• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd

Wouter-Man

New member
Beste,

Na zo twee jaar een budget setje te hebben draaien. Zit het idee al een poosje in mijn hoofd om nu eens een mooie set waterkoeling aan te schaffen.

Hierbij vraag ik jullie graag om hulp, om jullie waarschijnlijk meer kennis hebben dan mij.

Hieronder een linkje naar mijn winkelwagen:
http://www.highflow.nl/index.php?dispatch=cartlists.details&list_id=9554&hash=246f784d9f96d17ee620c857690acabc

De volgende elementen zijn al in mijn bezit: (staan ook in de winkelwagen)
EK-Supreme LTX CSQ - Copper Plexi
11MM (7/16 ID - 5/8 OD) EK-PSC Fitting 12mm - G1/4
DangerDen DD-TFC Tubing 3/8 ID - 5/8 OD - UV White

De slang en aansluiting waren echt een ramp om aan te sluiten, dus heb ook voor andere soort slang gekozen en andere fitting. Zijn deze beter naar jullie mening?

De keuze waarom ik voor de XSPC rad ben gegaan is om ik deze aan de bovenkant van mijn kast wil plaatsen. Als ik een andere neem, ben ik bang dat die te dik wordt, waardoor die mijn moederbord en/of geheugen gaat raken.

Eigenlijk wil ik ook mijn GPU meenemen in de set. Alleen ben ik er nog niet uit of ik het nog waard vindt, omdat het toch weer €100,- is. Voor een kaart die ik over een jaar misschien weer ga vervangen voor een beteren.
http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist#DB_inline?height=260&width=530&inline_id=comp_table

Ik wil dan gaan voor de "EK-FC7850 - Nickel" omdat ik dat het mooiste vindt. Maar mijn vraag daarbij is waarvoor dient de "Backplate"?


Mochten jullie verbeteringen hebben op mijn winkelwagen en antwoorden op mijn vragen hoor ik dat graag! Alvast bedankt iedergeval..

Spec van mijn PC:
Cooler Master CM 690 III Window
Asus P8H77-V LE
I5-3570K
HD7850 Sapphire
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een XSPC EX Series Rad en zou je alvast de volgende tip mee geven
de Corsair AF Fans zijn hier niet bepaald geschikt voor
als je corsair fans wil zou je beter deze kunnen nemen Air Series SP120 LED White High Static Pressure 120mm Fan Twin Pack

kwa tubing en fittingen Moet ik zeggen dat ik tot op heden alleen PrimoChill PrimoFlex Advanced LRT heb gebruikt
al Moet ik zeggen dat ik met de Bitspower Fittingen de tubing wel iets makkelijker op de fittingen te krijgen was dan bij mn voormalige EK Fittingen
en dat de fittingen Van EK nogal geel lijken in vergelijking tot Bitspower

maar denk dat het probleem bij jou ook is dat je fittingen kwa maat (ID) 11 mm zijn en je tubing 10 mm is het ook wat lastiger maakt

verders kwa GPU
Als je hem nu in je loop er bij wil hebben kun je het block er voor aanschaffen maar als je deze binnen een jaar gaat vervangen lijkt me dat misschien nog niet zo slim en kun je dit beter doen als je een nieuwe kaart aanschaft

Backplates zijn om de kaart meer stevigheid te geven en in sommige gevallen ook wat extra "Passieve" Cooling voor componenten op de achterkant van de PCB
 
Nou dat verschil van fans is niet zo groot qua temps, dat scheelt nog geen 1 graad.
Heb zelf de af 140 mm versie, op een 420 rad en op een 280 rad.

O ja je komt nog fittingen tekort, je hebt 2 stuks nodig per waterblok, rad of pomptop.
Ligt ook aan de radiator die je hebt
Heb ook mensen gezien die AF fans op alphacool XT en UT draaien en dat werkt gewoon (op low FPI Radiators)
Maar met de wat dunnere Radiators zoals XSPC hun EX serie merk je toch dat er niet veel lucht door heen gaat met AF fans
vandaar mijn advies

ik zie net ook dat ze bij Highflow zelf op de website staan
http://www.highflow.nl/fans/ventila...ed-white-1650rpm-twin-pack-co-9050030-ww.html
En ze zijn iets goedkoper dan de huidige fan keuze (aangezien het om een Twin Pack gaat)
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb even opgemeten in mijn kast. Ik heb maar 5cm van bovenkant tot aan mijn ram.
2015-01-02 13.40.43.jpg

Daarboven past dan nog mijn Fan. Ik meet alleen net mijn Fan op en zie dat die 140mm is dus kan ik ook een iets grotere rad nemen dan een 240mm.

Ik neem dan inderdaad de fittingen die ik heb gekozen en de slang. Gaat die fittingen ook allemaal goed bij het aansluiting op het res en rad?
 
Heb even een nieuwe winkel wagen gemaakt:
Winkelwagens :: Winkelwagen WM 03-2015 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Er kunnen 2 radiatoren bij mij in de kast namelijk:
- Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280mm - 14197
- Black Ice Nemesis Radiator GTS 280 - Xflow - Black

Welke lijkt jullie beter? Ik heb er nu 1 gekozen die een Xflow heeft, dit lijkt mij wat makkelijker voor de aansluiting. Maar mocht die andere radiator beter presteren kan ik de loop ook gewoon aanpassen.


Heb besploten om toch gewoon mijn GPU ook te gaan koelen. Zie alleen dat highflow geen backplate heeft voor mijn videokaart dus die zal ik ergens anders even bestellen. Daarbij zag ik ook iets voorbij komen een Brigde. Volgens mij is dat ook wel handig om de loop makkelijker te maken.

Heb hieronder een tekeningetje gemaakt:
2015-01-02 17.12.20.jpg

Weetniet of het voor jullie helemaal duidelijk is?

Daarbij nog 1 vraagje. Ik heb nu 6 van deze fittingen liggen: 11MM (7/16 ID - 5/8 OD) EK-PSC Fitting 12mm - G1/4 Welke slang hoort daarop? Ik kon de juiste afmeting niet vinden... Heb nu 6 fittingen liggen die ik opzich wel wil hergebruiken, omdat ze best mooi zijn. In totaal heb ik er 10 nodig, dus zou ik er 4 bij kunnen bestellen. Als je 2 van 90graden in je loop zet is dat niet slecht voor de flow?
 
Hoi, de "oude fittingen"die je nu hebt kun je eigenlijk niks mee.Ik zou gewoon alles een maat aanhouden qua fittingen en slang, want dat staat gewoon mooier.
En een backplate, is niet verplicht, het is gewoon dat de gpu iets meer ondersteunt wordt.
Een bridge is alleen voor sli of crossfire setups, dus meerdere gpu's.
 
Hoi, de "oude fittingen"die je nu hebt kun je eigenlijk niks mee.Ik zou gewoon alles een maat aanhouden qua fittingen en slang, want dat staat gewoon mooier.
En een backplate, is niet verplicht, het is gewoon dat de gpu iets meer ondersteunt wordt.
Een bridge is alleen voor sli of crossfire setups, dus meerdere gpu's.

die backplate koelt het videogeheugen aan de achterkant, heeft wel degelijk nut
 
Heb even een nieuwe winkel wagen gemaakt:
Winkelwagens :: Winkelwagen WM 03-2015 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Er kunnen 2 radiatoren bij mij in de kast namelijk:
- Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280mm - 14197
- Black Ice Nemesis Radiator GTS 280 - Xflow - Black

Welke lijkt jullie beter? Ik heb er nu 1 gekozen die een Xflow heeft, dit lijkt mij wat makkelijker voor de aansluiting. Maar mocht die andere radiator beter presteren kan ik de loop ook gewoon aanpassen.


Heb besploten om toch gewoon mijn GPU ook te gaan koelen. Zie alleen dat highflow geen backplate heeft voor mijn videokaart dus die zal ik ergens anders even bestellen. Daarbij zag ik ook iets voorbij komen een Brigde. Volgens mij is dat ook wel handig om de loop makkelijker te maken.

Heb hieronder een tekeningetje gemaakt:
Bekijk bijlage 16341

Weetniet of het voor jullie helemaal duidelijk is?

Daarbij nog 1 vraagje. Ik heb nu 6 van deze fittingen liggen: 11MM (7/16 ID - 5/8 OD) EK-PSC Fitting 12mm - G1/4 Welke slang hoort daarop? Ik kon de juiste afmeting niet vinden... Heb nu 6 fittingen liggen die ik opzich wel wil hergebruiken, omdat ze best mooi zijn. In totaal heb ik er 10 nodig, dus zou ik er 4 bij kunnen bestellen. Als je 2 van 90graden in je loop zet is dat niet slecht voor de flow?
Denk dat kwa "Bridge" voor een single kaart dit handig voor je kan zijn EK-FC Bridge SINGLE CSQ - Plexi
zo kun je vanaf onder de kaart in en boven de kaart uit (is persoonlijk maar denk laat het je toch even weten) de andere brigde's zijn met name voor multi GPU setups

verders nog even de vraag of je de fans onder of boven je Rad gaat plaatsen
indien ze je onder je rad gaat plaatsen is een 25 MM Extender handig om er voor te zorgen dat je 45 of 90 fittingen niet tegen je fans aan komen

en owja voor ik het vergeet de fans die ik je aan geraden hebt zitten verpakt per 2 (Houd er wel rekening mee dat deze bedoelt zijn voor 120mm rads Dus 120/240/360/480)
 
die backplate koelt het videogeheugen aan de achterkant, heeft wel degelijk nut

Jaren, jaren zonder backplate, dus minimaal verschil.Qua temps nauwelijks verschil.Zo'n backplate is naar mijn mening gewoon voor de looks.

Het koeleffect van een backplate hangt ook een beetje samen met de airflow in de kast.

De eerste backplates waren inderdaad alleen voor de looks. Nu zitten er vaak heatpads bij zodat er ook een beetje warmtegeleiding plaats vind. Ik heb er nog geen vergelijkingstest van gezien, maar ik vermoed dat de tempverschillen erg klein zullen zijn + dat het geheugen van die kleine verschillen niet veel beter presteren gaat of langer mee gaat.

Hier heb ik een aquacomputerbackplate. Die is met een heatpipe verbonden met de waterkoeling. Maar deze heb ik voormalelijk gekozen omdat ik deze zo mooi vind. :)

KTMLh8Y.jpg
 
@ DjRavix, Heb de EK-FC Bridge SINGLE CSQ - Plexi ook in mijn winkelwagen geplaatst. Toch wel makkelijk om gelijk aan de bovenkant eruit te kunnen zegmaar. Ook heb ik allemaal de zelfde fittingen gedaan ene de fans voor aan de bovenkant van de rad veranderd naar 140mm

Waarom een single bridge kopen, terwijl die er al op het waterblok zit.
Of zit ie er niet standaard op?
enigste verschil is dat je er doorheen kan kijken.

Is volgens mij ook om de uitgang van aan de bovenkant te hebben, volgens mij?

Het koeleffect van een backplate hangt ook een beetje samen met de airflow in de kast.

De eerste backplates waren inderdaad alleen voor de looks. Nu zitten er vaak heatpads bij zodat er ook een beetje warmtegeleiding plaats vind. Ik heb er nog geen vergelijkingstest van gezien, maar ik vermoed dat de tempverschillen erg klein zullen zijn + dat het geheugen van die kleine verschillen niet veel beter presteren gaat of langer mee gaat.

Hier heb ik een aquacomputerbackplate. Die is met een heatpipe verbonden met de waterkoeling. Maar deze heb ik voormalelijk gekozen omdat ik deze zo mooi vind. :)

KTMLh8Y.jpg

Dit vindt ik ook wel erg mooi! Heb even zitten zoeken, maar kon ik niet vinden voor mijn HD7850 :(
 
Waarom een single bridge kopen, terwijl die er al op het waterblok zit.
Of zit ie er niet standaard op?
het zit zo
bij het standaard CSQ blok van EK zitten de aansluitingen aan 1 kant
hierbij krijg je een adapter die zorgt dat de aansluitingen aan de bovenkant zitten
de single bridge zorgt er voor dat ze zo zitten zodat je zowel van boven als onder in en uitgang kan hebben
en kan eventueel ook voor multi GPU setups gebruikt worden door bijvoorbeeld Christal link te gebruiken ofzo
ze kunnen zowel voor Serieel als Parallel gebruikt worden (door de meerdere in en uitgangen)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Luculenus [VERKOCHT] SilverStone TJ11 met complete waterkoeling, XSPC, EK, fans/controllers! Verkocht 5
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan