 14
Bullus Home made backplate s775 Waterkoeling 8
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
ProAce [CiP] Server Case 2.0 Gallery & Build Logs 12
ProAce Eerste Build: Server Case Gallery & Build Logs 6
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
canonchiel DS-Craft Minecraft server 24/7 online Factions PVP Gaming 0
gerjanlubbers Hulp gezocht bij een Dedicated server PC Electronica 1
Adam Vandervorst Server cod 4 Gaming 5
Adam Vandervorst nog iets te doen met ouwe server (case) ? Cases en Modding 0
X Battlefield 3 - Highflow Server Gaming 25
dark viper zwolle alteriw hulp nodig server instellingen Gaming 4
K [IN-ACTIVE] Server DDR2 FB dimm geheugen liefst 800Mhz Gevonden 0
M MrMilco's Server Pc Gallery & Build Logs 19
D server processoren ? Hardware & Software 4
D [IN-ACTIVE] Lange voeding / server voeding van min. 750 watt Gevonden 0
D Windows server 2008 of 2011. Hardware & Software 0
B Advies Waterkoeling voor 2U server Advies Waterkoeling Setup 21
J vraag over cod4 server Algemene Discussies 13
D Windows Server 2008 R2 Printen Hardware & Software 0
MonsterEnergy Probleempje switch, server en FTP Problemen & Oplossingen 4
Sw333t Stille harde schijf voor FTP server Hardware & Software 3
D Linux Ubuntu Server, toetsenbord instellingen? Hardware & Software 3
Betrayedcover BC's low buget server. Gallery & Build Logs 61
G cs 1.6 rare server... Gaming 1
maomanna Raad de content van Colossus server!? Algemene Discussies 15
P .doc documenten in server 2003 .. welk programma kan dat Problemen & Oplossingen 5
Slader Dedicated server voor MW2 Nieuws en Sport 35
V Lan Party organiseren, DHCP server nodig? Hardware & Software 6
Wouter Over de FTP server. HighFlow Forum 9
P Eigen web/ftp server opzetten, voordelig of toch huren? Hardware & Software 14
JaccoW Scythe Kaze Server Review HighFlow Product Reviews 14
Joren j0ren's Server't' Gallery & Build Logs 21
MASTERBLASTER java ps3 media server. Hardware & Software 5
stravinski stravinski's server Gallery & Build Logs 41
hung samenstelling van workstation en server gevraagd. Hardware & Software 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan