• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Enkele algemene beginners vragen betreffende merk verschillen

Thieutje

New member
Graag wat meningen over eerste WC build.

Beste,

Omdat mijn huidige dual core E8600 config aan vernieuwing toe is dacht ik om een IVY setup aan te schaffen :

Ik weet nog niet precies welke onderdelen ik ga plaatsen maar iets in de orde van :

CASE: Cooler Master HAF-X of Corsair D800 (waarschijnlijk deze laatste)
CPU: Intel Core i7 3770K (nog niet zeker of ik wacht op rev.2)
MOBO: Asus P8Z77-V DELUXE of ASrock Z77 Extreme6 (of 9?) of ROG maximus V of nog iets anders high-end (misschien nog even tandenbijten tot de ROG V extreme eraan komt.
MEM: nog niet zeker welke maar zeker 16GB
SSD : nog te bepalen
GPU: 680GTX (merk nog te bepalen)
PSU: Corsair AX1200 of AX850

maar nu het belangrijkste : Ik wil deze keer voor een waterkoeling gaan en meteen een hele goeie!
Ik heb ervaring met het bouwen van PC systemen en modding maar nog nooit géén waterkoeling gebruikt dus nu word het de eerste keer.
Aangezien ik het héél deftig wil zat ik te zien naar de watercooling sets die ik kan samenstellen met de onderdelenlijst op de site en daar had ik nu een paar kleine vragen over om van hieruit te starten en te beslissen wat ik wil en het onderscheid te snappen in 'merken' want aangezien ik niet thuis ben in de waterkoeling weet ik niet goed wat nu wel 'high-end' is, wat 'normal' is en wat 'low budget' is.

Ik had nu echter mijn oog laten vallen op een waterkoeling setup die ik terugvond op anandtech forums en voor ik over ga tot bestellen wou ik graag even jullie "eerlijke" professionele mening.

De setup die ze gebruiken voor de waterkoeling is als volgt :
Zooka's WC Build: 800D, 2600K, SLI GTX580 (Build Log) - water-cooling - Overclocking

Daar vind je de onderdelen en verder in de thread vind je foto's.

Nu wou ik jullie gewoon even vragen of deze waterkoeling setup 'onnodig overdreven' is of daadwerkelijk 'nuttig' ?
Ik dacht nl. om 'ongeveer' hetzelfde als die gast te doen. (buiten dat ik 1 GPU zou plaatsen ipv 2 (voorlopig)
Wat is jullie eerlijk mening over die setup ? is dat teveel ? met die 2 radiatoren of heeft et zijn effectieve nut ?
Ik zie dat jullie de meeste onderdelen die ze daar gebruiken ook verkopen, ik vroeg me enkel af waarom jullie (bvb. koolance) niet meteen als keuze zetten in HighFlow CPU + GPU Set ? (en ik me beter beperk tot die keuzes daar)
Komt het omdat dit merk (koolance) slecht is ? of juist te duur ? .... dat het daar niet in de selectie staat.

Bereik ik even goeie resultaten (of beter) met andere merken ?

Ook betreffende de Watercool HeatKiller Rev. 3.0 versies. is de 1156 compatible met de 1155 ? aangezien IVY 1155 is ?

Volgende onderdelen (in rode kleur) spreken me aan maar misschien raden jullie alternatieven aan ?
Onderdelen (in het groen) moeten niet persé die zijn, vooral de zwarte slangen vind ik minder mooi in vergelijking tot transparante met UV sensitive vloeistof maar das nu niet de essentie van mijn vragen hier, eerder details voor later.

WC Single Loop
Rad 1: XSPC RX360
Rad 2: XSPC RX240
Rad Fans: 5x1800RPM Gentle Typhoons
Pump: Koolance PMP-450 of hier beter een Laing D5-MCP655 12V ?
Reservoir: Koolance RP-452X2
CPU Block: HEATKILLER® CPU Rev3.0 for Socket 1155/1156
Tubing: Danger Den UV Black Primoflex Tubing
Fittings: Standard 1/2 Inch Barbs
Fan Controler: Lamptron FC5V2

Ik weet dat dit géén complete setup is en er nog vele factoren missen om tot een perfect antwoord te komen maar ik had hierop alvast graag wat overzicht gehad want nu voorlopig zie ik de bomen door het bos niet meer.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

mvg
Math.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst voor ik het vergeet :) 1155 en 1156 hebben exaxt dezelfde mounting,inclusief backplate
Verder is de setup die je in de link heb niet overkill ,ik zou voor een single loop zelfs neigen naar twee 360 rads (met de 580's) voor jouw systeem heb je volgens mij genoeg aan 360+240

Als er morgen nog vragen zijn leg ik ze je even uit maar ben doodop nu :( nachtie nachtie :
;)
 
In tegenstelling wat Wemmetje aanraad zeg ik dat je met een enkele 360 rad de setup prima kan koelen, zelf heb ik een i7 2600 en een 580 op een 360 en dat koelt prima.
Eerder zat er nog een 360 bij en ik merk geen temp verschil nu deze er tussenuit is.

Vaak hebben mensen een ernorme overkill aan rads in de setup zitten.

De pompen zijn idd zoals spyduck zegt allemaal het zelfde maar in jouw geval zou ik de Alphacool VPP655 aanraden, waarom? Omdat deze zonder pomp top geleverd wordt die jij met je gekozen res niet nodig hebt en zo weer wat bespaart op de aanschaf prijs ;)

De fans die aangeeft zijn wel goede fans voor rads door de hoge statische druk die ze afgeven, maar kies vooral gewoon fans die je zelf mooi vind... jij bent tenslotte de gene die er tegenaan moet kijken.
 
De pompen zijn idd zoals spyduck zegt allemaal het zelfde maar in jouw geval zou ik de Alphacool VPP655 aanraden, waarom? Omdat deze zonder pomp top geleverd wordt die jij met je gekozen res niet nodig hebt en zo weer wat bespaart op de aanschaf prijs ;)

De fans die aangeeft zijn wel goede fans voor rads door de hoge statische druk die ze afgeven, maar kies vooral gewoon fans die je zelf mooi vind... jij bent tenslotte de gene die er tegenaan moet kijken.

Welke case zou de beste zijn?, als ik slechts 1 radiator neem ga ik miss. beter voor de HAF-X dan, ik las dat die meer interne airflow toelaat. En zonder 240 rad erbij heb ik een grote lege onbenutte plaats onderaan de corsair 800D alhoewel dat ook wel een supercase is., niet dat dat een probleem is meteen. Hmm even goed nadenken.

Kun je es meer in detail uitleggen inzake pomp en pomp top en waarom die gescheiden zijn? En wat shrouds zijn?, ik las vb. iets van 3 shrouds extra koeling, wat dat ook mag betekenen?




Sent from my iPhone using 'Tapatalk'
 
Shrouds geven je fans meer ruimte om dode spots te bereiken!

Hier een autommotive plaatje maar met de juiste tekst!

fan%20shrouds%20011.jpg


Dit is een pc related 120mm shroud

120mm-Fan-Shroud-1041428.jpg


Wat je dus oplost is de deadspot van de motor van de ventilator

images


Dit is om eerlijk te zijn altijd minimaal kwa prestatie gericht, maar het bevorderd de airflow wel, maar een directe temp-drop zal je echt niet merken.
 
Bedankt voor de info, en wat bedoel je met die pomp top?, en waarom zou ik een pomp nodig hebben zonder top ? kan ff niet volgen :)
Je bedoeld dat de top eraf moet om de pomp te monteren in de Koolance RP-452X2 ?


Sent from my iPhone using 'Tapatalk'
 
Laatst bewerkt:
Ok good 2 know, dus géén, memory koeling :).

Case is ook een serieuze twijfel ... Cooler Master HAF X of Corsair Obsidian 800D
Echt 2 super cases !!!! maar welke.

Voor zover ik lees is de corsair warmer binnenin omdat de haf x meer airflow toelaat ... en zijn ze beide geschikt voor waterkoeling ... redelijk prijsverschil ook..

twijfel twijfel :):090:
 
Persoonlijk gezien zou ik voor de HAF X gaan, vanwege de groter mogelijke airflow (altijd welkom natuurlijk) maar vooral vanwege de verkrijgbaarheid van spareparts en de support van Cooler Master uit.
 
Is dat wel een HAF X? de mijn is zwart en heeft een plastieken top waaronder je je fans kan plaatsen. Ook is er bijlange zoveel plaats niet over als je daar ziet. Maar ja, er kan inderdaad een 360 RAD in.
Waar je best wel rekening mee houd is dat die houders voor de 360 rads met 'kuiltjes' zijn, dus zal je ofwel je RAD en fans in de case moeten hangen, of je zal deze moeten wegslijpen, anders is er helemaal geen sluiting tussen je RAD en de fans.
 
klopt omdat daat nu watercooling grommets zitten etc ;)

hoe dan ook, het past erin, en daar gaat het om, en daarom heeft die hafx ook zoveel ruimte bovenin ;) is niet voor niks gedaan ook volgens hun spec list kwa compitable.

The Official Cooler Master HAF X/932/922/912(+) Club

en dat zijn nog is uberdikke rads ook!

Ziet er idd goed uit maar probleem is dat de HDD bay weg moet .. en dan heb je nog maar 6 5.25 slots over.
Als ik die Koolance RP-452X2 plaats heb ik al 2 5.25bays nodig, + 1 voor de fan controller, heb ik er nog 3 over, maar ik heb zeker 1 blu ray writer, 1 dvd/rw en 1 speciale xbox brander, dus zijn alle 5.25 slots bezet.
Dan heb ik nog 1 SSD en 4 HDD's over die ik niet meer kan plaatsen omdat de hdd bay weg moet voor de 240 rad.
Balen dus! :(
Géén idee zelfs of alles wat ik hier op noem in de 800D past, ik denk zelfs ook niet.
Pff, need bigger case :p

Ofwel moet ik het doen met 1 360 rad en de andere 240rad eruit laten en dan hopen dat het voldoende is voor CPU & GPU
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Enkele vragen ivm waterkoeling Waterkoeling 3
M 2e EAH6850 erbij voor CF of een enkele nieuwe kaart? Hardware & Software 8
C enkele dingen voor in de shop HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
Freddy Enkele nieuwe Bitspower: Nieuwe D5/MCP655 topjes, GTX470 en GTX480 blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
XenoMorpH 1e WC build, enkele vragen. Advies Waterkoeling Setup 3
stravinski mijn ervaring met Highflow (geen enkele andere shop kan hieraan tippen) HighFlow Testimonials / Shopreviews 8
Source Aanpassen algemene voorwaarden HighFlow Webshop 12
Wouter Hoofd account niet algemene admin op PC :S Hardware & Software 12
Wouter Algemene kletskamer op teamspeak. HighFlow Forum 1
k.3nny Algemene discussie topic "andere builds" Overige Builds 138
Freddy Foto topic, voor algemene foto's die je hebt geschoten en wilt delen :) Fotografie, Film en Video 473
Johnny [ISP] Algemene ervaringen Algemene Discussies 76
Robin Algemene Lief en Leed topic. Algemene Discussies 10
R Nieuwe beginners waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 24
H Beginners vragen omtrent waterkoeling setup... Advies Waterkoeling Setup 9
Blackruby Beginners Guide To Water Cooling Handleidingen en Installatie Tips 9
R i7 980x 2x hd5970 beginners advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 12
Dutchie beginners vragen deel 99 i7 920, evga 58, cpu only later gpu Advies Waterkoeling Setup 8
Bartz0r Beginners watercoolingkje Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan