• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

(Advies Gevraagd) I7 3770k, Maximus V Formula, GTX 670.

Haraldje

New member
Ik wil het volgende gaan waterkoelen...

*Processor: I7 3770K
(EK waterblock: EK-Supremacy - Nickel)

*Moederbord: Maximus V Formula
(EK waterblock: EK-FB KIT ASUS M5F - Nickel)

*Ram: 32GB Corsair Vengeance
(EK waterblock: EK-RAM Monarch X4 - Nickel CSQ + EK-RAM Monarch Module - Black)

*Videokaart: ASUS GTX670-DC2T-2GD5
(EK waterblock: EK-FC670 GTX DCII - Nickel)


Kan ik al deze blokken aansluiten in een single-loop?
Ik wil graag gebruik maken van de "Phobya G-Changer " radiator, hoe groot moet deze zijn? Of heb ik er meerdere nodig?
Ook heb ik nog geen keuze gemaakt voor de fans, ik was zelf aan het denken aan de noiseblocker nb-eloop, is dit een goede keuze? Ik wil graag een fan hebben die wit van kleur is...
 
Kan ik al deze blokken aansluiten in een single-loop?

Met een goede pomp kan je die blokken gemakkelijk in een single-loop aansluiten. Kijk bij pompen onder Liang pompen. Dat zijn allemaal goede pompen.


Ik wil graag gebruik maken van de "Phobya G-Changer " radiator, hoe groot moet deze zijn? Of heb ik er meerdere nodig?

Een g-changer 240mm is voldoende om de boel goed koel te houden. (Je kan natuurlijk ook in plaats van die 240 twee g-changer 120mm radiatoren nemen. Bijvoorbeeld wanneer een 240mm radiator niet in je kast past)




Ook heb ik nog geen keuze gemaakt voor de fans, ik was zelf aan het denken aan de noiseblocker nb-eloop, is dit een goede keuze? Ik wil graag een fan hebben die wit van kleur is...

Dat is een uitstekende keuze. :) Zeer goede voor op een radiator + goede geluids/prestatie verhouding.


Fan Testing Round 12 | martinsliquidlab.org

martinm zei:
The Noiseblockers e-loops also have an interesting noise quality and perform really well at speeds below about 1500RPM. At the 400FPM and 500FPM performance levels by ear I have a hard time telling the difference between the GTs and the Noiseblocker B12-3. The smoother noise quality of the Noiseblocker almost seems to make up the different in noise level.
 
Dus het sterkte verschil tussen een D5 vario en een Aquastream is niet eens zo heel groot, ik moet me nog verdiepen in de aquaero 5...
Als ik ga kiezen voor de aquaero 5, dan ga ik ook kiezen voor de aquastream, zoniet, dan wordt het de D5 vario...

Om toch nog even terug te komen op de G-changer radiator, is de G-changer 240 echt voldoende om een I7-3770K en een gtx 670 + overige blokken te koelen? Dit is dan toch wel de minimale radiator afmeting...

...maar met voldoende power om door een loop met vier blokjes te pompen...

Het zijn 5 blokjes in totaal...
EK waterblock: EK-FB KIT ASUS M5F - Nickel <<< dit zijn 2 blokjes
 
Met 5 blokken kan je mss beter een mcp35x nemen, die heeft meer pomp kracht dan de d5.
Ik vind de d5 een heerlijke pomp maar ik merkte wel toen ik er 1 had dat met veel blokken de flow wel snel minder werd.
 
Dus het sterkte verschil tussen een D5 vario en een Aquastream is niet eens zo heel groot, ik moet me nog verdiepen in de aquaero 5...
Als ik ga kiezen voor de aquaero 5, dan ga ik ook kiezen voor de aquastream, zoniet, dan wordt het de D5 vario...


Misschien nog een optie voor je: Aqaucomputer heeft ook nog een D5 welke je op een aquero kan aansluiten:

Aqua-Computer D5 pump mechnics with USB- and aquabus interface 41093



Om toch nog even terug te komen op de G-changer radiator, is de G-changer 240 echt voldoende om een I7-3770K en een gtx 670 + overige blokken te koelen? Dit is dan toch wel de minimale radiator afmeting...

Een 360 rad geeft je wel wat meer ruimte om de fans bv op lagere rpm te laten draaien. Als je de radiator in de kast wilt hebben en je hebt ruimte voor een 360 dan is dat zeker een betere keuze. Maar mocht je intern alleen ruimte hebben voor een g-changer 240 rad, dan heb je evengoed voldoende koeling, alleen wat minder speelruimte.
 
Ik heb de D5 van aquacomputer inderdaad al bekeken... maar is deze dan wel sterk genoeg voor 5 blokjes? Of moet ik bijvoorbeeld kiezen voor 2 van deze pompen...

De ruimte is geen probleem...
Ik ga de kast zelf maken...
Eerst ga ik de componenten kiezen en daarna ga ik mijn idee rondom de kast uitwerken.

Zou een dual loop geen optie zijn?
Bijv. in loop1 de cpu en gpu en in loop 2 de overige blokken?
 
Ik heb de D5 van aquacomputer inderdaad al bekeken... maar is deze dan wel sterk genoeg voor 5 blokjes? Of moet ik bijvoorbeeld kiezen voor 2 van deze pompen...

Op stand 5 kan een D5 zeker een goede flow door vijf blokjes pompen. De MCP35X of een ander DDC 18W pompje in die loop iets beter presteren, omdat deze wat meer druk kunnen leveren.


Hieronder een Exel sheet van martinm waarmee je (in die tijd) de flow redelijk goed kon inschatten:

Martin's Flow Rate Estimator

Jij hebt weliswaar andere blokjes, maar als voorbeeld van een loop met meerdere blokjes heb ik wat redelijk vergelijkbare dingen ingevoerd:






Zou een dual loop geen optie zijn?
Bijv. in loop1 de cpu en gpu en in loop 2 de overige blokken?

Tussen een single loop en meerdere loops zit bijna zo heel veel verschil.

Hier een test daarover van Swiftech:

Dual Loop versus Single, the facts (pdf)



Twee pompen in serie in een single loop biedt je wel een aantal voordelen:

1) mocht er eentje uitvallen...
2) optie om beide pompen op lagere stand te zetten met dezelfde flow als een enkele pomp in de hoogste stand = minder geluid.
3) subjectief: het staat mooi :p
 
Bedankt voor de exel sheet....

2 pompen in een single loop is dus waarschijnlijk de betere keuze...

Nog 1 vraag, ik heb onlangs een "Aqua-Computer Filter G1/4 Stainless Steel Mesh, Ball valves and mounting plate" gekocht...

...als ik dus de volgende setup maak: een single loop met 2 D5 pompen in serie en de 5 blokjes + de aquacomputer filter. gaat de filter dan de waterflow beperken...
na even googlen blijken hier de meningen over te verschillen...
 
Shoggy van Aquacomputer zegt hier dat die filter bijna geen invloed op de flow heeft. In datzelfde topic heeft mcoffee daar een andere mening over. (mcoffee heeft redelijk wat waterkoeltestdingen gedaan)

Zelf denk ik dat die filter filter zeker extra restrictie voor de pomp zal geven. Die kogelkraantjes hebben een vrij smalle doorgang. Dit samen met de interne doorgangen zullen het zeker geen highflow doorgang maken. Waarschijnlijk dat je het wat restrictie betreft ongeveer kan mee laten wegen als een extra ram of mobo koelblok.

Maar dat is een inschatting op basis van die kogelkraantjes, waar ik er zelf een aantal van heb. Twee D5 pompen in serie zullen denk ik niet wakker liggen van die filter. ;)
Zolang de flow rond de 1GPM is zit je goed. Een iets lagere flow van bv 0.7 GPM zal ook geen grote invloed op de uiteindelijke temps hebben. Zeker niet wanneer je voor een 360mm radiator kiest. Dan heb je wat koeling betreft wat extra ruimte.
 
Ok, gelukkig...

Ik heb namelijk 2 van deze filters gekocht, ik wist namelijk nog niet of ik voor een single/dual loop zou kiezen...
Ik ga inderdaad de 360 radiator kiezen, het spreekt me wel aan dat de fans dan iets langzamer kunnen draaien...
 
Nu nog de juiste fan van noiseblocker kiezen, ik wil dus de NB-eloop fan gaan gebruiken...
Nu zijn er hier een aantal verschillende typen van:
B12-1 800U/Min 8dBA 57.3 m3
B12-2 1300U/Min 17dBA 86.9 m3
B12-3 1900U/Min 27dBA 121.2 m3
B12-4 2400U/Min 34dBA 150.3 m3

Ik ga deze dus gebruiken in combinatie met de radiator - G-changer van phobya..
Welk type zal hier het meest geschikt voor zijn?
 
Ik ga wel gebruiken maken van een fan controller, ik ga even ervan uit dat het de aquaero 5 gaat worden...
Is het in dat geval niet verstandiger om een fan te kiezen met een groter bereik? Bijv. de B12-3?
Ik kan deze fans toch altijd naar een lager toerental regelen... of is er bij deze fans ook een minimaal toerental?
 
Ah, :schaam je zou natuurlijk die aquaero gaan gebruiken. In dat geval is een B12-3 of 4 inderdaad een betere keuze.
Martinm heeft het in zijn test over dat de e-loops op fansnelheden lager dan 1500rpm wat betreft geluids/prestatie verhouding niet onder doen voor Gentle Typhoon fans. Met die B12-3 zit je dan zeker goed. De B12-4 zal op 2400rop denk ik wat teveel geluid maken.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
U Lelijke GTX 1080 waterblok advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
G Advies gevraagd Waterkoeling 11
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
B 4k tv advies gevraagd.... Hardware & Software 6
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3
S Controle setup / advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 4
M Advies gevraagd voor nieuwe gaming pc (4790K, ASUS M7F) Advies Waterkoeling Setup 31
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
radmiraal advies gevraagd ! Advies Waterkoeling Setup 8
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
H Advies gevraagd! - Waterkoeling QUAD CROSSFIRE (HW Black ICE XT 480) Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies gevraagd bij aanschaf controller. Waterkoeling 8
P advies gevraagd voor water koeling Advies Waterkoeling Setup 4
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe radiatoren. Advies Waterkoeling Setup 1
S Advies gevraagd voor mijn 7870 in Crossfire met BF3 / BF4 Problemen & Oplossingen 32
P Advies gevraagd m.b.t. keuze nieuwe pomp. Advies Waterkoeling Setup 9
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
T watercooling loop advies gevraagd Waterkoeling 6
E Hulp/advies gevraagd schoonmaak waterkoeling Waterkoeling 15
J Advies Full setup gevraagd Advies Waterkoeling Setup 6
Freddy Netwerk advies gevraagd :) Hardware & Software 45
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies Waterkoeling gevraagd Advies Waterkoeling Setup 2
N Waterkoeling i7 2600k, advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 8
the_cyberspace Advies gevraagd voor een compleet setje Advies Waterkoeling Setup 4
volcom Advies gevraagd: welke kleur koelvloeistof? Waterkoeling 5
V Advies gevraagd m.b.t. 2 maal VGA coolers Advies Waterkoeling Setup 2

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan